[Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
different1
Berichten: 3619
Geregistreerd: 12-10-10

[Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 17:20

Een volgtopic over de laatste paardenliefde van mijn moeder.

Paspoort:
Brewer's Tanione
V: Roughfield Fantasy
M.V: Ingfield Taverner
Geb.: 2-3-2004

1e dag bij ons
[ img ]

Enkele weken geleden
[ img ]

Tani is als 4 jarige beleerd geweest voor de wagen, om te kijken wat ze in huis had en of dat voldoende was om als fokmerrie verder te gaan, zij heeft 8 of 9 veulens op de wereld gezet.

Helaas werd haar eigenaar ziek en moesten ze fors inkrimpen in het paarden bestand.
Zodoende kwam mijn moeder haar tegen op marktplaats.
[ img ]

Mijn moeder was verliefd, en niet zo'n beetje ook.
Ze heeft de nodige lichamelijke problemen en wilde nog 1x in haar leven een paard, met de juiste kleur, aftekeningen en stokmaat.
Voorheen altijd ruinen gehad (we hebben geteld en kwamen rond de 40 paarden uit) maar een merrie zou ze nu niet laten staan met het oog op een veulentje.

En ja, daar was ze dan, hét paard dat aan alle eisen voldeed.
Maar ja, eigenlijk kwam het nog iets te vroeg om weer een eigen paard te hebben, maar ze was zo leuk! Wel kopen, niet kopen... enzovoort enzovoort.

Contact gezocht met de verkoper, leuk onderhandeld en daar gingen we dan.
26 augustus, de dag dat Tani mee naar huis ging.
We zijn, ivm de grote afstand, niet eerder gaan kijken en het was dus een kleine verrassing hoe ze zou bewegen, maar ze zou toch wel mee gaan met ons dus haar, naar onze smaak, fijne beweging was een leuk extra'tje.

Ze had nog een veulen aan de voet, en een droge zomer dus ze zag er niet optimaal uit, des te leuker om haar mooi op gewicht en in de spieren te krijgen.
Eerst wat laten wennen, en in de 2e week stond de smid en tandarts op de agenda.
Ze was, en is, ongelooflijk braaf! Met alles.
[ img ]

[ img ]

Rustig aan begonnen met wat longeren, stap en draf.
Dat deed ze braaf, dus daar ging mijn moeder lekker mee door.
[ img ]

[ img ]

Dan een keer een singeltje, een tafeltje, bijzetje... tja, alles ging vrijwel vanzelf.
Zelden een paard meegemaakt die zo lief is, zoveel respect heeft, en alles zo simpel oppakt.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Nu zijn we bijna 5 maanden verder, ik zelf heb een keer of 4 op Tani gezeten.
Ook mijn dochter heeft geholpen met hangen.
[ img ]


Ik heb het doorrijden overgedragen aan iemand anders die wat meer lef heeft.
Vandaag zat zij er voor de 2e keer op, en heeft ze met Tani al los kunnen draven.
Tani zoekt wat, vind wat en het is goed.
Ze is heel makkelijk te overtuigen, en wat 1x goed is gegaan vergeet ze niet.
[ img ]

Er waren veel 1e keren voor Tani, zo was een dekentje ook spannend (vooral bij haar achterhand), maar ze heeft tot nu toe nog nooit lelijk gedaan, over haar toeren geraakt of tegendraads geweest.
[ img ]

Mijn dochter van 9, die enkele manegelessen heeft gehad en verder met haar shet voor de kar rijd, kan ook lekker rondjes stappen aan de longeerlijn.
[ img ]


Er zullen nog veel 1e keren zijn: in de buitenbak rijden, naar het bos onder het zadel, en wellicht op concours.

Knotjes staan haar wel.
[ img ]

En het duo waar het allemaal om draait: moeders op haar grote, laatste, paardenliefde op haar verjaardag enkele weken geleden <3
[ img ]


inkepink
Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:44

geweldig! hackney's zijn zoo leuk. Mijn vader had jaren een ingfield taverner ruin. Hij mende er mee en ik reed hem. Heerlijk beest behalve als er op concours muziek hard aanstond dan dacht ie weer dat hij op een tuigpaardenconcours was hihi. Hem hebben we moeten verkopen toen mn pap ernstig ziek werd. Zijn nieuwe baasjes hebben hem M dressuur onder de man en ik geloof M samengesteld aangespannen gereden.
Heel veel succes en mooie kilometers gewenst met deze knappe merrie!

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:16

Wat een ontzettend leuk dier <3 Heel veel plezier gewenst samen!

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:24

Leuk zeg! Kleurtje met dat vele wit heeft ze in ieder geval niet van paps.
Ik heb Roughfield Fantasy altijd voorgebracht op de wedstrijden toen zijn fokker nog leefde. :)

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

ninne1
Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:42

Wat leuk! Ik heb ook een Hackney merrie. Zijn echte karakter paardjes :o
Haar vader is Jupiter en haar moeder is Plain's Dancing Dutch Girl

LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:19

Wat een ontzettend leuk paard <3
Met straks allemaal spieren erop is het een totaal andere joh!
Dat shirt van je moeder :')

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Renee1991
Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:22

Wat een knap dier en wat hartverwarmend dat je moeder zo'n uitgesproken wens heeft. Mooi duo!


shaddy82
Berichten: 1838
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:31

Leuk paard zeg! Veel plezier nog met haar :)

LEVADE 4-6-1993~21-11-2011

Don't make excuses for nasty people. You can't put a flower in an asshole and call it a vase

different1
Berichten: 3619
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 17:44

Wat een leuke reacties!

@inkepink: wat een leuk verhaal en wat een prestatie van jullie ingfield Taverner nakomeling. Heb je misschien nog een foto van dat paard?

@aine, dank je wel!

@neonlight, wij hebben via pb contact gehad over Fantasy, leuk dat je hier ook reageert. Kleurtje en al dat wit is idd niet van vaders haha, ze gaf het zelf wel regelmatig door maar had ook wat nakomelingen met weinig wit. Wij houden er van <3

@ninne: leuk! Wat doe jij allemaal met jouw hackney? Heb je ook foto's die je hier wilt delen?

@lukiebradley: dank je! Ik denk dat het grootste verschil te zien is in het voorjaar, mooi in het zomervachtje en spiertjes kweken met behulp van vers gras. Een paard zo opknappen is echt leuk, ze groeit helemaal naar je toe.
Dat shirt maakt het af hè *D

@renee: mn moeder heeft zelf zo'n 40 paarden gehad, maar door een hoop lichamelijke problemen staat ze al jaren aan de kant. Ze wilde dit zo graag! En dan echt 1 die aan alle wensen voldoet. Je kan het maar treffen.

@shaddy: dank je! We vinden het echt een lot uit de loterij. Dat plezier lukt nu al, en zal alleen maar toenemen naarmate ze verder beleerd is.

Tiffany
Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:04

Ik ga volgen, wat een leuk dier en een lief hoofdje! :D

Anomien
Berichten: 7298
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:29

Das een leuke! Een update met je moeder zou leuk zijn!

Mama van mijn lieve meisjes

different1
Berichten: 3619
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-19 12:48

Gister zijn we lekker een stukje in het bos wezen wandelen, Tani vind het erf afgaan wat spannend maar gedroeg zich wederom voorbeeldig.
[ img ]

ninne1
Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:19

different1 schreef:
@ninne: leuk! Wat doe jij allemaal met jouw hackney? Heb je ook foto's die je hier wilt delen?


Ik rij vooral dressuurmatig met haar, bosritjes en soms wat springen. Zelf vind ik springen tegenwoordig best eng :o , maar mijn paard vind het super leuk!
Ze is trouwens een merrie van 1.55 en bijna 20 jaar.

[ img ]

[ img ]

[ img ]


@different1
Fijn dat het naar buiten gaan goed ging!!

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:08

Wat een onwijze leukerd! <3
Dat gemak waarmee ze stapje voor stapje verder komt en die lieve eerlijke blik op de laatste OP-foto ken ik heel goed van toen wij met het gezin ons paard beleerden. :D Bijna hetzelfde verhaal als jullie (met 50% Hackney, nakomeling van Plain's Liberator.) Ze is nu 11 en we beleven nog steeds immens veel plezier samen.

Het zijn onwijs veelzijdige, eerlijke en zachtaardige dieren met goed veel pit en 'leven', gaat jouw mams en zeker ook jullie veel plezier van hebben. :D Ben heel benieuwd naar jullie avonturen en ga het zeker volgen!

different1
Berichten: 3619
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 17:15

@ninne: oef, wat een leuk paard heb je daar!

@canon: dank je! We zijn echt enorm blij met haar. Lekker vrolijk, trots maar o zo braaf.
Heb je ook foto's van jouw paard? Deel ze hier gerust, leuke promotie voor de hackney.

Vandaag was het mooi weer, dus even buiten gelongeerd.
Ik vond haar iets teveel spanning hebben, dus nog niet buiten gereden maar wel weer in de binnenbak en gelijk los van de longe.
En onder de man van de buitenbak naar de binnenbak gestapt.
Weer flinke stappen gemaakt dus.

Ze kan zo lekker sjouwen

[ img ]
[ img ]

En onder het zadel krijgt ze nu al ook een mooier evenwicht
[ img ]
[ img ]

Alleen foto's linksom haha, uiteraard ook rechtsom geweest en dat ging bijna net zo simpel.

Hier word een mens toch blij van?

