PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:31

snowdon schreef:
Hier geen verschil


Dus behalve er niet mee fokken, ervaar je verder geen negatieve gedragingen rondom beweging/staken enzo?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:02

Bij connor is de boel nu stabiel. Maar hij heeft wel klachten, maar ondanks dat wordt hij gewoon in beweging gehouden weer nu dat stabiel is. Alleen iets langere opwarm tijd en afkoel tijd nodig.

Voor ik het wist dat hij het had heeft hij gewoon gewoon gewerkt, alleen wel altijd langere opwarm nodig gehad.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:30

Er zijn flink wat Tinker positief bevonden op PSSM maar waar helemaal niets aan te merken was of nog steeds niets aan te merken is.

Mijn Tinker bijv. had wel de symptomen in mijn ogen en ik wist zeker dat hij PSSM had, na testen bleek dat dit niet het geval was en dat hij me mooi voor de gek aan het houden was -O-

Anke is je Tinker PSSM positief getest of heb je een vermoeden?

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:44

Ken er eentje die positief is op PSSM1 en die heeft na het rijden spiertrillingen, overigens ook als hij lekker in het land aan het spelen is geweest. Wat ik me afvroeg is of het Shivering-syndroom bij warmbloeden hetzelfde is als de PSSM bij quarters en koudbloeden?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:59

Ik probeer me er een beetje in te verdiepen. En ben heel benieuwd of het echt lastig is om ermee te kunnen rijden/werken als ze die ziekte hebben.
Veel tinkers lopen als ze zin hebben en als ze onder het werk uit kunnen komen. Dan doen ze dat maar al te graag.
Ik weet niet of de onze het heeft. Ben daarom benieuwd of het meerwaarde heeft om te laten testen. We hebben geen fokambities. Ze is voor mijn dochtertje van zes en zo om lekker buiten te rijden. Vanwege haar relaxe karakter.
Nog nooit spiertrillingen gezien.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:01

Heb zelf een ruin van 4 die n/p1 is, geen probleem qua rijden. Ook de 2 ukkies die n/p1 zijn geven geen problemen, spiertrillingen of staakgedrag. En daarvan is er ook 1 wat ouder dan ons jonge spul (>10).

Overigens heb ik mijn ruin gekocht terwijl ik wist dat hij positief was getest.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:51

Ik blijf er ook nog bij dat fokken niet meteen uit den boze is bij positief getestte tinkers.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:05

Wanneer je een heterozygoot geteste met een vrije kruist voorzie ik ook niet direct problemen. En zo kan je het er langzaam maar zeker uit fokken.

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:13

snowdon schreef:
Ik blijf er ook nog bij dat fokken niet meteen uit den boze is bij positief getestte tinkers.



Daar snap ik dus echt niks van , waarom bewust een genetisch defect doorfokken of de kans erop gokken dat het wordt doorgegeven met 50 % bij een N/P1 dier ?
Ik ken idd N/P1 dieren die hoog scoren in de sport , en geen symptomen hebben , maar er zijn echt ook Tinkers/koudbloeden die wel symptomen hebben .

Hier ook een merrie gehad die N/P1 had , prachtig zwaargebouwd dier , ik had er graag mee gefokt maar ik heb haar als coachingpaard verkocht, geen haar op mijn hoofd die daar verder mee gaat fokken.
Die betreffende merrie had ook last van spiertrillingen na aktie , en overmatig zweten .
Ook een merrie van kenissen van mij is positief en heeft symptomen .
Er is nog helemaal geen onderzoek gedaan naar een grote groep koudbloeden hierover , dus om nu ervan uit te gaan dat het geen kwaad kan gaat er bij mij niet in.
Pas als een grote groep N/P1 of P1/P1 koudbloeden een aantal jaren zijn gevolgt voor een onderzoek , ook op leeftijd zijn gekomen en de uitslagen blijken dan er vrijwel geen symptomen zijn bij die dieren , wil ik mijn mening herzien.

Ik vind persoonlijk dat er te licht over wordt gedacht in de Tinkerwereld om door te gaan met fokken met positieve paarden :o , en snap het ook niet .
Er zijn genoeg mooie en goede merries en hengsten die geheel vrij ervan zijn , waarom dan met niet vrije dieren gaan doorfokken ?

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:17

cp112 schreef:
Wanneer je een heterozygoot geteste met een vrije kruist voorzie ik ook niet direct problemen. En zo kan je het er langzaam maar zeker uit fokken.


Eruit fokken , of de kans dat je het wel doorgeeft is dan altijd nog 50 procent , dus waarom helemaal niet ermee fokken zodat je weet dat het helemaal niet wordt doorgegeven ?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:24

Ik vind het nog altijd een heksenjacht gebaseerd op veel te weinig echte feiten.
Ik ben wel voor het in kaart brengen en volgen wat de eventuele gevolgen zijn.
Daarom ook hier alles getest. Hier bleek 1 merrie PSSM1 heterozygoot te dragen. Ik heb haar ook nog bewust laten dekken. Het feit dat dit haar laatste veulen wordt staat daar los van in principe, maar zal onbewust wel meespelen in mijn beslissing het voor nu nog zo te laten.

De voorbeelden die ik voorbij heb zien komen die wel problemen hebben, wijken qua problemen niet af van negatieve geteste dieren met dezelfde symptomen. Ik zie de uiting dan ook meer als een welzijnsziekte en niet als een genetisch defect. Er is TE weinig over bekend nog hoe dat genetisch geregeld is.

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:43

Ik vind het geen heksenjacht ,ik vind het meer bewust fokken .
Welzijnsziektes wil je toch ook niet doorfokken ;) ?

En idd er is te weinig over bekend , dus waarom doorfokken ermee .....

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:22

:D Ik denk niet dat deze twee meningen erover zo snel samen komen :D
Daarom vraag ik er niet eens meer naar waarom iemand dit of dat doet. Ik respecteer een andere kijk er op, maar beoordeel de ander niet op wat ie doet.

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:36

Ik beoordeel een ander er ook niet op Leon . :)
Ook al weet ik de antwoorden wel waarom de ene er wel voor kiest om er mee te fokken , begrijpen doe ik het niet :+ :D

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:53

Bij veel PSSM paarden is gebleken dat voer veel verschil kan maken.

Paarden zijn gebaat bij sober voer wat energie levert op een manier wat het lichaam kan verwerken.

Niet alleen ons voedsel, maar ook veel paardenvoer staat bol van nutteloze, maar belastende stoffen.
Genetisch gemanipuleerde gewassen, melasse voor meer smaak en gewicht in de zakken etc.

Voor een dier wat van oorsprong over de steppe zwerft op zoek naar het volgende plukje gortdroog gras, is de overvloed aan voedingstoffen in ons gras, hooi en krachtvoer vragen om problemen.

Het lijf kan die rommel niet verwerken, slaat het op, het belast de organen en al dan niet gecombineerd met een genetische aanleg zorgt het voor welzijnsziekten.

Van hoefbevangenheid tot spierproblemen, van eczeem tot PPID.

Ik ga hier echt niet keihard beweren dat bovenstaande aandoeningen altijd veroorzaakt worden door verkeerd voeren, maar aan de andere kant zijn er toch ook wat paarden genezen van eczeem of zijn symptoomvrij van de andere aandoeningen sinds ze ander voer krijgen.

Tuurlijk moeten we oppassen met het fokken met genetische aandoeningen, maar we moeten ook oppassen dat we bepaalde bloedlijnen ook niet kwijt gaan raken.

Bloedlijnen waar al meerdere generaties fijne dieren uitkomen, die goed scoren op keuringen, ineens de rug toe keren om iets waar we een paar jaar terug nooit van gehoord hadden en waar we nu nog relatief weinig van weten.
Zelfs de onderzoekers in de laboratoria geven aan nog lang niet alles te weten over PSSM en hoe het zich uit bij verschillende soorten paarden en waardoor.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:10

Ik fok zelf niet met PSSM paarden overigens hoor :Y) alles hier Is vrij. Ik ben het met Leon eens dat we eerst eens moeten beginnen met goed in kaart brengen voordat we de genenpoel gaan verkleinen. Je kan pas concreet gaan selecteren als je weet hoe groot het 'probleem' is en wat hier van de gevolgen zijn.

Noedel is dus vrij. Ik zal een n/p1 merrie niet weigeren. Een p1/p1 daarentegen weet ik zo net nog niet.



Even los van een PSSM positief paard dat daadwerkelijk erge symptomen geeft. Dan kan ik het snappen dat je er niet mee fokt. Niet zozeer vanwege de PSSM alleen maar aangezien er dus waarschijnlijk bepaalde triggers zijn die dat paard dus ook heeft.
Maar nogmaals. Er is te weinig over bekend.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:12

aricia schreef:
Ik beoordeel een ander er ook niet op Leon . :)
Ook al weet ik de antwoorden wel waarom de ene er wel voor kiest om er mee te fokken , begrijpen doe ik het niet :+ :D


Jij misschien niet direct, maar meer dan genoeg anderen helaas wel :)

Elkaar begrijpen is wel vaker teveel gevraagd, daarom is accepteren makkelijker dan begrijpen.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:32

Dat klopt Snowdon wat je zegt, dat begrijpen soms moeilijker is dan accepteren :D

Zelf zal ik nooit willen fokken met een dier waarvan je weet dat er iets mee is, ik heb nu wel enige ervaring met dieren die pssm1 hebben en ik begrijp fokkers niet die willens en wetens er mee door fokken, sorry :o

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:00

Van dit hele verhaal vind ik 1 ding ronduit bezorgelijk.
Dat ik advertensies tegen kom van hengsten, waarvan een bokker, fb-er, of lid van een stamboek of iemand die nauw de pssm "heksenjacht" in de gaten houd weet dat t dier positief getest is, maar het er niet bij staat dat t dier zo getest is.
Er zijn ook leeken op t gebied van fokken die een merrie hebben en zich bedenken dat een veulentje wel leuk is en totaal niet thuis zijn in pssm of wat dan ook.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:06

Ik mag hopen dat als men contact met zo'n hengstenhouder opneemt, deze het wel meldt of even bij het stamboek na vraagt.

Zodat het fokken met een PSSM hengst wel eigen keuze is en niet eentje die zonder je medeweten voor je gemaakt wordt.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:07

Dat bedoel ik idd...

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:39

De hengsten die gestest zijn staan de uitslagen van online. Iig bij nsvt. Hoe dat bij ics zit weet ik niet.

Dus ook een stukje eigen verantwoording om een hengst even na te zoeken toch? Al dan niet alleen om het PSSM verhaal check je toch wel even.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:15

Ics ook

Eigen verantwoording, klopt voor mensen die de weg weten.
Ik vind t iig niet netjes, en waarschijnlijk verberg je liever dan toch iets voor de buiten wereld.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:44

Maar waarom zou dan bijv het stamboek advertenties bij moeten gaan houden waar het niet bij vermeld staat? Dat is natuurlijk geen doen.
Als de eigenaar vd hengst het niet vermeld (terwijl het wel op dr sites staan) tja diens keuze... Als de merriehouder het vervolgens niet checkt? Eigen verantwoording imo

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:46

Het is iig voor de merriehouder gewoon vrij te vinden of de hengst getest is.
Dat de merriehouder zelf niet genoeg onderzoek doet is toch echt diens eigen schuld/verantwoording en niet die van een ander imo.