dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-19 22:30

ik heb even een vraagje over mijn tinker die een dikke wintervacht heeft en daardoor altijd wat minder aktief is met rijden in die periode.
hij is bijna 21 jaar oud en staat 24/7 buiten, scheren is dus geen optie!
hij krijgt onbeperkt hooi, 3x per week metazoa brok en voer hem supplement silicum bij.
zijn er meer paarden die dit hebben en wat geven jullie als extra?
Hij mag absoluut geen granen en suikers ivm CPL
Alvast bedankt voor het meedenken :)


Poekkie
Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:01

De onze staat ook 24/7 buiten en wordt gewoon geschoren. Gaat prima :) Anders is hij ook altijd sloom, direct in het zweet en dan uren nat. Nadat die vacht eraf is loopt hij opeens terug 10x beter. Misschien toch het proberen waard?
Edit: voeding is alleen hooi + pavo summerfit vitaminekoek.

Granenvrij en suikervrij is bvb te vinden in het equifyt gamma denk ik. Maar de voedingsdeskundigen op bokt zullen je vast beter kunnen helpen :)

Paardengek in hart en nieren!

senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:06

Je kunt ook gedeeltelijk scheren, jachtmodel.
Hoe ziet de vacht er uit? Cushing komt veel voor bij oudjes.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-19 09:48

helaas is scheren geen optie omdat hij panisch is voor scheerapparaten :(
zijn vacht ziet er super goed uit en hij komt altijd prima uit zijn wintervacht.
bedankt voor het meedenken.

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:07

Oké dus je zoekt een oplossing, die wordt aangedragen, maar is niet de oplossing volgens jou?

Hier ook 24/7 buiten en geschoren. Je kan zelfs een dusdanig gedeelte scheren dat paardlief alsnog zonder deken kan. Voor angst met scheren bestaat verdoving :)

Met voer ga je het niet redden, een wintervacht is de natuur van een paard. Ala je dat niet wilt, koop dan een kameel ofzo...

senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:20

Ik denk dat je dan alleen het werktempo kunt aanpassen aan zijn conditie. Hij kan zijn warmte niet kwijt door de vacht. Stappen is prima voor conditiewerk.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:33

Misschien helpt het om dagelijks een vitaminebrokje te geven? Zelf geef ik Marstall Force, maar ik weet eerlijk gezegd niet of daar granen in zitten. Dat zou je even na moeten zoeken :)

Hier hebben ze namelijk ook een dikke vacht en qua looplust merk ik eerlijk gezegd geen extreem verschil.

senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:44

Een eenentwintig-jarige is ook niet meer zo piep. Dat dit invloed kan hebben op de conditie is niet weg te denken, ook al glanst zijn vacht.
Het hart moet het kunnen verwerken
Laatst bijgewerkt door senna21 op 16-02-19 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-19 10:49

ik zoek geen oplossing Caily maar tips waar ik misschien wat mee kan doen.
Ik accepteer gewoon de situatie, gelukkig heb ik een vrolijk paard en kan altijd nog overwegen om hem te scheren :)
en anders is een kameel misschien de oplossing _/-\o_

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:05

Maar als hij gewoon goed verhaard is er toch geen probleem? Als ik het warm heb wordt ik ook slomer...

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:20

Met zo’n dikke vacht rijden is alsof hij moet rennen met twee winterjassen aan. Ofwel je doet een winterjas uit of je stopt met rennen. Meer mogelijkheden zijn er niet vrees ik.

Jorex
Berichten: 9899
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:33

Ik heb ook twee staan, de ene geschoren en de ander niet geschoren. Beide kunnen een les van 45 minuten aan, het verschil is alleen dat mijn oudste, overigens pas 11 jaar dus wel wat jonger dan jouw tinker, zijn warmte niet kwijt kan in volledige wintervacht. En mijn jonkie van 3,5 jaar kan dat wel, verschil in structuur van de vacht. Mijn oudste is echt super mega pluizig qua wintervacht, oftewel het verstikt en mijn jongste wat luchtiger. Voeding verandert helaas niet de vacht. Mijne zijn shetlanders dus qua vacht wel te vergelijken met een tinker. Kun je niet met een tondeuse zoals de moser max proberen een streep in de hals weg te halen? Die maken wat minder lawaai dan een groot apparaat.

Alex en Jorie <3

timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-19 11:41

klopt helemaal en pas gewoon het tempo aan, nog even en we gaan weer richting de lente gelukkig.
Mijn andere tinker heeft een veel dikkere vacht is nu 15 jaar en heeft juist wel heel veel tempo, vooral als het lekker koud is buiten.
Ik kijk het nu even aan en misschien voor komende winter toch een jacht model bij hem scheren met verdoving.

puppy1128
Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:02

Waar is je paard precies bang van? Misschien kan je eerst oefenen met een scheer-app? Die trilt en maakt geluid, maar je scheert er niet gelijk mee uiteraard. Kan je eerst aan aanraking laten wennen, daarna aan het geluid, daarna geluid + trillen. En dat doe je vervolgens ook zo met een scheermashine. kost misschien veel tijd en geduld, maar dan heb je er wel veel plezier van.

timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-19 12:24

ik heb als eens eerder geprobeerd om hem te scheren in de periode dat het 's nachts koud was maar overdag 10 graden. Bij mijn ene tinker ging dat prima maar toen ik het bij hem deed, raakte hij compleet in paniek. Ik heb hem gekocht toen hij 15 was dus weet helaas niet wat er in het verleden is gebeurd en waarom hij zo bang is. Ook voor zijn CPL wilde ik zijn benen scheren maar dat was ook een drama dus nu knip ik zijn sokken.Misschien in combinatie met de paardentandarts met verdoving en dan scheren, wil ik wel proberen. Zeker nu de nachten nog koud zijn maar overdag boven de 10 graden is altijd moeilijk met paarden in de wintervacht.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:25

Oudere paarden/pony hebben altijd meer last van hun wintervacht als zij in de rui gaan naar hun zomervacht.
De rui kost heel veel energie bij oudere paarden/pony 's .
Er bestaat een speciale kam voor om de wintervacht weg te snijden. Is volgens een hondenvacht kam. En die schijnt goed te werken

timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-19 12:29

Bedankt voor de tip Pompadour! is ook een idee

JoyCiej007
Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:39

pompadour schreef:
Oudere paarden/pony hebben altijd meer last van hun wintervacht als zij in de rui gaan naar hun zomervacht.
De rui kost heel veel energie bij oudere paarden/pony 's .
Er bestaat een speciale kam voor om de wintervacht weg te snijden. Is volgens een hondenvacht kam. En die schijnt goed te werken


Je bedoeld een furminator? Heb je de originele van (best prijzig) en de "namaak" varianten.
Zijn echt heel fijn, maar het wordt niet "gesneden", en bovendien heeft dat enkel zin als ze al aan het verharen zijn. Werkt wel heel mooi op dikke vachten.

TS een furminator is aan te raden, maar zoals gezegd, dat werkt alleen tijdens verharen.

Scheren onder verdoving of tranquigel etc zou ik dan eerder doen. En dat kan best met 24/7 buiten, je hebt dan alleen een paar goede dekens nodig in diverse grams.
En uiteraard een schuilstal/beschutting, maar dat heb je ook voor ongeschoren paarden nodig....

Edit; hier 2 filmpjes van een paard dat wordt geborsteld met een furminator;




senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:48

Als dit paard 24/7 zonder dek buiten staat,zou ik de FURminator niet gebruiken. Gewoon goed poetsen en een beetje geduld. {:}

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-19 13:29

Furmintor ken ik en gebruik ik ook als ze verharen.
als ik ga scheren dan alleen een jachtmodel en niet helemaal. Ben geen deken fan en mijn paarden hebben geen schuilstal.

Cactusknuf
Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:56

Heeft het nog zin nu nog te scheren?

some of my best friends, never say a word to me...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:00

timmysytse70 schreef:
klopt helemaal en pas gewoon het tempo aan, nog even en we gaan weer richting de lente gelukkig.
Mijn andere tinker heeft een veel dikkere vacht is nu 15 jaar en heeft juist wel heel veel tempo, vooral als het lekker koud is buiten.
Ik kijk het nu even aan en misschien voor komende winter toch een jacht model bij hem scheren met verdoving.

Als je het toch zelf gaat doen kun je er beter wat meer tijd er voor uittrekken en hem laten wennen aan de scheermachine. Verdoving is ook niet zonder risico. De moser max45 die eerder genoemd werd is inderdaad een goede optie.

Lori
Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:14

Hier heb ik eergisteren een streep + buik uitgeschoren bij mijn 5 jarige tinker met de moser max 45. Staat ook 24/7 buiten en staat nog steeds zonder deken gewoon. Heeft het zeker geen koud, let daar goed op.

Verder qua voer neem aan dat je al bij merken zoals feral horse (active+), equifyt (green power bv), marstall, agrobs, ... hebt gekeken?

senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:28

Weet wel dat deze ongewoon warme dagen nog geen echte lente maken. En dus is het ook niet raar dat het paard het nu warm heeft.
Tot en met april kan het nog flink koud zijn.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: dikke wintervacht en in die periode wat slomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-19 15:49

hij heeft het niet sinds kort,maar eigenlijk vanaf november dat hij altijd wat minder aktief is!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jolynne, Linde_C en 60 bezoekers