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:32

Ze loopt lekker onder het zadel, je zou niet zeggen dat ze nog maar ee n paar keer onder het zadel is geweest.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

different1
Berichten: 3619
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 17:51

@neonlight, ja ze doet het echt fantastisch! Nu heeft er natuurlijk wel wat voorwerk in gezeten(10jr geleden voor de wagen beleerd en sinds ze bij ons is regelmatig aan de longe)

Afgelopen week is Tani weer gereden, ditmaal zonder vooraf te longeren.
Het eerste rondje was ze wat zoekend, en toen ging de knop om en deed ze wat ze tot nu toe altijd doet: meewerken en heel braaf zijn.

Ook hebben we haar weer een klein sprongetje laten maken, vind ze leuk maar snapt er niks van hahaha.
Helaas een hele vage foto, ze ging nogal hard :=
[ img ]


Wel wordt ze wat dik, en dan vooral haar buik groeit.
Nu heeft ze natuurlijk al meerdere veulens gehad, maar ze had juist zo'n hele strakke buik tot zo'n 2 weken geleden.
Even aankijken, voer is al wat aangepast en ze zal wat regelmatiger aan het werk gaan.

different1
Berichten: 3619
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 18:23

Vandaag heeft Tani haar eerste galopje onder het zadel gedaan, ze snapt er niks van maar doet het (met wat aanmoediging van mijn moeder in het midden) toch heel braaf!
[ img ]

Verder wat gewerkt aan omstellen, overgangen en schakelen, deed ze ook heel goed.
Ze heeft nog wel veel moeite met stelling en buiging rechtsom, maar ze werkt altijd mee.

Lekkere actie in de beentjes
[ img ]

Speknek
[ img ]

Ook met 1 hand rijden en ondertussen de rits van je jas open en dichtdoen. Het kan allemaal op Tani :))
[ img ]


[ img ]

Rechtsom gaat steeds beter
[ img ]

En ze is vandaag echt met vlag en wimpel geslaagd als kinderpony! <3
[ img ]

Lizz
Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:26

Wat een leuk dier! Ook die van Ninne.
Ben eigenlijk helemaal niet zo bekend met het ras.
Als ik aan een hackney denk, heb altijd alleen het beeld van een paard voor de kar met veel front en knieactie voor me.
Leuk om jullie vooruitgang te volgen.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Stef_Diva
Berichten: 159
Geregistreerd: 25-02-10

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:07

Leuk ik ga je volgen! Hackneys zijn vriendelijke en eerlijke beestjes. En ze leren super snel...
Hier ook een hackney merrie v. Flash Jack 5 jaar oud. Bereden en betuigd en super braaf!
[ img ]

ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:10

Leuk dier, maar allemachtig wat langgelijnd!
Ik zou misschien aan de hand ook wat buik- en rugspieren trainen.

[o]

different1
Berichten: 3619
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 20:33

@lizz: dank je! We zijn er echt heel blij mee.
De vrouw die Tani nu doorrijdt is op zoek naar een nieuw paard en gaat steeds meer neigen naar een hackney of tuigpaard, ipv een sjiek sporttype, en dan voornamelijk vanwege het plezier wat ze aan Tani beleefd, dat zegt toch wel wat.

@stef-diva: leuk dier! Fijn als ze zo veelzijdig en braaf zijn.

@ikkedus: we zijn met longeren vooral bezig met het laten vallen van de hals en veel schakelen, idd om de buikspieren te trainen.
Het is wel een beetje zoeken wat het beste werkt, omdat ze een ontzettend actief achterbeen heeft.
Ze brengt het nu al wel beter naar voren, in het begin gingen de beentjes vooral omhoog haha.
De laatste foto's zijn van de 5e keer rijden, hopelijk word het weer snel beter zodat ze in de buitenbak langere lijnen kan maken.

Ze is mooi aangekomen in gewicht sinds wij haar hebben, alleen de laatste weken is vooral haar buik flink dikker geworden, waar de rest van het lijf niet opvallend zwaarder wordt.
Het voer en het werk is rustig aan aangepast, kijken of we haar buik weer wat strakker kunnen krijgen want je kon echt niet zien dat ze 8 of 9 veulens heeft gehad, maar dat is dus wel veranderd hahaha.

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:37

Zou ze niet drachtig kunnen zijn ? O:)

Leven als god in Frankrijk?

different1
Berichten: 3619
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 12:19

We twijfelden, maar volgens de vorige eigenaar is dat echt niet mogelijk dus we houden het maar op een hooi-veulen haha.

inkepink
Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:00

als je de foto's zo ziet zou je inderdaad flink gaan twijfelen of er niet toch stiekem eentje inzet..

Leuk om te zien hoe ze het oppakt. Heerlijke paarden die hackney's.

Galop kun je ook goed aan de longe trainen, duidelijk een stemhulp eraan plakken die je onder de man kunt herhalen (ik gebruik bv altijd opgelet gaaalop, vaak is na een tijdje opgelet al genoeg ;) )

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretsa, Dartel, Ilonaa1994, IngeK en 38 bezoekers