Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:10

Blaze08 schreef:
Als je kind iets niet doet geef je die dan ook een harde klap? :

Sorry maar dit is niet de oplossing. Een paard bovenop zijn hoofd tussen zijn oren slaan? 8)7

Laat eens iemand met je meelopen en kijk of ze dan wel wil, of een ander paard mee. Lukt dit niet zou ik voorlopig eerst aan de hand gaan wandelen en als dat zonder slag of stoot gaat dan erop met een ander paard, iemand ernaast en dan uitbouwen naar alleen.
Mijn paard heeft ook ooit eens moeilijk gedaan alleen op pad omdat ze eens ontiegelijk geschrokken was. Ook stijgeren. Wat deed ik? Been en kleine rondjes draaien, vervolgens weer proberen voorwaarts. Heb dit net zo lang herhaald tot ze niet meer omhoog kwam en ze doet het nu nooit meer. Jouw aanpak is niet goed. Ik zou ook een andere instructie zoeken die dit soort zaken slimmer aan pakt en op andere wijze denkt dan een dressuur instructie.

Dit heb ik gedaan op advies van de instructrice omdat her gevaarlijk werd. Overigens heb ik haar niet keihard geslagen gewoon Mn hand tussen haar oren zodat ze zou denken dat ze zich stoten!
Met de fiets hebben we al meerdere buitenritten gemaakt ook met andere. Ging heel
Goed. Tot vorige week! Sindsdien steigert ze in eens. Er is niks veranderd.... ook met de fiets ernaast enzo. Doet ze het nu! Enige is dat we een nieuwe route zijn gegaan. Aan De hand wandelen doen we regelmatig en dan is er niks aan het handje niet met groot verkeer niks’ !
Maar ik draai haar alleen op een volte als ze om
Probeert te draaien......als ze gewoon stil
Gaat staan doe ik been en stem hulp geven (waar ze met longeren super goed op reageert) maar misschien moet ik haar dan op de voltes zetten?? zodat ze niet kan steigeren en door heeft dat ze door moet. Het slaan staat mij overigens echt heel erg tegen maar ik heb er nu al verschillende personen bij gehad die allemaal zeggen ze moet best pak op de mieter want ze probeert je gewoon uit. Door alle verschillende adviezen word ik onzeker, en weet ik niet wat te doen! Maar ik wil haar echt niet slaan

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:13

Lindsey_99 schreef:
Het is zelden uitproberen! Zet dat maar uit je hoofd als je een paard nog maar 9 weken hebt. Het is pure onzekerheid; ze vertrouwt je nog onvoldoende ook al rijd je haar al langer, en de stalling waar ze woont daar voelt ze zich veilig. Ze wil niet te ver daarvandaan.

Ga grondwerken, dat is de basis voor vertrouwen opbouwen. Een tinker win je niet met geweld, 450 kg paard kun je niet dwingen. Je wint vertrouwen niet met slaan, dwingen en aanpakken. En vertrouwen in de ruiter die een klap op het hoofd geeft al helemaal niet. Dan komt er ook nog van boven straf!

Er zijn legio topics over dit onderwerp. Het buitenrijden met een paard moet opgebouwd worden, het paard moet je leren vertrouwen, weten dat ze het goed doet en steeds een stukje verder van huis, zolang het geen stress oplevert.

Het gaat meestal beter samen met een ander paard, dan hebben ze steun, leren de omgeving buiten de stalling kennen, en stukje bij beetje kun je dat opbouwen. Veel belonen onderweg, en aanmoedigen als ze iets eng vinden, en stop er een brokje in als ze braaf is of ergens langsgaat wat ze eng vindt. Soms duurt het een paar maanden, en soms bijna een jaar voordat je met een ontspannen paard weg kunt.

Je kunt het afdwingen, maar dat versterkt de band met je paard niet, schaadt het vertrouwen en de kans zit erin dat ze een volgende keer nog angstiger wordt en helemaal niet meer doet wat je vraagt want het is immers eng, of had nare gevolgen. Men beweert heel snel dat een Tinker koppig is, maar is dat dan een reden te gaan slaan en met de zweep een mep te geven?

Werk aan jullie communicatie over en weer, zodat die in orde is, en jullie elkaar begrijpen.
Maakt het leuk voor je paard, beloon veel, met je stem, stop brokjes in de jaszak, en beloon. Laat ze met plezier voor je willen werken.

Dank je wel hier kan ik wat mee.
Jij zou dus voorlopig allee de bak in grondwerk longeren en wandelen en alleen nog met een ander paard op buitenrit ?

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:18

Als het niks medisch is zou ik ze zeker strenger aanpakken.

Overigens stap 1 een mens met paard vergelijken al niet doen. Paarden voeden anders op dan wij kinderen.

Voorwaarts en dat eventueel met goed been geven en anders tik. Bereid je voor op het steigeren en weer zitten en door. Omdraaien is resoluut jij juist de andere kant in.

Sorry maar als mensen pony's in training krijgen werken vanuit basis maar gaan daar geen 9 weken over doen. Ik ook niet.
Laat zien dat je leider bent.

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:25

StalNollie schreef:
Als het niks medisch is zou ik ze zeker strenger aanpakken.

Overigens stap 1 een mens met paard vergelijken al niet doen. Paarden voeden anders op dan wij kinderen.

Voorwaarts en dat eventueel met goed been geven en anders tik. Bereid je voor op het steigeren en weer zitten en door. Omdraaien is resoluut jij juist de andere kant in.

Sorry maar als mensen pony's in training krijgen werken vanuit basis maar gaan daar geen 9 weken over doen. Ik ook niet.
Laat zien dat je leider bent.


Als ze stil gaat staan en ik drijf dus been op omdat ze voorwaarts moet steigert ze!
Wat zou jij dan doen?

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:27

Opvangen het omhoog gaan en door drijven. Naar voren ermee.

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:29

Overigens
Tandarts
Osteopaat
Kraker
Zadel pas service alles is geweest
Niks aan de hand

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:30

StalNollie schreef:
Opvangen het omhoog gaan en door drijven. Naar voren ermee.

Oké en niet dus proberen het steigeren te mijden door voltes te pakken? Als ik het voel aankomen

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:45

Zeker slimmer zijn dan je paard, zodra je verzet voelt opkomen, hup, andere kant op, volte maken, andere gang vragen. Leg ook balkjes neer, dan moet ze opletten op waar ze loopt en heeft geen tijd om andere dingen te bedenken. Wil ze steeds naar de hoek/uitgang van de bak? Dan die vermijden, en een kleinere lijn rijden. Of een volte vlak ervoor.
Steigeren wil je te allen tijde vermijden, dan is haar grens overschreden.
Tinkers zijn lief, slim, koppig, braaf en hebben een doos vol truukjes. Wees slimmer dan je paard, en verras haar door slimmer te zijn. Ik heb er zelf eentje met een echt Tinkerkarakter, maar zodra ik begon te clickeren met hem, en hij in de gaten kreeg dat meewerken wat opleverde, werd hij heel snel attent, en leerde snel goed en braaf gedrag. Nu nog mag hij op buitenrit even grazen als we op het verste punt/ de terugweg zijn. Elke keer een ander punt, en dan gaat het ontspannen weer huiswaarts. Hij is al jaaaren braaf, maar in het begin was dat heel belangrijk. Even op vreemd terrein rust, braaf, eten.

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:08

Lindsey_99 schreef:
Zeker slimmer zijn dan je paard, zodra je verzet voelt opkomen, hup, andere kant op, volte maken, andere gang vragen. Leg ook balkjes neer, dan moet ze opletten op waar ze loopt en heeft geen tijd om andere dingen te bedenken. Wil ze steeds naar de hoek/uitgang van de bak? Dan die vermijden, en een kleinere lijn rijden. Of een volte vlak ervoor.
Steigeren wil je te allen tijde vermijden, dan is haar grens overschreden.
Tinkers zijn lief, slim, koppig, braaf en hebben een doos vol truukjes. Wees slimmer dan je paard, en verras haar door slimmer te zijn. Ik heb er zelf eentje met een echt Tinkerkarakter, maar zodra ik begon te clickeren met hem, en hij in de gaten kreeg dat meewerken wat opleverde, werd hij heel snel attent, en leerde snel goed en braaf gedrag. Nu nog mag hij op buitenrit even grazen als we op het verste punt/ de terugweg zijn. Elke keer een ander punt, en dan gaat het ontspannen weer huiswaarts. Hij is al jaaaren braaf, maar in het begin was dat heel belangrijk. Even op vreemd terrein rust, braaf, eten.

Dank je wel!!!

Dus even kort samen gevat.
Als ze stil gaat staan been eraan.... voorwaarts vragen.
Voel ik dat ze op gaat komen, snel op de volte.... en weer voorwaarts vragen....
maar stel ze komt wel omhoog, wat dan? Zitten blijven en dan alsnog op de volte? Of gelijk been voorwaarts?

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:15

Wat ik deed was zodra ik voelde dat hij blokkeerde, een wending en been eraan. Belonen.
Die van mij had er een handje van in z'n achteruit te gaan. Dat mocht, tot vervelens toe zette ik 'm dan in de achteruit. Dan willen ze echt wel weer voorwaarts op een bepaald moment. Ook achterwaarts de sloot in ( eerst ff kijken of die niet te diep is) met drijven ging ie alleen maar verder achteruit, totdat hij geen grond meer voelde. Dan gaan ze echt wel weer vooruit, (goed zo, braaaaf) en na een paar keer begreep hij dat ik daarvan niet onder de indruk raakte. Tinkertruukjes. ;)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:27

Ooit zei een wijze mevrouw tegen mij: "let op wanneer je het woord 'willen' gebruikt bij je dier.

Citaat:
Ik ben absoluut niet voor slaan. Maar iedereen op stal. En Mn instructrice zeggen allemaal dat de stik eigenwijs is’


Ja, inderdaad. Veel instructrices worden opgeleid (vanaf dat Ernest van Loon Deurne verliet) met "hij moet het doen!"
En als "hij" het niet doet, moet je de confrontatie aangaan, de slof/ de zweep / de stang etc etc erbij halen tot hij het wel doet".

Wijze raad van een leerling van Van Loon: blijf weg bij dat soort lui.

(Ik huurde ooit een dure instructrice in, om mijn dier iets nieuws te leren. Zij liep tegen hetzelfde probleem aan als ik, dus ik zei na afloop '...dat ik het beslist niet banketstaaf bedoelde, maar dat ik ergens wel blij was dat oefening X haar niet was gelukt.' Waarop zei nuchter reageerde 'zag je hoe moeilijk het voor jouw dier was?' Ehm,.... :o ja, 'het is lastig', dat weet ik. En de halve stal minstens vond dat ik in de maling werd genomen. Zij had een verhaal met kop en staart plus oplossing: nodig is linkerzijde lang maken, linksachter moet dragen en rechtsachter moet onder de massa - en daar zijn wel oefeningen voor. Nee, over dat soort waarnemingen werd niet gekletst in de kantine....Ze zagen het waarschijnlijk niet eens.)


Accoord, sommige paarden, Shets bijvoorbeeld, zijn str*nteigenwijs. (Logisch, Shetlanders werden onder andere in de mijnbouw aan het werk gezet, 'doetjes' overleven dit niet.)

Maar ook met een dier met een stevig karakter kun je goed samenwerken.
Het punt is dan wel, uitzoeken waar m de knepen in zitten. (Zoals vertrouwen, je dier kunnen laten ontspannen als jij bijvoorbeeld uitademt, leiderschap als een voortzetting van vertrouwen, weten wat je dier leuk vindt zodat je kunt belonen, en 'het tempo' goed inschatten/ de stresssignalen van je dier herkennen zodat je niets overvraagt.)

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:40

Janneke2 schreef:
Ooit zei een wijze mevrouw tegen mij: "let op wanneer je het woord 'willen' gebruikt bij je dier.

Citaat:
Ik ben absoluut niet voor slaan. Maar iedereen op stal. En Mn instructrice zeggen allemaal dat de stik eigenwijs is’


Ja, inderdaad. Veel instructrices worden opgeleid (vanaf dat Ernest van Loon Deurne verliet) met "hij moet het doen!"
En als "hij" het niet doet, moet je de confrontatie aangaan, de slof/ de zweep / de stang etc etc erbij halen tot hij het wel doet".

Wijze raad van een leerling van Van Loon: blijf weg bij dat soort lui.

(Ik huurde ooit een dure instructrice in, om mijn dier iets nieuws te leren. Zij liep tegen hetzelfde probleem aan als ik, dus ik zei na afloop '...dat ik het beslist niet banketstaaf bedoelde, maar dat ik ergens wel blij was dat oefening X haar niet was gelukt.' Waarop zei nuchter reageerde 'zag je hoe moeilijk het voor jouw dier was?' Ehm,.... :o ja, 'het is lastig', dat weet ik. En de halve stal minstens vond dat ik in de maling werd genomen. Zij had een verhaal met kop en staart plus oplossing: nodig is linkerzijde lang maken, linksachter moet dragen en rechtsachter moet onder de massa - en daar zijn wel oefeningen voor. Nee, over dat soort waarnemingen werd niet gekletst in de kantine....Ze zagen het waarschijnlijk niet eens.)


Accoord, sommige paarden, Shets bijvoorbeeld, zijn str*nteigenwijs. (Logisch, Shetlanders werden onder andere in de mijnbouw aan het werk gezet, 'doetjes' overleven dit niet.)

Maar ook met een dier met een stevig karakter kun je goed samenwerken.
Het punt is dan wel, uitzoeken waar m de knepen in zitten. (Zoals vertrouwen, je dier kunnen laten ontspannen als jij bijvoorbeeld uitademt, leiderschap als een voortzetting van vertrouwen, weten wat je dier leuk vindt zodat je kunt belonen, en 'het tempo' goed inschatten/ de stresssignalen van je dier herkennen zodat je niets overvraagt.)

Ik heb zojuist een andere instructeur gesproken maar zei zegt het word heel
Moeilijk dit eruit te krijgen. Het zit er nu namelijk al in’
Dus ik hoop dag het goed komt’

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:53

Hmmm, vraag een andere instructeur.

Want deze denkt ook via de makkelijke weg van 'dier WIL niet gehoorzamen, foei!' "En dier heeft geleerd dat ze haar WIL kan doordrijven, en dat moet er uit!!"

Misschien is dat steigeren 'gewoon' haar manier om te zeggen 'Ik vind dit vreselijk, ik kan niet nog meer stress erbij hebben!'
(Of dit krek haar reden is, kan ik van achter een schermpje niet zien.)

....maar dat is wel in feite het eerste wat moet worden uitgezocht: waarom doet ze dit.

Zou het te veel stress zijn, is het dus onder andere werken aan 'hoe kun jij haar laten ontspannen', eerst op stal, dan bij het poetsen, dan in de bak, dan bij 'uitdagende dingen in de bak' en dan bij een klein rondje buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:54

Cynthia1987 schreef:
Marije_1997 schreef:
Je hebt der 9 weken. Je moet het vertrouwen winnen en dit kost tijd. Doe es lekker grond werk, zowel in de bak als er buiten.

Ik heb ook een paard met gebruiksaanwijzing (geen tinker, wel trauma paard), de eerste paar maanden heb ik zelf alleen grondwerk gedaan. Mijn bijrijder rijd ook alleen als ik er bij ben. Ik ben pas sinds een aantal weken begonnen met zelf rijden, zonder iemand in de bak er bij. En inmiddels heb ik hem alweer bijna een half jaar. Dus geef het vooral veel tijd. Neem de rust, geen gehaast.

Ik heb wel een bijrijder idd misschien moet ik daareven mee stoppen ?


Ik denk dat een stapje terug naar de basis en grondwerk goed is voor allemaal. Mijn bijrijder reed, ik deed grondwerk. Nu rijden we beide en heb ik grondwerk naar 1 a 2 keer per week soms 3 keer, afhankelijk van mijn emotionele status, gebracht. En rijden we zo'n 3 a 4 keer per week. Momenteel is grondwerk even niet aan de orde, omdat het rijden nu super gaat. Maar doordat ik alles vanaf begin af aan stapje voor stapje heb gedaan, zijn we denk ik nu hier. Ik ging m'n paard gewoon bekijken als een 3 jarige die nog beleerd moest worden. En dat doe ik nu nog steeds tho.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 04:32

Is ze van stalling of voer veranderd sinds ze van jou is? En pssm getest? Omdat je aangeeft hoe wisselend haar gedrag kan zijn.

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 04:47

Ik ben van de oude stempel. Mijn paard deed dit ook en ik heb mijn moeder gevraagd om mee te fietsen, achter ons. Toen mijn paard om wilde keren ging mijn moeder flink staan zwaaien met een zweepje, paard schrok zich rot en liep keurig verder. Na een paar keer was het over en heeft paardlief het niet meer gedaan.

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 08:31

Caily schreef:
Is ze van stalling of voer veranderd sinds ze van jou is? En pssm getest? Omdat je aangeeft hoe wisselend haar gedrag kan zijn.

Nee ze is 9 weken geleden bij ons op stal gekomen.....
voer is hetzelfde
Pssm test is afgenomen nog geen resultaat
Maar volgens de dierenarts is pssm niet zo ernstig en is het iets van de laatste jaren. Hij zei sat zolang ze geen klachten hebben je geen zorgen hoeft te maken.
Overigens wel arm in het dieet houden kwa suikers, maar hij zei dat dat altijd beter is!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:39

Voor mij is de enige zinnige reactie hierop: maak eens een filmpje dan kunnen we meekijken.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:50

Cynthia1987 schreef:
Caily schreef:
Is ze van stalling of voer veranderd sinds ze van jou is? En pssm getest? Omdat je aangeeft hoe wisselend haar gedrag kan zijn.

Nee ze is 9 weken geleden bij ons op stal gekomen.....
voer is hetzelfde
Pssm test is afgenomen nog geen resultaat
Maar volgens de dierenarts is pssm niet zo ernstig en is het iets van de laatste jaren. Hij zei sat zolang ze geen klachten hebben je geen zorgen hoeft te maken.
Overigens wel arm in het dieet houden kwa suikers, maar hij zei dat dat altijd beter is!


Dierenartsen zijn ook mensen. De meeste dierenartsen weten helaas heel weinig af van pssm1, pssm2 is vaak helemaal onbekend voor ze wat het inhoudt en waar te testen.
Symptomen kunnen enorm verschillend zijn per paard, van bijna niet merkbaar voor ons tot zeer ernstig. Van 1 symptoom tot allemaal. En bedenk ook, paarden zijn hard voor zichzelf. Want als ze wat laten merken, zijn ze makkelijker prooi. Dat er geen leeuwen zijn die ze opeten, weten ze natuurlijk niet. ;)

Maar dit gedrag kan van alles zijn natuurlijk. Dus ik zou eerst wachten tot het positief test of negatief.

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:14

Caira schreef:
Voor mij is de enige zinnige reactie hierop: maak eens een filmpje dan kunnen we meekijken.

Dat zal
Ik even doen!

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:16

[/quote]
Nee ze is 9 weken geleden bij ons op stal gekomen.....
voer is hetzelfde
Pssm test is afgenomen nog geen resultaat
Maar volgens de dierenarts is pssm niet zo ernstig en is het iets van de laatste jaren. Hij zei sat zolang ze geen klachten hebben je geen zorgen hoeft te maken.
Overigens wel arm in het dieet houden kwa suikers, maar hij zei dat dat altijd beter is![/quote]

Dierenartsen zijn ook mensen. De meeste dierenartsen weten helaas heel weinig af van pssm1, pssm2 is vaak helemaal onbekend voor ze wat het inhoudt en waar te testen.
Symptomen kunnen enorm verschillend zijn per paard, van bijna niet merkbaar voor ons tot zeer ernstig. Van 1 symptoom tot allemaal. En bedenk ook, paarden zijn hard voor zichzelf. Want als ze wat laten merken, zijn ze makkelijker prooi. Dat er geen leeuwen zijn die ze opeten, weten ze natuurlijk niet. ;)

Maar dit gedrag kan van alles zijn natuurlijk. Dus ik zou eerst wachten tot het positief test of negatief.[/quote] vandaag draineedeling laten doen bij haar, maar die vrouw zei ook er zit een behoorlijke kop op ik denk echt dat er geen medische oorzaak is. Ik heb alles en iedereen erbij gehad. Tandarts osteo fysio veearts. Zadelmaker

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:21

Buiten heb ik dit ook. Wat ik gedaan heb: omdraaien en achterwaarts zetten. En als hij dan stopt met achterwaarts nog verder achterwaarts zetten. Dan weer omdraaien en voorwaarts. Wil hij niet voorwaarts? Dan draaien en achterwaarts de goeie kant op. Weer draaien. En opnieuw. Na 9 keer viel het kwartje en ging hij weer vooruit.

Anoniem

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:28

Je paard wilt naar huis, je zou daar natuurlijk ook naar kunnen luisteren ipv het gedrag om te buigen naar je eigen zin.
Wat vind je paard wel leuk? Misschien gaat wandelen in het bos wel goed en kan je het steeds weer verder uitbouwen.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:28

brokjes schreef:
Je paard wilt naar huis, je zou daar natuurlijk ook naar kunnen luisteren ipv het gedrag om te buigen naar je eigen zin.
Wat vind je paard wel leuk? Misschien gaat wandelen in het bos wel goed en kan je het steeds weer verder uitbouwen.

Dat helpt niet hoor. Dan kan je helemaal niet meer naar buiten.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:40

Amado7 schreef:
Buiten heb ik dit ook. Wat ik gedaan heb: omdraaien en achterwaarts zetten. En als hij dan stopt met achterwaarts nog verder achterwaarts zetten. Dan weer omdraaien en voorwaarts. Wil hij niet voorwaarts? Dan draaien en achterwaarts de goeie kant op. Weer draaien. En opnieuw. Na 9 keer viel het kwartje en ging hij weer vooruit.

Dat is een prima oplossing maar niet met een paard die snel omhoog komt. Achterwaarts is de allergrootste trigger om te gaan steigeren

Ik zou eens proberen hem als handpaard mee naar buiten te nemen. De klier aan de longeerlijn en zelf op een brave gaan. Zolang er niemand op zit maakt het niet zo uit dat hij steigert. En dan leert hij wel meelopen. Later kun je wel erop en alsnog met hetzelfde paard samen gaan.