Tinker taxatietopic (nieuw)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:09

Even een schop. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn bonte monster vinden ;)

Tinky Mooie beweging, mag wel wat meer zwart hebben. 2000,-
Boris Eveneens als Tinky heel bleek, maar veel meer vlekken hebben, mooie gangen, volle lange manen en mooie sokken. 3000,-
Noa moeilijk. Veel kleur, lief koppie. 750,-

Bij deze:

Moortje (in het kort)
1,57
Drum horse, vader ITS O'Malley
Driekleur
Bijna 7

Excuseer de modder laatste 2 foto's :o

[ img ]
[ img ]
[ img ]

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


furyke
Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:44

Even t topic wakker maken.
Benieuwd wat jullie van mijn paard vinden.

Eerst even zelf taxeren:

tibo rond de 1750
tinky 2250
boris1700
moortje 2000? Is dit een merrie of ruin?

Ik zit totaal niet in de tinkerprijzen. Dus dit is maar een flinke schatting.

Energy
Merrie
Van 2009 dus bijna 7 jaar
V. ITS bandit
M.V. Seamus diar
Rond de 1.60m nooit officieel gemeten.
Word veelzijdig gereden:
dressuur oefeningen op L niveau,
springen parcours van 60 cm is geen probleem, maximaal 80 cm onder de man gesprongen
Buitenrijden veel km gemaakt maar niet 100% verkeersmak.
Pittig paard, maar betrouwbaar en zeer werklustig.



[ img ]


[ img ]

Energy B+15 — L1+21 — L2+12 - M1+8
Fury still miss you. best pownie ever

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:06

Fenore €2750 Aansprekend dier, veelzijdig

Wiske €1750 Leuk beestje, nog in de groei, maar bomproof en vrijheidsdressuur vindt ik al een goede basis

maddy €2250 Op de foto lijkt het of ze niet zoveel sokken heeft. Is natuurlijk wel Ster, maar persoonlijk kijk ik daar voor mij niet naar. Er staat niet bij of ze braaf/bomproof is in het verkeer. Als dat zo is zeg ik €2500

Rohan €3000 Geen commentaar, ik zwijmel wel even

Haushinka €1500 kan de foto's niet zien, zomerexceem vindt ik inderdaad ook een minpuntje

Tibo €2000 niet mijn type, en zo te lezen ook best een pittig paard

Tinky €1800 Ik kan er mijn vinger niet helemaal op leggen. Fijn dat ze lange afstanden aankan, stokmaat voor mij is wat te klein

Boris €2250 Weinig sokken dat vindt ik persoonlijk wat minder, voor de rest wel een aansprekend paard

Noa Kan helaas helemaal geen foto zien. Aangezien ze zo jong is heb ik haar dan ook niet getaxeerd

Moortje €1900 Tja, vindt haar zelf niet echt tinkerachtig ogen. Niet echt mijn type. Er staat niet bij wat ze kan. Beleerd? Verkeersmak? Mennen?

Energy €2750 Prachtig paard, jammer dat ze niet helemaal verkeersmak is. Dat is voor mij toch echt wel een vereiste.



Heb geen recente foto's, dus gooi ergens deze week er wel weer wat op

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:41

Sir Ziggy Chendo - 2800 Mooie ruin, goede veelzijdige basis
Fenore van Gipsy Spirit - 3250 Prachtige merrie met goede resultaten, wel beetje een druktemaker
Rohan - 3000 Prachtige ruin en erg braaf, mooie maat
Tinky - 3000 Erg mooie en lieve merrie, maar voor veel mensen iets aan de kleine kant
Boris - 2800 Prachtig paard, heb echt een zwak voor hem. Wel nog afhankelijk van een zekere ruiter
Moortje - 2000 Wat kan hij? Een kruising? Zie alleen los foto's dus ga er vanuit dat hij onbeleerd is
Energy - 3500 Hele mooie merrie, fijne leeftijd, mooie maat en goed karakter. Veulentje fokken en naar de keuring!

Kyra
21 mei 2009 (wordt 7 jaar)
1.52m
Lady (STER) x Garish vd Vrijheidshoeve (STER GGK NSvT)
Braaf bereden en betuigd, gaat makkelijk alleen van huis en kan overal langs/over rijden. In de rijbak laat ze erg goede beweging zien en is ze fijn voorwaarts, we rijden B-niveau, springen doet ze ook erg makkelijk. In de omgang erg makkelijk, lief en aanhankelijk.

[ img ]

Lola
2 juni 2014 (wordt 2 jaar)
Meet momenteel 1.42m en wordt volgens groeischema 1.51m - 1.53m
Caily (STER) x Collin vd Gorterstraat (MODEL GGK NSvT)
Braaf en vrolijk paard, gaat makkelijk alleen van huis en is al goed verkeersmak. Wel een dominante pittige dame. Is in de omgang al veel mee gedaan, zo kan ze op alle mogelijke manieren wijken voor druk, stampt ballonnen kapot op commando en kent wat andere vrijheidsdressuur kunstjes. Je mag vanalles op haar rug leggen, om haar hoofd binden oid, Lola kijkt nergens van op, maar vindt alles leuk en interessant.

[ img ]

kim_1990
Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:35

Aangezien dit het enige tinker taxatietopic is die ik kan vinden, dacht ik dat het misschien leuk is om wat nieuw leven in het topic te blazen?

Ik wil bovenstaande paarden uiteraard wel taxeren maar aangezien de informatie van betreffende paarden minstens 1,5/2 jaar oud is denk ik niet dat taxeren nog zin heeft...in 2 jaar tijd kunnen ze heel veel meer of juist minder waard worden namelijk.

Nou goed, bij deze dan mijn tinker:

Riley
Ruin
8 jaar
1.54m schofthoogte
Goed verkeers, trailer, hoefsmid, tandarts en dierenartsmak
Braaf gereden onder het zadel, geschikt voor jong en oud met gemiddelde ervaring.
Braaf op buitenrit, ook alleen
Begin van het beleren voor de kar is gemaakt, hij is hier braaf mee tot nu toe.
Ouders: vader is tinkerboy(v: thunder x tinkerbel) en moeder is Skyline (afstamming onbekend)

Foto:

[ img ]

[ img ]

Mocht het toch van belang zijn dat ik bovenstaande paarden alsnog taxeer (op basis van wellicht niet kloppende informatie) hoor ik dat graag.

Hoop dat er meer tinkereigenaren volgen om dit topic weer wat leven in te blazen :wave:

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

cp112
Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Tinker taxatietopic (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:43

Riley: mooie maat, goed gereden, goed karakter en veelzijdig, wat luxer type masr tegenwoordig is daar best aardig vraag naar.
Afstamming bekend is ook een plus.
Mooi aansprekend paard dat goed in het haar zit.

€3250

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

kim_1990
Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:56

cp112 schreef:
Riley: mooie maat, goed gereden, goed karakter en veelzijdig, wat luxer type masr tegenwoordig is daar best aardig vraag naar.
Afstamming bekend is ook een plus.
Mooi aansprekend paard dat goed in het haar zit.

€3250


DeIk afstamming is bij mij bekend dmv navraag bij fokker/eerste eigenaar. In het paspoort staat echter wel alles onbekend.
Of riley het luxe type is weet ik niet, hij is breder als dat het lijkt op de foto...ik dacht dat mijn vorige paard een tank was, maar riley blijkt nog breder te zijn aangezien mijn vorige zadel te smal was voor riley haha.
Bedankt voor de taxatie _/-\o_

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

nine1987
Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:00

Hm, ik ga er ook eens een gokje aan wagen..

Sneakers van de Gorterstraat
V: Silver Cash
M: Silver Spring
Ruin
5 jaar
Braaf gereden onder het zadel, geschikt voor beginner als voor gevorderde. Bij beginners erg voorzichtig, bij gevorderder zeer leergierig. Braaf op buitenrit. Indien alleen, een beetje onzeker, maar met een zekere ruiter geen probleem. Eenvoudig alleen te laden op de trailer. Braaf bij hoefsmid/dierenarts/tandarts. Geen gebreken.


Geen goede standfoto helaas..

[ img ]
[ img ]

Voor een paard als riley, zou ik makkelijk 4500.- neerleggen, ook gezien zijn weelderige behang, fijne karakter en bekende ouders. :)

<3 Sneakers <3

kim_1990
Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Tinker taxatietopic (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:26

Leuk paard die sneakers!
Hoe groot is hij? Gezien zijn postuur en het feit dat er een volwassen man op zit ga ik ervan uit dat hij in de hoogte van 150+ valt...ik gok op +-3500, meerwaarde als het paard ook voor de kar beleerd zou zijn :j

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

nine1987
Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:40

Oh sorry, hij meet 1.52 (niet officieel gemeten)

Voor de kar gaat nog gebeuren, maar aangezien hij afgelopen jaar ohz beleerd is, wil ik dat eerst 600% bevestigd hebben.. Dat is t al, maar ik wil al dat hij alle situaties gezien heeft, voordat hij voor de kar komt te staan.. Hij kent gelukkig als erg veel, dus wss volgend jaar in het tuig beleren.. :)

<3 Sneakers <3

Lienek
Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Tinker taxatietopic (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:05

is hij ook pssm getest? dat is natuurlijk bij tinkers ook enorm waarde bepalend :)

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

kim_1990
Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:10

Lienek schreef:
is hij ook pssm getest? dat is natuurlijk bij tinkers ook enorm waarde bepalend :)


Mijne is voor zover ik weet nog niet pssm1 getest, dit staat wel op de planning ooit eens haha

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

nine1987
Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:10

Lienek schreef:
is hij ook pssm getest? dat is natuurlijk bij tinkers ook enorm waarde bepalend :)



PSSM vrij :j

<3 Sneakers <3

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Tinker taxatietopic (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:49

Let er even op dat je alle relevante info gelijk in je post plaatst zodat het wat meer overzichtelijk blijft. Vergeet ook niet om eerst de voorgaande paarden te taxeren :)

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Tinker taxatietopic (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:45

Riley rond de 3250€
(Knap paard overigens)
Sneakers ook rond de 3250€
Brave paarden zijn gewild, en pssm vrij ,wat tegenwoordig helemaal hot is

Ik.heb de taxatie gebaseerd op wat ik te koop zie/zag staan

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:32

Ok, ik ben zeer benieuwd!
Dit is mijn knappe merrie Magic. Zij is 10 jaar oud, en 2 jaar in mijn bezit. Importtinkertje uit Ierland. Was alleen zadelmak, heb ze zelf doorgereden. Loopt met gemak ritten van 20 km weg buiten. Ze vertrouwt erg op de ruiter. We rijden zowel alleen als met andere paarden buiten. Is alleen onder de indruk van dingen die echt heeeeel raar zijn (denk aan een banaanfiets, drones en dergelijk). Dan wil ze omdraaien en ervan weglopen, en dat is het dan ook wel.
Is aan de hand zelfs door een kleuter te begeleiden. Lief voor iedereen, soms wat lomp.
Een grote vriendin altijd voor alle paarden, palmt ze binnen 3 minuten in.
Dressuurmatig nog wel wat werk aan; galop op links nog niet bevestigd, nageeflijk in alle gangen is net aan het komen, soms nog wat scheef. Iedereen kan er in de bak op rijden, groot en klein.
Ze is 1.48 maar erg grof gebouwd (ben zelf 1.72m).
Magic is dol op kroelen, dol op poetsen en frunniken. Kleine kinderen komen me altijd graag helpen:-)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:35

balance schreef:
Let er even op dat je alle relevante info gelijk in je post plaatst zodat het wat meer overzichtelijk blijft. Vergeet ook niet om eerst de voorgaande paarden te taxeren :)

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:08

Nogmaals het verzoek om eerst paarden voor je te taxeren.

Riley, 2750,
goed opgeleid, mooie maat, geen import, maar erg zonde van de sokken en tevens nooit beoordeeld op wedstrijd of keuring en geen pssm test

Sneakers, 3250
Mooi type, goede maat, leuke afstamming, pssm vrij, kan wel nog verder doorgereden of naar de keuring

Magic, 3000
Echt type waar ik een zwak voor heb, en braaf buiten. Mis pssm-test en kan in de bak verder doorgereden worden

Ondanks dat Phoebe nog lang niet op haar best is, ben ik toch benieuwd waar jullie haar nu op taxeren.
Phoebe (= Candy van stoeterij van Loo)
Bart x Noeka (v. John Boy)
Geboren 2013
1.56 (zelf gemeten)
PSSM vrij
Als veulen zijnde een 1e premie (ICS-NL)

