Welke hengst voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 22:57

omdat mn shet waarschijnlijk niet heel lang meer er zal zijn lijkt het me wel wat een veulen bij indy te fokken
wil het veulen zelf houden maar ben totaal niet op de hoogte qua hengsten.. dacht ook even aan een fjordenhengst (Gio)
indy is nu rond 5.5jr oud.. en momenteel iets te dik.. ze is wel grof gebouwd en vrij groot en fors hoofd. ze is rond de 150/155.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

super lief en rustig karakter
liefst zou ik een 3kleur fokken maar goed kleur eigenlijk onbelangrijk

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:12

waarom een fjorden hengst en niet gewoon een leuke tinkerhengst?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 23:22

altijd fjorden gehad..
maar tinker hengst ergens in de buurt van het noorden kan evt ook

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 23:55

Als je meer wilt weten over tinkers en tinkerhengsten en bloedlijnen etc etc.
Moet je bij deze man zijn: op Fb naar snowville of http://www.snowville.eu/
die kan je geheid verder helpen is een bron van informatie.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:04

Wat wil je zelf behouden en verbeteren? Als ik haar zo zie vind ik haar een mooi type en haar maat is super. Verbeteren misschien haar hoofd. Forrest zou daar mooi op aan sluiten (en Benson mits die nog beschikbaar is?). Als je groter wilt en effen zwart leuk vindt, kan je ook aan Rudolph van de Kapershoeve denken. Als je wilt fokken voor een ander kleurtje is Finnegan een optie, door zijn valkbonte kleur krijg je een zwart(bont), valk(bont) of bruin(bont) veulen. Hij is wel wat meer verfijnd dan de andere twee hengsten.

Als je dekken met diepvries sperma geen probleem vindt dan zijn ook Noedel of Kashmir een optie. Waarbij de eerste iets meer maat en massa geeft, maar de tweede de kans heeft op een bruinbont veulen.

Je dierenarts kan je veel vertellen over de voors en tegens van die manier van dekken ;)

Voordat je aan dit avontuur begint is het wel raadzaam om de merrie op pssm1 te laten testen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 08:50

caily daar is ze al op getest.
bruin bont zou natuurlijk heel gaaf zijn. lastig allemaal weet iemand een goede dierenarts in het noorden daarvoor

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:08

Gewoon je eigen dierenarts, die hier ook komt heb je toch? Die heeft mij vorig jaar fantastisch geholpen en kan en weet erg veel.

Als je echt 100% zeker bruinbont wilt moet je Icors Jan of Oz kiezen. Hij staat niet meer in Nederland maar door middel van diepvriessperma is een veulen fokken nog mogelijk. Ik heb hier een dochter van hem staan en ben er erg over te spreken, erg makkelijk karakter, grote maat.

Diepvries is wel lastiger drachtig krijgen omdat het allemaal nauwkeuriger moet gaan. Meestal zijn de kosten van de dekking ook nog eens hoger omdat het exclusiever is. Maar een dekking van bijvoorbeeld Finnegan zal ook duurder zijn dan van Forrest of Rudolph. Niet omdat de hengst beter is, maar omdat een veulen met een speciaal kleurtje een hogere marktwaarde heeft.

In die zin is het dus een “gok” omdat je icm een zwartbonte merrie ook kans hebt op een “normaal” gekleurd veulen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 10:13

opzich zou de kleur niet zoveel uitmaken, een veulen van je eigen merrie is al heel speciaal

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:42

Caily schreef:
Als je echt 100% zeker bruinbont wilt moet je Icors Jan of Oz kiezen. Hij staat niet meer in Nederland maar door middel van diepvriessperma is een veulen fokken nog mogelijk. Ik heb hier een dochter van hem staan en ben er erg over te spreken, erg makkelijk karakter, grote maat.

Diepvries is wel lastiger drachtig krijgen omdat het allemaal nauwkeuriger moet gaan. Meestal zijn de kosten van de dekking ook nog eens hoger omdat het exclusiever is. Maar een dekking van bijvoorbeeld Finnegan zal ook duurder zijn dan van Forrest of Rudolph. Niet omdat de hengst beter is, maar omdat een veulen met een speciaal kleurtje een hogere marktwaarde heeft.

In die zin is het dus een “gok” omdat je icm een zwartbonte merrie ook kans hebt op een “normaal” gekleurd veulen.


@Caily: wat leuk dat je een dochter van Jan hebt staan. Dat kan niet anders dan die van Kiss zijn.

Jan is overigens niet naar het buitenland verkocht hoor, maar gewoon binnen Nederland :-) Hij is wel als ruin verkocht. Op weg naar Wolvega voor de castratie mocht hij nog even springen bij HvMStal in Hoornsterzwaag :D Daar is zijn diepvriessperma ook opgeslagen. En kan van daaruit of verzonden worden of bij hun geïnsemineerd worden in de merrie. Hij heeft een super goed spermarapport, zowel voor vers sperma (wat nu natuurlijk niet meer aan de orde is) alsook voor diepvries sperma. Verder is hij PSSM1 vrij getest en heb ik hem destijds door Wolvega ook röntgenologisch PROK laten keuren en kreeg hij een positieve uitslag *\o/*

Jan is idd homozygoot voor bruin (A/A; E/E) dus kan alleen bruine nakomelingen geven. Hij heeft tot nu toe alleen bonte nakomelingen gegeven (ook bij een effen merrie) maar hij is niet homozygoot voor bont. Hij is de enige zoon van de hengst Icor in Nederland. En Icor is dan weer een zoon van Pablo van de Bonte Parels uit de merrie Flame van de Bonte Parels.
Jan is officieel gemeten op 1.48m, maar hij fokt groot door. Ik heb zelf nog een hele mooie 2 jarige bruinbonte dochter van hem lopen met echt super veel sok <3 En Astrid Baard heeft een hele mooi zoon van Jan staan :-)
Op mijn andere computer heb ik foto's van Jan staan en van zijn nakomelingen. Die zal ik opzoeken en dan op Bokt plaatsen.

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:37

De zoon van Jan die bij Astrid staat is meen ik ook homozygoot bruin :j

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Welke hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:39

Los van kleur, wat wil je precies?
Groter, kleiner, meer massa, karakter? Allemaal dingen om rekening mee te houden.
Zo te zien een prima merrie om mee te fokken met een goede cob hengst.

Is ze opgenomen bij een stamboek?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:51

Je zegt omdat mijn shet er waarschijnliijk niet lang meer is wil ik een veulen fokken.

Het is wellicht wel goed te beseffen dat een veulen ook een ander veulen nodig heeft om mee te spelen.
En je kan er ook een hengst uit fokken. Die kunnen sneller dan je denkt vruchtbaar zijn. Die kan je dus niet altijd bij de moeder laten staan.

Dus ik weet niet hoe het zit met je Shetlander maar wellicht moet je in de tussenliggende periode toch een maatje voor je merrie vinden.