CPL

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
avanti2001
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-05-18

CPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 10:01

Hey! Ik weet niet of mijn topic goed staat maar ik had een vraag.

Ik krijg volgend jaar een eigen paardje en ben me al druk aan het verdiepen in rassen. Nu vond ik tinkers echt prachtig maar las ik iets over CPL.

Ik weet niet precies wat het is, en of het schadelijk is. Ik las namelijk op internet dat het nooit helemaal te genezen is en sommigen raadden af om tinkers te kopen.

Nu was ik wel benieuwd naar jullie ervaringen of dat jullie het wel of niet aanraden.Ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van paarden met CPL en weet ook niet hoe ernstig het kan zijn.

Alvast bedankt!!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Re: CPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:20

CPL zal niet over gaan, je moet je best doen om het niet erger te laten worden dmv voer aanpassen, manuele lymfedrainage, etc.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:52

Niet elke tinker heeft er last van gelukkig. Mijn eigen tinker is nu 19 en nog steeds nergens last van.
Het is wel iets om op te letten bij de aankoop, want er gaat wel wat extra verzorging in zitten, en als een jonge tinker er al flink last van heeft dan heb je kans dat je er later een hoop leed van krijgt.
Maar bij een jonge (of oudere) tinker die geen last heeft kun je uitbraken ook voorkomen of afremmen door oa op de juiste manier te voeren, 24/7 beweging te geven en goed te blijven behandelen tegen mijten.
Ik zou zeker niet direct álle tinkers laten staan omdat er een kans is dat ze CPL hebben.
Belangrijk is wel om je zelf erover in te lezen, want dierenartsen weten er meestal niets of nauwelijks iets over.