Kalkoenen echt nodig bij eventing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jeske_k
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-11-18
Woonplaats: Delft

Kalkoenen echt nodig bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 18:56

Hoi, ik wil graag een keer beginnen met eventing maar mijn paard heeft geen ijzers. is het dan nodig om ijzers te nemen speciaal voor de cross?

Some of my best friends never said a word to me.



BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kalkoenen echt nodig bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:08

Spring je in het buitenseizoen ook zonder ijzers?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

LoveBodin
Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Kalkoenen echt nodig bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:10

Als je paard het gewend is kan een keer crossen zonder ijzers prima hoor!!
Deed (en doe) ik ook altijd. Ze hebben over het algemeen genoeg grip met hun eigen hoeven.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Tlimmen
Berichten: 24
Geregistreerd: 15-10-18

Re: Kalkoenen echt nodig bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:18

Ja het kan gewoon zonder. Licht er wel aan natuurlijk hoe hoog je gaat. Als het tot net boven de knie is gaat het prima zonder ijzers. Als je wel ijzers hebt zou ik er wel kalkoenen onder zetten. Met ijzers hebben ze veel minder grip.

Cioccolato
Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kalkoenen echt nodig bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:22

Ik spring niet eens zonder ijzers (dus stiften)
Maar ik rij voornamelijk jonge paarden, die het gewend zijn om in het land te lopen los. Maar nee. Teveel glijders gezien.

Ook voor een ervaren paard zou ik het nooit aanraden om zonder ijzers een eventing te starten, springen zelfs niet.

Theoretisch gezien zou het prima kunnen. Maar ik ga voor het extra stukje veiligheid. In de eventing is soms een stukje gras net niet gemaaid, wat wel de mooie aanvliegroute is. Je hebt soms vrij veel vaart, waar een paard ook grip nodig heeft om af te remmen. De bodem heb je niet in de hand en is niet altijd even perfect in de eventing. Ook de springbodem kan er nog wel eens wat slechter bij liggen dan een gewoon springparcour


BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kalkoenen echt nodig bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:26

Je bent nog op zoek naar een paard?? Dan zou ik eerst maar eens ervaring opdoen , paar jaar manege is niet genoeg om een cross door te komen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

jeske_k
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-11-18
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 21:11

bigone schreef:
Je bent nog op zoek naar een paard?? Dan zou ik eerst maar eens ervaring opdoen , paar jaar manege is niet genoeg om een cross door te komen.


Ik heb wel al veel ervaring hoor met privélessen en verzorgpaarden, dus niet echt een manege ruiter ;)
Ook wou ik niet meteen beginnen met crossen als ik mn paard heb, eerst lekker fun hebben en lessen :)

Some of my best friends never said a word to me.


Appelgebak
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-09-17
Woonplaats: Appelmoes

Re: Kalkoenen echt nodig bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:15

Die ervaring komt toch vanzelf wel?
Ik kocht ook een paard en heb daarna pas crosslessen gevolgd. Beide groen in de cross, ging prima! Als je het maar rustig opbouwt met een goede instructeur.
De crosslessen deden we zonder ijzers.
Pas toen we fanatiek mee deden aan een sgw kwamen er ijzers met stiftgaten.
Ik moest wel lachen toen mijn paard de eerste keer op ijzers met stiftgaten liep, net een paar stiletto's!

[o]

Princesj
Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Kalkoenen echt nodig bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:30

Mijn beide paarden hebben oefencross op B niveau gelopen zonder ijzers. Beide lopen al jaren zonder ijzers en zijn dus niet anders gewend.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Diddykong
Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Kalkoenen echt nodig bij eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:02

Ja weet je wat het is met zo'n vraag, ga je voor maximale veiligheid of accepteer je een zeker risico. Bij mijn 1e crossles gleed mijn paard weg met haar achterbenen, waar geen ijzers onder zaten. Ik doe het dus nooit meer zonder kalkoenen. Het gaat goed tot het mis gaat. En of dit nu is door net een glad stuk, een te krappe bocht, een halve weigering en dan toch een sprong of gewoon pech maakt dan niet zoveel uit.

pol013
Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:13

diddykong: tussen maximale veiligheid en zekere risico's zit nog een extra optie. Namelijk: ben je bereid om je snelheid aan te passen en je wendingen zorgvuldiger te rijden als de omstandigheden daar naar zijn. Maar dat moet inderdaad wel lukken en kunnen.

Ik t/m L zonder achterijzers gereden. En verschillende B crossen zonder ijzers gedaan. Dat liep toevallig zo. Mogelijk had het in het L ook zonder ijzers goed gelukt.
Met mijn jonge paard heb ik nu alle cross trainingen en oefencrossen nog zonder ijzers gereden. Een klein slipje met een achterbeen vind ik niet zo heel spannend. Ze hebben ook nog gewoon eigen verantwoordelijkheid om overeind te blijven wat mij betreft.

Ik vind de cross eigenlijk niet eens het grootste probleem. Eerder het springparcours met die kortere wendingen.
Je moet niet net een onhandig paard treffen die snel onzeker word. En moet iets eerder bereid zijn om iets eerder dan met ijzers je snelheid terug te nemen of zelfs af te melden.

Maar even praktisch. Je moet zo te horen nog een paard kopen en bij het begin beginnen. Begin zonder ijzers, ga springlessen nemen, daarna crosslessen, haal dat B springen winstpunt en kijk dan stap voor stap verder. Je hebt er binnen een week een ijzer onder zitten als dat nodig is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers