Verliefd op een tinker... wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 15:57

Volgend jaar gaan wij verhuizen naar een huis met aardig wat land er om heen. Leuke uitrij mogelijkheden en dingetjes in de buurt om te doen.

Nu zat ik voor de gein een beetje op Marktplaats te kijken naar een paard voor er bij (mijn zusje heeft op dit moment 2 shetlanders die ook meeverhuizen) en stuitte ik op een advertentie met een paard waar ik meteen verliefd op ben geworden.
De verkoper gaf aan dat hij meerdere paarden op de wei heeft staan, eigen fok en aangekocht. Een hele leuk gekleurde ruin van 1 jaar oud en een merrie van 6 jaar oud die bereden was en heel braaf moest zijn buiten.

Ik ben voornamelijk op zoek naar een leuk paard om buiten rondjes mee te rijden. Ik heb geen wedstrijd ambities, ik wil vooral genieten van buiten rijden. Alleen heb ik 0 ervaring met het kopen van paarden. Ik weet niet waar ik naar moet kijken, wat ik moet vragen en wat handig is.
Ik ben heel erg verliefd op de jaarling, maar heb nog nooit een jong paard op moeten voeden. Ik weet ook niet goed wat ik mij hier bij voor moet stellen. Qua inrijden ben ik niet van plan het zelf te gaan doen, dat zou ik dan laten doen. Ik vind mezelf niet kundig genoeg om paarden hulpen en knopjes aan te leren, dat is meer iets voor iemand die er verstand van heeft.

Waar zouden jullie voor gaan? Ik weet even niet zo goed wat ik moet, vooral omdat de verkoper voorstelde dat ik morgen (!!!!!) al langs kan komen om te kijken. :')

(Advertentie kan ik doorsturen in PM, die wil ik liever niet zo openbaar neerknallen op een forum!)

Lucy_1

Berichten: 2482
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:55

Je kan altijd gaan kijken. Kijken is niet gelijk kopen. Kijk of je er in het echt ook een klik mee heb en vraag aan de verkoper of je er even over na mag denken. Met even bedoel ik dan 2 dagen, geen weken. Want dat is voor een verkoper heel frustrerend. Als je geen kennis heb over de opvoeding van een jong dier, zou ik deze in een opfok plaatsen tot 3e jaar en daarna rustig laten beleren. Rustig beleren is voor mij dat je een half uurtje rechte stukken buiten kan laten lopen. Maar dat is voor iedereen verschillend. Heel veel succes.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:44

Met inlezen en/of wat hulp van een extra persoon kom je waarschijnlijk al een heel eind. Je hebt blijkbaar genoeg interesse in het paard om contact op te nemen met de verkoper, ik zou gewoon gaan kijken. Je zit nog nergens aan vast! Idd wel na een paar dagen laten weten of je verder wil gaan met de koop :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:57

Als je echt geïnteresseerd bent kan je meermaals gaan bezichtigen en dierenarts een keer meenemen.

Tinkers kunnen wel medische gebreken hebben die je niet altijd meteen ziet, denk dat bij een jaarling bv de aandoening CPL niet zo snel te zien is. Je kan ook laten testen op pssm.
Als ze dikke sokken hebben ook opletten voor mok.
Handelaren zijn helaas niet altijd eerlijk over bestaande gebreken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:01

Gewoon gaan kijken en proberen stap 1 stap 2nog eens gaan en door je DA laten keuren!
klopt alles gewoon stap3 hoekrijg ik hem thuis of op stal, betalen garantie etc...

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 10:46

Ik heb de afspraak voor vandaag aangepakt en ik ga vandaag met iemand kijken!
Vind het heel spannend :') Ben benieuwd of er een leuk paard voor mij tussen zit!

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:03

Het risico als je al zo positief bent vanuit de advertentie is dat het moeilijk is om heel objectief te kijken. Kijk goed naar de benen, bij tinkers nogal eens CPL. En als je het paard wilt gebruiken voor buitenritjes ook meteen met proefrijden naar buiten gaan. Dan weet je hoe ze zich gedraagt.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:06

Vraag aan de verkoper of het dier mag laten onderzoeken op de aandoening PSSM! Google maar eens op deze aandoening! Deze aandoening komt best vaak voor bij oa koudbloeden! En dat wil je echt niet!! Dus laat je ook niks aanpraten!

Veel tinkers worden als bomproof verkocht, maar schijn bedreigt! Het zijn binnenvetters en als ze eenmaal loskomen, hou je dan vast!

Ik heb een super brave tinker (Nederlands gefokt, ook nog een dingetje) en ben zoekende naar nog 1 erbij, maar ik weet helaas uit eigen ervaring dat dit niet meevalt.

Maar veel plezier met het kijken vanmiddag, er zitten ook goede bij hoor, maar je moet ze echt wel zoeken.

Zoek het liefst een tinker die in Nederland geboren is, zonder alle Ierse trauma's

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 11:28

Alle paarden zouden getest zijn op PSSM. Bedankt voor de tip! Ik neem iemand mee die mij van mijn roze wolk kan trekken en alles nuchter bekijkt vanuit een praktisch standpunt. Want ik ben natuurlijk verliefd op de paarden die er staan :')
Ik wil zelf ook voor een Nederlands gefokte tinker gaan. Ik hoor veel verhalen van import paarden uit Ierland die niet heel vriendelijk behandeld zijn. (maar ook dat het wel goed kan gaan! Denk dat je geluk moet hebben?)
Ik ga het zien vandaag, heb stiekem toch wel wat zenuwen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:30

Is wel heel wat anders dan een rendier :+
Maar vooral een nuchter persoon mee nemen en laten keuren :j
Als je voor import gaat en een merrie koopt zijn er veel drachtig van en soms toch ook echt niet zo braaf als ze bij het proefrijden leken omdat ze toen nog overdonderd waren.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 11:40

Azmay schreef:
Is wel heel wat anders dan een rendier :+
Maar vooral een nuchter persoon mee nemen en laten keuren :j
Als je voor import gaat en een merrie koopt zijn er veel drachtig van en soms toch ook echt niet zo braaf als ze bij het proefrijden leken omdat ze toen nog overdonderd waren.



Hahahah shhhtt :') Rendieren waren leuk geweest als het kon, maar het is niet anders.

Ik zal er op letten! Goeie vraag ook om te vragen hoelang de evt import paarden al bij hem staan.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:46

Of je wel of geen pssm wilt is een keuze die je zelf moet maken, je kan niet per definitie stellen dat niemand dat wilt. Ruim 50% van de Tinkers draagt p1, en dan zijn er nog meer varianten.

CPL is ook zoiets, komt vaak door verwaarlozing of verkeerde leefomgeving. De paarden die daadwerkelijk erfelijk belast zijn, is maar heel klein. Dit is dus zeker geen gebrek van het ras, maar van de houders van de Tinkers. Uitzonderingen daargelaten.

Mok heb je juist meer bij Tinkers met weinig sokken. De sokken beschermen hier tegen. Mits de dieren op de juiste manier gehouden worden.

Veel succes vandaag! Ga vooral kijken voor de klik. En bedenk je als je gevoel bij de jaarling beter is, ga je je dromen on hold kunnen zetten hiervoor? Als je voor de oudere wilt gaan, ga dan ook daadwerkelijk met haar doen wat je er thuis ook mee wilt doen.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 11:53

Als mijn gevoel sterk is bij de jaarling dat wordt het de jaarling. Dan mag hij lekker paard zijn bij mij thuis en ga ik met goede begeleiding aan de slag om hem dingen te leren.
Ik heb dan nog dik 2 jaar om te sparen voor een goede ruiter die hem inrijd dus dat zal ook vast goed komen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:57

Als je een klik met hem hebt komt de rest misschien vanzelf wel. Je moet nu nog niet denken aan iets groots als inrijden. Stapje voor stapje zit je erop voordat je het doorhebt. Het echte rijden wordt wel van geadviseerd iets langer te wachten dan tot 3 jaar. Maar genoeg andere dingen die je kunt doen!

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 16:22

Net terug van de tinkers! Ontzettend mooie dieren allemaal, maar geen match met mij. Was een ontzettend lieve man die ze fokte en verkocht, echt top Helaas niks voor mij er tussen op dit moment. Ik heb nog tijd zat om door te zoeken

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:36

Kiki1995 schreef:
Net terug van de tinkers! Ontzettend mooie dieren allemaal, maar geen match met mij. Was een ontzettend lieve man die ze fokte en verkocht, echt top Helaas niks voor mij er tussen op dit moment. Ik heb nog tijd zat om door te zoeken


zo is dat! Mag ik vragen bij wie je geweest bent?

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 16:37

Hubbels schreef:
Kiki1995 schreef:
Net terug van de tinkers! Ontzettend mooie dieren allemaal, maar geen match met mij. Was een ontzettend lieve man die ze fokte en verkocht, echt top Helaas niks voor mij er tussen op dit moment. Ik heb nog tijd zat om door te zoeken


zo is dat! Mag ik vragen bij wie je geweest bent?


Bij Geert Nijkamp van Tinkerhof the Romany Horses!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:58

Ah.. jammer dat het niks is geworden, heel verstandig om niet alleen te gaan ;)

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:10

die heeft inderdaad mooie paarden. Heeft De Bonte Parels niks voor je?

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 17:37

Kinke schreef:
die heeft inderdaad mooie paarden. Heeft De Bonte Parels niks voor je?


Vast wel! Ik ga voor nu even rustig kijken, heb nog zeker tot april voor we verhuizen en daarna ook nog zeeën van tijd omdat de omheining nog er in gezet moet worden.

Kan ik nog lekker sparen :D

anjali
Berichten: 15076
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:57

Kiki1995 schreef:
Net terug van de tinkers! Ontzettend mooie dieren allemaal, maar geen match met mij. Was een ontzettend lieve man die ze fokte en verkocht, echt top Helaas niks voor mij er tussen op dit moment. Ik heb nog tijd zat om door te zoeken

Mag ik vragen waarom je het toch niets vond,terwijl je vanaf de foto zo enthousiast was? Heel verstandig overigens om niet halsoverkop een aankoop te doen maar eerst rustig te laten betijen.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 19:18

anjali schreef:
Mag ik vragen waarom je het toch niets vond,terwijl je vanaf de foto zo enthousiast was? Heel verstandig overigens om niet halsoverkop een aankoop te doen maar eerst rustig te laten betijen.


Ik heb iemand meegenomen die het paard voor mij kon rijden. Merkte dat ze toch nog erg onzeker en bang was op de weg. Maar niet bang voor auto's. Ik ben alleen bang dat als ik er onzeker op stap met het idee "ze gaat ze aan de kletter met me" dat het dan ook snel gebeurd. Dit paard had iemand nodig die iets sterker in zijn schoenen staat.

anjali
Berichten: 15076
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:27

Dan kun je het beste zoeken naar een ervaren goed doorgereden paard denk ik.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:24

Caily schreef:
Of je wel of geen pssm wilt is een keuze die je zelf moet maken, je kan niet per definitie stellen dat niemand dat wilt. Ruim 50% van de Tinkers draagt p1, en dan zijn er nog meer varianten.

CPL is ook zoiets, komt vaak door verwaarlozing of verkeerde leefomgeving. De paarden die daadwerkelijk erfelijk belast zijn, is maar heel klein. Dit is dus zeker geen gebrek van het ras, maar van de houders van de Tinkers. Uitzonderingen daargelaten.

Mok heb je juist meer bij Tinkers met weinig sokken. De sokken beschermen hier tegen. Mits de dieren op de juiste manier gehouden worden.

Veel succes vandaag! Ga vooral kijken voor de klik. En bedenk je als je gevoel bij de jaarling beter is, ga je je dromen on hold kunnen zetten hiervoor? Als je voor de oudere wilt gaan, ga dan ook daadwerkelijk met haar doen wat je er thuis ook mee wilt doen.




Ruim 50%? Waar haal je die onzin vandaan...

Ongeveer 1 op de 5 was de laatste stand van zaken.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Verliefd op een tinker... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:21

Ik zou dan eerder gaan voor een paard dat al bereden is. Bij een jong, niet bereden paard is het maar gokken hoe hij/zij onder het zadel gaat zijn en of dat het dan gaat matchen.

Verder wil je graag met het paard naar buiten.. bij een niet bereden paard moet je het paard laten inrijden en vervolgens ook nog eens iemand vinden die het paard verkeersmak maakt voor je

Koop ook niet te veel met je gevoel maar eerder met je verstand