Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 12:36

Hallo meiden ik heb een vraagje.
Ik heb sinds 9 weken een tinker dame van 8 jaar oud.
Ze is super lief maar ook ondeugend.
Mevrouw laat duidelijk merken of ze er wel of geen zin in heeft.....
Zodra we vertrekken met een ander paard erbij of lopend of met iemand met de fiets erbij. En ze heeft naar een paar honderd meter zo iets van ik heb het wel gezien. Wil ze omdraaien.
Ik zet haar dan op een kleine volte met als resultaat dat ze dan steigert!
Dit heeft ze in de bak ook een enkele keer gedaan. Maar dat is er nu uit!
Ik heb de volgende dingen al geprobeerd, maar ik hoop dat iemand de tip heeft die ons kan helpen.

- afstappen en mee gelopen verder op weer opstappen,maar dan begint ze gewoon weer!!
- afstapenen en flink op haar lazer geven, heeft ook geen effect behalve als ik nu afstap springt ze al opzij omdat ze bang is dat ze een lel krijgt!
- achteruit laten lopen. Boeit haar helemaal niks.
- uit balans halen hoofd links rechts stelling vragen

Ik
Hoop dat er iemand is met een tip.
2 weken geleden dachten we dat we het gevonden hadden klein tikje met teugel op de schouder en ze ging weer voorwaarts als ik dat nu doe komt ze gelijk omhoog.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:39

haar vertrouwen winnen, zodat ze met een zekere leider mee weg kan. En een goede band opbouwen werkt beter dan haar bang maken, dan wil ze juist van je weg en ze moet met je mee willen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:56

Het kan ook zo zijn dat ze je aan het uitproberen is, je geeft al aan dat ze het in de bak ook heeft gedaan, daar heb je het weten op te lossen, werkt deze oplossing voor buiten niet?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:01

Hoelang is je paard al onder het zadel en komt ze uit het buitenland of is ze hier geboren?
Je hebt haar nog maar pas dus ze is aan het kijken waar haar grenzen en de jouwe liggen.
Heb je goede begeleiding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:02

Sorry hoor je hebt het paard een paar week en je vind het een goed idee om af te stappen en je paard op z'n lazer te geven?? Beetje omgekeerde wereld in mijn ogen maar vooral heel dom als je een vertrouwensband met je paard wil opbouwen. Blijkbaar vind hij het spannend en vertrouwd hij je niet genoeg omdat ie pas sinds kort daar is. Maar als je hem op z'n lazer geeft zou ik niet gek opkijken als het je vanaf nu veel moeite gaat kosten vertrouwensband op te bouwen.
Sorry maar ja enige tip is rustig aan 10 stappen terug, vertrouwen gaan opbouwen vanaf de grond, dan dat stuk eens gaan wandelen een paar keer en dan onder het zadel maar weer eens proberen. Met straffen maak je je paard alleen maar bang en wantrouwend richting jou en zal ie helemaal niet verder willen

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:11

Geduld hebben denk ik. Niet teveel storen aan het steigeren en alleen vooruit als optie zien. Hoe lang het dan ook mag duren

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:19

Annet_Dottie schreef:
Sorry hoor je hebt het paard een paar week en je vind het een goed idee om af te stappen en je paard op z'n lazer te geven?? Beetje omgekeerde wereld in mijn ogen maar vooral heel dom als je een vertrouwensband met je paard wil opbouwen. Blijkbaar vind hij het spannend en vertrouwd hij je niet genoeg omdat ie pas sinds kort daar is. Maar als je hem op z'n lazer geeft zou ik niet gek opkijken als het je vanaf nu veel moeite gaat kosten vertrouwensband op te bouwen.
Sorry maar ja enige tip is rustig aan 10 stappen terug, vertrouwen gaan opbouwen vanaf de grond, dan dat stuk eens gaan wandelen een paar keer en dan onder het zadel maar weer eens proberen. Met straffen maak je je paard alleen maar bang en wantrouwend richting jou en zal ie helemaal niet verder willen


Mee eens. Eerst terug naar de basis en grondwerk gaan doen. Je paard vertrouwt je nog niet en dit gaat niet helpen.
Neem ook les in grondwerk zodat je daarin goed begeleid wordt.
Tinkers zijn super, maar ze moeten je kunnen vertrouwen. Dat lukt niet door te slaan.

Anoniem

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:30

Je hebt der 9 weken. Je moet het vertrouwen winnen en dit kost tijd. Doe es lekker grond werk, zowel in de bak als er buiten.

Ik heb ook een paard met gebruiksaanwijzing (geen tinker, wel trauma paard), de eerste paar maanden heb ik zelf alleen grondwerk gedaan. Mijn bijrijder rijd ook alleen als ik er bij ben. Ik ben pas sinds een aantal weken begonnen met zelf rijden, zonder iemand in de bak er bij. En inmiddels heb ik hem alweer bijna een half jaar. Dus geef het vooral veel tijd. Neem de rust, geen gehaast.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:34

Weet je wel zeker dat een kleine volte niet erg moeilijk is voor haar? Slaan zou ik al helemaal niet doen. Je wilt dat ze op je vertrouwt en dat ontbreekt duidelijk nog. Dat kun je er nu eenmaal niet 'inrammen', dat heeft tijd nodig. Kan heel goed zijn dat ze onzeker is of zich onveilig voelt zo ver van huis. Ik zou vooral grondwerk et haar doen en lekker met haar gaan wandelen, zodat ze leert dat het leuk is om buiten te zijn met jou.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:36

Tja, moeilijke situatie. In de eerste paar weken dat ik mijn tinker had, had ik het zelfde probleem. Ze steigerde aan de hand als ze niet verder wou en ook op buitenrit kwam ze de hele tijd omhoog, en dan bedoel ik ook echt vol op de achterbenen.

Eerst heb ik dit geprobeerd op te lossen door haar om te draaien zodat ze niet omhoog kon komen, extra geduldig te zijn en steeds een klein stapje verder te gaan. Alleen op een gegeven moment was ik er klaar mee dus toen we een klein stukje aan de hand gingen wandelen en ze wou niet meer verder, kwam ze omhoog.
Ik heb toen een met een tak een ferme tik onder haar buik gegeven toen ze weer omhoog kwam. Sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan. Ook niet op een buitenrit.

Ik denk trouwens ook dat ze je aan het uitproberen is, aangezien ze nog maar een paar weken bij je is. Ze is hoogstwaarschijnlijk de grens een beetje aan het opzoeken en is er nu achtergekomen dat als ze dit gedrag vertoond, dat ze onder het werk uitkomt.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:24

Mijn merrie deed dit in het begin als ik alleen op stap ging. Is echt een kwestie geweest van aanpakken en volhouden.
Met aanpakken bedoel ik omtrekken zodat ze uit evenwicht valt en niet verder kan steigeren. Hierna goed vooruit proberen te houden met indien nodig een goede tik met de zweep. Het was echt gevaarlijk aan het worden en ik heb haar echt duidelijk moeten maken dat ik niet (meer) onder de indruk was. Waarschijnlijk heeft je paard ook gevoeld dat je hierdoor onzeker werd en zul je nu even moeten doorbijten om te bewijzen dat je wel zeker bent.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:30

mijn paard heeft het ook, die is ouder en soms ook echt ontdeugend om onder werk uit te komen. Maar in dit geval was hij echt gewoon angstig. Steigeren is gevaarlijk dus dat moet je sowieso ten alle tijden voorkomen. Ik zorg dan altijd dat ik hem in stelling hou dat maakt het lastig om omhoog te komen.
Hij gaat dan vaak achteruit lopen. Dat is ook gevaarlijk , maar als ik hem dan met zn neus zet in de richting waarop ik niet wil gaan zoals een slootje ofzo, is dat ook getackeld.

Dan gaat hij vaak stilstaan. Ik geef hem dan even de tijd om na te denken, te kijken, en als hij rustig is geef ik weer voorzichtig been. Dan gaat hij meestal niet meer achteruit maar vooruit.

De eerste keer lijk je wel een stuiterbal met lopen-stop-lopen-stop maar de tweede keer heb je al veel minder stops nodig omdat ze je vertrouwen.

heel veel succes

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:06

Ik reageer straks
Even uitgebreid op iedereen

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:40

mystery1980 schreef:
haar vertrouwen winnen, zodat ze met een zekere leider mee weg kan. En een goede band opbouwen werkt beter dan haar bang maken, dan wil ze juist van je weg en ze moet met je mee willen.

Dat ben ik volledig met je eens maar je ziet aan alles aan haar dat ze je echt aan het uitproberen is’ je ziet het aan de hele houding van haar hoofd

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:43

meggiemeg schreef:
Het kan ook zo zijn dat ze je aan het uitproberen is, je geeft al aan dat ze het in de bak ook heeft gedaan, daar heb je het weten op te lossen, werkt deze oplossing voor buiten niet?

Ik dacht eerst dat het met vertrouwen enzo te maken had. Maar al snel werd duidelijk dat mevrouw echt haar zin aan het door drammen was ze wilde naar de uitgang van de bak. Toen ze daar voor de zoveelste keer steigerde heb ik haar een lel hebben met de zweep ze deed het toen weer en heb ik haar een klap tussen haar oren gegeven met Mn hand en Mn stem
Verheft! En het belangrijkste k ben toen blijven zitten..... maar buiten stap ik af omdat ik geen ongelukken wil veroorzaken.

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:45

cissy schreef:
Hoelang is je paard al onder het zadel en komt ze uit het buitenland of is ze hier geboren?
Je hebt haar nog maar pas dus ze is aan het kijken waar haar grenzen en de jouwe liggen.
Heb je goede begeleiding?

Ze is in 2016 in Nederland gekomen en sindsdien bij dezelfde mevrouw geweest en gereden zowel buiten als in de bak.
Mijn instructrice zegt okk dat ze de grenzen opzoekt maar dat ik haar wel zeker moet aanpakken. Aangezien ik ook al vele andere dingen heb geprobeerd zoals gewoon zitten blijven en steeds met been voorwaarts vragen..... of het negeren met als resultaat dat ik 40 min op dezelfde plek stond!

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:50

Annet_Dottie schreef:
Sorry hoor je hebt het paard een paar week en je vind het een goed idee om af te stappen en je paard op z'n lazer te geven?? Beetje omgekeerde wereld in mijn ogen maar vooral heel dom als je een vertrouwensband met je paard wil opbouwen. Blijkbaar vind hij het spannend en vertrouwd hij je niet genoeg omdat ie pas sinds kort daar is. Maar als je hem op z'n lazer geeft zou ik niet gek opkijken als het je vanaf nu veel moeite gaat kosten vertrouwensband op te bouwen.
Sorry maar ja enige tip is rustig aan 10 stappen terug, vertrouwen gaan opbouwen vanaf de grond, dan dat stuk eens gaan wandelen een paar keer en dan onder het zadel maar weer eens proberen. Met straffen maak je je paard alleen maar bang en wantrouwend richting jou en zal ie helemaal niet verder willen


Ik vind dat je nogal snel oordeelt.

Voor ik haar kocht heb ik haar maanden gereden zowel in de bak als buiten! En deed ze dit niet. Ze kent mij dus al langer. Overigens hebben we alles geprobeerd zoals hierboven omschreven, negeren en blijven zitten. Gewoon wachten en wel been geven. Maar dan stond ik 40 min op dezelfde plek, overigens als ze in een goed bui is maken we zo buitenritten van 15 km! Maar ze kan het ook zo in eens in haar kop krijgen dat ze niet meer verder wil. En staakt dan of wil draaien. Wanneer ik haar dan op een volte zet, als ze draait, of haar aanspoor om voorwaarts te gaan. Dan begint ze te steigeren.
Ik ben absoluut niet voor slaan. Maar iedereen op stal. En Mn instructrice zeggen allemaal dat de stik eigenwijs is’

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:53

ReadTheRulez schreef:
Geduld hebben denk ik. Niet teveel storen aan het steigeren en alleen vooruit als optie zien. Hoe lang het dan ook mag duren

Oké hier kan ik wat mee. Maar als ze stik gaat staan. En ik spoor haar aan dat komt ze dus omhoog uit protest omdat ze niet verder wil. Als ze omdraait draai ik haar door en stop op het punt waar ik heen wil. Dus rechtdoor zeg maar.... wat zou jij mij adviseren zodra ze stil gaat staan? Geen been? En wachten? Dat hebben we geprobeerd en ook het stil staan ongemakkelijk maken door stelling links rechts te vragen. En dat vind ze wel irritant maar gaat dan juist achterwaarts in plaats van voorwaarts!

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:56

Mara2000 schreef:
Annet_Dottie schreef:
Sorry hoor je hebt het paard een paar week en je vind het een goed idee om af te stappen en je paard op z'n lazer te geven?? Beetje omgekeerde wereld in mijn ogen maar vooral heel dom als je een vertrouwensband met je paard wil opbouwen. Blijkbaar vind hij het spannend en vertrouwd hij je niet genoeg omdat ie pas sinds kort daar is. Maar als je hem op z'n lazer geeft zou ik niet gek opkijken als het je vanaf nu veel moeite gaat kosten vertrouwensband op te bouwen.
Sorry maar ja enige tip is rustig aan 10 stappen terug, vertrouwen gaan opbouwen vanaf de grond, dan dat stuk eens gaan wandelen een paar keer en dan onder het zadel maar weer eens proberen. Met straffen maak je je paard alleen maar bang en wantrouwend richting jou en zal ie helemaal niet verder willen


Mee eens. Eerst terug naar de basis en grondwerk gaan doen. Je paard vertrouwt je nog niet en dit gaat niet helpen.
Neem ook les in grondwerk zodat je daarin goed begeleid wordt.
Tinkers zijn super, maar ze moeten je kunnen vertrouwen. Dat lukt niet door te slaan.

Ik heb les ook met grondwerk en longeren. Maar mrt grond werk, word ze chaggie en gaat ze juist stil staan in de bak. We zijn nu onder het zadel met pionnen bezig veel voltes slangen voltes van hand veranderen en slalommen. Dan houd ik haar bezig en is ze super lief. Ze is snel afgeleid en erg snel ergens op uit gekeken!

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:56

Marije_1997 schreef:
Je hebt der 9 weken. Je moet het vertrouwen winnen en dit kost tijd. Doe es lekker grond werk, zowel in de bak als er buiten.

Ik heb ook een paard met gebruiksaanwijzing (geen tinker, wel trauma paard), de eerste paar maanden heb ik zelf alleen grondwerk gedaan. Mijn bijrijder rijd ook alleen als ik er bij ben. Ik ben pas sinds een aantal weken begonnen met zelf rijden, zonder iemand in de bak er bij. En inmiddels heb ik hem alweer bijna een half jaar. Dus geef het vooral veel tijd. Neem de rust, geen gehaast.

Ik heb wel een bijrijder idd misschien moet ik daareven mee stoppen ?

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:58

Hevonen schreef:
Weet je wel zeker dat een kleine volte niet erg moeilijk is voor haar? Slaan zou ik al helemaal niet doen. Je wilt dat ze op je vertrouwt en dat ontbreekt duidelijk nog. Dat kun je er nu eenmaal niet 'inrammen', dat heeft tijd nodig. Kan heel goed zijn dat ze onzeker is of zich onveilig voelt zo ver van huis. Ik zou vooral grondwerk et haar doen en lekker met haar gaan wandelen, zodat ze leert dat het leuk is om buiten te zijn met jou.

Dat snap ik maar in het begin ging het gewoon goed! Ik ging met Mn zoontje op zn moutainbike de bossen in en geen enkel probleem. En nu in eens zo raar. Ik kan me dus niks voorstellen in angst ze probeert me echt uit.

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:02

Ellebel123 schreef:
Tja, moeilijke situatie. In de eerste paar weken dat ik mijn tinker had, had ik het zelfde probleem. Ze steigerde aan de hand als ze niet verder wou en ook op buitenrit kwam ze de hele tijd omhoog, en dan bedoel ik ook echt vol op de achterbenen.

Eerst heb ik dit geprobeerd op te lossen door haar om te draaien zodat ze niet omhoog kon komen, extra geduldig te zijn en steeds een klein stapje verder te gaan. Alleen op een gegeven moment was ik er klaar mee dus toen we een klein stukje aan de hand gingen wandelen en ze wou niet meer verder, kwam ze omhoog.
Ik heb toen een met een tak een ferme tik onder haar buik gegeven toen ze weer omhoog kwam. Sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan. Ook niet op een buitenrit.

Ik denk trouwens ook dat ze je aan het uitproberen is, aangezien ze nog maar een paar weken bij je is. Ze is hoogstwaarschijnlijk de grens een beetje aan het opzoeken en is er nu achtergekomen dat als ze dit gedrag vertoond, dat ze onder het werk uitkomt.

Ik heb haar nu ook al een aantal x een flink lel verkocht maar niet met de zweep. Want als ik met zweep rijd is ze daar zo op gefocust dat ze niet oplet! Misschien moet ik toch een zweepje meenemen en idd ene tik geven? Ik weet nier meer waar ik goed aan doe? Wel of geen tik! Geduld? Ik vraag me echt af wat de juiste aanpak is. Ik wil haar niet slaan. Maar ze komt echt zeker 1 meter omhoog als het niet hoger is dus is ook gewoon gevaarlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:04

Als je kind iets niet doet geef je die dan ook een harde klap? :\

Sorry maar dit is niet de oplossing. Een paard bovenop zijn hoofd tussen zijn oren slaan? 8)7

Laat eens iemand met je meelopen en kijk of ze dan wel wil, of een ander paard mee. Lukt dit niet zou ik voorlopig eerst aan de hand gaan wandelen en als dat zonder slag of stoot gaat dan erop met een ander paard, iemand ernaast en dan uitbouwen naar alleen.
Mijn paard heeft ook ooit eens moeilijk gedaan alleen op pad omdat ze eens ontiegelijk geschrokken was. Ook stijgeren. Wat deed ik? Been en kleine rondjes draaien, vervolgens weer proberen voorwaarts. Op de rondjes gaf ik wel flink been zodat ze voorwaarts ging en dus gewoon geen tijd had omhoog te komen. Heb dit net zo lang herhaald tot ze niet meer omhoog kwam en ze doet het nu nooit meer. Jouw aanpak is niet goed. Ik zou ook een andere instructie zoeken die dit soort zaken slimmer aan pakt en op andere wijze denkt dan een dressuur instructie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-20 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia1987
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:04

SillyB schreef:
mijn paard heeft het ook, die is ouder en soms ook echt ontdeugend om onder werk uit te komen. Maar in dit geval was hij echt gewoon angstig. Steigeren is gevaarlijk dus dat moet je sowieso ten alle tijden voorkomen. Ik zorg dan altijd dat ik hem in stelling hou dat maakt het lastig om omhoog te komen.
Hij gaat dan vaak achteruit lopen. Dat is ook gevaarlijk , maar als ik hem dan met zn neus zet in de richting waarop ik niet wil gaan zoals een slootje ofzo, is dat ook getackeld.

Dan gaat hij vaak stilstaan. Ik geef hem dan even de tijd om na te denken, te kijken, en als hij rustig is geef ik weer voorzichtig been. Dan gaat hij meestal niet meer achteruit maar vooruit.

De eerste keer lijk je wel een stuiterbal met lopen-stop-lopen-stop maar de tweede keer heb je al veel minder stops nodig omdat ze je vertrouwen.

heel veel succes

Dankje dit ga ik zeker proberen we hebben het al een x geprobeerd leek vrij weinig effe t te hebben maar misschien moet ik even volhouden

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:05

Het is zelden uitproberen! Zet dat maar uit je hoofd als je een paard nog maar 9 weken hebt. Het is pure onzekerheid; ze vertrouwt je nog onvoldoende ook al rijd je haar al langer, en de stalling waar ze woont daar voelt ze zich veilig. Ze wil niet te ver daarvandaan.

Ga grondwerken, dat is de basis voor vertrouwen opbouwen. Een tinker win je niet met geweld, 450 kg paard kun je niet dwingen. Je wint vertrouwen niet met slaan, dwingen en aanpakken. En vertrouwen in de ruiter die een klap op het hoofd geeft al helemaal niet. Dan komt er ook nog van boven straf!

Er zijn legio topics over dit onderwerp. Het buitenrijden met een paard moet opgebouwd worden, het paard moet je leren vertrouwen, weten dat ze het goed doet en steeds een stukje verder van huis, zolang het geen stress oplevert.

Het gaat meestal beter samen met een ander paard, dan hebben ze steun, leren de omgeving buiten de stalling kennen, en stukje bij beetje kun je dat opbouwen. Veel belonen onderweg, en aanmoedigen als ze iets eng vinden, en stop er een brokje in als ze braaf is of ergens langsgaat wat ze eng vindt. Soms duurt het een paar maanden, en soms bijna een jaar voordat je met een ontspannen paard weg kunt.

Je kunt het afdwingen, maar dat versterkt de band met je paard niet, schaadt het vertrouwen en de kans zit erin dat ze een volgende keer nog angstiger wordt en helemaal niet meer doet wat je vraagt want het is immers eng, of had nare gevolgen. Men beweert heel snel dat een Tinker koppig is, maar is dat dan een reden te gaan slaan en met de zweep een mep te geven?

Werk aan jullie communicatie over en weer, zodat die in orde is, en jullie elkaar begrijpen.
Maakt het leuk voor je paard, beloon veel, met je stem, stop brokjes in de jaszak, en beloon. Laat ze met plezier voor je willen werken.