Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:41

8nnemiek schreef:
Silver_Bolly schreef:
Hier ook een sokloze tinker.
In de zomer krijgt ze enorm veel jeuk door de warmte en dat het dan gaat broeien. Nu de hele zomer geen jeuk en geen plekjes gezien!

Jeuk is bijna altijd een teken van mijt, of verkeerde voeding. Zou je dat nog eens merken, laat er dan even een dierenarts naar kijken, want mijt kan ook ziektes als CPL triggeren.
Sokken broeien niet, die isoleren juist ;)


Hoe verklaar jij het dan dat ze ze hele zomer jeukvrij is gebleven (sinds ik de sokken geschoren heb)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:57

Daar zijn veel verklaringen voor te vinden. Van simpelweg toevallig geen mijt meer (mijn tinker is ook jaren mijtvrij geweest), tot een ander suikergehalte/voedingswaarde/lengte van het gras, ander ruwvoer, ander krachtvoer tot bv een bepaald onkruid dat er wel of niet stond.
Er kan ook gewoon zand in de sokken hebben gezeten bv.. Maar in 9 van de 10 gevallen betekent jeuk gewoon mijt bij tinkers en andere koudbloeden.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:01

Mara2000 schreef:
Tuurlijk is het netjes, voor een KWPNer...
Je kunt toch ook de sokken aan de onderkant iets korter houden? Een Tinker zonder sokken is geen Tinker.


Dat is echt de allergrootste onzin die er bestaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:03

Jester_ schreef:
Mara2000 schreef:
Tuurlijk is het netjes, voor een KWPNer...
Je kunt toch ook de sokken aan de onderkant iets korter houden? Een Tinker zonder sokken is geen Tinker.


Dat is echt de allergrootste onzin die er bestaat


Snap je _O-

Maar goed ieder z’n mening denk ik dan maar. Naast dat het voor die van mij voor medische redenen is, vind ik haar zonder sokjes echt een sportief ding.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:11

Ik scheer regelmatig en het allermooiste werk is sokken eraf scheren :')

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:31

Oelala <3
Veeeeeeeel mooier zonder sokken vind ik, lekker kort en strak...heerlijk!
Iedereen had ook altijd commentaar dat ik de sokke van mijn tinkers af schoor...ja en je verziekt het ras blablabla :roll: nou, heb het paard gekocht vanwege karakter...niet omdat meneer zo nodig tinker is...ras zou me geen donder uitmaken...kort en fris en strak bij al mijn paarden die ik heb...heerlijk...nu geen tinker meer, maar wel een fries zonder sokken hoor _O- *\%/*
Lekker kaal blijven scheren, ziet er heel mooi uit bij hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:45

Toen ik de titel zag dacht ik dat iemand had besloten om geen pantys meer te dragen en maar ging scheren :+

Esra_P
Berichten: 49
Geregistreerd: 02-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:53

Ik vind het echt gaaf staan! Ook die fries met alleen een plukje is mooi! Ben nog aan het bedenken hoe ik mijn Fries van de winter ga scheren m.b.t. de benen. Vorig jaar had ze beenwarmers vanaf de knie naar benden maar dat was het ook niet helemaal :+

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:09

Hier zouden bij een tinker de sokken ook af gaan, niet vanwege de sport, of vanwege het mooi, maar vanwege de gigantische hoeveelheid problemen met CPL. Het zijn vrijwel altijd paarden/rassen met veel behang. Zonder behang heb je er zo veel beter zicht op en ik heb ernstig het gevoel dat mijten het helemaal niet zo leuk vinden op/in gezonde benen zonder sokken. De verhalen van zelfreinigend etc. is prachtig, maar vergelijkbaar met het verhaal dat de vacht van de hond ook tegen de warmte isoleert. Het is maar een fractie van het verhaal en in de praktijk blijken de meeste dieren toch flink op te knappen van dat haar kwijt zijn.

Maar goed, hier komt geen tinker of trekpaard, te veel leed in gezien, ik heb nu een fries x haflinger met iets meer sok dan een haflinger en dat vind ik al behang zat, puur om die reden (en verder ben ik dus wel van de wat grovere paarden).

Dat gezegd hebbende vind ik het jouw paard (TS) wel heel gaaf staan. Ik zou inderdaad kijken of het iets minder kort kan, zodat het minder zichtbaar wordt, maar keurig verder en hij kan het ontzettend goed hebben. Lekker door sporten!

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:35

DeMolenhoek schreef:
Toen ik de titel zag dacht ik dat iemand had besloten om geen pantys meer te dragen en maar ging scheren :+


Dat dacht ik eerst ook. Heel verwachtingsvol het topic geopend met de gedachte ‘waar gaat dit heen?’

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:05

Afbeelding
dan vinden de meeste dit vast lomp lelijk en onverzorgd haha ik hou ervan juist..

ts vind het bij je tinker zeker niet misstaan, en ieder zn eigen keus toch? zal mij een worst wezen als iemand mijn tinker zo niet mooi vind

Anoniem

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:07

Absoluut niet lomp lelijk en onverzorgd!! <3 Ziet er uit als een heerlijk dier!

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:24

Oeh ik zie dit topic en begin er echt naar uit te kijken om die rot sokken en volgend zomer af te scheren. :')

TS, staat je paard érg goed! Hoop dat de mijne er ook zo onderweg komt! :o

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:31

Hoop dat het geen nieuwe trend wordt want die sokken zijn juist zo mooi.
Maar heel begrijpelijk dat je ze eraf haalt voor de sport of ivm gezondheid.
Maar een vraagje..waar zijn de ijzers? :D
En succes met het oefenen voor de stops!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:12

Welk scheerapparaat gebruiken jullie voor het scheren van de sokken?

Anoniem

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:27

Sectolin SE 210 volgens mij. Zoiets. :))

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:19

Ik gebruik de moser max 45.

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 13:02

AaronYve schreef:
Hoop dat het geen nieuwe trend wordt want die sokken zijn juist zo mooi.
Maar heel begrijpelijk dat je ze eraf haalt voor de sport of ivm gezondheid.
Maar een vraagje..waar zijn de ijzers? :D
En succes met het oefenen voor de stops!


De ijzers zitten onder zijn hoeven.. Of is dat heel vreemd? :')
Weet niet waar jij de ijzers onder doet.. of op :P

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:41

Ik snap denk ik waarom je de sokken eraf haalt, en moet ook zeggen dat het bij jouw paard mooi staat.
Maar waarom nu al plates als je het aan gaat leren? Ik rij met mijn tinker ook western (overigens wel in verschillende disciplines). Die van mij heeft geen plates, maar ik stop er wel mee, en ook de fence turns en rollbacks gaan netjes. Nu rij ik verder geen wedstrijden, dus puur thuis training, maar ben benieuwd naar de gedachtegang erachter.

Anoniem

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:44

Dat heeft TS toch uitgelegd? :=

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:48

_Dominique schreef:
Dat heeft TS toch uitgelegd? :=


Ze heeft uitgelegd dat ze de sokken eraf heeft gehaald, omdat ze de plates eronder heeft en nu wil gaan beginnen aan het trainen op de sliding.

Maar dat is niet mijn vraag, mijn vraag is waarom nu al de plates. Die hoeven er nog niet onder bij het aanleren van de sliding. Maar dat is mijn mening, en dat merk ik ook bij mijn paard.

Fanou

Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-18

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:05

Wauw wat staat dat leuk bij hem. Waarom heb je gekozen voor western met hem?

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:02


Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Dag sokken, hallo gladde beentjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 00:22

Ik heb een fries x tinker en vind de sokken van tinkers echt vreselijk. Van de knie naar beneden ziet er zo loch uit.
Die van mij heeft friezen sokken en die houdt ik nauwkeurig bij. Meer dan dit wil ik er echt niet op laten groeien.
Heb ze er ooit afgehaald. Reden weet ik niet meer. Had volgens mij geen medische reden maar gewoon puur omdat vorig jaar zomer zo lang zo nat was dat hij constant met natte sokken in stal stond.

Toch maar even eraf gehaald en stond hem erg mooi. Maar een beetje sok is oke.
Ik vind het toch wel een fijn voordeel dat ik niet met peesbeschermers hoef te rijden en het vuil blijft echt weg van de huid.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:43

tones schreef:
Misschien omdat TS het goed aan wil leren, en niet gaat lopen klungelen met stops zonder plates. Zo help je juist je paard de vernieling in.

[WN-AM] Wie rijden en rijding met of zonder sliding plates?


Precies. Af en toe een stopje is geen punt hoor maar als je er meer focus op gaat leggen dan heb je echt ijzers, en een geschikte bodem, nodig om je paard niet te vernielen.