Phoebe is een pittige Tinker, zeer sensibel. Dat betekent dus erg gevoelig op je hulpen of leiderschap van de ruiter/begeleider. Echter wil dat niet zeggen dat er geen minder ervaren personen met haar overweg kunnen, want Phoebe is enorm werkwillig en kan goed leren waardoor zij zich aanpast en geduldig is op wat haar gevraagd wordt. Dochtertje van een vriendin van 5 jaar kan er zo op rondstappen, dan zie je duidelijk dat ze extra oplettend en voorzichtig is. Ze is enorm gek op aandacht en tutten, kan uren stil staan en laat zich overal aanraken. Braaf bij hoefsmid en dierenarts, goed gebit en sterke hoeven. Gewend 24/7 buiten te staan, dus "winterhard", maar ook braaf op stal.

Ze valt absoluut op door haar enorm goede beweging die ruim en krachtig is (en Phoebe ook graag showt). Ook buigen en galopperen doet ze erg makkelijk.

Ze is pas 3 maanden lichtjes aan het werk, onder het zadel waardoor in de bak alleen nog stap en draf goed bevestigt zijn. Aan de longe hetzelfde verhaal. Wel is zij bekend met het alleen op buitenrit gaan, en dit doet ze braaf, 200% verkeersmak, ook voor groot verkeer. Uiteraard wel nog weinig kilometers waardoor ze veel voor het eerst ziet, en een ervaren ruiter de veiligste optie is.

Uiteraard zal het rijden de komende maanden verder bevestigt worden, en dit of volgend jaar zal ze ook terug op de keuring verschijnen.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

(excuses voor de slechte kwaliteit foto's, ik heb net mn telefoon leeg gemaakt)

kim_1990
Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:13

Magic: 3000 euro,ietsje aan de kleine maat maar wel stevig gebouwd, kan nog het e.e.a. leren in de bak, verder erg leuk paard!

Phoebe: 2750 euro, voor de leeftijd die ze heeft vind ik dat ze wat weinig kent op gebied van rijden. Mooie maat, buiten verkeersmak is een + maar had voor een leeftijd van 5 jaar best iets meer mogen kennen dan stap en draf. Dat ze zeer sensibel is vind ik eerlijk gezegt geen + aangezien de gemiddelde tinkereigenaar juist een braaf, nuchter dier zoekt die juist niet te sensibel zijn.

Caily, ik vraag me wel af waarom je riley zo laag taxeerd vergeleken met de andere 2? Er is 1 ervan die pssm1 vrij is en als ik kijk naar de teksten en jou feedback kan ik alleen maar baseren dat riley zo laag getaxeerd is omdat hij toevallig geschoren sokken heeft?
Bij riley val je over het feit dat hij niet beoordeeld is op wedstrijden of keuringen, dit terwijl beide andere paarden dit ook niet zijn? Ik vraag me overigens ook af wat een keuring van belang/meerwaarde heeft aangezien het een ruin is? Ook het feit dat riley bijvoorbeeld al beleerd oor de kar wordt wat super braaf verloopt, schijnt dus geen meerwaarde te zijn in jou ogen? Ik kan dus alleen bedenken dat jou lage taxatie is omdat hij geschoren sokken heeft? In dat geval, vind ik je taxatie eigenlijk niet echt waardevol...ik zeg niet dat riley veel meer waard is als de andere 2 bovenstaande tinkers, maar ik vind riley zeker niet minder waard dan bovenstaande en dat is niet omdat het mijn paard is...

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:16

Hoi Kim, wat fijn dat je om uitleg vraagt en vragen stelt, ipv het alleen maar "stom" te vinden.

Het is hier een Tinker taxatie topic, ik kijk daarom naar waarde als Tinker zijnde, dus type en behang etc, hoe dicht komt het bij het ideaalbeeld van een gemiddelde Tinkerliefhebber? En, hoe zou het paard op de keuring worden beoordeeld? In beide gevallen maakt het afscheren van de sokken inderdaad dat Riley minpunten scoort. Ondanks dat het iets is waar ik makkelijk doorheen kan kijken, is het tegen hetgeen wat "gewenst" is in. Dit geldt absoluut voor de keuringsresultaten, maar ook zonder twijfel voor het plaatje wat men voor ogen heeft bij een Tinker. Of wij/jij het persoonlijk nou mooi vindt of niet.

Maar ik zou natuurlijk bekrompen zijn als dat de enige reden is. Om de vergelijking van de andere twee door te voeren.

- Sneakers komt uit een vader die STER is op de keuring bij ICS, moeders vader is ook daar STER, en tevens MODEL bij het NSvT, dus een hele goede bloedlijn. Deze staat ook op papier. Vergelijk dat eens met jouw afstamming, waarbij je terug moet naar vaders vader om een premie te vinden (die dan weliswaar gelijk STER is). Daarbij staat de afstamming niet op papier. Tevens is Sneakers pssm vrij en heeft hij zijn sokken nog.

- Magic is ten eerste een merrie. Een merrie heeft fokwaarde, en daardoor altijd duurder dan een ruin. Magic is niet pssm getest, maar staat wel erg mooi in het type (zo van foto). Jij geeft zelf aan dat Riley niet het luxe type is omdat hij breed is, echter zijn zijn benen best wel dun qua gewrichten, vandaar ook dat Chantal noemt luxer type. Dit wil zeggen dat het totaalplaatje minder mooi klopt. Wat niet wil zeggen dat het geen charmant paard is, absoluut niet, maar nogmaals het is een Tinker taxatie topic.

Qua beleren voor de kar, je schrijft het zo summier dat ik het idd niet heb mee genomen in de waarde. Qua vergelijking, net als dat iemand zegt dat er wel eens op de Tinker is gezeten en mee rond gestapt. Dat is leuk, maar de ellende (grapje, ellende is het zelden) begint pas bij het echte "inrijden". Afgaande op deze informatie zou ik geen cent meer voor een paard betalen dan voor een die groen is.

Je vraag wat keuring voor meerwaarde is. Een fokkerij van een ras is altijd gericht op het verbeteren van het ras. Waarom? Om te zorgen dat we duurzame paarden fokken, waarmee we kunnen doen wat we willen, voor een Tinker vaak recreatief rijden, gezinspaard, soms aangespannen of sportgericht. Hoe "goed gelukt" jouw paard is kan een keurmeester goed beoordelen. Niet om jou een hak te zetten, maar om de mogelijke duurzaamheid en sterke en zwakke punten helder te krijgen. Dit kan je meenemen in je training, daagse doen en laten etc. Ook zeggen ze iets over rastype, wat weer invloed heeft op de marktwaarde mocht je je paard ooit willen verkopen. En, iets wat bij jou misschien minder geldt, maar bijvoorbeeld bij Sneakers wel weer meer, is de waarde die de bloedlijnen krijgen door "bewezen" nakomelingen.

Plus, een stamboek moet bij een beoordeling uitgaan van gemiddelden. Hoe scoort een paard tov de gemiddelde populatie? Door zoveel mogelijk dieren te zien, kan dit gemiddelde zo goed mogelijk bepaald worden en in de loop der jaren aangepast worden als er wordt gezien dat bij de volgende generatie bepaalde dingen verbetert, of verslechterd, zijn.

Simpelweg zegt een keuring wat over de kwaliteit die je paard heeft tov de rest van het ras. En dit is uiteraard weer erg bepalend voor de waarde.

____

Wat betreft je taxatie van Phoebe. Ik heb Phoebe nu iets meer dan een half jaar. Toen ze bij mij kwam kon je er nog geen halster om krijgen, meelopen etc. ging ook niet, laat staan dat ze bekend was met verkeer of wat dan ook. Ik heb haar dus vanaf 0 moeten opleiden (ze heeft wel een nette veulenopvoeding gehad, maar is daarna helaas bij mensen gekomen die niet zo met haar overweg konden en haar uiteindelijk 4 jaar hebben laten lopen).

Ik neem graag de tijd voor dingen omdat ik ze echt goed bevestigd wil. De eerste 3 - 4 maanden zijn we dus uitsluitend vanaf de grond bezig geweest, behalve op het erf ook veel gewandeld om haar mak te krijgen buiten en leren alleen van huis te gaan.

Sinds januari onder het zadel begonnen, de eerste maand doe ik dan eens per week, de tweede maand twee keer per week, derde maand drie keer per week. We gaan binnenkort dus richting de 4 keer per week, en omdat ze buiten inmiddels wat kilometers heeft, vind ik haar voldoende ontwikkelt (zowel qua pezen als op eigen benen lopen en basishulpen begrijpen) om in de bak ook serieuzer bezig te gaan. Dit gaat dus vanaf nu steeds meer gebeuren.

Los daarvan, bij Tinker-/koudbloedmensen is het niet gewoon dat met 3 een paard persée beleerd moet en met 4 of 5 een bepaald niveau moet hebben, ik denk dat zeker de helft (wellicht inmiddels meer) mensen het juist een pré vindt een paard iets langer te laten staan om nog goed uit te groeien en vanaf 4 / 5 jaar langzaam te gaan opbouwen. Een Tinker is vaak met 7 of 8 pas volgroeid, en dat gaat niet om het sluiten van groeischijven, maar ook heel veel uitzwaren en best wat centimeters groeien. Phoebe is sinds augustus 2017, dus in 7 maanden, 7 centimeter gegroeid en staat nu met vlagen nog steeds best wel overbouwd. Ik ben zelf wel voorstander van het gaan beleren/belasten in deze groeiperiode omdat ik van mening ben dat je anders begint met een zwak lichaam wat niks gewend is en dus sneller overvraagd/geblesseerd is, maar voor het 4de jaar beginnen vind ik echt te vroeg (wat niet wil zeggen dat ik er nooit op kruip, maar het blijft van het niveau/frequentie dat het geen naam mag hebben).

Wat betreft het sensibele heb je absoluut gelijk. Ik vind het een grote plus, het is de reden van aanschaf geweest. Maar de meeste Tinkermensen zoeken dat niet. Nu moet ik wel zeggen dat naar mate de training vordert, het stoere steeds meer de overhand neemt, maar in hoeverre dit doorzet is afwachten. Persoonlijk hoop ik dat het niet te nuchter wordt. Ik schreef het puur als karakteromschrijving, niet als plus of min.

Vooralsnog ben ik wel erg tevreden met je taxatie. Haar opleiding is nog niet af, ze is nog ongetraind, haar manen en sokken groeien nog enorm, en ze is nog niet op de keuring geweest of een veulentje gehad. Dus er is nog veel ruimte voor verbetering, als prijs voor dit moment is het prima. (al zou ik haar zelf vanwege fokwaarde hoger beoordelen)

robbie88
Berichten: 2077
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 23:04

Ik zit nog niet zo in het tinkerwereldje dus excuses als ik iemand voor de kop stoot nu vind ik beoordelen op enkel een foto heel lastig omdat ik beweging ook heel belangrijk vind. dan kan een paard nog zo mooi zijn, als hij niet fijn beweegt hoef ik hem niet.


Riley: 2750 , leuk diertje
Sneakers: 3000 ivm africhting
Magic :2500 omdat ze topbraaf is
Phoebe: 2900 ivm africhtingsniveau

Indy word dit jaar 6,( Celtic x Wiske) zomer 2017 beleerd, vanaf dec2017 mee op ch. Thuis L klaar.
Kent oefencross en is in een groep en alleen goed buiten te rijden.
Heb zo geen foto met losse manen, maar tot onderkant hals.
wellicht deze zomer voor de keuring ( merrie) en is pssm vrij.
Stokmaat ong 155


[ img ]
[ img ]
[ img ]
Laatst bijgewerkt door robbie88 op 30-03-18 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tinker taxatietopic (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 23:07

Hoe groot is Indy?

robbie88
Berichten: 2077
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Tinker taxatietopic (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 23:11

Ongeveer 155 , nog niet officieel gemeten

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

kim_1990
Berichten: 1542
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Tinker taxatietopic (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:47

Bedankt voor je uitleg caily +:)+

Indy: makkelijk 4000/4250...ik vind haar geweldig! Helemaal mijn type, merrie en pssm vrij is grote + evenals braaf buiten en fijn afgericht...als ik het geld heb, is ze dan te koop? <<)

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

robbie88
Berichten: 2077
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Tinker taxatietopic (nieuw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:24

Kim ze is niet te koop, dan zou ik haar zelf wel kopen

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers