Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
meggiemeg
Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:30

Het ligt er helemaal aan wanneer en hoe.
Wij hebben sinds 2 jaar een friese ruin erbij, deze kwam zwaar verwaarloosd binnen, vrat zijn eigen mest, tijdens het uitmesten van de paddock-wei- stal ben ik meerdere malen aangevallen door hem, hij was bang dat ik zijn eten weg haalde, daar had ik alle begrip voor, zeker in het begin, dat mest eten is gestopt na een maand of 3, maar zo nu en dan krijgt hij weer dat idee dat ik zijn eten weg haal, hij komt buiten dan in volle galop op je af, oren plat, tanden bloot en klaar om aan te vallen, als ik dan met een wijzend vingertje foei zeg gaat dat voor mij toch echt wel verkeerd aflopen hoor op dat moment, dan ga ik echt wel in de aanval terug met dat wat ik op dat moment in mijn handen heb. Op stal heb ik al een keer van me af moeten meppen met de schep van de mestboy, het was dat of zelf de hoek in worden gewerkt. Dat laat ik me echt niet gebeuren. Buiten dit om is het een fijn paard om mee te werken en bezig te zijn, alleen zo heel soms krijgt hij dat waanidee terug en dan is er even niets te beginnen met hem totdat ik hem op zijn plek zet en ja dat gaat dan best hardhandig als ik er zonder kleerscheuren of blauwe plekken van af wil komen, leuk vind ik het niet nee maar ik kies dan echt voor mijn eigen veiligheid.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:33

De grap is dat paarden tegenwoordig juist helemaal geen grenzen meer leren, ze daadwerkelijk verpakt worden in bubbeltjesplastic waardoor je uiteindelijk toch bij die knal met de zweep uit komt.

Als we stoppen met paarden op gelijke voet te zetten, stoppen met beste matties willen zijn en stoppen met paarden een "eigen mening" te geven, maar gewoon weer duidelijk de leiding nemen, grenzen stellen en consequenties durven te stellen. Hoef je dus helemaal niet met een zweep te slaan.

Daarbij is er mijn inziens niks ouderwets aan met een paard een tik met de zweep te geven.
Sommige paarden (en ja, ik weet het, ik ga heel caviaknuffelend bokt over mij heen krijgen) hebben dat nodig. Die hebben door caviaknuffelaars geen grenzen geleerd, geen duidelijkheid gekregen, zijn behandeld als of ze gelijkwaardig zijn, mochten een eigen mening hebben en zijn tanks van 600 kg die weten hoeveel sterker ze zijn en die weten hoe ze hun kracht moeten gebruiken.
En ja, soms moeten die even terug met 4 hoeven op aarde en leren dat er consequenties zijn aan bepaalde gedragingen en dat zij niet de leiding hebben en daar kan een tik met de zweep erg effectief en zinvol bij zijn.
Natuurlijk is die tik met de zweep natuurlijk niet het enige wat je dan toepast.

Verder volledig eens met pol013

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Anoniem

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:41

Zijn paarden niet gelijkwaardig aan ons dan mdh? Vind je opvatting wel erg ouderwets eerlijk gezegd.
Waarom zou een paard of ieder ander dier niet gelijkwaardig zijn?

Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:43

Wat een reacties :=
Naar mijn idee vol vermenselijking van alle kanten.

Volledig tijdloos: duidelijkheid en leiderschap heeft niks te maken met knuffelen of een zweep, maar met lichaamshouding; zelfverzekerd en consequent zijn.

Gelijkwaardigheid wel of niet is een kwestie van interpretatie. Zowel tussen paard/mens als paard/paard als mens/mens overigens.

LWDaisy
Berichten: 4767
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:45

Cynthia1987 schreef:
meggiemeg schreef:
Het kan ook zo zijn dat ze je aan het uitproberen is, je geeft al aan dat ze het in de bak ook heeft gedaan, daar heb je het weten op te lossen, werkt deze oplossing voor buiten niet?

Ik dacht eerst dat het met vertrouwen enzo te maken had. Maar al snel werd duidelijk dat mevrouw echt haar zin aan het door drammen was ze wilde naar de uitgang van de bak. Toen ze daar voor de zoveelste keer steigerde heb ik haar een lel hebben met de zweep ze deed het toen weer en heb ik haar een klap tussen haar oren gegeven met Mn hand en Mn stem
Verheft! En het belangrijkste k ben toen blijven zitten..... maar buiten stap ik af omdat ik geen ongelukken wil veroorzaken.


Serieus?
Ik heb mijn paard bijna 9 jaar nu. Zij liep in het begin ook naar de uitgang van de piste. Maar die heeft echt nooit "een lel van de zweep" gehad. Een zweep is een verlengstuk van je arm, een hulpmiddel. Geen voorwerp om je paard mee te gaan slaan. Ik zeg niét dat ik mijn zweep totaal niet gebruik, maar ik doe dit wel anders. Ik tik aan als ze niet vlot genoeg loopt. Ik leg tegen de achterhand om haar ronder te krijgen in een volte. Maar ik ga mijn paard niet lopen slaan.
Ik eis aan de hand mijn persoonlijke ruimte op door lichaamstaal, en dat werkt prima. Daar hoef ik niet voor te gaan slaan. Stem verheffen doe ik wel indien nodig.
Ik krijg ook andere paarden dan de mijne in mijn handen, daar zit 1 karakterbeest bij. Die moet ik regelmatig op zijn plaats zetten. Ik ben ook de laatste om mezelf in een gevaarlijke positie te laten drukken, maar dat kan ook anders dan door te gaan slaan.

Een klap tussen de oren bij het steigeren heb ik nogal gehoord. Ik betwijfel alleen of het echt werkt. Ik zou er sowieso compleet naast slaan, daar ben ik wel vrij zeker van :+

Grenzen kan je aanleren/aangeven op andere manier dan met geweld.
Het ene paard legt zich natuurlijk makkelijker neer bij die grenzen dan een ander paard, maar als ik een paard niet aankan door consequent te zijn, stem en lichaamshouding te gebruiken, hoeft het voor mij niet. Ik wil geen geweld plegen naar mijn dieren toe, of dit nu een paard of een hond is. Daarvoor heb ik ze niet. Ik wil op een normale manier kunnen omgaan met ze.

Ik zeg niet dat mijn paard een engel is, ook zij probeert wel eens. Maar doordat ze is opgevoed en doordat er vertrouwen is, kan ik haar op een geweldloze manier corrigeren. Bij iets anders zou ik me niet goed en gelukkig voelen.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:58

brokjes schreef:
Zijn paarden niet gelijkwaardig aan ons dan mdh? Vind je opvatting wel erg ouderwets eerlijk gezegd.
Waarom zou een paard of ieder ander dier niet gelijkwaardig zijn?

Nou nee, dat is niet wat ik bedoel maar ik snap je verwarring dus ik ligt hem even toe, vooral omdat jij meteen een waardeoordeel geeft aan mij bericht, dus wellicht ook wel belangrijk.
Het is namelijk absoluut geen ouderwetse opvatting :n

Op het moment dat jij met een paard werkt, ben jij de leider. Jij staat dan boven hem. Dat heeft mijn inziens niks met mens-paard of mens-dier te maken.
Mijn paard is een leider, hij staat ook niet op gelijke voet met het paard onder hem, dat is tijdens het werk en als ik met hem bezig ben (als hij het halster om heeft) ook de band die ik met mijn paard heb.
Als hij zijn halster af heeft, is hij vrij dus mag hij gaan en staan waar hij wil, mag hij weg lopen als hij geen zin in mij heeft en ben ik zeker niet zijn leider :n


Caily schreef:
Wat een reacties :=
Naar mijn idee vol vermenselijking van alle kanten.

Volledig tijdloos: duidelijkheid en leiderschap heeft niks te maken met knuffelen of een zweep, maar met lichaamshouding; zelfverzekerd en consequent zijn.

Gelijkwaardigheid wel of niet is een kwestie van interpretatie. Zowel tussen paard/mens als paard/paard als mens/mens overigens.


Mee eens, maar als een paard nooit grenzen gehad heeft en bekend is met zijn kracht is het wel verdomd lastig om dat aan te leren met alleen je lichaamshouding. Soms lukt het wel, maar niet altijd :)

Overigens vind ik klappen met de zweep of een lel met de zweep wel wat anders dan een tikje met de zweep :o

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:03

Cynthia1987 schreef:
Nou vandaag ene sessie gehad met een dierentolk, en daarin gaf ze aan dat ze idd angst heeft. En me nog niet helemaal vertrouwd. ( ik heb deze persoon niks verteld dus kon niks weten!!!)
Het was heel
Bijzonder! We hebben vandaag gelongeerd met balkjes dat vond ze leuk en het ging heel
Goed

Leuke update TS! :)

Tinkers zijn soms lastig in die dingen, ze kunnen best binnenvetters zijn, helemaal niets aangeven en dan ineens ontploffen. Dat lijkt dan uit het niets te komen, dat is niet zo, want paarden hebben altijd een reden om iets te doen, ook al vinden wij dat vreemd en raar.

Denk dat je nu goed bezig bent, vooral dingen doen die leuk zijn, werken aan de band en het vertrouwen, en dan komt het vanzelf goed, en ben je ook op haar rug die veilige persoon. Met mijn merrie ben ik veel gaan wandelen, en op zeker moment zag ze me niet alleen als die veilige persoon als ik ernaast stond, maar ook erbovenop. Het komt echt wel goed, paarden denken niet in winnen of verliezen, die denken in veilig en onveilig, in grenzen, en zulke dingen.

Wat ik altijd een prettige manier van werken vind is tot de grens gaan, maar er niet over, en daar een beetje mee spelen, en dan zul je echt merken dat ze je meer en meer gaan vertrouwen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Anoniem

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:20

MDH, ouderwets is geen waardeoordeel. Ouderwets kan namelijk zowel negatief als positief zijn.

Als een paard de leider is over de kudde vind ik dat wel een gelijkwaardige samenwerking. Het paard wat de leider volgt heeft er namelijk ook wat aan dat de leider de leiding neemt. Maar als je als mens de leiding neemt over je paard is dat wel uit andere intenties. Omdat de mens erop wilt rijden bijvoorbeeld. Een paard heeft daar helemaal niks aan. Die gelijkwaardigheid is hier dus ver zoek.

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:43

Ik zeg ook nergens dat mijn relatie met mijn paard gelijkwaardig is, in de wei wellicht wel, als hij van mij weg kan lopen. Maar als we aan het werk zijn niet. Ik heb namelijk geen paard om er niks mee te doen, ik heb het paard ook gekocht voor mijn plezier :)
Denk overigens dat dit voor iedereen geld :+
Dat betekend niet dat ik geen respect voor hem heb, dat heb ik wel, ik let echt wel op dat ik niet over zijn grens heen ga en ik dwing hem ook niet, maar ik verwacht wel dat dat respect wederzijds is en dat hij mij heel laat en zich aan de door mij opgestelde regels houd tijdens het werken dat houd het voor ons beide leuk en veilig :j

Maar nee, van mij hoeft een relatie met mijn paard niet gelijkwaardig te zijn. Maar ik zeg dus niet dat hij minder waard is dan ik omdat ik een mens ben en hij "maar" een paard.

Overigens is ouderwets inderdaad geen waardeoordeel, maar in jouw geschreven stukje is het wel degelijk een waardeoordeel ;)

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

StalNollie
Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:48

Mdh ik ga volledig met je mee. Ik neem ook absoluut de leiding en daarbij eis ik respect ik sta daar echt boven. Ik laat geen 400+ kilo over me heen denderen

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:30

Nou jongens. Een paard krijgt ook rustig een klap van z’n vriendjes als die vervelend is. Waarom mogen wij dit dan niet? Daarmee bedoel ik niet dat je bij het minste of geringste een klap hoeft te geven maar als het klaar is is het klaar. Mijn merrie was echt dominant en gewoon niet bang ( daarmee bedoel ik recht overeind en trappen naar degene die ernaast staat) dan kunnen ze van mij een fikse klap verwachten. Mijn paarden zijn mijn kinderen, staan lekker zo lang mogelijk buiten (minimaal 8 uur) krijgen goed te eten en krijgen liefde en aandacht. Maar een dier van 6/700 kilo gaat niet over mij heen lopen en al helemaal niet gericht trappen. Overigens is de Fries nu de meest brave die er bestaat. Kan er na het veulen een zadel opgooien en rijden. Die had dit 1x nodig. Ook een volbloed gehad waarbij dit absoluut niet kon. Het is dus ook per paard bekijken wat werkt. Maar nee is nee en ja is ja. Ik geef duidelijke grenzen per paard verschillend.

Roze schoentje

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:44

Horseloverl schreef:
Nou jongens. Een paard krijgt ook rustig een klap van z’n vriendjes als die vervelend is. Waarom mogen wij dit dan niet? Daarmee bedoel ik niet dat je bij het minste of geringste een klap hoeft te geven maar als het klaar is is het klaar.

Omdat paarden voordat die klap uitgedeeld wordt eerst heel veel verschillende waarschuwingen geven, waarvan het begin zo subtiel is dat we ze vaak niet opmerken. Voor je paard is het heel onlogisch om zonder enige waarschuwing (want het is niet omdat jij denkt dat je een waarschuwing geeft, je paard het ook zo opvat) een klap te krijgen. Paarden hebben door wanneer iets wel of niet rechtvaardig is, en direct een tik krijgen zonder waarschuwing is dat niet.
Horseloverl schreef:
Mijn merrie was echt dominant

Inter species dominantie is een fabel. Je merrie kan dominant zijn over een ander paard in de kudde, in een bepaalde situatie, een ander paard kan weer dominant zijn over haar in een andere situatie. Paarden hebben niet zoiets simpels als een pikorde zoals kippen die hebben, een kudde functioneert heel dynamisch. Dus "mijn merrie is dominant" als blanket statement snijdt geen hout.

Horseloverl schreef:
( daarmee bedoel ik recht overeind en trappen naar degene die ernaast staat) dan kunnen ze van mij een fikse klap verwachten.

Dan moet je nadenken waarom merrie dit doet. Is ze overvraagd? Moet ze iets wat ze niet snapt? Gebrek aan respect voor persoonlijke ruimte? Kan allemaal. Op dat moment is een tik wel handig, maar daarna zul je wel hiermee aan de slag moeten, want dit gedrag zomaar vertonen, betekent dat je in de opvoeding stappen hebt overgeslagen.
Horseloverl schreef:
Mijn paarden zijn mijn kinderen, staan lekker zo lang mogelijk buiten (minimaal 8 uur) krijgen goed te eten en krijgen liefde en aandacht.

En dat maakt het dus oke dat je stappen overslaat in de opvoeding en dan je paard straft voor jouw fouten? Want dat is wat hier aan de hand is. Overigens ben ik niet heel erg onder de indruk van 8 uur buiten, dat is nog altijd 16 uur binnen.

Horseloverl schreef:
Maar een dier van 6/700 kilo gaat niet over mij heen lopen en al helemaal niet gericht trappen.

Doen ze bij mij ook niet, en ik ga toch wel iets anders met ze om. En vreemd genoeg gaan ze nooit naast me staan steigeren en gericht trappen. Gisteren wel een leuk puppie paard wat het nodig vond om heel hard rond te gaan racen, dus heb kalmpjes gewacht tot ze klaar was, en ben dan verder gegaan. Met een stukje basisopvoeding, wat ze prima oppakte en daarna was ze zeer respectvol naar me toe.

Horseloverl schreef:
Overigens is de Fries nu de meest brave die er bestaat. Kan er na het veulen een zadel opgooien en rijden. Die had dit 1x nodig.

Had je paard het nodig of jij?

Horseloverl schreef:
Ook een volbloed gehad waarbij dit absoluut niet kon.

Nee, bij de meeste volbloeden is dit niet zo'n goed idee idd :=

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:27

Avalanche81 schreef:
Horseloverl schreef:
Nou jongens. Een paard krijgt ook rustig een klap van z’n vriendjes als die vervelend is. Waarom mogen wij dit dan niet? Daarmee bedoel ik niet dat je bij het minste of geringste een klap hoeft te geven maar als het klaar is is het klaar.

Omdat paarden voordat die klap uitgedeeld wordt eerst heel veel verschillende waarschuwingen geven, waarvan het begin zo subtiel is dat we ze vaak niet opmerken. Voor je paard is het heel onlogisch om zonder enige waarschuwing (want het is niet omdat jij denkt dat je een waarschuwing geeft, je paard het ook zo opvat) een klap te krijgen. Paarden hebben door wanneer iets wel of niet rechtvaardig is, en direct een tik krijgen zonder waarschuwing is dat niet.
Horseloverl schreef:
Mijn merrie was echt dominant

Inter species dominantie is een fabel. Je merrie kan dominant zijn over een ander paard in de kudde, in een bepaalde situatie, een ander paard kan weer dominant zijn over haar in een andere situatie. Paarden hebben niet zoiets simpels als een pikorde zoals kippen die hebben, een kudde functioneert heel dynamisch. Dus "mijn merrie is dominant" als blanket statement snijdt geen hout.

Horseloverl schreef:
( daarmee bedoel ik recht overeind en trappen naar degene die ernaast staat) dan kunnen ze van mij een fikse klap verwachten.

Dan moet je nadenken waarom merrie dit doet. Is ze overvraagd? Moet ze iets wat ze niet snapt? Gebrek aan respect voor persoonlijke ruimte? Kan allemaal. Op dat moment is een tik wel handig, maar daarna zul je wel hiermee aan de slag moeten, want dit gedrag zomaar vertonen, betekent dat je in de opvoeding stappen hebt overgeslagen.
Horseloverl schreef:
Mijn paarden zijn mijn kinderen, staan lekker zo lang mogelijk buiten (minimaal 8 uur) krijgen goed te eten en krijgen liefde en aandacht.

En dat maakt het dus oke dat je stappen overslaat in de opvoeding en dan je paard straft voor jouw fouten? Want dat is wat hier aan de hand is. Overigens ben ik niet heel erg onder de indruk van 8 uur buiten, dat is nog altijd 16 uur binnen.

Horseloverl schreef:
Maar een dier van 6/700 kilo gaat niet over mij heen lopen en al helemaal niet gericht trappen.

Doen ze bij mij ook niet, en ik ga toch wel iets anders met ze om. En vreemd genoeg gaan ze nooit naast me staan steigeren en gericht trappen. Gisteren wel een leuk puppie paard wat het nodig vond om heel hard rond te gaan racen, dus heb kalmpjes gewacht tot ze klaar was, en ben dan verder gegaan. Met een stukje basisopvoeding, wat ze prima oppakte en daarna was ze zeer respectvol naar me toe.

Horseloverl schreef:
Overigens is de Fries nu de meest brave die er bestaat. Kan er na het veulen een zadel opgooien en rijden. Die had dit 1x nodig.

Had je paard het nodig of jij?

Horseloverl schreef:
Ook een volbloed gehad waarbij dit absoluut niet kon.

Nee, bij de meeste volbloeden is dit niet zo'n goed idee idd :=


Weetje laat maar. Ik leg het uit zoals het voor mij gewerkt heeft. Als je had gelezen dan staat er minimaal 8 uur. Daarmee bedoel ik midden winter. Nu staan ze gewoon al van 7-7 buiten en straks als het warmer is 24/7

Roze schoentje

Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:16

Ik ben van mening dat ik als mens het laatste woord heb. Ik sta dus hoger in rang. En inderdaad soms is alleen een vinger of een brul voldoende maar soms een knal met het uiteinde van een zweep of een knal van een korte harde zweep. Ben ook nog erg van de personal space.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:55

Dat hele "hoger in rang" is zo'n onzin. Je bent geen paard, en je paard ziet jou ook niet als paard, en zal dus per definitie niet dominant over je willen zijn. Wat er dan overblijft is duidelijkheid, een stuk opvoeding en een paard idd personal space aanleren.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

LWDaisy
Berichten: 4767
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:08

Morganlefay schreef:
Ik ben van mening dat ik als mens het laatste woord heb. Ik sta dus hoger in rang. En inderdaad soms is alleen een vinger of een brul voldoende maar soms een knal met het uiteinde van een zweep of een knal van een korte harde zweep. Ben ook nog erg van de personal space.


Ik vraag me af of dit ook wordt doorgetrokken in de "mensenwereld". Ik ben namelijk van mening dat ik als volwassene hoger in rang sta dan een kind, en dat ik het laatste woord heb.
Natuurlijk zie ik het verschil - een kind verstaat Nederlands, een paard niet.
Maar een paard is vaak bereidwilliger, en 'snapt' gewoon niet wat wa vragen, in tegenstelling tot kinderen die wél snappen wat er gevraagd wordt maar te koppig zijn om te datgene te doen.
Mogen we dan ook met de zweep knallen? Mogen we die ook uit onze persoonlijke ruimte duwen als we dit willen of juist achten?

Just wondering :D

Met mensen moeten we altijd zo lief zijn. Altijd zo netjes en beleefd. Met dieren grijpen we vaker naar andere middelen.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

StalNollie
Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:30

Je slaat al compleet de plank mis door dieren en mensen daarin te vergelijken.

Maar dat is weer een andere 'discussie'

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:06

Ze vergelijkt geen paarden en kinderen met elkaar, ze vergelijkt twee verschillende manieren van omgaan met elkaar.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

wemkelover
Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:10

maar ook dat valt niet met elkaar te vergelijken haha. Mijn jongste kind is 10 kg 1 jaar, mijn oudste is 5 jaar en weegt 18 kg. Een paard weegt om en nabij 600 kg.
als mijn kind niet luisterd kan ik hem oppakken onder me arm en op zijn kamer zetten. ik heb dat nog niet geprobeerd met mijn paard, maar ben bang als ik dat doe dat mijn rug dat niet zo grappig vind.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:18

Kijk en die bedoel ik dus. Je hoeft een paard niet door te laten krijgen dat het het groter en sterker is. Wel de rangorde.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:52

Maar dat is dus het hele punt. Er bestaat niet zoiets als rangorde tussen mens en paard, omdat paarden niet dominant over mensen willen zijn.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:17

Avalanche81 schreef:
Maar dat is dus het hele punt. Er bestaat niet zoiets als rangorde tussen mens en paard, omdat paarden niet dominant over mensen willen zijn.


Dat klopt maar paard moet wel weten wie er het laatste woord heeft.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:23

Ze moeten zeker grenzen kennen en het is geen goed idee om het paard die te laten bepalen, dat ben ik met je eens.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

LWDaisy
Berichten: 4767
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:39

Morganlefay schreef:
Avalanche81 schreef:
Maar dat is dus het hele punt. Er bestaat niet zoiets als rangorde tussen mens en paard, omdat paarden niet dominant over mensen willen zijn.


Dat klopt maar paard moet wel weten wie er het laatste woord heeft.


Een kind niet dan?
Of bijvoorbeeld een ondergeschikte? Ik ben het ook niet altijd eens met mijn baas, maar die is nu eenmaal baas en ik niet :+ Dat wil niet zeggen dat ik niet in discussie durf gaan, maar mijn baas zal geen geweld naar mij toe gebruiken. Natuurlijk spreken we beide dezelfde taal, dat is met onze paarden anders.

StalNollie en Avalanche81, ik bedoel inderdaad de manier van omgaan. Het valt mij op dat er met dieren vaak veel ruwer wordt omgegaan. Aan een hond wordt getrokken. Een paard krijgt een "lel". Een corrigerende tik bij kinderen wordt sociaal dan weer totaal niet aanvaard. Vanwaar dat verschil? Zit dat in het verschil qua taal? Zou sneu zijn, want ik ga ook niet iemand een mep geven omdat hij/zij toevallig geen Nederlands spreekt en mij daardoor niet begrijpt :+ Daar vallen we ook terug op lichaamstaal, pictogrammen enzoverder.

Niet dat ik denk dat mijn paard kan communiceren met pictogrammen hoor :+

Met paarden moet je je behelpen met lichaamstaal. Zij kunnen geen Nederlands leren, wij kunnen wel hun lichaamstaal onder de knie krijgen. De bal ligt dus in ons kamp.
Maar sinds wanneer is geweld dan oké? Je kan een steigerend paard "een lel" verkopen - maar wat lost dit op? Als bij dat paard het kwartje valt dat hij/zij sterker is dan degene die de lel geeft, heb je de poppen aan het dansen. Als dat paard beslist om jou een lel terug te verkopen ben je helemaal klaar.

Ik heb het buiten wandelen opgebouwd. Het eerste half jaar kwamen wij de baan dus gewoon niét op. Eerst netjes aan de hand leren lopen. In de gangen, in de piste, op de parking. Mijn paard een aantal stemcommando's aanleren. Netjes leren stil staan, achteruit leren lopen. Enzoverder. Ondertussen ook aan het vertrouwen en onze band werken.
Een half jaar later de baan op. Eerst 5 minuten, toen 10, toen 15, enzoverder. Paard kreeg dus heel rustig aangeleerd dat we ook weer terug gingen. Wij gaan vooral alleen op stap, zelden met een ander erbij. En mijn paard is ook wel gehecht aan haar vriendjes hoor, ook zij kijkt er naar uit weer thuis te komen.
Mijn paard heeft nooit gesteigerd buiten. Heeft nooit omgedraaid. Is nooit gaan lopen. En heeft nooit "een lel" gehad.

Ik probeer op een vriendelijke manier met haar om te gaan. Natuurlijk heb ik het laatste woord - maar dit woord hoeft van mij niet geroepen te worden. Daar heeft niemand plezier aan imo.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-20 19:23

StalNollie schreef:
Anno 2020 moeten we eens onderhand ophouden met paarden in te pakken in bubbeltjes plastic of aan te raken met zijde handschoenen. Het is niet alleen meer bloed wat er gefokt word maar ook de opvoeding laat de wensen over. En nee dat wil niet zeggen dat je meteen moet slaan maar absoluut wel consequent zijn en duidelijk

Ik ben absoluut duidelijk! En consequent maar dat hoeft niet met slaan! En tussen slaan en een corrigeerde tik vind ik ook een erg groot verschil zitten hoor


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 82 bezoekers