Hoe/aan wie verkoop je een net gespeend veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kellydebie
Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Hoe/aan wie verkoop je een net gespeend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 15:30

Hoihoi,

Ik weet niet of ik dit nu onder het goede forum zet, maar vond deze het beste bij mijn vraag passen.

Ik heb drie jaar geleden een paard gekocht die voor langere tijd niet bereden was (nu 8 jaar) en ik dus een soort opnieuw moest inrijden. Dit heb ik met hulp geprobeerd, alleen gaf het paard een hele heftige reactie toen ik er voor de tweede keer op zat. Heel veel uitgezocht en uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit paard als veulen zijnde van de trailer afgevallen is en haar blessure die ze hieraan over gehouden heeft is dat er geen kraakbeen of verschillende wervels meer in haar schoft zitten, maar haar schoft is een groot blok bot.

Er is L1 met haar gereden voordat iemand wist wat er aan de hand was. Door de hogere oefeningen denk aan Z schuurden haar pezen over dat schoft bot heen, dit is toen gaan ontsteken en heeft haar veel pijn opgeleverd. na die ontsteking is ze nooit meer bereden geweest tot ze bij mij kwam. Doordat ze toen niet wisten wanneer ze moesten stoppen, hebben ze in die tijd meer kapot gemaakt dan nodig was. Denk hierbij ook aan haar eigen trauma met rijden.

Ik wist hier echter niks vanaf toen ze bij mij kwam. Heb het na de reactie op het inrijden haar na laten kijken.

Hierom doet het rijden pijn bij haar, maar er een veulen mee fokken kan nog probleem- en pijnloos (aldus de dierenarts).

Aangezien ik niet op dit paard kan rijden en ik wel een hele goede band met haar heb opgebouwd wil ik haar graag houden. Ik vind het alleen wel zonde om haar als iets te grote (ong. 1.72) grasmaaier te houden.

Nu heeft deze merrie een hele leuke afstamming (Trakehner), namelijk; Kasparow (ZZZ-dressuur) en TCN Partout (Grand prix dressuur). Ik wil er een goede dressuur hengst op zetten aangezien haar ouders/voorouders ook hoog in de dressuur gelopen hebben.

Ik ben alleen bang dat ik het veulen niet verkocht kan krijgen, omdat dit eigenlijk in mijn omgeving bijna nooit veulen aangekocht worden.

Nu is mijn vraag hoe ga je daar mee aan de slag? Hoe benader je mensen die zo een veulen zoeken? Hoe kom je op een waardige prijs voor een net gespeend veulen?

Ik heb eens van iemand die vroeger paarden fokte gehoord dat de persoon die bij hem het paard kwam insemineren meestal al een reservering op het veulen aan vroeg. Gebeurt dit nog steeds of is dit meer iets van vroeger?

Wat informatie over mijn paard;

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /heimsonne


[ img ]


Hoor graag van jullie hoe dit allemaal in gang gaat.
Alvast bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door kellydebie op 09-01-19 16:14, in het totaal 3 keer bewerkt


cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoe/aan wie verkoop je een net gespeend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:35

Om te weten of het een interessante merrie is voor de fok (en dus de toekomstige veulens interessant voor verkoop) dien je ook te kijken naar wat eventuele andere veulens van deze merrie reeds gepresteerd hebben evenals de nakomelingen van haar moeder, oma enz.
Enkel kijken naar de gebruikte hengsten zegt niet altijd alles.

Als je merrie interessant genoeg is kan je soms met de hengstenboer een afspraak maken over verkoop van het toekomstige veulen.

Verder kan je ook via marktplaats, Facebook, sporthorses verkopen.

[o]

Esther28
Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:37

Als ik het goed begrijp fok je het veulen dus voor de verkoop? Je weet dat fokken gokken is he?
Voor de echte hele goede veulens is een markt en die zijn vaak al "verkocht" voor het spenen. Een goede hengst x een goede moeder(op papier) is geen garantie voor een goed verkoopbaar veulen. Mensen vergeten vaak dat de merrie ook meebrengt op nafok en kijken enkel naar de hengst.
Je zou je veulen kunnen opgeven voor de veulenveiling en anders gewoon zoals ieder ander paard aangeboden wordt: sporthorses, marktplaats etc...
Verder als het veulen voor verkoop is: heeft de merrie al eens veulens gehad (predicaten?), hoe doen evt nakomelingen het?
Er wordt al genoeg vermeerderd.. de markt is vol genoeg van ondoordachte vermeerderingsproducten...
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 09-01-19 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:39

Als het veulen geboren is, hoor ik hier vaak aan de hand van het resultaat van de veulen keuring 2 woorden: Hedel of opfok dat is wat ik je kan zeggen.
Wat er daarna hier gebeurt is de volgende keuringen afwachten en ook dan komen er wel eens paarden niet door die gaan dan naar de markt, of ze worden als ze mooi zijn zelf verkocht!
wat echt als 3 jarige in het stamboek komt met top beoordelingen gaat door naar de rij-opleiding en dan gaan de niet atleten er ook zo weer uit...

Tja terug op je vraag ,aan de liefhebber zelf of via een paardenmarkt! ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Babootje
Berichten: 26014
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:43

Als je een veulen fokt voor de verkoop zou ik er als amateur niet aan beginnen.
Het kost je een hoop geld dat je er in de regel niet uit krijgt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:43


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

kellydebie
Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 15:44


Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:04

Ik zou contact opnemen met een goede Trakehner fokker voor advies.

