Wat als het paard nou stopt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:03

Stap 1
1. geef druk met je benen
2. geef een klein schopje
3. geef een hardere schop
4. geef nog maals een schop en klak met je tong
5. geef een tikje met je been en zweep tegelijk, totdat hij loopt. Als hij dit doet goed belonen en voorwaarts houden. Dan heeft hij ook niet de kans om te stoppen.
Succes! Je kan mij altijd PB'en... Ik heb ervaring met dit soort geintjes... Hahaha... :D :o +:)+

Mere, voor altijd in mijn hart


Qimm
Berichten: 15109
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:07

Safjelove schreef:
Stap 1
1. geef druk met je benen
2. geef een klein schopje
3. geef een hardere schop
4. geef nog maals een schop en klak met je tong
5. geef een tikje met je been en zweep tegelijk, totdat hij loopt. Als hij dit doet goed belonen en voorwaarts houden. Dan heeft hij ook niet de kans om te stoppen.
Succes! Je kan mij altijd PB'en... Ik heb ervaring met dit soort geintjes... Hahaha... :D :o +:)+


6 jaar later... Een reactie, als je mazzel hebt. Veel te lang voor je doorpakt.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Janneke2
Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:07

...werkt alleen bij gehoorzaamheids kwesties.

Helaas of hoe zeg je dat: de meeste paarden zullen je bij punt 2, 3, 4 of 5 niet er af bokken als er andere dingen aan de hand zijn.

Eindresultaat: je krijgt belabberd les/ leert nauwelijks rijden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xelinexx
Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 21:25

Qimm schreef:
Safjelove schreef:
Stap 1
1. geef druk met je benen
2. geef een klein schopje
3. geef een hardere schop
4. geef nog maals een schop en klak met je tong
5. geef een tikje met je been en zweep tegelijk, totdat hij loopt. Als hij dit doet goed belonen en voorwaarts houden. Dan heeft hij ook niet de kans om te stoppen.
Succes! Je kan mij altijd PB'en... Ik heb ervaring met dit soort geintjes... Hahaha... :D :o +:)+


6 jaar later... Een reactie, als je mazzel hebt. Veel te lang voor je doorpakt.

thx :D

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

Shenavallie
Berichten: 11513
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 08:35

Safjelove schreef:
Stap 1
1. geef druk met je benen
2. geef een klein schopje
3. geef een hardere schop
4. geef nog maals een schop en klak met je tong
5. geef een tikje met je been en zweep tegelijk, totdat hij loopt. Als hij dit doet goed belonen en voorwaarts houden. Dan heeft hij ook niet de kans om te stoppen.
Succes! Je kan mij altijd PB'en... Ik heb ervaring met dit soort geintjes... Hahaha... :D :o +:)+

Geintjes? Een paard doet niets expres. Het is murw geslagen door de jaren heen en reageert daardoor niet meer òf het heeft geen plezier in de lessen (te eentonig) òf het mankeert lichamelijk iets waardoor het niet kàn wat er - vaak letterlijk - bij hem ingeslagen wordt òf de ruiter zit het dier in de weg òf er is geen goede instructie òf.... òf..... òf..... Het enige wat je kunt doen is niet meer op dit dier rijden. Schoppen moet je hoe dan ook niet doen. Dat is dier-onterend en een uiting van onmacht/onkunde van de ruiter.
Het beste zoek je een andere leslocatie waar men nog wel weet hoe het moet. Desnoods privéles op een wat duurdere stal met paarden die niet lam gereden/overwerkt zijn.

TS, wees ook bewust van je handelen met je handen. Je kunt een paard nog zo hard met je benen, zweep of sporen 'bewerken' (als je je aan dit soort rare adviezen houdt tenminste), maar als je het dier aan de voorkant ophoudt dan gebeurt er niets. Paardrijden moet een plezier zijn voor beide partijen, een samenwerking en geen marteling (voor met name het dier).

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Kinke
Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat als het paard nou stopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:38

Echt bizar...op een forum met zoveel zogenaamde paardenliefhebbers. In al die decennia is er blijkbaar nog lang niet genoeg veranderd.
Vinden jullie het ook ok als je iemand met een hond aan de riem ziet die zijn hond eens even flink afrost met een zweep? Of een kat/konijn? Een boer die een koe een flink pak slaag geeft?
xelinexx, zoek alsjeblieft een ander adres om te leren rijden.

Qimm
Berichten: 15109
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat als het paard nou stopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:49

Flink afrossen, flink pak slaag. Daar gaat het toch niet over?

Er van uitgaande dat het 'gewoon' ongehoorzaamheid is is een correctie niet ongepast. Voor een veilige omgang met het paard is het gewoon van belang dat de gegeven commando's opgevolgd worden. Als je paard niet stil wil staan voor een drukke weg dan zeg je toch ook niet 'ach ja, ga maar gewoon hoor. Ik wil je niet tegenhouden'. Of wanneer je naar de kliniek moet en het paard wil de trailer niet op, zet je hem dan ook maar weer op stal?
Een commando is een commando en als je er niet binnen de grenzen van het redelijke vanuit kunt gaan dat jouw commando's opgevolgd worden kun je ze beter van een afstandje observeren. Ook leuk

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:55

Kinke schreef:
Echt bizar...op een forum met zoveel zogenaamde paardenliefhebbers. In al die decennia is er blijkbaar nog lang niet genoeg veranderd.
Vinden jullie het ook ok als je iemand met een hond aan de riem ziet die zijn hond eens even flink afrost met een zweep? Of een kat/konijn? Een boer die een koe een flink pak slaag geeft?
xelinexx, zoek alsjeblieft een ander adres om te leren rijden.


Als je elke keer als een paard stilstaat en niet op je hulpen reageert een andere manege moet gaan zoeken, dan kan je aan de gang blijven. :')

Kinke
Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat als het paard nou stopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:29

ach kom zeg, alsof een pony die in de les niet wil lopen vergelijkbaar is met een dier wat niet op de trailer naar de kliniek wil. We weten toch dondersgoed dat er nog echt slechte maneges zijn? Waar les gegeven wordt op de manier van, geef maar een tik, por maar flink in de ribben, met harnachement wat niet goed past, waar die arme dieren de een na de ander op hun rug moeten verdragen. Heeft helemaal niets met veilige omgang te maken. Ik tolereer van mijn paarden ook geen gedrag wat mijn veiligheid in gevaar brengt, maar een zweep? Zou niet weten waarom ik die zou moeten gebruiken. Het is gewoon jammer dat een meisje van 13 methodes aanleert die ze (hopelijk) later weer wil afleren.

Janneke2
Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:46

Qimm schreef:
Flink afrossen, flink pak slaag. Daar gaat het toch niet over?

Er van uitgaande dat het 'gewoon' ongehoorzaamheid is

....dat is aanname 1: het is een gehoorzaamheidskwestie.

Goed, stel we hebben een braaf paard: waarom loopt hij niet?
Ik ken een pony die ooit hoefkanker had, die heeft een extra rem: ruiter gaat voorover zitten 'bam', dier staat stil.

Geen enkele reden om het dier te slaan, ga gewoon rechtop zitten, een kleine kuithulp, klaar.

En sommige paarden vertragen enorm als het bovenlichaam niet stil is, of de hand onrustig, of noem maar op.

In al die gevallen is het dier braaf en gehoorzaam en is er sprake van een ruiterfout.

Citaat:
Een commando is een commando en als je er niet binnen de grenzen van het redelijke vanuit kunt gaan dat jouw commando's opgevolgd worden kun je ze beter van een afstandje observeren. Ook leuk

Ja, weet je hoe mensen (nu ja, jonge mannen) bij de cavalerie leerden rijden?

Eerst 8 uur per dag aan de longe, zitles. Geen beugels, maar buikspieren kweken.
Dit weken, soms maanden achter elkaar.

Wie niet op deze manier zichzelf onder controle heeft, moest wellicht maar geen militaire taal uitslaan. Militairen geloven tot op de huidige dag alleen in leidinggevenden die ook flink streng zijn voor zichzelf.


En accoord, je hebt het over de grenzen van het redelijke - daar zit m voor mij de kneep van het paardrijden. Ik vind wel dat ik de leider ben van de 'dans', maar ik moet weten hoe het dier zich voelt, wat er allemaal gebeurt en op basis daarvan heb ik een band en komen er prestaties.
Als gezegd inclusief dat als ik per ongeluk naar voor zit, iets naar rechts of mijn linkerhand laat zakken, dat het dier, mijn danspartner daar op zal reageren - wat alleen maar heel erg braaf is.
Het simplistische "als hij niet loopt, geef m een tik" heeft daar weinig mee van doen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Qimm
Berichten: 15109
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat als het paard nou stopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:54

Ok, begin dan met jezelf afvragen of je het juiste commando op de juiste manier hebt gegeven. Was het een commando dat het paard kent en was jij duidelijk in je aanwijzing. Hierop kun je dan je vervolgbeleid uitvoeren. - los van het manegepony verhaal. Ik heb (gelukkig geloof ik) geen ervaring met maneges, hooguit wat horen zeggen ervaringen. Mijn reactie is een reactie op de in de topictitel gestelde vraag

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Wat als het paard nou stopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:12

Ik ga er trouwens in mijn reactie vanuit dat het medische deel is afgesloten... En met ''geintjes'' bedoel ik dit soort situaties.. Misschien een beetje onhandig gezegd :o

Mere, voor altijd in mijn hart

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:27

Safjelove schreef:
Ik ga er trouwens in mijn reactie vanuit dat het medische deel is afgesloten... En met ''geintjes'' bedoel ik dit soort situaties.. Misschien een beetje onhandig gezegd :o

Medische deel is amper uit te sluiten. Ik sta altijd met verbazing te kijken hoe vaak mensen en dierenartsen het lef hebben om te zeggen dat er niks aan de hand zonder dat er fatsoenlijke en gedegen onderzoek is gedaan.

TS: je moet je realiseren dat op manages een groot deel van de de paarden met rugproblemen rondloopt. Vaak geen goed passend tuig en signalen die genegeerd worden. Je moet je afvragen of je op een paard moet willen rijden die het alleen maar doet als ie constant vooruit gepord en getikt moet worden.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat als het paard nou stopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:20

Ik snap niet zo heel goed waarom iemand op die manier zou willen rijden. Het schiet niet op, want de volgende les is het paard precies zo (want schoppen en slaan maakt een activiteit er niet leuker op). De kans dat hij dan wel voorwaarts, los en blij is, is nihil.
Het enige wat je traint is een onvermogen om naar jezelf te kijken (want op maneges wordt maar zelden uitgelegd dat het heel goed aan de ruiter kan liggen dat een paard doet wat hij doet, of niet doet), en het paard straffen voor dingen waar het paard vaak niets aan kan doen.

Stel dat je op termijn een paard rijdt, dat gevoelig is, voorwaarts, en sterk op jou reageert. Met deze manier van rijden ga je dat paard niet kalm krijgen, plus de kans op een rodeo wordt vrij groot, want je hebt niet geleerd kritisch naar jezelf te kijken.
Mijn merrie is in die zin niet een simpel paard, als in dat ze niet erg vergevingsgezind is qua ruiterfouten. Als jij naar rechts hangt, maar aan de linkerteugel trekt, heb je vrij goede kans dat ze rechtsom gaat in contrastelling. Dat wordt haar immers gevraagd, zij het niet correct. Als je daarop dan corrigeert (wat volgens mijn paard volkomen onterecht is, en ik ben het met haar eens) heb je vrij veel kans op een heel boze reactie. Dat noemen sommigen een miscommunicatie, of "ze houdt het bit vast", maar het is gewoon incorrect rijden.
Ik denk dat je je serieus af moet vragen of je op die manier wilt leren rijden. Er zijn ook stallen met goede paarden, waar instructeurs zijn die jou leren rijden ipv het paard onterecht op zijn flikker geven. Is dat niet een beter idee?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:09

tijdens het los rijden .Goed voorwaarts rijden en spoortjes gebruiken.

Wil hij niet reageren op je been hulp. Geef je hem een tikje met je zweep terwijl je benen geeft als hij niet reageert.
veel wendingen maken, halt houden 4 pasjes achteruit. enz, je moet hem actief rijden , sommige paarden zijn net diesels .

Birgit01
Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:27

Andere manege zoeken vind ik wel erg kort door de bocht zonder verdere informatie! Op onze vorige manege was er een hele leuke fjord, die bij de oudere meisjes en volwassenen heel leuk kon lopen, maar bij de kleintjes precies zijn eigen zin deed. Ook stoppen of ineens gewoon omdraaien en van hand veranderen. Beest had gewoon humor. Ik moest iig altijd erg om hem lachen!

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:01

pompadour schreef:
tijdens het los rijden .Goed voorwaarts rijden en spoortjes gebruiken.

Wil hij niet reageren op je been hulp. Geef je hem een tikje met je zweep terwijl je benen geeft als hij niet reageert.
veel wendingen maken, halt houden 4 pasjes achteruit. enz, je moet hem actief rijden , sommige paarden zijn net diesels .

Sporen zijn niet om je paard voorwaarts te houden. Je geeft been en paard moet gaan, en als hij terugkomt in tempo al corrigeren.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wat als het paard nou stopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:09

Je kan natuurlijk wel gaan onderzoeken waar dit vandaan komt, maar het meisje rijd op een manegepony, je kan eigenlijk niks. Behalve les nemen en een zweepje erbij gebruiken. Het hele losrijden/longeren/reageren op de hulpen gebeuren gaat niet echt makkelijk als het niet je eigen (verzorg)pony is.

En om nou gelijk een andere manege te zoeken omdat de pony niet goed voorwaarts is vind ik al helemaal onzin. Op bijna iedere manege heb je een paar slome ertussen zitten. Of dat nou ouderdom of een medisch achterliggende reden heeft, je kan er niet veel aan doen als jong ruitertje zijnde.

TS, wees consequent met je hulpen. Wanneer je geen reactie op been krijgt, een tik. Rijd je in groepen of alleen?

JM :#

Thestral
Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:23

Safjelove schreef:
Stap 1
1. geef druk met je benen
2. geef een klein schopje
3. geef een hardere schop
4. geef nog maals een schop en klak met je tong
5. geef een tikje met je been en zweep tegelijk, totdat hij loopt. Als hij dit doet goed belonen en voorwaarts houden. Dan heeft hij ook niet de kans om te stoppen.
Succes! Je kan mij altijd PB'en... Ik heb ervaring met dit soort geintjes... Hahaha... :D :o +:)+


punt 6: schrap heel het advies van deze bokker. Ervaring? Gewoon totaal niet geschikt.

Ik zou kijken of je een andere pony/paard kunt krijgen tijdens de lessen. En vragen of je niet meer op dat paardje hoeft omdat je dit vervelend vind. Met alleen een hele les zitten drijven/ schoppen en meppen leer je niks.

En het advies om sporen te gebruiken al helemaal niet aannemen! Als je hier nog nooit mee hebt gereden dan zou ik dat ook niet ineens wel gaan doen.

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat als het paard nou stopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:33

Ik zou gewoon niet meer op dat paard gaan rijden. Het is toch niet normaal dat je een manege paard moet afranselen om hem voorwaarts te krijgen? Misschien loopt dat beest zoveel op een dag dat hij doodmoe is als jij erop stapt. Of heeft hij ergens last van of krijg hij onvoldoende voeding. Ik zou niet beginnen met harde schoppen en slaag. Zeg gewoon dat je het sneu vind voor het beestje en dat ze eerst maar eens moeten uitzoeken waarom hij niet wil of kan lopen. Als alle paarden daar zo sloom zijn dan zou ik even naar een ander adres op zoek gaan. Maar in geen geval schoppen en slaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers