PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 23:40

Hier geen speciale behandeling, al onze tinkers staan maar beperkt op gras eigenlijk. Maar juist de PSSM-er staat nu met pensioen elders en juist op gras. Ze heeft dan ook nog nooit problemen gegeven.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:18

Ik kom even binnen vallen.

Kunnen extreme jeuk, zomerecxeem, eiwitbulten ook symptomen zijn van PSSM?

Paard is daarnaast erg stijf.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:32

Elisa2 schreef:
Ik kom even binnen vallen.

Kunnen extreme jeuk, zomerecxeem, eiwitbulten ook symptomen zijn van PSSM?

Paard is daarnaast erg stijf.


Klinkt meer als insuline resistent.
Overigens kunnen dikke PSSMers (vooral als ze ook olie krijgen) daarbovenop ook insuline resistent zijn.
Als ik een tinker had zou ik sowieso altijd testen, ook als er niets aan de hand lijkt. Dan kun je tenminste nog tijdig je management aanpassen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:25

Dankjewel Sizzle voor je reactie, insuline resistent had ik ook aan gedacht inderdaad maar ik weet niet in hoeverre dat dan weer los staat van andere oorzaken.

Paard heeft echt extreme jeuk over het hele lichaam, ik las dat bij pssm de spieren dat kunnen veroorzaken vandaar dat ik er aan dacht.

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 11:52

Elisa2 schreef:
Dankjewel Sizzle voor je reactie, insuline resistent had ik ook aan gedacht inderdaad maar ik weet niet in hoeverre dat dan weer los staat van andere oorzaken.

Paard heeft echt extreme jeuk over het hele lichaam, ik las dat bij pssm de spieren dat kunnen veroorzaken vandaar dat ik er aan dacht.



Heb je jouw paard al laten testen op PSSM1?

Er is een erg goede website die veel info geeft over pssm

http://www.pssm.eu

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 13:11

Het is mijn paard niet, ik probeer mee te denken..ik ga de website eens lezen. Dankjewel!

Ow en nee paard is nog niet getest, we waren even aan het kijken of dat zinvol was maar volgens mij is het dat sowieso wel.

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:43

Elisa2 schreef:
Het is mijn paard niet, ik probeer mee te denken..ik ga de website eens lezen. Dankjewel!

Ow en nee paard is nog niet getest, we waren even aan het kijken of dat zinvol was maar volgens mij is het dat sowieso wel.


Ik zou zeker laten testen op PSSM1. Is het paard geen lijder dan weet je dat en kan je dat afstrepen als een oorzaak. Is het paard wel lijder (en ook een paard met maar 1 kopie is lijder) dan kan je dat beter managen. Voor de kosten hoef je het niet te laten :)