Stokmaat voorspellen aub

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 16:16

Hallo iedereen.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen al is dit moeilijk.

De stokmaat van mijn veulen..

Ik had Pim gekocht op 2 weken afgaande op de moeder (1,50) vader onbekend.

Echter sinds augustus lijkt hij amper tot niet te groeien.

Bezichtiging 2 maand

[ img ]

Aankomst thuis op 3 maand
(Augustus)
[ img ]

En vorige week

[ img ]



Hij zou dekenmaat tussen 125/135 hebben ( 145 is veel te groot)

Van borst tot bil meet hij 135 cm en gok 110 cm hoog aan schoft nu. Met rolmeter gemeten (heb geen officiele stokmeter)


Iedereen raad me aan hem weg te doen omdat hij nooit groot genoeg wordt om op te rijden voor mij
(1,72m) en best struis.

Heeft iemand een idee hoe hoog hij zou kunnen groeien?

Hij wordt op 9 februari 9 maand oud


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:24

Begrijp ik dan goed dat hij met 3 maanden al is gespeend? Zal me niets verbazen als hij daardoor achterstand heeft opgelopen. Dat ga je ook niet meer terug winnen.
Wat krijgt hij verder aan voer?

Onbekende vader kan natuurlijk een kleintje zijn geweest, maar daar valt niets over te zeggen zonder te weten of dat het geval was.
Wat je wel kan doen is management optimaliseren zodat hij sowieso niet klein blijft door eventuele tekortkomingen


LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:24

Waarom was hij met 3 mnd al van zn moeder af? Dat is veel te jong...

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:31

De meeste groeicurves geven aan dat met 12 maanden een paard zo'n beetje 85-90% van de eindhoogte heeft bereikt. Als je 80% aanhoudt omdat je paard 9 maanden is, en die 1.10 klopt, zou je paard ongeveer 1.37 worden.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 16:31

Dat was niet mijn keuze. Toen ik hem kocht zou hij in oktober op 5 maand naar mij verhuizen door omstandigheden wou de verkoper dat ik hem op 3 maand kwam halen. Ik kon dus niet anders dus ik wil er ook niet voor afgestraft worden ik moest hem wel laten komen. Verder wil ik er niet over uitwijden.

Hij krijgt pavo podo grow - een hand vol pavo daily plus en onbeperkt hooi.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:32

Je gaat bij een pony van 150cm kijken waar een veulen bij staat dat duidelijk niet bepaald fors is, vervolgens trekt men dat ding 3 maanden te vroeg bij de moeder weg en je vraagt je dan 6 maanden later af of hij niet te klein is.
Had je dat niet voor het kopen ook al kunnen bedenken?

Hoe dan ook valt er helemaal niets te voorspellen aan een stokmaat van een kruising waarbij 1 partij onbekend is, net zo goed was papa een shetlander.

WendyLotte
Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:32

In de winter groeit tie niet zo hard. Ik zou van de zomer maar eens kijken. Als de zon schijnt, en hij voldoende goeie voeding gaat toe vanzelf met sprongen omhoog

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:37

Het ontgaat me even behalve hoe groot hij nu is, hij op bepaalde leeftijden was. Tinkers worden meestal iets groter dan de groei curve zegt. Vanaf 1,5 jaar kan je aan de hand van lengte van het voorbeen wel iets zeggen, tot die tijd is dat variabel, maar een voorbeen zal niet korter worden, dus van zijn kootholte tot zijn oksel maal 2 zal hij sowieso worden.

Mijn merries zijn even hoog en schelen 2 maten in deken. De kleinere Tinker had een grotere dekenmaat. Los van stokmaat doet ook breedte een heleboel, ik pas beter op een forse Tinker van 1.45 dan op een iele Tinker van 1.55. Ik ben 1.77 lang.

Keuze heb je trouwens altijd, wat betreft hem op zo’n belachelijk jonge leeftijd te scheiden van zn moeder.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:59

TinkerTak schreef:
Dat was niet mijn keuze. Toen ik hem kocht zou hij in oktober op 5 maand naar mij verhuizen door omstandigheden wou de verkoper dat ik hem op 3 maand kwam halen. Ik kon dus niet anders dus ik wil er ook niet voor afgestraft worden ik moest hem wel laten komen. Verder wil ik er niet over uitwijden.

Hij krijgt pavo podo grow - een hand vol pavo daily plus en onbeperkt hooi.


Hoezo kon je niet anders? Je had m kunnen laten staan....

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:11

Als je zelf zo groot bent vind ik het ook niet een hele verstandige keuze om aller eerst al naar dit veulen te gaan kijken. Moeders is al niet groot en veulen oogt op de jonge foto´s ook niet groot.

Ik had hem ook laten staan als ie 3 maand is. Tenzij merrie is overleden of door ziekte geen veulen kon zogen..
Dit paardje kan nog wel lekker groeien hoor, met de juiste zorg etc haalt hij een deel van zijn achterstand weer in. Maar ik denk persoonlijk niet genoeg om jou te kunnen dragen.


Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:11

Ik zou het nog even afwachten, wat Wendylotte zegt.

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:16

Hoe groot moet hij worden voor jou?
Een paard kan doorgaans eigenlijk niet 135 cm lang zijn en 110 hoog dan gaat er iets mis.
Als hij 110 is mag je al flink in je handen knijpen als hij 140 wordt, is hij 135cm dan zal hij ongeveer de maat van zijn moeder krijgen waarschijnlijk.

Groeicurves zijn gemaakt op homogeen gefokte warmbloeden, niet voor kruisingen aangezien die heel wispelturig kunnen zijn.

Als hij nu onder de 120 is, dan begrijp ik echt niet waarom je hem dan in eerste instantie gekocht hebt, tenzij hij gekrompen is.

WendyLotte
Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:22

Mijn Tinker was net 1.44-1.46m met 3 jaar toen ik haar kocht. Met 6 jaar was ze bijna 1.55. kan dus alle kanten op. Koudbloed groeit rustig aan maar lang door. Tussen 3 en 4 ging ze het hardst omhoog. Geduld is het belangrijkste met wat voor veulen dan ook.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 18:00

Ik ben zo juist gaan meten met behulp van een meetstok en een waterpas wat in mijn ogen gelijk een stokmaat meter functioneer. Ik meet althans recht.

Hij meet 118cm op de schoft. De kont is hoger maar daar let ik nu niet op.

Over de reden van het “moeten” overnemen ga ik niet uitwijden. Dar is persoonlijk van de verkoper wat ik dus niet op internet plaats.

Verder commentaar heb ik niet nodig.

Merci aan de mensen die gewoon mijn vraag willen beantwoorden.

Bedankt wendylotte

thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:31

Ik zou het een poosje aankijken, verkopen kan toch altijd nog? Ik vind het een beauty, prachtig getekend ook. Snap ook best dat je hem niet hebt laten staan zoals iemand hier suggereert, dan had een ander hem wel meegenomen. Goed voer, in het voorjaar lekker de wei op en een beetje pokon, komt vast wel goed.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 18:36

Dank je ik zou het moeilijk hebben als ik over zou moeten gaan tot verkoop. Maar voorlopig blijft hij inderdaad nog gewoon. Anders koetsje in. :)

Klaas15
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:09

Geef dat veulentje een kans.
3 Maanden idd veels te vroeg, maar hij kan ook een laat bloeier zijn.
Wacht tot hij 2 jaar is, goed voeren en laten bewegen dus weiland.
Wij zelf voeren onze veulens ook elke 3 maanden een vitaminen kuur.
Oordeel niet te snel op hoogte, dat komt nog en er komt ook een tijd (nu waarschijnlijk) dat hij even stopt met groeien.
S6

De beste stuurlui staan aan wal.

mika11
Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:16

Het kan zelfs later nog veranderen.
Mijn vriendin heeft een merrie die was als 3 jarige 1.67 en ontzettend iel.
Nu is dat paard ondertussen 10 en is een tank van een paard die boven de 1.70 is geworden

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 19:23

Dank jullie
Hij staat 24/7 buiten en kan bewege en krijgt zn veulen brok, goed hooi, hanfje luzerne, lijnzaad en wat wortelen

Birdie60
Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:49

LadyMadonna schreef:
Waarom was hij met 3 mnd al van zn moeder af? Dat is veel te jong...


Soms kan het niet anders, ook1 x meegemaakt.
Veulen was 3,5 maand oud en moeders wilde niks meer van het veulen weten.
Mocht niet meer drinken en als die in de buurt kwam kon die een flinke schop verwachten.
In de stal duwde ze hem gewoon strak tegen de wand aan.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:24

Birdie60 schreef:
LadyMadonna schreef:
Waarom was hij met 3 mnd al van zn moeder af? Dat is veel te jong...


Soms kan het niet anders, ook1 x meegemaakt.
Veulen was 3,5 maand oud en moeders wilde niks meer van het veulen weten.
Mocht niet meer drinken en als die in de buurt kwam kon die een flinke schop verwachten.
In de stal duwde ze hem gewoon strak tegen de wand aan.

Daarom vraag ik ook waarom....
Zelf ooit een veulen met 10 weken moeten spenen door ziekte van de merrie...

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:44

Mijn overleden merrie heb ik met 4 maanden gekregen. Merrie liet haar niet meer drinken en trapte haar tegen de wanden aan. Ze had ook totaal geen moeite om bij haar moeder weg te gaan. Niet mijn keus zo vroeg maar merrie maakte duidelijk dat ze klaar was met haar.

Geef het de tijd. Mijn vorige paard was ook een laatbloeier. Was met 2 jaar 150 en klein voor zijn leeftijd. Hij was overigens een barock pinto. Zijnn moeder was 162 en zijn vader 167. Met 4 jaar was hij 160. Verkocht toen hij bijna 4.5 en groeide hij nog

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:45

Hier een tinker stakker van nu +/- 5 maanden. Ook gespeend met ik gok 3,5 maand.
Uit Engeland gehaald en toen hier in Nl nog een week of 4 in de handel gezworven voor dat ik hem kocht.
Hij is nu 1 meter op ze schoft maar ook nog steeds niet genezen van ze baby ziektes die hij momenteel heeft.
Ik hoop dat met de juiste voeding en straks lekker het gras in hij toch nog even door wil groeien tot 1.40. Maar zeker weten kan je het niet. Gewoon afwachten gelukkig groeien koudbloeden iets later de hoogte in.
Heb een nrps veulen staan van 7 maanden en die is al ruim 1,30. Terwijl hij maar 1,50 uiteindelijk moet worden.

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:02

TinkerTak schreef:
Dat was niet mijn keuze. Toen ik hem kocht zou hij in oktober op 5 maand naar mij verhuizen door omstandigheden wou de verkoper dat ik hem op 3 maand kwam halen. Ik kon dus niet anders dus ik wil er ook niet voor afgestraft worden ik moest hem wel laten komen. Verder wil ik er niet over uitwijden.

Hij krijgt pavo podo grow - een hand vol pavo daily plus en onbeperkt hooi.



Ken je niet beter veulenbrok geven.

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Stokmaat voorspellen aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:10

Moeder van mijn veulen was destijds 1.52m en vader ongeveer 1.60. Ik meette hem toen hij 11 maanden was op 1.37m. Vond het heel spannend aangezien ik zelf 1.77m ben.
Toen hij 4 was meette ik hem op 1.52m.
Hij wordt binnenkort 5, zal hem nog eens meten. Overigens pas ik prima op hem aangezien hij rondgeribt is.

Second star to the right, straight on till morning.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers