dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:25

JoyCiej007 schreef:
pompadour schreef:
Oudere paarden/pony hebben altijd meer last van hun wintervacht als zij in de rui gaan naar hun zomervacht.
De rui kost heel veel energie bij oudere paarden/pony 's .
Er bestaat een speciale kam voor om de wintervacht weg te snijden. Is volgens een hondenvacht kam. En die schijnt goed te werken


Je bedoeld een furminator? Heb je de originele van (best prijzig) en de "namaak" varianten.
Zijn echt heel fijn, maar het wordt niet "gesneden", en bovendien heeft dat enkel zin als ze al aan het verharen zijn. Werkt wel heel mooi op dikke vachten.

TS een furminator is aan te raden, maar zoals gezegd, dat werkt alleen tijdens verharen.

Scheren onder verdoving of tranquigel etc zou ik dan eerder doen. En dat kan best met 24/7 buiten, je hebt dan alleen een paar goede dekens nodig in diverse grams.
En uiteraard een schuilstal/beschutting, maar dat heb je ook voor ongeschoren paarden nodig....

Edit; hier 2 filmpjes van een paard dat wordt geborsteld met een furminator;

[ Video ]

[ Video ]


Ja die bedoelde ik. De echte . Te koop bij dierenspeciaalzaak Jumber ,


pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:26

scheren moet je juist nooit doen. De vacht gaat steeds langer worden.

Met deze winter is heel wisselvallig . Dan is het warm en dan weer koud.

Zerena
Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 23:46

Zonder schuilstal en dekens in de winter, zou ik sowieso niet zo graag scheren.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 02:20

Met dekens moet je mee uit kijken , te veel regen dan gaat ook een regendek nat worden en dat geef kou. En misschien ia het ook beter dat een oudere paard s avonds naar binnen gaat.
En wat het paard heel goed doet in feite .

Ja ik weet dat hier bokkers in de wintermaanden in de wei laten , ook die ergere kou. Ook oudere paarden .
Misschien heeft dat ook te maken dat het stukken goedkoper is dan een stal met weiland.
Ik heb vroeger een Ijslander gehad en hij in de zomermaanden 24/7 in wei samen met zijn vriendjes . Hij stond bij een boer en in winter maanden stonden alleen op de dag in de wei en s avond om 6 werden ze op stal gezet. Hij is nooit ziek geweest en nooit been problemen ,

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 05:32

Staat je paard op gras in het weideseizoen?
Dan zou de sloomheid ook kunnen komen door een tekort aan vitamine E wat wel in gras zit, maar niet meer in hooi. Na 6 weken vitamine E bijgeven zou je verschil moeten merken dan. Ben zelf nog maar een week bezig, dus in die zin geen ervaring.

timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 11:53

bedankt allemaal voor het meedenken. ik laat hem lekker in zijn wintervacht en zolang hij buiten kan staan blijft hij lekker buiten. Soms moet je de natuur gewoon zijn gang laten gaan en het rijden aanpassen naar je paard. Gister weer heerlijk gereden, lekker veel stappen, happy paard


Zerena
Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:23

Goeie beslissing :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers