Die gangen zijn toch wel een dingetje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Die gangen zijn toch wel een dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 12:14

Mijn paardrijavontuur begon ooit op een ijslander, maar toen kende ik nog niets van het ras.
Wist alleen dat het paardje wat ik bereed een vele fijnere 'draf' had, dan alle andere die op de manege stonden, want enkel op hem kon ik doorzitten zonder in het zadel te stuiteren :)
Ik was 11 jaar, en wist echt nog niet veel.

Nu ben ik 49 en in de tussenliggende jaren met regelmaat op IJslanders gereden (ook in het buitenland) en echt mogen ervaren wat tölt en telgang is. Ook les daar in gehad toen ik eens een ijslander ging bijrijden, maar hem niet goed in de tölt kreeg.

Ik heb geen eigen ijslander (droom zal ook nooit uitkomen, want een echte goed gezonde ijslander is voor mij onbetaalbaar), maar heb sinds een jaar wel weer een lease-ijslander.
Een 5 ganger deze keer :+ :D
30 jaar oud, oude rot in het vak, met voorkeur telgang.
Ai … toen wist weer wat naar mijn idee een klein onhandigheidje was aan die IJslanders … die gangen zijn echt toch wel een dingetje :') _/-\o_

Ik heb verder geen specifieke vragen hoor. Zou nodig eens met hem op les moeten, maar daar hebben we beiden niet zoveel zin in. We stappen voornamelijk ons rondje door het natuurgebied, genieten van het plenzen door de waterplas of staan wat te kijken naar de grazers in het gebied.
Af en toe vraag ik wat draf en tölt; dat laatste kan hij heel lekker in mijn ogen, maar het schijnt super lateraal te zijn volgens de andere ijslanderbezitters daar op stal. En paardlief zelf vindt dus de telgang leuker en dan lig ik al snel in een deuk op zijn rug omdat ik het dus juist 3x niets vind.
Oh en de galop … nou 5 passen vind hij nog wel leuk om te doen, dan gaat hij … juist maar weer in telgang :P

In ieder geval lach ik wat af als ik met hem op pad ben en ik hoop dan ook van harte dat het waar is, dat IJslanders lang gezond blijven en heel oud kunnen worden.


[ img ]

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts


Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Die gangen zijn toch wel een dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:31

Je paard gaat vermoedelijk niet in telgang maar in schweinepas - langzame telgang - en die is zeer ongewenst omdat je paard daarbij z'n rug ongelooflijk vast kan gaan zetten/vastzet.
De enige correcte telgang bij IJslanders is rentelgang, daar 'leg' je je paard in vanuit de galop en dat doe je 300-400 meter (en gaat met een bloedsnelheid). Het is geen gang die je routinematig rijdt over langere afstanden.

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Die gangen zijn toch wel een dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 13:24

Dank voor je uitleg Ibbel. Nee dan is het schweinepas inderdaad, zeker geen rentelgang, want zo hard gaan we niet en hij valt erin op het moment dat ik dus iets anders dan draf aan hem vraag ;)

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:05

Ibbel schreef:
Je paard gaat vermoedelijk niet in telgang maar in schweinepas - langzame telgang - en die is zeer ongewenst omdat je paard daarbij z'n rug ongelooflijk vast kan gaan zetten/vastzet.
De enige correcte telgang bij IJslanders is rentelgang, daar 'leg' je je paard in vanuit de galop en dat doe je 300-400 meter (en gaat met een bloedsnelheid). Het is geen gang die je routinematig rijdt over langere afstanden.

Toch even een nuance. Er zijn IJslandse paarden met een van nature enorm laterale balans. Ik heb er zelf twee, die kunnen alleen met een zeer goede, gefinetunede ondersteuning van de ruiter tactzuiver tölten.

Ik vind een laterale tölt onder bepaalde voorwaarden niet zo erg bij een recreatief gereden paard, namelijk als het paard in de basisgangen wel goed over de rug loopt (kwestie van training en correct rijden), en als het paard in die laterale tölt/schweinepass niet totaal op de voorhand loopt. Liever het paard in tölt in zijn eigen laterale balans laten lopen, mits met een licht/los teugeltje en met voldoende oprichting (geen 'grondboor' die op de teugels hangt), dan gaan zitten frutten en knoeien om er maar een 'echte' tölt uit te rijden. Je kunt daarbij de basisgangen gebruiken om het paard enigszins los te houden in de bovenlijn. Als een lateraal paard niet/nauwelijks wil draven, zit ie waarschijnlijk echt vast in de rug en dat duidt vaak op een onderliggend fysiek probleem.

Eventueel kun je kijken of het paard wat meer viertakt krijgt met iets gewicht aan de voorbenen in de vorm van een iets zwaarder ijzertje of ballenboots, maar dan moet je dat als ruiter wel rijtechnisch kunnen ondersteunen, anders werkt het averechts en gaat het paard nog meer op de voorhand lopen. Ook kun je het paard helpen in tölt zijn rug wat losser te laten door iets verlicht te zitten (bovenlichaam daarbij niet te ver naar voren brengen, dan komt ie weer te veel op de voorhand).

Uiteraard kun je ook les overwegen om samen met je paard aan de takt in tölt te werken.
Succes ermee!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Wijslander
Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:12

Wat een leuk verhaal en fijn dat je zo geniet van het rijden!

Zelf haal ik wel veel extra rijplezier uit het correct (leren) rijden van de gangen, ook tijdens een bosritje. Dus wat dat betreft zou ik zeker aanraden om af en toe een lesje mee te pakken, ook om het paard tot op hoge leeftijd gezond te houden. Een extra voordeel voor jou zou kunnen zijn dat alles wat je leert in de toekomst met een eigen IJslander goed van pas zou kunnen komen.

Hoe dan ook: blijf genieten!

Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Die gangen zijn toch wel een dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:21

Ik zie een laterale tölt toch nog echt wel als iets anders dan schweinepas.

Bij schweinepas is het echt een laterale tweetakt waarbij beide benen aan één kant vrijwel op hetzelfde moment worden neergezet: t-tak (beide linkerbenen)---t-tak (beide rechterbenen).
Bij een laterale tölt is het een gebroken viertakt: tak-tak--tak-tak ipv een duidelijke symmetrische viertakt: tak-tak-tak-tak

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 15:20

Deze loopt zoals Ibbel omschrijft in Schweinepas. Zou wel filmpje willen plaatsen, maar vrees dat ik echt veel commentaar krijg, want ik ben geen topruiter zal ik maar zeggen, dus dat doe ik dan maar even niet :)
En in tölt loopt hij niet als pannenkoekenpannenkoeken maar Panne-koeken Panne-koeken (zo legden ze het mij uit en toen ik er op ging letten, klopte dat ook qua ritme).

Zodra ik eens met andere mensen met hun IJslanders mee rijdt, draaft hij altijd lekker vlot mee en gaat dan ook zeker niet husselen. Ik kan hem dan ook redelijk in een steady, zij het dus laterale Panne-koeken, tölt houden.
Maar zodra ik alleen ben en wat ga schakelen en dan met name dus naar de galop (hij rent er keihard in en valt na 5 tot 8 passen terug dus in naar wat ik nu weet Schweinepas), ben ik die gangen een beetje kwijt bij hem. Maar och, houden we het 1 bospad vol, is het veel.

Nogmaals, meneer wordt dit jaar 31 (of hij is het al, dat is niet zeker) en wordt niet echt intensief gebruikt. Ik rij ook maar af en toe. Daarbij ben ik (vind ik zelf) wat aan de grote kant voor hem.
Dus om al die redenen vind ik het niet eerlijk dat ik van alles aan hem ga vragen wat in mijn ogen te zware arbeid is, en daar valt (echt) les nemen in een bak ook onder.

We houden het daarom op een lekkere stapritje en af en toe wat 'freubelen' zal ik het maar noemen.
Ik let vooral op zijn grote oren, al die alert op de omgeving blijven staan en hij lekker ontspannen briesend onder mij loopt, geniet hij ook. Want ik kan niet genieten, als hij het niet zou kunnen. ;)

Foto afgelopen winter op een ijzig koude dag tussen de runderen

[ img ]
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 30-07-19 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Die gangen zijn toch wel een dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:27

Wat fijn dat jullie zo genieten van elkaar.

Misschien kun je weleens zijn rug los laten maken en kijken hoe het dan gaat, wellicht zit het inmiddels zo vast dat hij ook niet anders meer kan dat hij nu doet. En volgens mij is dat goed voor ieder (gereden) paard. :-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 15:39

Mee eens Elisa2.
Ik vind sowieso ook zijn zadel niet lekker passend liggen. Maar eigenaar zelf vindt het prima passen, dus ben ik zelf wat aan het rondkijken gegaan voor een ander zadel. Pas iets gevonden wat op een zelfde type ijslander lag maar dan met een bredere boom. Alleen ivm het warme weer ben ik niet gaan rijden, dus heb nog niet kunnen passen. Wellicht dat hij dan ook iets makkelijker loopt in de gangen.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:50

Ibbel schreef:
Ik zie een laterale tölt toch nog echt wel als iets anders dan schweinepas.

Bij schweinepas is het echt een laterale tweetakt waarbij beide benen aan één kant vrijwel op hetzelfde moment worden neergezet: t-tak (beide linkerbenen)---t-tak (beide rechterbenen).
Bij een laterale tölt is het een gebroken viertakt: tak-tak--tak-tak ipv een duidelijke symmetrische viertakt: tak-tak-tak-tak

Het is vaak een subtiel verschil. Tölt heeft sowieso geen 100% stabiele takt, bij geen enkel paard, zelfs niet bij de meest taktzuivere tölters (dit is wetenschappelijk onderzocht, zie mijn website voor een artikel over wetenschappelijk onderzoek op het gebied van tölt).
Rentelgang en rentölt liggen ook heel dicht bij elkaar, beide hebben een zweefmoment, en rentelgang heeft eigenlijk bijna nooit een zuivere tweetakt. Dit is goed te zien als je het bewegingspatroon van verschillende paarden observeert bij de telgangonderdelen op wedstrijden.

De paarden waar ik het over heb, lopen in taktzuivere schweinepass dan wel heel erg lateraal, tenzij de ruiter ze actief naar meer takt toe rijdt. Ik heb dan liever dat een ruiter die dat niet kan, het laterale neemt zoals het is, het paard licht houdt aan de voorkant en zijn zit iets verlicht, dan dat hij/zij allerlei trucs gaat uitproberen om meer takt te krijgen (zoals slingeren/zigzaggen, inbuigen van de hals).
Mits de ruiter hem niet in de weg zit,zal het paard echt niet veel schade/hinder ondervinden van het rijden in schweinepass.
De draf moet je bij zo'n paard dus wel regelmatig meepakken, en liefst ook de galop, ook al zijn dat maar korte stukjes.

Problemen met de draf bij gangenpaarden wijzen, een enkele uitzondering daargelaten, eigenlijk altijd op fysieke problemen. Helaas wordt er dan vaak gezegd, tja het is een IJslander, die draven wel vaker slecht. Onzin. Problemen met de draf vind ik dus persoonlijk om die reden meestal zwaarder wegen dan een laterale balans in tölt.

Wel is het ontzettend leuk en geeft het heel veel voldoening als je zo'n heel lateraal paard uiteindelijk mooi losjes, opwaarts en taktzuiver kunt laten tölten :j

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Nachtlampje
Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:58

Dit is een schatje :) En wat fijn dat jij en Digur samen zo genieten.
Ik sta op dezelfde stal, ook met een IJslander :)

Digur heeft héél veel looplust maar eigenlijk niet het lichaam meer om dat vol te houden.
Het telgangen/tolt en dat je voelt zodra je harder als stap gaat, is inderdaad schweinen. Digur is dan ook erg stijf en scheef met z'n ouwe dag ;)
En ik vind het heel goed dat je ook inziet dat dat niet zo heel veel meer gaat veranderen, maar jullie gewoon op je eigen gangetje kunnen gaan genieten.

Ik heb overigens nog een zadel te koop, die mag je best proberen, ik kan dan even met je meekijken. Ik denk zelf ook dat zijn zadel mogelijk niet helemaal lekker ligt.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:00

Isapaardje schreef:
Deze loopt zoals Ibbel omschrijft in Schweinepas. Zou wel filmpje willen plaatsen, maar vrees dat ik echt veel commentaar krijg, want ik ben geen topruiter zal ik maar zeggen, dus dat doe ik dan maar even niet :)
En in tölt loopt hij niet als pannenkoekenpannenkoeken maar Panne-koeken Panne-koeken (zo legden ze het mij uit en toen ik er op ging letten, klopte dat ook qua ritme).

Zodra ik eens met andere mensen met hun IJslanders mee rijdt, draaft hij altijd lekker vlot mee en gaat dan ook zeker niet husselen. Ik kan hem dan ook redelijk in een steady, zij het dus laterale Panne-koeken, tölt houden.
Maar zodra ik alleen ben en wat ga schakelen en dan met name dus naar de galop (hij rent er keihard in en valt na 5 tot 8 passen terug dus in naar wat ik nu weet Schweinepas), ben ik die gangen een beetje kwijt bij hem. Maar och, houden we het 1 bospad vol, is het veel.

Nogmaals, meneer wordt dit jaar 31 (of hij is het al, dat is niet zeker) en wordt niet echt intensief gebruikt. Ik rij ook maar af en toe. Daarbij ben ik (vind ik zelf) wat aan de grote kant voor hem.
Dus om al die redenen vind ik het niet eerlijk dat ik van alles aan hem ga vragen wat in mijn ogen te zware arbeid is, en daar valt (echt) les nemen in een bak ook onder.

We houden het daarom op een lekkere stapritje en af en toe wat 'freubelen' zal ik het maar noemen.
Ik let vooral op zijn grote oren, al die alert op de omgeving blijven staan en hij lekker ontspannen briesend onder mij loopt, geniet hij ook. Want ik kan niet genieten, als hij het niet zou kunnen. ;)

Foto afgelopen winter op een ijzig koude dag tussen de runderen

[ [url=m/dhJhBd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Prima toch, zoals jullie bezig zijn. Ik zou me niet druk maken over het laterale en lekker samen genieten. Les in de bak (buiten kan overigens ook, dat doen veel IJslanderinstructeurs, dan gaan ze mee op de fiets) hoeft idd niet meer met een 31-jarige (ik had er overheen gelezen dat ie al zo op leeftijd is), die wil je vooral vrolijk, fit en gezond houden ;)

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Wijslander
Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 16:25

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar werken aan de hand. Dan kun je lekker samen bezig zijn met wat gymnastiekoefeningen zonder dat het te belastend wordt. Tegenwoordig worden daar meerdere online cursussen voor aangeboden die goed toegankelijk zijn.

Wat het zadel betreft: zou boomloos geen goede optie zijn? Lijkt me prima geschikt voor de ritjes die jullie doen en dan hoef je niet bij iedere verandering in bespiering een zadelmaker te laten komen. Karlslund heeft boomloze IJslanderzadels bijvoorbeeld.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:24

Dan zou ik met zo'n ouwe taaie eerder lekker wandelingetjes aan de hand of (indien mogelijk) naast de fiets maken ter afwisseling. Ik denk niet dat werken aan de hand nog meerwaarde heeft voor een paard van die leeftijd, zeker als ie dat nog nooit eerder heeft gedaan. Onze 28-jarige ziet me al aankomen :D

Boomloos zou zeker een optie kunnen zijn. Ik heb zelf een Karlslund Kontakt 3, superfijn boomloos zadel met een mooie vorm, past op bijna al mijn rijpaarden. Zou er bij een ouder paard met weinig bovenlijn wel een extra pad onder leggen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 20:50

Nachtlampje schreef:
Dit is een schatje :) En wat fijn dat jij en Digur samen zo genieten.
Ik sta op dezelfde stal, ook met een IJslander :)

Digur heeft héél veel looplust maar eigenlijk niet het lichaam meer om dat vol te houden.
Het telgangen/tolt en dat je voelt zodra je harder als stap gaat, is inderdaad schweinen. Digur is dan ook erg stijf en scheef met z'n ouwe dag ;)
En ik vind het heel goed dat je ook inziet dat dat niet zo heel veel meer gaat veranderen, maar jullie gewoon op je eigen gangetje kunnen gaan genieten.


Ah dan kennen we elkaar waarschijnlijk al wel.
Eén van de anderen bij jullie op stal, heeft mij ooit eens met Dagur (die ook ooit bij jullie stond) les gegeven, maar toen reden we samen nog op andere pensionstal in de buurt.
Maar ook in Drenthe hebben we, naast centered riding cursus, lekker mogen tölten.

Maar daar gaat het mij niet over met Digur.
Ik wilde gewoon zo af en toe eens op het paard zitten (heb zelf thuis shetlanders waar ik aangespannen mee rijdt) en toen kwam Digur voorbij als optie.
En tja .. hij is en blijft een ijslander en dat was toch ooit mijn eerste liefde :)

Echt scheef kan ik hem eigenlijk niet noemen trouwens, althans niet in stap. En hij vindt het heerlijk volgens mij om lekker samen rond te sloffen. Altijd die grote pluizige oren actief naar voren


[ img ]

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Wijslander
Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:16

Askja schreef:
Dan zou ik met zo'n ouwe taaie eerder lekker wandelingetjes aan de hand of (indien mogelijk) naast de fiets maken ter afwisseling. Ik denk niet dat werken aan de hand nog meerwaarde heeft voor een paard van die leeftijd, zeker als ie dat nog nooit eerder heeft gedaan. Onze 28-jarige ziet me al aankomen :D


Waarom zou je met een paard op leeftijd dat nog wel gereden wordt geen passende oefeningetjes kunnen doen zonder ruiter erop? Een paar voltes, pasje wijken, keertje achterwaarts houdt zo'n dier toch alleen maar soepel? Ik ken meer mensen die hun oude paard nog wel rijden, maar er qua gymmen verder niks meer mee doen, omdat dat niet meer zou kunnen. Maar vind dat er meestal niet fijn uitzien, is zo'n paard dat niet beter af met alleen wandelen i.p.v. rijden, als je de buik- en rugspieren niet kunt onderhouden?

Wat ook juist voor zulke paarden wellicht heel fijn kan zijn, zijn oefeningen uit dit boekje:


[ img ]

Maar hier moet je als eigenaar/bijrijder dan wel net in geïnteresseerd zijn natuurlijk.

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 22:41

Wijslander schreef:
Maar hier moet je als eigenaar/bijrijder dan wel net in geïnteresseerd zijn natuurlijk.

En dat is het hem, in mijn geval, dus net Wijslander, ik ben hier wel in geïnteresseerd, alleen niet met de ijslander. Die ben ik juist specifiek gaan huren voor het rijden en niet om te wandelen of te grondwerken, want dat doe ik thuis met de shetlanders al volop. Ook beiden 20+ en ja ik ben het er mee eens dat stretchen en wandelen, een pony/paard beslist goed kan doen.

Maar na jaren mennen met shetlanders, wilde ik onderzoeken hoe diep mijn liefde voor het lekker buitenrijden nog zat. Nou best diep, kwam ik dus met Digur achter.
Net als mijn liefde voor IJslanders.

Maar ja, die gangen dus.
Ik ben blijkt toch wel en zeker na jullie verhalen hier, niet echt ervaren genoeg om een eigen IJslander aan te schaffen, althans niet in mijn prijsklasse. Want dan kom ik al snel uit op onervaren paarden, en dat gaat echt niks worden.
En zo'n brave recreatieve rustige ijslander, is gewoon niet te vinden.

Dus voorlopig blijf ik nog maar even op Digur rijden en dromen dat ik toch ooit mijn eigen recreatie ijsje ga vinden. :D

Om nog even andere vragen te beantwoorden die ik zag.
Ik heb al een boomloos zadel geleend van iemand op stal daar, welke zij op deze ijslander had gebruikt. Maar dat zadel zat mij niet lekker, dus dat werd het niet.
Ik wil ook geen heel duur zadel gaan kopen voor die paar keer dat ik eens kom rijden, mede ook omdat ik eigenlijk wat zoek wat gewoon daar kan blijven liggen om ook andere mensen ermee te laten rijden (want al is het niet mijn eigen paard, ik vind het wel belangrijk dat zijn rug in orde blijft).
Osteopaat of masseur zou zeker een goede zijn, laat ik voor mijn eigen pony's regelmatig komen, maar voor een huurpaard vind ik dat weer wat anders.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Anoniem

Re: Die gangen zijn toch wel een dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:26

Ik stuur je even een pb. Er staat op dit moment een leuke merrie voor weinig geld te koop. En zo zijn er nog wel meer te koop voor een reeele prijs.. Voordeel is dat deze een 3 ganger is dus ook geen “gedoe” met tolten :D

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 16:20

Humpiedumpie schreef:
Voordeel is dat deze een 3 ganger is dus ook geen “gedoe” met tolten :D


_/-\o_

Nou moet ik zeggen dat ik de tölt eigenlijk wel lekker vind.
Maar dan moeten ze het wel doen :')


En met dank aan Ibbel die even meekeek naar de gang die Digur die ik nu rijd laat zien, weet ik nu toch dat het wel een echte telgang is, maar dan op bejaardentempo :D

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:46

Met dien verstande dat het paard een telgang (net als schweinepas, want dat is net zo goed een telgang) loopt, op een wat hoger tempo dan schweinepas meestal gelopen wordt (vergelijkbaar met een vlot draftempo), maar zeker niet de gewenste rentelgang (want hij loopt geen 4-takt) op te laag tempo...

Je kunt dus ook zeggen: het paard loopt dus hoog tempo schweinepas, inclusief een soort zweefmoment.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:33

Spoiler:
Wijslander schreef:
Askja schreef:
Dan zou ik met zo'n ouwe taaie eerder lekker wandelingetjes aan de hand of (indien mogelijk) naast de fiets maken ter afwisseling. Ik denk niet dat werken aan de hand nog meerwaarde heeft voor een paard van die leeftijd, zeker als ie dat nog nooit eerder heeft gedaan. Onze 28-jarige ziet me al aankomen :D


Waarom zou je met een paard op leeftijd dat nog wel gereden wordt geen passende oefeningetjes kunnen doen zonder ruiter erop? Een paar voltes, pasje wijken, keertje achterwaarts houdt zo'n dier toch alleen maar soepel? Ik ken meer mensen die hun oude paard nog wel rijden, maar er qua gymmen verder niks meer mee doen, omdat dat niet meer zou kunnen. Maar vind dat er meestal niet fijn uitzien, is zo'n paard dat niet beter af met alleen wandelen i.p.v. rijden, als je de buik- en rugspieren niet kunt onderhouden?

Wat ook juist voor zulke paarden wellicht heel fijn kan zijn, zijn oefeningen uit dit boekje:


[ [url=m/XzoDgk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar hier moet je als eigenaar/bijrijder dan wel net in geïnteresseerd zijn natuurlijk.

Ga ik helemaal in mee
Met Kelan pak ik nog wel onder het zadel alle oefeningen mee. Galop merk ik dat hij sneller terug valt in draf dus dat vind ik prima. Een klein sprongetje maken vind hij geweldig. ontspanning, het nog goed aan kunnen en plezier staan wel bij mij bovenaan met zo’n oudje van 28 jaar.
Echter bij Blazy moet je geen zadel meer op willen leggen. Laat ons maar lekker een wandelingetje van een uur maken. Hij blijft er soepeler onder, wij beleven er beide plezier in, hij krijgt even quality time dus gaan met die banaan.

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 23:28

Ibbel schreef:
Je kunt dus ook zeggen: het paard loopt dus hoog tempo schweinepas, inclusief een soort zweefmoment.

:D

Nou ja goed, voor mij voelt het in ieder geval niet als een hele fijne gang om te rijden.
Ik vond de andere ijslander die ik ooit eens bijreed veel fijner. Dat was een vierganger met voorkeur tölt en die was daar makkelijk in te rijden en was heerlijk om mee door het bos te gaan.
Alleen met dat paard had ik geen klik. Ik zat er op en reed met hem zal ik maar zeggen.

Met Digur heb ik wel een klik. Zoals gezegd, ik moet vaak om hem lachen, al is het maar om zijn subtiele pogingen om aan te geven dat hij terug naar stal wil :D

Maar ik heb echt niet de indruk dat hij het niet leuk vindt om bereden te worden, en ook niet dat hij ergens dermate vast zit dat hij er last van heeft. Wat dat betreft is het heerlijk oudje.
Al ben ik het wel met jullie eens dat wat meer trainen, wandelen, en grondwerk goed voor hem zou zijn. Was hij van mij, ging ik dat er ook zeker mee doen.
Maar hij is niet van mij, ik lease hem ook niet vast per maand als enkele gebruiker, maar ik huur hem per keer voor ca. een uur. En dan ga ik toch het liefst om zijn rug zitten om zo door het natuurgebied te trekken samen.

Maar mogelijk dat andere huurders of stalgenoten wel met hem bezig zijn tussendoor met wat loswerken.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

jorse
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:04

Askja schreef:
Ibbel schreef:
Je paard gaat vermoedelijk niet in telgang maar in schweinepas - langzame telgang - en die is zeer ongewenst omdat je paard daarbij z'n rug ongelooflijk vast kan gaan zetten/vastzet.
De enige correcte telgang bij IJslanders is rentelgang, daar 'leg' je je paard in vanuit de galop en dat doe je 300-400 meter (en gaat met een bloedsnelheid). Het is geen gang die je routinematig rijdt over langere afstanden.

Toch even een nuance. Er zijn IJslandse paarden met een van nature enorm laterale balans. Ik heb er zelf twee, die kunnen alleen met een zeer goede, gefinetunede ondersteuning van de ruiter tactzuiver tölten.

Ik vind een laterale tölt onder bepaalde voorwaarden niet zo erg bij een recreatief gereden paard, namelijk als het paard in de basisgangen wel goed over de rug loopt (kwestie van training en correct rijden), en als het paard in die laterale tölt/schweinepass niet totaal op de voorhand loopt. Liever het paard in tölt in zijn eigen laterale balans laten lopen, mits met een licht/los teugeltje en met voldoende oprichting (geen 'grondboor' die op de teugels hangt), dan gaan zitten frutten en knoeien om er maar een 'echte' tölt uit te rijden. Je kunt daarbij de basisgangen gebruiken om het paard enigszins los te houden in de bovenlijn. Als een lateraal paard niet/nauwelijks wil draven, zit ie waarschijnlijk echt vast in de rug en dat duidt vaak op een onderliggend fysiek probleem.

Eventueel kun je kijken of het paard wat meer viertakt krijgt met iets gewicht aan de voorbenen in de vorm van een iets zwaarder ijzertje of ballenboots, maar dan moet je dat als ruiter wel rijtechnisch kunnen ondersteunen, anders werkt het averechts en gaat het paard nog meer op de voorhand lopen. Ook kun je het paard helpen in tölt zijn rug wat losser te laten door iets verlicht te zitten (bovenlichaam daarbij niet te ver naar voren brengen, dan komt ie weer te veel op de voorhand).

Uiteraard kun je ook les overwegen om samen met je paard aan de takt in tölt te werken.
Succes ermee!


Wat een handige info! Ik ben nieuw in de IJslander wereld, heb je nog tips voor boeken) sites enz die nuttig zijn Voor iemand die nog niet zo heel erg thuis is in de gangen. Ik les wel al maar meer info is altijd beter! Groetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, Maddy7777 en 80 bezoekers