Manen in een boog knippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:26

Ts,ik denk zo te zien dat de manen van jouw paard niet rechtop kunnen staan in een zog. Fjordenboog omdat ze daarvoor te zacht en dun zijn.


anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:00

puppy1128 schreef:
Lange manen, boog en nu weer laten groeien. :D

[ Afbeelding ]

Hier ook een hoop foto's met boog.
[ITP] Ons vierde jaar samen

De jouwe staat die boog wel stoer.Die lange manen zouden ook mooi zijn maar dan wel meer geborsteld dan op deze foto.De sportcoupe daarentegen vind ik persoonlijk niet leuk.Maar goed,smaken verschillen en het leuke van een eigen paard is dat je die mag toiletteren zoals je zelf wilt.Ik wil zo lang mogelijk en ik heb een paar keer verzorgers weggedaan omdat ze de manen van mijn pony hadden getrokken.Die wisten dat ik ze lang wilde!

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:02

I.t.t. wat sommigen hier zeggen meen ik wel dat manen bescherming bieden, tegen de kou en tegen horzels etc. De rechtopstaande manenkammen van oerpaarden beschermden dan weer goed tegen roofdieren die je in de nek willen grijpen.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:48

c_alsemgeest schreef:
anjali schreef:
I.t.t. wat sommigen hier zeggen meen ik wel dat manen bescherming bieden, tegen de kou en tegen horzels etc. De rechtopstaande manenkammen van oerpaarden beschermden dan weer goed tegen roofdieren die je in de nek willen grijpen.


Ja denk ook niet dat lange manen verder veel doen.
Als het al iets doet zou ik eerder denken regen afvoeren... maar dat vaak maar aan 1 kant :+
Als het ongedierte, warmte, kou e.d. was geweest zouden zebra's, ezels en prezwalski's ook wel lange manen gehad.

Die laatste soorten vallen onder oerpaarden, waarbij de manenkam de hals beschermt tegen beten van roofdieren.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:12

linda2008 schreef:
belle_boef schreef:
Ik zou ze inkorten tot een cm of 10/15 gaan ze overeind staan dan staan ze.
Als je ze heel kort knipt gaan ze vast wel staan maar lijkt het zo’n wc borstel ben ik bang


Een fjordeneigenaar meld zich hier.. Als je de manen op 10/15 cm knipt, kan ik je nu al voorspellen dat ze niet overeind gaan staan :n dat doen ze bij een fjord ook niet zomaar. Als je wil proberen om ze rechtop te krijgen zit er niets anders op dan 1x helemaal afscheren (doe ik bij de fjorden ook, heel erg balen, en 2 maanden niet om aan te zien, maar is echt de enige mogelijkheid voor een goeie boog :j )

Maar als je een echte Fjordenboog wilt met in het midden een iets hogere donkere streep,dan zul je toch moeten knippen i.p.v. scheren.Het kan ook wel per Fjord verschillen hoe stevig de manen zijn.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:22

linda2008 schreef:
anjali schreef:
Maar als je een echte Fjordenboog wilt met in het midden een iets hogere donkere streep,dan zul je toch moeten knippen i.p.v. scheren.Het kan ook wel per Fjord verschillen hoe stevig de manen zijn.


Dat klopt, dat hoef je mij niet te vertellen ;) maar geen enkele fjord word met rechtopstaande manen geboren... de eerste keer moeten ze er gewoon helemaal af. En dan is het daarna een kwestie van knippend bijhouden :j
Sommige fokkers doen veulenmanen al eens met de schaar kortwieken, dan krijg je de manen ook wel omhoog, maar je boog is/word wel veel steviger om een keer volledig er af te halen (kan ook met de schaar, maar ik doel gewoon op echt er af, zo kort!)

Volgens mij (misschien heb ik het mis) worden alle veulens geboren met een kort pluizig rechtopstaand kammetje.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:20

linda2008 schreef:
anjali schreef:
Volgens mij (misschien heb ik het mis) worden alle veulens geboren met een kort pluizig rechtopstaand kammetje.


Net zulk pluizig veulenhaar als een ander veulen;
[ [url=m/bUwPwT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je niks doet aan fjordenmanen, groeien ze gewoon lang;
[ [url=m/qQzXJy.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan is scheren (of knippen, maar dan echt tot op de kam, waardoor scheren dus makkelijker is) de enige optie om ze weer goed tot een strakke boog te krijgen;
[ [url=m/S4IvJh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind foto 1 wel leuk.
Conclusie: ze worden niet geboren met zo’n strakke boog;
[ [url=m/IfZprl.jpg]Afbeelding[/url] ]

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:21

Post verkeerd terechtgekomen.Ik wou zeggen dat ik die foto met dat veulen erg leuk vind.Zijn kapseltje hoef je niets aan te doen!

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:58

Een Fjord zal geen zonnebrand krijgen maar paarden met een geheel of gedeeltelijk pigmentloze huid wel.Zoals de bonte Tinker in dit topic.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:28

Cowgirl schreef:
Daarom moet je het ook nu doen. De zon heeft nog niet zoveel kracht en als je die kaleplek even insmeert zal het best meevallen.

Dan moet je het paard wel aan huis hebben staan want zonnebrandcreme moet om de paar uur opnieuw aangebracht worden.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:57

Ik bedoelde helemaal niets negatiefs en ik vind wat toiletteren betreft,vrijheid blijheid. Maar,ik heb wel een paard gekend (toevallig ook een bonte Tinker) die hele ernstige zonnebrand had opgelopen.Daar wilde ik alleen maar voor waarschuwen.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 07:22

Daphara schreef:
anjali schreef:
Ik bedoelde helemaal niets negatiefs en ik vind wat toiletteren betreft,vrijheid blijheid. Maar,ik heb wel een paard gekend (toevallig ook een bonte Tinker) die hele ernstige zonnebrand had opgelopen.Daar wilde ik alleen maar voor waarschuwen.


Je punt was een aantal post terug al duidelijk, lees je ook wat andere bokkers zeggen?

De zon is voorlopig nog niet sterk genoeg om überhaupt de huid te verbranden.
Juist als ze nu scheert, kan de huid rustig wennen aan de zwakkere zon, waardoor deze zomer de huid al beter gewend is en de manen dan ook weer wat lengte zullen hebben, waardoor ook daarvan wat bescherming kan komen.

Ik zeg nog 1 keer iets hierover. Pigmentloze huid kan niet wennen aan de zon.Die verbrandt altijd en als je de vellen en ontstekingen ooit gezien hebt probeer je dat te vermijden voor je paard.Tenslotte wordt dat ook huidkanker.Mensen die een paard hebben met een roze neus weten dat ook en er zijn zelfs speciale klepjes die aan het halster vastgemaakt kunnen worden om de pigmentloze huid te beschermen. Paarden met een donkere huid hebben dit probleem niet

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manen in een boog knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:09

@Daphara,echte wilde oerpaarden hebben geen pigmentloze huid.Dat wit (of roze) is er door de mens ingefokt omdat men dat mooi vond.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:22

Djoena schreef:
Hutcherson schreef:
Waarom heb je dat gekke plukje op de schoft laten zitten?

Het ziet er wel echt tof uit als het weer wat bijgroeit zodat je het daadwerkelijk in de boogvorm kunt knippen.

Dat doen ze bij Fjorden ook. Daar kan de hengst zich in vastbijten als hij de merrie dekt. Een hengstenpluk (Noorse manier) of bergpluk (Deense manier) noemen ze dat. Hangt er vanaf in welk deel van de wereld de Fjord woont. Maar de Fjorden-kenners zullen het waarschijnlijk beter weten dan ik en er meer uitleg over kunnen geven haha :j

Dit had ik ook al willen zeggen.Het is inderdaad zo. Maar aangezien ik van de Lange-manen-brigade ben ,ben ik dit topic al enige tijd ontvlucht.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:26

veranadautje schreef:
Blijf er bij dat een ik een hanenkam niet mooi vind. Bij bijna allemaal :o Helaas maakt mijn Pony hem zelf :(
[ [url=m/nRkk4i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BRRZm6.jpg]Afbeelding[/url] ]

N.a.v. dit. Of gekorte manen mooi zijn of niet daar wil ik even buiten blijven.Maar,als iemand ooit van plan zou zijn om zijn paard te verkopen.Als ik ergens ga kijken en ik zie gekortwiekte manen dan denk ik meteen dat die zomereczeem heeft.Misschien is dat niet zo maar het lijkt dan wel zo. En dan is de waarde van je paard een stuk minder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IvankBacardi, KaasSouffle_ en 56 bezoekers