PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 07:57

cp112 schreef:
Maar waarom zou dan bijv het stamboek advertenties bij moeten gaan houden waar het niet bij vermeld staat? Dat is natuurlijk geen doen.
Als de eigenaar vd hengst het niet vermeld (terwijl het wel op dr sites staan) tja diens keuze... Als de merriehouder het vervolgens niet checkt? Eigen verantwoording imo

Het stamboek houdt geen advertenties bij, maar ze houden toch wel bij welke hengsten positief getest zijn?
Als merrie houder kun je dus ook eerst bij het stamboek navraag doen.

Natuurlijk zijn er merriehouders die zich niet in dit soort zaken verdiepen, maar zouden die er wat om geven of er ook maar iets getest is of op de foto gezet is van een hengst? Of dat een hengst ggk is?

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Anke
Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:55

Ik zou daar dus ook niet bij stil hebben gestaan.
Nu wel omdat ik erover gelezen heb.
Zo zonde als je een hobbyveulen fokt van een mooie hengst en het "overkomt" je.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

cp112
Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:32

LBLGypsyCobs schreef:
cp112 schreef:
Maar waarom zou dan bijv het stamboek advertenties bij moeten gaan houden waar het niet bij vermeld staat? Dat is natuurlijk geen doen.
Als de eigenaar vd hengst het niet vermeld (terwijl het wel op dr sites staan) tja diens keuze... Als de merriehouder het vervolgens niet checkt? Eigen verantwoording imo

Het stamboek houdt geen advertenties bij, maar ze houden toch wel bij welke hengsten positief getest zijn?
Als merrie houder kun je dus ook eerst bij het stamboek navraag doen.

Natuurlijk zijn er merriehouders die zich niet in dit soort zaken verdiepen, maar zouden die er wat om geven of er ook maar iets getest is of op de foto gezet is van een hengst? Of dat een hengst ggk is?



Maar het is toch gewoon opvraagbaar bij het stamboek? Dus ik zie het probleem niet? Naast dat alles openbaar online staat.


Idd de merriehouders die zich verder niet verdiepen (dus ook röntgen etc) zullen ook degenen zijn die simpelweg naar de, al dan niet ggk goedkope hengst van de buurman lopen.

En helaas hou je die altijd.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:46

Vind ik ook Chantal.

Dat een hengstenhouder er niet bij zet dat een hengst positief getest is, kan ik ergens nog wel begrijpen.
Als ie het dan maar wel meldt voor er gedekt wordt en dan het liefst voor de merrie voor de neus van de hengst staat :D

Het zou wat anders zijn als een hengstenhouder in zijn advertentie zet dat een hengst vrij getest is, maar het tegendeel waar blijkt te zijn.

Maar ik geloof niet dat iemand dat zou doen, dan gooi je toch lelijk je eigen glazen in.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Caily
Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:00

Het fokken met dieren die niet gezond zijn moet je toch nooit willen? Ik zou zelf niet graag fokken met dieren met zomereczeem, aangeboren artrose/spat, CPL of welke aandoening dan ook. Of deze tot uiting komt of niet, het is en blijft een defect. Een dier moet in de eerste plaats gezond zijn naar mijn inziens, rastypisch, goed gebouwd of fijn karakter komt imo daarna pas. Fokken met n/p1 zou ik dus ook niet willen doen, net als fokken met een paard met eczeem, CPL, of aangeboren artrose/spat voor mij not done is. Dat we nu pssm kunnen testen vind ik een verrijking, zou willen dat er zulke duidelijk testen waren voor enkele andere aandoeningen. Niet willen testen of de uitslag negeren komt op mij over als kop in het zand steken.

Het pssm1-verhaal is een heksenjacht in de zin dat het oordeel en labeltje nu erg naar voren treedt. Enerzijds is dit goed. Ik heb mijn eigen merrie te koop staan, maar noem in de advertentie niks over gebreken staan. Geregeld is mij gevraagd of ze last heeft van eczeem of mok/CPL maar slechts een iemand heeft mij gevraagd naar pssm1. Nu is dat in dit geval niet erg omdat ze n/n is, maar het geeft wel aan dat fenomeen pssm1 nog niet iets is waar veel weet van is onder de gemiddelde Tinker-liefhebber, of dat er in ieder geval geen zorg om is.

Het erbij moeten vermelden in advertenties van bijvoorbeeld hengstenhouders vind ik erg bizar. Hoe ver kan dat gaan? Over eczeem oid lees ik nooit wat, CPL ook niet, en dingen als hoefkwaliteit of andere gekke dingen die erfelijk kunnen zijn, hoeven er toch ook niet bij te staan?

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:05

Het is ook nog steeds niet duidelijk hoeveel zorgen we ons moeten maken over PSSM bij Tinkers, iets wat de labs ook benadrukken.

Ik denk dat er meer Tinkers met artrose problemen zijn, dan met PSSM gerelateerde problemen.
Toch wordt er nog maar mondjesmaat röntgen onderzoek gedaan.

Het pleit voor de hengstenhouders die dat op eigen initiatief doen, ook als het stamboek naar niet om vraagt.

Maar zo zijn er ook hengstenhouders die bewust de stamboek waar röntgen verplicht is vermijden.

Tuurlijk brengt het kosten met zich mee en ik snap ook dat je dat in deze tijd maar moeilijk terug verdient.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Caily
Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:10

Maar als het je om de kosten te doen is kan je beter helemaal niet fokken. Ook merries moeten naar mijn inziens gewoon gezond zijn. Zorgen om pssm, je zou zeggen eerst de dingen eruit fokken waar een dier daadwerkelijk last van heeft, maar ons ras is zonder twijfel groot genoeg om zowel die dingen als genetisch bewezen defecten eruit te fokken.

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:19

Ik denk dat je daar nog van gaat schrikken.

Als je alleen al alles wat PSSM positief getest is en alles wat op de foto atrose blijkt te hebben, schrapt voor de fok, moet je niet vreemd op kijken als je het aantal geschikte fokdieren halveert.

Ga dan ook nog testen op eczeem, foto's maken op HKO etc.

Of ga eens in kaart brengen hoeveel nakomelingen van bepaalde dieren sneller artrose ontwikkelen, of eerder mok hebben.

En dat is niet alleen bij de Tinkers.
Bij het KWPN worden de hengsten wel uitgebreid getest en onderzocht, je merrie kun je laten prokken.

Maar bij de hengsten hoor je bijvoorbeeld alleen of de foto's wel of niet goed waren.
Goed betekent een 1-tje of een 2-tje, maar je weet dus nooit of het een hoge 2 is of een lage 1.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:53

Artrose ik voor mijn gevoel een veel groter probleem dan pssm voor tinkers, hoeveel van de oudere garde is uiteindelijk de artrose fataal geworden of staat op pensioen vanwege zrtrose op best jonge leeftijd. Dat zijn er heel erg veel. Als ik kijk naar Connors generatie en ouder, veel voor mij bekende tinkers hebben artrose of zijn er door ingeslapen. En ook die oude hier is de gelukkige eigenaar van drie artrose benen terwijl hij kwa inspanning geen megazwaar leven heeft gehad. En had hij eerder echt last van zijn artrose kwa belastbaarheid dan de pssm. Al geeft die laatste wel veel naardere klachten trouwens.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Caily
Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 03:54

Maar de Tinkerfokkerij is echt bizar groot. Fjorden waren afgelopen jaar bijvoorbeeld 15 goedgekeurde hengsten in totaal (!), het Shireras is nog veel kleiner. Het friesenras bestaat ook nog steeds terwijl dat nog veel kleiner is geweest.

Als men kan fokken op kleurtjes kan met ook fokken op gezonde dieren. Ik denk inderdaad ook dat er heel veel afvallers zijn, zonder twijfel.

De kunst van het fokken van een gezond en sterk ras is het evenwicht vinden tussen voldoende genetische variatie en zo min mogelijk kans op genetische defecten, vind ik persoonlijk.

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:34

Lotte, het fokken op kleur is helaas vaak ook genoegen nemen met minder sok of minder zware bouw.
Ik zie de kwaliteit van de 'kleurtjes' wel omhoog gaan, maar voor die goeien betaal je dan ook flink dekgeld.
Mensen kunnen zo doordraven op 1 kenmerk en dan blind zijn voor de rest.
Kijk naar de mini-Shets, het moest maar kleiner en het ging steeds minder op een paard-achtige lijken. Ze werden zelfs ongezond.

Vergeet niet dat we binnen de Tinkers ook verschillende types hanteren, wil je voor elk type de populatie voldoende houden, zul je toch concessies moeten doen.

Ik vind het wel grappig dat je uitgerekend de Friezen noemt, als er 1 ras is wat op het randje staat qua bloedvoering is dat het wel. Een paar jaar terug zeker.
Zo geselecteerd op kleur en aftekeningloos, dat je nu in bijna alle bloedlijnen kans hebt op dwerggroei en waterhoofden.
En daarbij zijn er maar een paar lijnen echt 'vrij' van elkaar qua verwantschap.

Daarbij zie ik de moderne Fries minder graag dan het ouderwetse type, maar goed das smaak.

Bij de Tinkers hebben we nog de mazzel dat er in de UK nog bloed te halen is, mits de stamboeken dat (blijven) toestaan.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Caily
Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:47

Ik noem de Friezen juist bewust. Inderdaad klopt het exact wat je zegt, door veel te veel selecteren werd de populatie te klein, en nu wordt die weer langzaam groter. Over 100 jaar is de genvariatie alweer veel groter terwijl de gewensde kenmerken - in dit geval met als hoofd het zwart zijn - bewaard zijn gebleven. Dit om aan te geven dat je dus met een redelijk kleine populatie op de lange termijn best kansen heb. De Fjorden en Haflinger zijn hierin al wat stappen verder; een gezonder ras met meer variatie terwijl er toch op kleur geselecteerd is.

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:02

Maar van welke goede bloedlijnen hebben de Friezenfokkers al afscheid moeten nemen?

Ik zie in de USA mensen die voskleurige Friezen fokken, zie me qua bouw meer aanspreken dan onze 'zwarte parels'.

Mijn punt is dat het allemaal zo eenvoudig nog niet is.
Je wil gezonde dieren fokken, maar tegelijk wil je niet zodanig gaan selecteren dat je populatie gezonde dieren, ongezond klein wordt.

We hebben nu meerdere stamboeken in Nederland en België, dat zou nog wel eens de redding kunnen zijn.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Anke
Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:19

Aangezien het me toch erg bezig hield. Ook al had ik niet directe fokplannen, wilden we toch zekerheid. Ik zou nooit met haar fokken als ze pssm zou hebben.

De uitslag is pssm n/n

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

GCofOz
Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:25

Hier ook een PSSM1 vrije hengst :)

Meet San Cler Mitchu, 3 jarige kleine strawberry roan hengst


[ img ]

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:01

Hij is mooi aan het uitontwikkelen. Hoe groot is hij nu? Fijn dat hij vrij is.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anke
Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:06

Wat een apart kleurtje, lijkt wel roodschimmel

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:23

Strawberry roan als ik het goed heb. Leuk beestje alleen voor mij toen domweg net iets te klein. Ben nog steeds helemaal weg van hem. Maar ook erg blij met die rooie vlek die hier nu rondloopt.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

GCofOz
Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:56

karuna schreef:
Strawberry roan als ik het goed heb. Leuk beestje alleen voor mij toen domweg net iets te klein. Ben nog steeds helemaal weg van hem. Maar ook erg blij met die rooie vlek die hier nu rondloopt.


Klopt hij is idd strawberry roan. Ik zal hem binnenkort eens meten. Hij is wel wat gegroeid sinds je hem voor het laatst zag Karuna, maar groot zal hij nooit worden. Ben ook blij dat hij PSSM1 vrij is.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:58

Hallo,

Ik bevind mij momenteel in een traject met mijn paard waarin de CTO herhaaldelijk blokkeert. Ze loopt echt op de handrem en zij heeft zichtbaar ergens last van. Al loopt ze rad over de benen, er is iets. Zo ken ik mijn paard niet.
Ondanks het feit dat ik er een goede chiro / fysio / osteo én dierenarts in één heb, blijft zij bijna maandelijks vast lopen. Deze heeft mij inmiddels doorverwezen naar een gerenommeerde kliniek.

De rug en de schoft zijn inmiddels op de foto en echo geweest, maar daaruit blijken geen medische klachten en/of een aanleiding. Op 9 mei zal de schouderpartij, nek en hals worden bekeken middels foto's en echo's.

Toch wil ik haar op aanraden van de arts op PMMS laten testen.
Vandaag heb ik mij er iets meer in verdiept, maar het blijft nog een beetje wazig.

Mijn merrie staat momenteel op 2 voerscheppen biks per dag, aangevuld met 1,5 schep luzerne per dag (zij is namelijk maagzweer gevoelig en moet veel kauwen). Zij heeft tot op heden gelopen om M1/M2 niveau en zodoende staat zij op een combinatie van Havens Sportbasisbrok en Havens Power plus. Om goed het werk aan te kunnen.
Beide producten hebben een hoog zetmeel en suikergehalte.

Ik voer inmiddels (weer) magnesium, glucosamine, lijnzaadolie én vitamine E+Selenium.

Ikweet niet zo goed naar welke brok ik over moet gaan, en/of in welke hoeveelheid. Eén ding is wel, ik wil mijn paard nu alles bieden om haar weer op de rit te krijgen...

Ik wil haar niet helemaal van biks halen, gezien zij aanleg heeft om schraal te worden.
Heeft iemand voor mij een richting en/of tips?

Mijn eigen topic is hier te vinden:
[MD] PMMS & voeding

Dank!

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:11

Wat heb je voor paard? Als je een Tinker hebt vind ik dat je erg veel voert.

aricia
Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:35


https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

princessissi
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:58

Zijn er ook tinkereigenaren die hun tinker voor de verkoop hebben laten testen op PSSM?

Caily
Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 01:08

Ja hoor, ikke. Al twee keer. Van een derde wist ik op basis op de ouders dat hij vrij was. Eigenlijk alles wat hier in of uit gaat (gelukkig is dat niet veel) wordt getest.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:11

Ik heb vandaag mijn test verstuurd. Dus nu afwachten op de resultaten.

Ik vroeg mij af hoe de tinker eigenaren hun tinker hebben staan die PSSM1 positief getest is. Staan ze ook op de wei? of staan ze altijd in een paddock of paddock Paradise met alleen hooi.

Ik ben mij aan het verdiepen in wat ik zou kunnen doen als hij wel positief blijkt. Hij staat nu al redelijk somber, maar wel op de wei. Met googlen kwam ik wel op dit graszaad uit "VitaHorse Low Fructane Mix", zou dit geschikt zijn voor een pssm-er?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Liaan en 69 bezoekers