Meningen over tinkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mila2000
Berichten: 44
Geregistreerd: 31-10-19

Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 00:31

Hey, wat is jullie mening over tinkers? Ik hoor het heel verschillend en ben wel benieuwd wat jullie van het ras vinden, ben benieuwd naar de reacties. *\o/*

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 00:39

Gezondheid etc. daargelaten, geweldige dieren. één van mijn top rassen. Een leuke stevige tinker met iets of wat behang. Ja hoor. :D
Als je ze goed (Consequent) opleid, heb je leuke dieren aan ze hoor. Over sloom etc. hoor je me niet want de tinkers die ik heb gereden racen het liefst de bossen door en werken goed mee in de bak.
Ik ben ook niet zo'n hoger dan 1.65 paarden fan, dus kleine, sterke ponykes zijn natuurlijk geweldig.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 01:10

Heerlijke dieren, maar der zit wel een kop op! Sloom hoeven ze zeker niet te zijn. Daarbij zijn altijd wel in voor een lekkere poetsbeurt en de meesten doen veel voor eten!

Vind het persoonlijk makkelijke paarden in de omgang alleen de gezondheid kwaaltjes kunnen super vervelend zijn.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 02:53

Ik vind ze onwijs koppig, lomp en over het algemeen wel braaf en vriendelijk al worden ze naar mijn mening steeds heter gefokt. Ik hoef er zelf nooit een daar ben ik wel achter, mede door alle gezondheid klachten.

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 05:28

Heerlijk ras, ik heb er zelf 1. Hij heeft karakter, vindt zichzelf erg grappig, maar is erg sociaal en lief in de omgang. Wel moet ik goed consequent blijven, zowel op de grond als onder het zadel.

Helaas heeft hij wel snel last van mijt, dus sokken zijn eraf, maar hierdoor is het een stuk beter te behandelen en ia hij ee stuk vrolijker geworden :)
Laatst bijgewerkt door Obelix95 op 11-05-20 05:47, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 05:44

Hoe meer haar hoe mooier :D
Jammer dat ze tegenwoordig lichter worden gefokt en vaak worden geschoren.
Ik ken ze vooral als juist een heel sterk ras met weinig gezondheidsproblemen, mits ze van begin af aan voeding krijgen die bij een tinker past.
Eenkennig, eigenwijs, erg energiek, erg slim, als je er eenmaal een goede band mee hebt dan doen ze alles voor je.
De mijne noem ik een arabier in tinkerkleren.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:41

Als ze nog gewoon zijn zoals bedoeld een rustig werkpaardje vind ik ze geweldig ;
Zoals bij de benamingen gypsy horse, gypsy cob zie ik op sites in Engeland oa types die mij aanspreken.
Het zogenaamde luxe en heter vind ik het ras verpesten.
Wil je dat neem dan een ras die did eigenschappen al heeft.

Maar ja deze oma is dan ook fan vd brede haflinger van vroeger ook wel het ouderwetse type genoemd
Laatst bijgewerkt door Svadilfari1 op 11-05-20 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:51

Nog niet genoemd hier, maar vind ze verschrikkelijk met al dat haar.
Hoe kun je nou fatsoenlijk draven met zulke flappen haar aan je been :') ( jaja ik weet het, het kan gewoon. Maar vind het er niet uit zien.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:11

Ik zal er zelf geen een aanschaffen. Dat vele haar is veel werk en ze hebben veelal last van rasp,mijt en CPL. Al die extra zorg moet je wel willen.

Het zijn geen heethoofden, nuchter en slimme dieren. Concequent moet je wel zijn dan heb je er een fijn dier aan.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:17

Elke mening?

Ik vind ze lelijk.. echt! Hoe meer haar hoe lelijker, vooral als ze bont zijn en maar een paar zwarte/bruine vlekken hebben.
De egaal zwarte/bruine versies zonder al te veel behang vind ik soms mooi.

Ooit nog bijrijder geweest van een paar Tinkers maar ik haalde er weinig plezier van. Lomp, niet opgevoed en ook die vond ik lelijk.
Alsof iemand mij vertelde dat ik Als ruiter met een koe aan de slag moest gaan.

Nee, liever paardloos dan een tinker.

toen ik een leuk paard zocht, ongeveer tussen 1.45-1.60 m heb ik erbij gezet “ geen Tinkers”.
En toch veel tinker aanbiedingen gehad, alsof de verkoper net zo eigenwijs was als het ras.

Nee bedankt, wil niemand beledigen maar echt ik wil echt geen tinker.

Heb nu een fjord.. sommige mensen vinden dat vergelijkbare categorie. Maar ik ben wel gek op mijn dikkie fjord.

Anoniem

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:22

Als ze mooi bont zijn met veel behang en ook dik behang, dan mogen ze voor m'n lens verschijnen. Verder vind ik ze maar niks. Ik heb het niet zo met koudbloeden. Haflinger fjorden etc vind ik ook niets aan.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:23

Ik ken(de) er drie maar die vond ik wel leuk, erg werkwillig en zeker niet sloom oid onder het zadel. Lomp wel in de omgang en mijt is een crime.

Laat ik zeggen dat ik ze op basis van hun uiterlijk anders had ingeschat (stugger, kouder oid) dus mij is het positief mee gevallen.

In vergelijking met fjorden/ haflingers vind ik ze wat minder ondeugend.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:24

Ik heb een poos een tinker bijgereden en qua gedrag, vlotheid, werkwilligheid en eigenwijsheid echt een topper :D

Maar - de benen, mijten, CPL en weet ik het wat zorgen er voor mij wel voor dat ik er geen hoef.

Qua gezondheid is een fjord beter in mijn ervaring. Karakter is briljant (net als bij veel tinkers) en ze zijn geen slome sukkels. Ook al worden ze soms wel zo geportretteerd. Mits je ze geen kilo’s krachtvoer en heel veel vette weidegang toestopt zijn ze ontzettend gaaf.

Anoniem

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:32

Zonder al dat haar vind ik ze grappig, maar dat schijnt dan weer niet zo te horen, dus voor mij: nee niet een ras wat ik zou uitzoeken.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:38

Ik heb er een aantal keer een gereden voor iemand, hij was lomp en sterk, ontzettend eigenwijs. Hij had er maar weinig zin in. :') Wel een leuk kleurtje: schimmelbont.

Naar mijn mening zijn het geschikte buitenrij/recreatie paarden maar persoonlijk heb ik er verder hélemaal niks mee.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:39

Ik heb een tinker. Echt een gouden knol, kan niet anders zeggen! Kan er alles mee en hij gaat voor me door het vuur! Toegegeven, het was niet naar eigen keus, hij is op mijn pad gekomen en gebleven.

Het zijn karaktertjes, daar moet je mee om kunnen gaan. Maar goed, mijn vorige paard was een fjord, dus ik heb een goede generale repetitie gehad zeg maar. :D

Consequent is het toverwoord. Maar goed, dat moet je met elk dier zijn.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:45

Beste ras wat er is. Niet de makkelijkste paarden want je moet hun respect verdienen. Het zijn geen "13 in een dozijn" kwpn'ers. Het zijn introverte paarden, die lijken kalm maar daar moet je doorheen leren kijken. Consequent zijn is wel handig om niet elke dag opnieuw dezelfde discussie te krijgen.
Ben jij een eerlijke eigenaar die respect heeft voor zijn paard, dan is er geen fijner ras om mee te werken.

Slieke

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:53

Laat ik voorop stellen: ik heb niemand in mijn vrienden-/kennissenkring die een Tinker heeft en ik heb er zelf ook geen ervaringen mee, dus qua karakter kan ik er niets over zeggen.
Maar qua uiterlijk is het totaal niet mijn ding. Ik heb er echt niets mee, al dat haar... :Y)
Zo vind ik een Fries prachtig en dan ook het liefst zonder sokken, maar dat is vloeken in de kerk, dat weet ik ook wel :o
Smaken verschillen gelukkig, anders reed iedereen met hetzelfde paard! :D

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:19

Qua uiterlijk zijn tinkers heel verschillend van elkaar.Qua karakter ook en dat kan het probleem worden.Als je denk een heel rustig gemakkelijk paardje te kopen en je treft een onopgevoede importtinker. Ik heb er een gehad en dat was een vreselijke miskoop.

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:21

Ik heb met de gemiddelde tinker helemaal niks.

Toch heb ik er zelf een, al bijna tien jaar.
Die van mij is geen doorsnee tinker, zowel in kleur als karakter niet.
Hij is ontzettend gevoelig, sensibel en heet onder het zadel.
Vooral als ik samen met andere paarden naar buiten ga, kan hij zich enorm opfokken.

Ik hoop dat ik nog lang van hem mag genieten, toch weet ik wel (bijna) zeker dat het volgende paard geen tinker word.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:25

Knert schreef:
Elke mening?

Ik vind ze lelijk.. echt! Hoe meer haar hoe lelijker, vooral als ze bont zijn en maar een paar zwarte/bruine vlekken hebben.
De egaal zwarte/bruine versies zonder al te veel behang vind ik soms mooi.

Ooit nog bijrijder geweest van een paar Tinkers maar ik haalde er weinig plezier van. Lomp, niet opgevoed en ook die vond ik lelijk.
Alsof iemand mij vertelde dat ik Als ruiter met een koe aan de slag moest gaan.

Nee, liever paardloos dan een tinker.

Ik zou het zelf iets subtieler verwoord hebben waarschijnlijk maar ik deel deze mening :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:26

Ik vind ze erg leuk. Qua uiterlijk vind ik zo min mogelijk wit mooi. Ik heb een zwarte tinker verzorgd met alleen een witte bles en 3 voetjes.
Ik zou er zelf niet zo snel een aanschaffen wegens gezondheidsrisico.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:38

Ik heb er niks mee, er stonden er een stel bij ons maar ik vind ze te introvert.
Van die implodeerbommetjes.

Als ze lopen, let op het woord als, dan lopen ze heerlijk, zitten als een huis en kun je er rondje aarde mee doen, zonder blaren op je billen te krijgen.
Maar nee, ik heb liever een wat werkwilliger ras.

Vind ze ook totaal niet geschikt voor kinderen daar zijn ze veel te sterk voor...
En helaas, weten ze dat meestal veel te goed.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:42

Ik vind ze geweldig. *\o/*
Veel haar, stevig gebouwd I love it <3

Maar er zijn heel veel verschillen.
Mijn eerste tinker was heel meegaand, niks was te gek, kon er alles mee behalve fatsoenlijk in de bak rijden. Ze nam me mee ook al werd ik onzeker met rijden(positief).
Mijn 2e tinker heeft een eigenwijze kop erop zitten en als haar iets niet zint dan heb je pech, in de bak een keiharde werker, op buitenrit inmiddels ook super lief en braaf, doet alles voor brokjes wortels en appels (die kende ze allemaal niet toen ik haar net kocht), dol op aandacht van mensen. Als ik onzeker word met rijden dan maakt ze daar wel gebruik van(negatief), maar het gaat beter naarmate ik meer leer.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:44

Hier ook helemaal verliefd.
Geen slome, maar lekker voorwaardse tinkers.
Het is net een virus... als je eenmaal verslaafd bent, kom je er niet meer vanaf :D