Loswerken en balans | Advies/tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loesjexo
Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Loswerken en balans | Advies/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 19:38

Sinds afgelopen week ben ik gestart met loswerken met mijn Tinker Flynn. Longeren aan een touwtje vindt hij echt niks aan en ikzelf trouwens ook niet :P en ik zag dat best veel mensen op sociale media gewoon lekker loswerken en wilde het ook eens een poging geven. Flynn vond het de eerste keer wel een feestje maar pakt het wel goed op. Je merkt dat hij dit wel veel fijner vindt, omdat hij ook gewoon veel voorruit kan lopen en niet alleen rondjes loopt. Ik heb ook al een paar keer een balkje neer gelegd zodat hij zijn benen eens wat optilt, want soms sloft hij een beetje en struikelt hij bijna door zichzelf. Met balkjes is hij ook nog wel erg lomp, maar er zitten ook goede stukken tussen :D .

Toch vindt ik iets gek/loop ik ergens tegen aan. Heel af en toe ging hij met een dreigend hoofd naar me kijken of probeerde zelfs naar me toe te komen om even een hapje te geven. Ik corrigeer hem dan meteen en zet hem terug op de hoefslag en dan is het ook wel weer prima. Het gebeurd dan vooral wanneer hij moet draven en dus lekker moet gaan bewegen. Ik vraag me toch af of ik wat aan mezelf moet veranderen of dat het aan zijn puberteit ligt. Hij is 3 en wordt in mei 4.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken? Hij is altijd heerlijk aanhankelijk en vindt hij alles dikke prima. Ik check ook soms of hij nergens last van heeft door op bepaalde plekken wat te drukken. Tot nu toe geen problemen opgemerkt.

Is het ook 'normaal' dat Tinkers wat lomper kunnen zijn in hun manier van bewegen? Hij let echt totaal niet op hoe hij zijn hoeven neerzet en waar. Ook leunt hij mega erg tegen de bakrand aan. TIPS TIPS TIPS!



In dit filmpje zie je duidelijk wat slof gevallen. Dit is niet de hele tijd zo, zo nu en dan loopt hij wel 'normaal'. Dit is wanneer we voor het eerste keer deden, dus het ziet er niet tip top uit haha.

Don't change so people will like you, be yourself and the right persons will love you[/center]


Loesjexo
Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Re: Loswerken en balans | Advies/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 22:01

?-

Don't change so people will like you, be yourself and the right persons will love you[/center]

boris_rakker
Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:12

Je filmpje is 3 seconden dus denk dat je daar een ander bedoeld had?

Verder kun je met loswerken inderdaad aan de balans van je paard werken. Maar dat lukt niet door hem rondjes door de bak te laten lopen zoals hij zelf leuk vind. Juist een longeercirkel of afgezet vierkant stuk is daar ideaal voor omdat je steeds dezelfde afstand kunt bewaren (hij loopt om je heen) en zo je paard de juiste hulpen/aanwijzingen/correcties kan geven om hem ook letterlijk aan het werk te zetten.

Nee tinkers hoeven niet lomper te zijn, met aandacht en samen aan het werk gaan kun je de sterren van de hemel lopen met hem. Je geeft aan dat hij veel tegen de bakrand leunt en maar wat doet met z’n voeten. Hij is dus nog niet in balans en niet in staat om zelf netjes in balans te lopen zonder hulp. Dit moet/kan jij hem leren.

Los laten lopen voor de lol van jou en je paard is hartstikke fijn *D maar om er echt gymnastiserend mee bezig te zijn komt er toch wat bij kijken.

Edit: ik ben wel heel benieuwd naar je filmpje! Vind dit een heel leuk trainingsonderdeel maar lastig gericht advies geven zonder beeld.

Mijn paard komt ook wel eens met zo’n hoofd naar binnen en ik bewaak heel rustig mijn ruimte door met de leadrope in mijn drijvende hand horizontaal voor me langs te wuiven. Mijn leidende hand wijst in de richting waar hij heen moet en ook schouders en heupen daarheen. Dan blijf je minder in een correctie hangen en open je letterlijk de deur naar het antwoord dat je wil.

We'll take a running start and we"ll take to the sky

Janneke2
Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:26

Voor meer balans lijkt 'los longeren' mij pittig.

Ik heb met mijn jonkie veel 'gelongeerd' met een leadrope (plm 6 meter) waarbij ik meeliep met de schouders (zodat de volte flink groter werd dan 12 meter) - en als het goed ging ook stukken rechtuit, bochtje, weer stukje recht etc.
(Verder is een rijzweepje nodig - en als er mensen op stal geleerd hebben van dat kuiltje op de X met je binnenste hak: een snedig antwoord of een dikke huid.)

Verder kan 'werken aan de hand' zoden aan de dijk zetten mbt evenwicht.
Ik ben groot fan van de methode Tteam van Linda Tellington, mbt evenwicht maar ook om je dier te helpen 'te weten waar zijn hoeven zijn' (en nog een hele boel meer).

En dan is er nog het werken met de dubbele longe. (Kun je ook goed aan evenwicht en coördinatie werken en just for fun stukjes 'werken aan de hand' meepakken.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Loesjexo
Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 22:41

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie en merk dat voor balans en andere dingen loswerken niet de methode is. Helaas heeft deze stal niet meer dan een simpele paddock, bak en weide. Mogelijkheid voor afzetting is er niet. Ik heb niet veel ervaring met het 'opleiden' van het jonge dier. Dit is ook de reden dat ik ingeschreven sta voor een plekje op een andere stal waar ik ook bekend ben met de instructrices en eigenaar, helaas heb ik geen idee wanneer er een plekje beschikbaar is. Ik hoop wel z.s.m daar te komen zodat we wel serieuzer aan de bak kunnen gaan en ik meer begeleiding krijg die ik ook onopgemerkt wel hard nodig heb als ik van dit beessie een top peerdje wil maken. Voor mij is het nu ook een beetje 'aankloten' met wat ik weet. Begrijp het niet verkeerd. Ik probeer zoveel mogelijk kennis op te doen, helaas wel via boekjes, filmpjes en bokt. Alle tips zijn welkom, wel graag een beetje jip en janneke taal of goed uitgelegd

Ik begrijp trouwens dat nu de beste optie longeren is, maar Flynn valt de hele tijd naar binnen of sleurt me mee. Wat ook symptomen zijn van onbalans maar soms lijkt het ook expres. Voor mijn gevoel snap ik ook niet helemaal hoe ik nou precies moet longeren en welke handeling ik moet doen op welk moment. Hoe kan ik het beste hieraan werken??

Don't change so people will like you, be yourself and the right persons will love you[/center]

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Loswerken en balans | Advies/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:29

tip: halveer de 20 x 40 piste met springhindernissen of een elektrisch lint dat je tijdelijk spant. Zo krijg je een vierkant 20 x 20 en dat is ideaal.
Tip 2. Jouw plaatsing : probeer atijd een rechthoekige driehoek te maken met het lijf van je paard waarbij de rechte hoek komt aan de achterhand van je paard. Zo drijf je hem vooruit. Om dat te behouden moet je dus zelf altijd in de richting van je paard stappen.
Tip 3: gebruik een longeerzweep in de hand aan de kontzijde. Van een tikje gaan ze heus niet dood en als je het goed doet zal je het weinig of bij sommige paarden zelfs niet nodig zijn.

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Loswerken en balans | Advies/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:38

Tip 4: longeren, of rondjes lopen is echt wel arbeid waarmee je gemakkelijk overdrijft. Hou het kort en actief: 10 a 20 min. Ikzelf zet mijn stopwatch altijd op 20 min ( getraind 6jarig paard).
Tip 5: ook hierin moet je overgangen vragen: drie rondjes hetzelfde is echt wel genoeg en ook veelvuldig van hand veranderen.
Tip 6: als het na een aantal keren prima begint te gaan, doe je hetzelfde met een longe eraan. Nog een paar keer later kan je longeren in de grote bak.

boris_rakker
Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Loswerken en balans | Advies/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:14

Kijk eens op dressuurnatuurlijk.nl zij hebben online cursussen met heel veel beeldmateriaal waar zaken als grondwerk, werk aan de hand, longeren, loswerken, dubbele longe, lange teugelen maar ook rijden worden geleerd. Ze hebben ook 2x per jaar een gratis minicursus daar wordt je via Facebook over geïnformeerd.
Als je zelf nog niet veel weet over longeren is er misschien een stalgenoot die jullie kan helpen?

Met prikpaaltje en stukje touw de bak verkleinen kan al veel helpen omdat je dan steun hebt aan de wand (hij kan je dan iig al niet de hele bak door trekken). Verder is werken aan de leadrope dan inderdaad makkelijker dan kun je met je vrije hand zijn schouder naar buiten vragen (gewoon er naar wijzen) zelf met je houding ook open de juiste kant op lopen, geef het goede voorbeeld. Maar als er nu nog nauwelijks een rem op zit dan zul je eerst wat basis afspraken moeten maken zodat je überhaupt rustig op die volte kan werken met hem.

Als je wel mag lessen op deze stal dan zit er vast een geschikt iemand in je buurt, welke omgeving zit je?

We'll take a running start and we"ll take to the sky

Loesjexo
Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-20 12:24

boris_rakker schreef:
Kijk eens op dressuurnatuurlijk.nl zij hebben online cursussen met heel veel beeldmateriaal waar zaken als grondwerk, werk aan de hand, longeren, loswerken, dubbele longe, lange teugelen maar ook rijden worden geleerd. Ze hebben ook 2x per jaar een gratis minicursus daar wordt je via Facebook over geïnformeerd.
Als je zelf nog niet veel weet over longeren is er misschien een stalgenoot die jullie kan helpen?

Met prikpaaltje en stukje touw de bak verkleinen kan al veel helpen omdat je dan steun hebt aan de wand (hij kan je dan iig al niet de hele bak door trekken). Verder is werken aan de leadrope dan inderdaad makkelijker dan kun je met je vrije hand zijn schouder naar buiten vragen (gewoon er naar wijzen) zelf met je houding ook open de juiste kant op lopen, geef het goede voorbeeld. Maar als er nu nog nauwelijks een rem op zit dan zul je eerst wat basis afspraken moeten maken zodat je überhaupt rustig op die volte kan werken met hem.

Als je wel mag lessen op deze stal dan zit er vast een geschikt iemand in je buurt, welke omgeving zit je?


Hij heeft wel een rem, hij is liever sloom dan snel en heel snel draaft hij ook weer niet aan de longe en dauwt zijn neus zowat in het zand. Ik zit in omgeving veluwe/doornspijk. Ik heb zojuist iemand weer opnieuw gevraagd om mij te helpen maar al die mensen van deze kleine stal zijn van die nuchtere boeren die er veel te makkelijk over denken, waar ik totaal niet van houd. Ze heeft mij zelfs verteld dat ze jonge paarden die net beleerd zijn eigenlijk nooit longeert en het alleen maar rijden rijden rijden is maar Flynn heeft overduidelijk grondwerk nodig, niet alleen om zijn balans, maar hij vindt alleen maar rijden niet heel leuk.

Don't change so people will like you, be yourself and the right persons will love you[/center]

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Loswerken en balans | Advies/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:27

Hebben die nuchtere boeren hun paard behoorlijk voor elkaar?
The proof of the pudding is in the eating!

boris_rakker
Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:05

Wel respect hoor dat je je eigen gevoel blijft volgen en je niet op je kop laat zitten door mensen die liever anders met hun paard trainen!

Dat van de rem was een verkeerde aanname van me :Y)

Op Facebook zit een groep “Paardvriendelijke instructie gezocht en gevonden” als je daar een oproepje plaatst met je woonplaats en evt budget erbij dan weet ik zeker dat je iemand kan vinden die bij je past. Helaas zit je verder dan mijn regio dus kan ik je zo geen namen geven.

We'll take a running start and we"ll take to the sky

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Re: Loswerken en balans | Advies/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:26

Ik kan je de workshops longeren aan de enkele en dubbele longe van Stal Mireille/Takt Academy van harte aanbevelen.
Met die kennis is longeren nooit meer saai en leer je je paard heel mooi in balans lopen.
Uit balans, met teveel gewicht op één schouder en op de voorhand rondjes laten sloffen is niet goed voor zijn lijf, dus daar zou ik voorzichtig mee zijn.

https://taktacademy.nl/opleidingen-en-w ... s-longeren

Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...

Loesjexo
Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-20 11:21

boris_rakker schreef:
Wel respect hoor dat je je eigen gevoel blijft volgen en je niet op je kop laat zitten door mensen die liever anders met hun paard trainen!

Dat van de rem was een verkeerde aanname van me :Y)

Op Facebook zit een groep “Paardvriendelijke instructie gezocht en gevonden” als je daar een oproepje plaatst met je woonplaats en evt budget erbij dan weet ik zeker dat je iemand kan vinden die bij je past. Helaas zit je verder dan mijn regio dus kan ik je zo geen namen geven.


Ah bedankt zal wel even een kijkje nemen!

Don't change so people will like you, be yourself and the right persons will love you[/center]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Talindos en 44 bezoekers