Manen in een boog knippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
linda2008
Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:27

8nnemiek schreef:
Wat een mooie, strakke boog, linda!
Is daar nog een truc voor? Of gewoon op het oog na veel oefenen?

Ik heb nog even een foto gemaakt van de kale plekken onder de manen bij mijn tinker. Daarom ben ik dus een beetje bang voor zonnebrand.
[ [url=m/2Rzr9j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zodra het weer eens lekker weer is ga ik de manen nog eens goed uitborstelen en wassen, en dan kijken of ze er inderdaad helemaal vanaf gaan :j


Vooraf wassen, een scherpe schaar, en gewoon doen! ;)
Zonnebrand zou kunnen natuurlijk, maar als je nu knipt, zitten er in de zomer alweer haren ;) je kunt ook eerst een sportcoupe proberen :j


Cowgirl
Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:47

Hier ook een fjorden eigenaar. Ooit eens in het verleden een fjorden knip topic gemaakt nog :D .

Mijne heeft nu lange manen omdat ik eens vergeten was te knippen en in de winter is een geschoren kapsel geen gezicht dus heb ik ze laten groeien.
Maar twijfel nu ook al een tijdje om ze er weer af te halen. Ik heb het al eens eerder gedaan en meestal heb je na een week of 8 wel weer een knappe boog. Hij heeft echt ene hele dikke bos en staat er zomers vaak onder te zweten. Daarom zitten ze in de zomer altijd in een vlecht maar daar word het ook niet altijd mooier van.

Als je het wilt doen zou ik het nu doen ivm de zon en anders die kale plek even goed insmeren met zonnebrand.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:58

Een Fjord zal geen zonnebrand krijgen maar paarden met een geheel of gedeeltelijk pigmentloze huid wel.Zoals de bonte Tinker in dit topic.

Cowgirl
Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:07

Daarom moet je het ook nu doen. De zon heeft nog niet zoveel kracht en als je die kaleplek even insmeert zal het best meevallen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:28

Cowgirl schreef:
Daarom moet je het ook nu doen. De zon heeft nog niet zoveel kracht en als je die kaleplek even insmeert zal het best meevallen.

Dan moet je het paard wel aan huis hebben staan want zonnebrandcreme moet om de paar uur opnieuw aangebracht worden.

linda2008
Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:47

Anjali, ben je zo anti-manen-knippen dat je niets positiefs kunt benoemen?

c_alsemgeest
Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:25

anjali schreef:
Cowgirl schreef:
Daarom moet je het ook nu doen. De zon heeft nog niet zoveel kracht en als je die kaleplek even insmeert zal het best meevallen.

Dan moet je het paard wel aan huis hebben staan want zonnebrandcreme moet om de paar uur opnieuw aangebracht worden.


Is het ook mogelijk om te reageren zonder negatieve ondertoon of heb jij die stand niet? Valt me vaker op... maar in dit topic helemaal :+
Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden :Y)

Maar goed... het hoeft dus niet, op veel stallen kan je het prima regelen dat iemand dat even voor je doet als je er zelf niet bent. En echte sunblock bv de 0% van zwitsal houdt heel lang) moet je niet op neuzen smeren, maar kan bij zoiets prima.

Denk ook dat het nu wel mee valt, zonsterkte is laag.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:57

Ik bedoelde helemaal niets negatiefs en ik vind wat toiletteren betreft,vrijheid blijheid. Maar,ik heb wel een paard gekend (toevallig ook een bonte Tinker) die hele ernstige zonnebrand had opgelopen.Daar wilde ik alleen maar voor waarschuwen.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:21

anjali schreef:
Ik bedoelde helemaal niets negatiefs en ik vind wat toiletteren betreft,vrijheid blijheid. Maar,ik heb wel een paard gekend (toevallig ook een bonte Tinker) die hele ernstige zonnebrand had opgelopen.Daar wilde ik alleen maar voor waarschuwen.


Je punt was een aantal post terug al duidelijk, lees je ook wat andere bokkers zeggen?

De zon is voorlopig nog niet sterk genoeg om überhaupt de huid te verbranden.
Juist als ze nu scheert, kan de huid rustig wennen aan de zwakkere zon, waardoor deze zomer de huid al beter gewend is en de manen dan ook weer wat lengte zullen hebben, waardoor ook daarvan wat bescherming kan komen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Hutcherson
Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:32

Ik heb een beginnetje gemaakt om de drempel over te gaan. Als mn moeder erachter komt zwaait er wat voor me dat ik ga knippen in hun manen :')

[ img ]


Ik knip het kort en blijf het omhoog kamen. Ga dit weekend verder in alle rust, even nat maken en omhoog kammen. Ik hoop zo dat het ze stoer staat en dat ze zich er goed bij voelen.

Amado7
Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:14

Door dit topic gaat onze shet er ook aan volgende week :')

Niet perfect is ook goed

Hutcherson
Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 02:57

Al onze paarden zijn straks kaal :')

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:22

Daphara schreef:
anjali schreef:
Ik bedoelde helemaal niets negatiefs en ik vind wat toiletteren betreft,vrijheid blijheid. Maar,ik heb wel een paard gekend (toevallig ook een bonte Tinker) die hele ernstige zonnebrand had opgelopen.Daar wilde ik alleen maar voor waarschuwen.


Je punt was een aantal post terug al duidelijk, lees je ook wat andere bokkers zeggen?

De zon is voorlopig nog niet sterk genoeg om überhaupt de huid te verbranden.
Juist als ze nu scheert, kan de huid rustig wennen aan de zwakkere zon, waardoor deze zomer de huid al beter gewend is en de manen dan ook weer wat lengte zullen hebben, waardoor ook daarvan wat bescherming kan komen.

Ik zeg nog 1 keer iets hierover. Pigmentloze huid kan niet wennen aan de zon.Die verbrandt altijd en als je de vellen en ontstekingen ooit gezien hebt probeer je dat te vermijden voor je paard.Tenslotte wordt dat ook huidkanker.Mensen die een paard hebben met een roze neus weten dat ook en er zijn zelfs speciale klepjes die aan het halster vastgemaakt kunnen worden om de pigmentloze huid te beschermen. Paarden met een donkere huid hebben dit probleem niet

linda2008
Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:31

Anjali, ik weet niet in welk land jij leeft? Maar hier in nederland zie ik over het algemeen rond deze jaargetijden regen, wind en vooral veel bewolking :o ;)

kaatje89
Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:47

Ik heb dan geen tinker, maar mijn kruising heeft ook al jaren een kort kapsel. Heb het tussendoor weleens “lang” gehad omdat hij zomers een eczeemdeken om heeft en het dan toch niet mooi bleef staan. Maar bij hem groeit het gewoon niet verder dan hand breedte. Dus dan pak ik vaak de tondeuse weer en gaat alles er weer af :o

[ img ]

[ img ]
Langer dan dit word het nooit bij hem.

:¨·.·¨:
`·.
Boykin
♥ The best things in life are unseen..
That's why we close our eyes
when we kiss, cry and dream.. ♥
M1+27 M2+3

Leo
Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:15

Ik blijf het stoer vinden die korte kapsels :D

Mijn paard heeft inderdaad in de zomer heel snel last van zonnebrand op zijn neus, die loopt dan ook altijd met een neusflapje. In zijn manen heeft hij ook een stuk wit met roze huid er onder. Hij heeft 1,5 zomers met korte manen gelopen en had daar geen last van verbranding.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Sintara
Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:31

Ik vind sportcoupe altijd erg lelijk, maar gewoon afgeschoren wel leuk! Gewoon proberen zou ik zeggen :D

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:48

anjali schreef:
Ik bedoelde helemaal niets negatiefs en ik vind wat toiletteren betreft,vrijheid blijheid. Maar,ik heb wel een paard gekend (toevallig ook een bonte Tinker) die hele ernstige zonnebrand had opgelopen.Daar wilde ik alleen maar voor waarschuwen.


anjali schreef:
Daphara schreef:

Je punt was een aantal post terug al duidelijk, lees je ook wat andere bokkers zeggen?

De zon is voorlopig nog niet sterk genoeg om überhaupt de huid te verbranden.
Juist als ze nu scheert, kan de huid rustig wennen aan de zwakkere zon, waardoor deze zomer de huid al beter gewend is en de manen dan ook weer wat lengte zullen hebben, waardoor ook daarvan wat bescherming kan komen.

Ik zeg nog 1 keer iets hierover. Pigmentloze huid kan niet wennen aan de zon.Die verbrandt altijd en als je de vellen en ontstekingen ooit gezien hebt probeer je dat te vermijden voor je paard.Tenslotte wordt dat ook huidkanker.Mensen die een paard hebben met een roze neus weten dat ook en er zijn zelfs speciale klepjes die aan het halster vastgemaakt kunnen worden om de pigmentloze huid te beschermen. Paarden met een donkere huid hebben dit probleem niet


Als je even op mijn profiel had gespiekt, dan had je geweten dat ik paarden heb met pigment loze huid, dus ook de nodige ervaring met dat huidtype en de zon.

Mijn nu 4 jarige loopt 7 maanden per jaar op een natuurgebied van 70 hectare. Daar hebben ze geen halster op, geen beschermende kapjes op de neus en zonnebrand smeren is niet te doen. Het eerste jaar dat ik haar bracht in mei is haar neus dan ook wat verbrand in de eerste 2 weken dat ze er liep. Natte neus van het gras en veel zon er op, dat is natuurlijk eerst flink wennen voor een neus die niets gewend is. Langzaam heelde het en in de rest van dat jaar en de jaren erna heeft ze geen last meer gehad van een verbrande huid.

Hoe denk je dat het in de natuur gaat bij wilde paarden? Die hebben ook geen luxe van kapjes en zonnebrand crème, maar lopen echt niet verbrand rond, de huid went er aan.

TS kan de huid van haar paard nu al laten wennen aan een veel zwakkere zon dan dat mijn paard toen in mei had. Dat gaat echt wel goed hoor.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

cp112Jarig
Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:58

Ik heb 18 paarden waarvan ruim dee helft met roze neuzen. Ik smeer nooit zonnebrand :+.
Heb er af en toe eens eens gehad die begin van het seizoen verbrand een daarna niet meer. En in de loop vd jaren werd dat minder tot geheel niet meer verbranden. Dus het kan wel degelijk.
Zelf verbrand ik ook altijd bij de eerste 3 zonnestralen. Net een Kreeft. En hoe meer zon hoe minder ik verbrand. Tot het punt waarbij ik zelfs amper meer zonnebrand nodig ben in de loop vd zomer.

Dus ja, huid went wel degelijk aan zon. Daarom beter nu scheren. Wil het niet, dan is tegen de tijd van de zomer het weer aangegroeid. Maar ik vermoed zo dat dat niet nodig gaat zijn.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:09

@Daphara,echte wilde oerpaarden hebben geen pigmentloze huid.Dat wit (of roze) is er door de mens ingefokt omdat men dat mooi vond.

8nnemiek
Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 12:21

Bij de mijne is de neus vroeger wel eens flink verbrand, ik heb ook jarenlang gesmeerd, maar de laatste jaren bijna niet meer en dan heeft hij in het begin van de zomer even een rode neus en daarna totaal geen last meer van, dus ik denk ook dat het wel mee zal vallen. Zoals ik eerder al schreef; dat is ook de reden dat ik in het vroege voorjaar wil scheren en niet in de zomer.
Ik zal de UV radar ook in de gaten houden en smeren als dat nodig is, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken, anjali :)

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Amado7
Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:37

Die van ons moest er aan geloven :') Hij komt bijna niet meer door zn vacht heen. En onder zijn manen al helemaal niet. Hij is ook al 28. Maar nu eerst maar eens van die lange manen verlost die niet uit de klit waren te krijgen. Op naar een mooie boog :')
Before : ze waren echt nog veel dikker dan op de foto! Vooral de andere kant.


[ img ]


After:

[ img ]

Heb de rest nog even laten zitten. Te koud om hem kort te scheren. Dus die lange winterplukkenvacht maar even laten zitten en wachten totdat de natuur zijn werk doet :j
Thanks voor je goede idee haha!
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 18-03-21 14:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Niet perfect is ook goed

8nnemiek
Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 14:39

Haha, ben ik een nieuwe trend begonnen? :))

Ik ben benieuwd naar jullie foto’s!

Ik zal ze ook plaatsen zodra het zo ver is :D

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Elihood
Berichten: 54
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:01

Ik zou graag willen volgen voor her eindresultaat.
sportcoupes vind ik bij de meeste paardjes ook niet prachtig staan, maar fjordenbogen bij niet-fjorden? Nog nooit zoveel gezien, wel eens af en toe. Maar als ik kijk naar paarden van iedereen die hierboven heeft gereageerd. Phoe wat staat het knap! <3
Ik had nooit gedacht dat het bij niet-fjorden ook zo mooi kon staan :o

Doedatje
Berichten: 621
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:20

Ik heb al een paar jaar een boog bij m'n haflinger. Hij had een groot deel van zijn manen eraf geschuurd, dus heb ik alles eraf geschoren. Vind het alleen een uitdaging om het hoogste punt op de juiste plaats te krijgen.


[ img ]

Paletti-Anouk-Hugo-Bente


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook en 134 bezoekers