[ img ]

Merrie had op 01-07-2014 een stand van L1+10 dressuur bij de KNHS.

kellydebie
Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 16:08

Kabouterdans schreef:
Ik zou contact opnemen met een goede Trakehner fokker voor advies.

[ [url=m/catEZx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Merrie had op 01-07-2014 een stand van L1+10 dressuur bij de KNHS.



Hierom dacht ik dat ze dus leuk zou zijn voor de fokkerij.

Weet ik zijn zelfs filmpjes van. Door de hogere oefeningen denk aan Z schuurden haar pezen over dat schoft bot heen, dit is toen gaan ontsteken en heeft haar veel pijn opgeleverd. na die ontsteking is ze nooit meer bereden geweest tot ze bij mij kwam. Doordat ze toen niet wisten wanneer ze moesten stoppen, hebben ze in die tijd meer kapot gemaakt dan nodig was....

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:09

Moeder van de merrie heeft een zzl gegeven en is zelf elite. Er zit een leuk papier achter maar idd, meld je bij de trakehner vereniging om een goed advies.


Niet alleen bij de hogere oefeningen, wanneer daar door een trauma een fikse botwoekering op de schoft zit had ze er vroeger of later last van gekregen bij het rijden, heeft niet zo veel met niveau te maken en gelukkig geen erfelijk iets dus kan ze voor de fokkerij een optie zijn.

En qua verkoop, meestal zet je een veulen te koop wanneer het een paar weken is, dus niet pas wanneer het al weg kan bij de moeder. Dan gewoon handgeld vragen dus een kleine aanbetaling, mocht er iets met het veulen gebeuren kun je afspreken dat je dat terug betaald.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

kellydebie
Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Re: Hoe/aan wie verkoop je een net gespeend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 16:16

Al heel erg bedankt voor jullie informatie hier heb ik veel aan! Hoor natuurlijk graag meer! Dit is allemaal vrij nieuw voor mij, maar ben er vrij zeker van dat ik er wat mee wil.

daantjuhhh
Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoe/aan wie verkoop je een net gespeend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:20

Een veulen dragen kan ze medisch gezien wel zonder pijn?

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Dorien66
Berichten: 1633
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:29


instagram: @dorien_66

kellydebie
Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 16:41

daantjuhhh schreef:
Een veulen dragen kan ze medisch gezien wel zonder pijn?



Jaa volgens de dierenarts wel

kellydebie
Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 16:42



Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:43

Ik zou wel voor een commerciele hengst gaan die op haar past. Zeker ivm de verkoop maakt dat het makkelijker.
Ik zou het niet in de Trakehner hoek zoeken.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hoe/aan wie verkoop je een net gespeend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:42

idd, commerciele hengst kiezen, verkoop loopt tegenwoordig ook makkelijk via facebook, anders marktplaats of sporthorses

Babootje
Berichten: 26014
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:07

Cayenne schreef:
Ik zou wel voor een commerciele hengst gaan die op haar past. Zeker ivm de verkoop maakt dat het makkelijker.
Ik zou het niet in de Trakehner hoek zoeken.


Tenzij je het veulen in DL op de veiling aanbiedt.
De prijzen op de veiling in NL vallen in de afgelopen jaren erg tegen, terwijl DL het nog wel goed doet.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:32

Cayenne schreef:
Ik zou wel voor een commerciele hengst gaan die op haar past. Zeker ivm de verkoop maakt dat het makkelijker.
Ik zou het niet in de Trakehner hoek zoeken.

Juist wel. Trakehner is een uniek ras.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:33

anjali schreef:
Cayenne schreef:
Ik zou wel voor een commerciele hengst gaan die op haar past. Zeker ivm de verkoop maakt dat het makkelijker.
Ik zou het niet in de Trakehner hoek zoeken.

Juist wel. Trakehner is een uniek ras.


Dat valt ook wel weer mee, en als je in de dressuurring verder wilt komen is Trakehner nou ook weer niet het meest geschikt. Dan zou ik er eerder wat ander Duits bloed of desnoods KWPN doorheen mengen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe/aan wie verkoop je een net gespeend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:17

Het zijn oorspronkelijk paarden voor militairen. Ze komen uit Oost-Pruisen,en toen het daar oorlog werd heeft men grote moeite gedaan om de paarden onder grote ontberingen in veiligheid te brengen in westwaartse richting.Het is een ras met een geschiedenis. Toen waren er niet veel meer. Als je er steeds vreemd bloed in gaat kruisen houd je van het originele ras niets over. Zoals het trouwens met meer oorspronkelijke paardenrassen is gegaan. Bijv. het Gelderse paard.

Nicolien84
Berichten: 336
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:19


Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe/aan wie verkoop je een net gespeend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:51

Als de merrie bij Bouman vandaan komt zou ik daar eerst eens een balletje opgooien kwa aanparing.
Klopt het dat ze al 19 is dan? Of is dat de moeder?

kellydebie
Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-19 21:01

Sizzle schreef:
Als de merrie bij Bouman vandaan komt zou ik daar eerst eens een balletje opgooien kwa aanparing.
Klopt het dat ze al 19 is dan? Of is dat de moeder?



Dat is inderdaad wel slim. Ze is nu 8jaar denk dat je het over haar moeder hebt.

kellydebie
Berichten: 20
Geregistreerd: 17-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-19 21:01



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brusi06 en 13 bezoekers