Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:01

Ik ga altijd kijken hoever ze staan :P De vorige 2 wedstrijden zaten ze effectief op tijd, maar kwam er nadien dan iets onvoorzien tussen. Zoals een kerel die er heilig van overtuigd is dat hij eerder binnen mag en daarover uitgebreid discussie gaat voeren met de jury -O-
De laatste keer zeiden ze ook prima op schema te zitten en achteraf hoor je dan dat ze van 's ochtends al ruim 30min achter zaten omdat de schrijver fouten had zitten maken. Dat is jammer maar helaas.

Gisteren was gewoon beschamend. De volle 48% gereden... We hadden vrijdag in de springles een serieus conflict omdat hij geen controle wil accepteren in een parcours en dat zat er zondag blijkbaar nog goed in. Dan nog keiharde grasbodem, daar loopt hij nooit goed op. Ik had hem zo graag een pak rammel gegeven... Maar op eigen terrein én wedstrijd, geen goed plan. Ook omdat hij dan in zijn colère zodanig durft uithalen dat andere ruiters ook gevaar kunnen lopen en dat is niet de bedoeling.
Dus seizoen is heel slecht afgesloten en we weten waaraan werken.

Voor de afgelaste wedstrijden zijn er alternatieven uit de bus gekomen intussen :) Wij gaan normaal 13/9 onze jumping alsnog organiseren. Provinciaal gaat nog steeds door in Haaltert. Nationaal springen is naar Lummen gezet en Nationaal Dressuur naar Oudenaarde. Er staan geen crossen op de kalender -O- en die komen er wss ook niet. En voor de winter zoeken ze nog clubs die willen organiseren.


PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:40

Oei Varekaj, dat moet idd niet helemaal dat geweest zijn! Maar kan eens gebeuren he. Hopelijk komen er toch nog wat lrv crossjes

De smaak goed te pakken Antonius! Dat moet zeker lukken 125 :)!

Ik ben meegeweest nr Ar.ville, Het was 2 jaar geleden dat ik nog mee was. Twas druk met 5 paarden maar alles goed gegaan. Corona proof was het daar nr mijn mening niet. Veel meer volk dan mocht (bandjes halen in de ava, why not...) Dus ik hou mezelf weekje in quarantaine nu.

Hanne_SP
Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-20 12:49

@Varekaj: waar in Oudenaarde?

@Antonius: ik rij alleen :) makkelijkst want dan moet ik niet kijken naar een andere qua tempo. 30 km moet gereden worden tussen 10km/u en 13 km/u. Dus ideale tijd is 2u18 en maximale tijd is 3u. :) Maar als je er 3u over doet, heb je al sowieso veel strafpunten voor tijd omdat 2u18 ideale tijd is. Maar goed dat is balans zoeken. Want hartslag is ideaal 44 of minder. Meer dan 60 is uitsluiting. Vollen bak naar 2u18 maar dan uitsluiting voor hartslag is ook niet gunstig. De motto is to finish (goedgekeurd door dierenarts) is to win. :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:12

@ PP nee twas echt niet goed, had eigenlijk zelfs idee om gewoon niet te starten maar bon. Hij liep in eerste instantie redelijk bij binnenkomen en de eerste oefening maar daarna was het weer de bokkepruik op. Ochja, kan gebeuren. We hebben tijd om eraan te werken nu.

@ Antonius, had je onland niet eens ergens een parcours 1.25 geoefend? Zag er toen ook al goed uit. Bjorn zou fier zijn op hoever jullie al staan en waarschijnlijk nog gaan geraken.

@ Hanne: ik ga nu ook regelmatig wandelen maar 10km/u gemiddeld vind ik nog niet zo evident. Nu ga ik ervan uit dat ze op wedstrijd veel onverharde paden voorzien? En hoe train je dat? Waarschijnlijk wel buitenritten, maar hoe pak je dat aan qua onverharde wegen? Of draag je vooral en maakt de ondergrond dan minder uit? Want als ik me bijvoorbeeld moet beperken tot onverhard voor draf en galop, dan kom ik hooguit op een gemiddelde van 8 of 9 omdat er zoveel stukken straat tussen zitten. Tenzij ik 2-3x dezelfde kleinere lus zou rijden.
En werk je dan ook met een hartslagmeter?

Hanne_SP
Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-20 19:22

10 km/u is eigenlijk vrij simpel. :o op gewone wandelingen misschien idd minder goed haalbaar. Maar op endurance stippelen ze mooie routes uit waar je gewoon goed door kan rijden. In de 20 km bvb heb ik 1 mini stukje gegalopeerd en veel gedraafd. Op het einde meer moeten stappen omdat ik rond 15 km al door had van oei precies snel aan het gaan. En was toch nog steeds een tik te snel ondanks ik mijn tempo goed had terug geschroefd. Verhard of onverhard, ik draaf. Juist stukjes minder goeie paden dan niet maar is zeldzaam, organisatie doet wel hun best om mooie paden te voorzien. Maken ook gebruik van privédomeinen enkel voor die dag. In Wallonië zijn de endurances wel wat zwaarder door heuvelachtigheid en soms stenen op pad. Ik rij niet met hartslagmeter maar is in de endurance wel nuttig. Ik laat meeste van de tijd Luxor het tempo bepalen. Als hij goed vooruit is, ga ik sneller stappen omdat hij dan toch vooruit gaat en meer recupereert. Als hij wat te lui stapt, ga ik sneller een rustig drafje doen omdat hij dan in die 'rust' toch meer afstand overbrugt dan een luie stap. Hartslag kan je zelf meten in de grooming area. Dmv vinger op ader die onder een kaak loopt. Maar als ik fanatieker word in de endurance, dan schaf ik mij zo'n equine hartslagmeter aan maar is prijzig.. ;) Vorige endurance had ik strafpuntjes voor hartslag mr Luxor was zich wat aan het opfokken door vertrekkende paarden op asfalt die hij niet kon zien. :)

Hanne_SP
Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-20 19:27

En trainen doe ik momenteel niets speciaals. Gewoon mijn dressuurwerk en wandelingen momenteel. Maar 20-30-40 km zijn klasses waar iedereen bij wijze van spreken mag starten. Voor 60 km moet je 2 geslaagde 40 km rijden bvb. 20km moet ieder paard goed in conditie kunnen. 30km ook goede conditie en goed doseren moet lukken. In de 40km wss meer gericht trainen maar verschil is dat 40 km 2 lussen van 20km is met verplichte rusttijd ertussen. 60km 2 lussen van 30 en dat is direct al wat pittiger. 80 is 2 lussen van 30 en 1 van 20. Maar dat is hoogste nationale niveau en moet je echt wel goed getraind hebben. Dus niet voor mij :P

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:49

Dus ook regelmatig draven op asfalt dan? Lijkt me wel leuk om tussendoor mee te pakken voor de conditie deze winter, en dan richting voorjaar met galopwerk weer wat meer uitbouwen. Want na een pittige les kan hij echt pompaf zijn. Gelukkig recupereert hij snel, na een kwartiertje is daar niks meer van te merken.

Antonius
Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:38

Varekaj schreef:
@ Antonius, had je onland niet eens ergens een parcours 1.25 geoefend? Zag er toen ook al goed uit. Bjorn zou fier zijn op hoever jullie al staan en waarschijnlijk nog gaan geraken.

Merci :knuffel: denk nog heel vaak aan hem...
2 weken geleden hebben we in beervelde 1.30 getraind, dat ging zeer goed, helemaal onverwacht want ook op training hebben we nooit hoger parcours dan 1.20 getraind. Dus ja, dat geeft veel hoop, maar ik ben ook wel een stresskip dus wedstrijd is toch nog altijd iets anders.
Maar we zien het wel, komend weekend amazonekampioenschap HROV, dat staat 1.15-1.20 en dan over 2 weken nog eens op halkin rijden, ofwel 1.10 en 1.20 ofwel toch eens 1.15 en 1.25 proberen, zal beetje afhangen hoe vlot het dit weekend gaat.

Jammer dat uw knollenmans niet altijd je leiding accepteert... Hoe ging je rijden de afgelopen dagen?

Hanne: lukt dat altijd goed met die hartslag? Ny heeft al een hartslag van rond de 60 voor die moet crossen, iets met heel veel zin hebben :') Ik weet ook dat haar hartslag pas daalt als ik eraf ga, erop uitstappen heeft op dat vlak weinig zin, want die hartslag blijft te hoog dan.

PP: bizar zeg dat mensen zelf bandjes gaan kopen zijn in arville :n Jammer ook dat er geen controle is, uiteindelijk kan je maatregelen nemen zoveel je wil, zonder controle loopt dat toch verkeerd hé. Ben nu al enkele keren op jumping gegaan, maar ook nog nooit controle gezien ze.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:59

Als ik jou met Ny bezig zie, dan zie ik haar ook nog steeds met Bjorn. Ze heeft met hem een prachtige start gehad en sedertdien een zeer mooi parcours vervolgd met jou. Dus dat blijft wel verbonden ja.

Gisteren springles op de club en op trensje gereden. Heel fijn kunnen springen, dat zeker wel en ik heb ergens wel controle, al ging het hier niet over een echt parcours. Maar nageeflijkheid? Dat zat ergens waar het zonnetje niet komt. Compleet tegen de hand, en hij weet perfect dat dat trensje veel minder doorkomt dan de pelham. Ofwel omdat ik geen lange zweep bijhad en dus niet kon bijtikken om meer aan het been te blijven. Het springen an zich: prima. De omkadering: nog altijd work in progress.

Ik rij nu met een dunne myler dubbelgebroken trens, eens kijken of een gewone doodsimpele enkelgebroken wat beter aangepakt wordt. Het is wel klote want hij heeft begin van de zomer op datzelfde dunne trensje fantastisch gefunctioneerd, maar hij lijkt door te hebben hoe hij er alsnog zijn zin op kan doordrijven.

Hanne_SP
Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 16:27

@Antonius: dat lukt. :) Luxor had in voorkeuring hartslag van 36, nakeuring 7 à 8 min. na finish hartslag 52.

Maar dus. :D Gisteren was het d-day, eindelijk weer endurance. Tweede keer ooit en 1e x 30 km. Mijn doel was om gemiddeld 12 km/u te rijden en zien of we meer konden. (max. in de 30km is 13 km/u). Dat hebben we net niet gehaald. Iets minder dan 12 km/u was het. Was een pittig ritje. :+ Luxor vindt het eng als er paarden passeren. Zowel tegenliggers als achterliggers. Heb er beetje op moeten anticiperen (opzij gaan en wachten etc), en daarom het tempo niet kunnen aanhouden zoals ik wou. Ene moment kon ik met Luxor chill draven met lange teugels maar ander moment was hij enorm aan het gapen. Wss wat in de stress geraakt door die andere paarden die passeerden. Maar eens ze gepasseerd waren, geen probleem. Hij wou er niet persé erachter aan. Omdat ik mijn handen soms vol had met Luxor, geen foto'ke kunnen nemen ofzo onderweg. :P Heb hem ook niet gepusht en beetje op zijn tempo laten lopen. Als we aan het galoperen waren een stuk en hij wou draven, dan liet ik hem draven. To finish is to win is de motto. ;)
Nakeuring was helemaal goed, enkel wat strafpuntjes voor hartslag. Maar ik was al zo mega blij dat Luxor goedgekeurd was door de dierenarts aangezien het geen piece of cake ritje was. :j Verwachtingen lagen niet hoog voor kampioenschap. Aangezien max. snelheid 13 km/u is en ik dacht van er gaan mensen sneller gereden hebben en betere recuperatie enzo. Iedere geslaagde heeft een aandenken en werd verwacht op prijsuitreiking. Ze riepen dan podium af voor het kampioenschap, 1e plaats: *naam kampioen*, 2e plaats: *naam vice-kampioen, 3e plaats: *mijn naam*. Waaaaat?! *\%/* Hebben we gewoon brons op het Vlaams kampioenschap 30 km. :+ Was geen supergroot deelnemersveld in de 30 maar ik verwachtte het totaaaaaal niet. :+ Des te blijer dat ik wel was! :D
Ik weet niet of ik dit jaar nog een endurance ga kunnen rijden. Lamorteau is dik 2u en half rijden. Villers-Poterie ook bijna 2u. Maasland ook dik 2u. Stekene is nog onder voorbehoud (normaal moest die al geweest zijn maar niet doorgegaan door corona. Mss dat ze het toch gaan organiseren in oktober)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:49

Toch goed gedaan Hanne, dat zijn de leukste prijzen, die wat je niet verwacht :D

Ik heb gezien dat er toch een crosskalender is van LRV *\o/* Ga me er thuis eens mee bezig houden en plan van aanpak opstellen.

Antonius
Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:20

Nog eens dikke proficiat Hanne!!! Dat is toch bemoedigend hé, als je niet voor niets getraind hebt :+
Hopelijk kan je dit jaar nog iets rijden!

En Varekaj: weet Icaro intussen weer wie de baas is *D ?

Ik had afgelopen weekend kampioenschap HROV. De eerste manche op zaterdag ging super goed, een heel mooi parcours gereden, nergens in de problemen gekomen en we stonden 10e. De beste 16 mochten door.
De 2e manche heb ik wat minder gereden. Ik ging er vanuit dat de tijd niet belangrijk was, gewoon foutloos rijden. Bleek dat ze de tijd heel krap gezet hadden waardoor er velen tijdsoverschrijding hadden. Ik ook, maar doordat ik te traag gereden had, ook in de problemen gekomen op een oxer, te traag en dan nog foute afstand dus daar een balkje.
Dan moesten we nog eens hetzelfde parcours springen, dan heb ik terug mijn tempo van de dag ervoor gevonden, deden we het ritje in 15 seconden minder :P maar 2 balken, terug slechte afstand op diezelfde oxer en was een dubbel dus ze tikte de 2e ook aan. In principe had ze mij hier wel kunnen redden, maar de echte friste was er wel vanaf dus helaas...
Ergens beetje teleurgesteld, anderzijds hadden we zeker de eerste dag een toprit en was mijn eerste kampioenschap, als je vergelijkt met veel anderen, dus moet het ook kunnen relativeren.
Over 2 weken halkin, terug 110 en 120, toch nog wat meer routine nodig op die hoogte.

Maar dan mijn dilemma... Welke richting ga ik nu verder uit?
Ik vind eventing rijden heel leuk, ik verwacht dat als volgend jaar een volwaardig seizoen is, dat we zeker de overstap naar M kunnen maken en dat dat wel zal lukken. Maar wat nadien? Internationaal wil ik eigenlijk niet rijden (te duur, teveel verlof en te vaak alleen op pad), maar Ny is volgend jaar 8, om nog 5 jaar (?) dezelfde M crossen steeds opnieuw te rijden, daar zal de uitdaging ook wel vanaf zijn na 2 jaar.
Jumping heb ik een beetje herontdekt om zo te zeggen en amuseer ik mij nu ook wel mee. Persoonlijk is de uitdaging hier ook nog wel wat groter en ik kan nog wat meer doelen stellen: routine in 120, volgend jaar eens uitkijken naar 125, daar weer routine in kweken, mss eens nationaal starten...
Op langere termijn zal Ny ingezet worden als fokmerrie als Fi te oud is. Naar verkoop van veulens toe is het ook wel commerciëler als de merrie jumping gelopen heeft ipv eventing.

Eigenlijk zou ik liefst van al in jumping verder gaan en af en toe nog eens een eventing 'voor de leuk'. Maar ja, voor het paard is dat verre van ideaal, in de cross moeten ze vlak springen en ze begint nu net goed omhoog te gaan :+
Mijn man is sowieso geen fan meer van eventing rijden na mijn val, dus die zit te pushen voor jumping uiteraard...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:38

Icaro staat sinds gisteren op pension. Ik kreeg zeer duidelijk zijn kont naar mij toegedraaid en hij heet pertinent zijn kont op de eetbak richting stalgang geparkeerd :+ Ook niet om te kopen met zijn favoriete snoepje. Zijn mening is dus vrij duidelijk over wat hij ervan vindt :') Qua rijden onlangs gesprongen in clubles op trensje en dat ging redelijk goed eigenlijk. Nog veel ruimte voor verbetering, dat wel, maar dat is ook aan mij om aan te werken. Verder nog niet echt gereden ivm héél drukke periode. En de vent is weer thuis sinds vandaag. Ga normaal vanaf volgende week er weer invliegen.

Ik begrijp het dilemma met Ny wel... Het is een talentvolle en kwaliteitsvolle merrie, maar beide combineren op dat niveau al rijdend is nu niet evident. Je kan opteren om beide wel " te combineren op papier": als ze volgend jaar een volwaardig seizoen hebben, start dan M en eventueel 1 of 2x een 2*, en onderhoudt het springwerk qua jumping. Dan heeft ze in ieder geval die classificatie al op zak. Nadien kan je dan verder gaan doorbouwen op jumping en daarin je einddoelen stellen.
Het voordeel is dat dat qua fokkerij dan wel beide kanten op kan: ze heeft zich bewezen in eventing en ze draait ook prima mee in jumping.
Door dan nadien te gaan focussen op jumping heb je inderdaad minder het gedoe rond weekends weg, planning, de kosten liggen (hopelijk) lager, het is haalbaarder om nog meer eruit te halen. Bedenk ook dat Björn haar indertijd al in de springring zag, dus potentieel zal er zeker wel zijn en ik denk niet dat hij zich bezig hield met standaardpaardjes die een proper rondje 1.20 rondhobbelen en that's it.
Je kan nadien met jong geweld alsnog weer hetzelfde pad gaan: goed opleiden, de aanzet in cross geven tot L/M-niveau en nadien doorwerken op het vlak waarin ze het meeste uitblinken. Geeft heel allround paarden ook, daar is altijd wel markt voor + dat een moederlijn met 2x 2* classificatie én X hoogte jumping zeer mooi staat op het pedigree. En ook op jouw naam als fokker :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:15

Dames, misschien hebben jullie het al gezien hoor.
Maar er is alsnog een kalender voor eventings van LRV bekend gemaakt *\o/* dus we hebben toch nog wat crossen op het programma!

Antonius
Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 08:50

Mag ik hier even raad vragen? Of ja, hart luchten en zien hoe jullie erover denken ;)
Onze dochter volgt nu sinds een klein jaartje les op een stal. Ik kies er bewust voor om haar 1x per week op een 'manege' te laten rijden omwille van leren rijden met meerdere pony's dan enkel haar eigen + voor het sociaal contact, want als we thuis rijden, zijn we alleen uiteraard.
Deze stal was sowieso al duur in mijn ogen, maar met een begrijpelijke reden. Dochter rijdt sinds kort in de groepsles, dat kost €30 per uur (10 beurtenkaart €300 en dan 1 les gratis) maar de groepjes zijn altijd beperkt tot 4 ruiters. Dit zijn vaste groepjes en als er iemand afbelt, dan rijden ze dus maar met 3.
Veel geld om te betalen, maar logisch dat het duurder is dan op de meeste maneges waar ze met 10 in de les rijden.
Afgelopen zomer heeft dochter 3 kampen mogen volgen, bedoeling was 2, maar ze heeft er tijdens kamp een vriendinnetje gemaakt waarmee het echt immens goed klikt en oma heeft nog een 3e kamp gesponsord :P . Die kampen kosten €200 per week, ook iets aan de bovenkant van de marktprijzen als ik zo wat opzoek via internet, maar opnieuw: rijden in groepjes van 6, leuke activiteiten erbij dus wat mij betreft de prijs zeker waard.
Nu kregen we een mail dat de prijzen vanaf januari opslaan, €5 erbij voor een groepsles, en maar liefst €100 erbij voor kamp. Dat komt dan op €35 voor een les en €300 voor een kamp. De reden in de mail: stijgende voerprijzen en moeilijk om kwalitatief goeie pony's/paarden aan te kopen.

Alles in mij steigert ;) Ik vind zo een prijsstijging echt van de pot gerukt (mijn loon stijgt niet plots 50% hoor) en los van de stijging vind ik die prijzen gewoon niet realistisch. Als we met onze eigen pony komen, is de les slechts €5 goedkoper, dus na nieuwjaar €30 voor groepsles (met 4) met eigen pony. Ik kan zelf privéles dressuur nemen bij mij thuis aan €40/uur en springles op locatie aan €35/uur. En die mensen hebben toch al stukje meer bij elkaar gereden dan de eigenaresse van de stal.
En die kampen zijn heel leuk, maar zoals afgelopen zomer 3 kampen volgen dat is gewoon niet te betalen. Kunnen eventueel wel, maar ik wil dat niet.

Maar nu, wat zijn mijn opties?
1: ik zoek een andere stal. In mijn streek zijn er niet zoveel maneges die kwaliteit bieden. Ik heb 1 stal gevonden waarvan ik denk dat zij ook voldoen aan mijn 'eisen', maar die starten pas groepslessen vanaf 9 jaar (dochter is 7,5), ze hebben wel kampen voor kleinere kinderen. Maar die kinderen rijden dus enkel de kampen, dan vrees ik dat mijn dochter wat hoger van niveau zal zitten, zeker tegen volgende zomer en dus niet zoveel zal bijleren. Er is nog een stal die qua sfeer wel passend lijkt, maar daar vind ik het niveau van lesgeven niet zo goed + alles is daar heel slordig. Nog een andere (en imo de laatste) stal die evt in aanmerking komt maar dat is ruim 20 min rijden, dus zeker voor kampen wat minder handig maar verder wel goed denk ik.

2: ik laat haar rijden waar ze nu rijdt en leg haar uit dat ze heel wat minder kampen zal kunnen doen.
Principieel ben ik ertegen, omdat ik het de prijs gewoon niet waard vindt.
Voel mij wat genaaid, omdat de stal eerst veel klanten aangetrokken heeft en nu het volzet is en ze (zeker voor hun kampen) kinderen moeten weigeren, slaan de prijzen zo fors op. En moet uiteraard lukken dat net nu de dochter zo een super vriendinnetje gemaakt heeft... En daar zetten ze je als ouders toch een beetje met de rug tegen de muur, je wil je kind dat allemaal gunnen maar ja, wij moeten er ook hard voor werken hé.
Dochter is ook niet super sociaal, duurt wel even vooraleer ze ontdooit dus ook niet het type kind dat zich overal meteen thuis voelt...

De moeder van haar vriendinnetje denkt er net hetzelfde over als ik, maar voor haar dochter zal ze wellicht niet veranderen van stal, maar ik zie haar morgen dus spreek er haar nog eens over. Mochten ze samen kunnen veranderen zou ik niet twijfelen, maar ja, eigenlijk mag je keuzes niet van iemand anders laten afhangen, maar in dit geval zou ik dat dan doen voor de dochter.
Ik heb dochter nog niets verteld omdat ik zelf nog niet weet wat ik ga doen. Ik denk als ik haar mening zou vragen, ze op huidige stal zal willen blijven en dan minder kampen doen, maar ik weet ook dat als het moment van de vakantie daar is, ze het dan wel heel jammer zal vinden dat ze maar 1 kamp kan doen en vorig jaar 3...
Pfff, slaap er al dagen niet goed van!

Hanne_SP
Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 11:51

Oh echt niet fijn deze situatie! Ik zou in ieder geval mening van de mama van haar vriendinnetje vragen. Kan je van daar uit vertrekken.

Maar miljaar zeg, is idd wel heel erg duur allemaal! Ik betaal 50 voor privéles dressuur bij mij op stal en 40 voor springles op locatie. 30 voor les van 4 is er over. Moest t bij mij les met 2 zijn, ist denk ik 30-40 euro.

Kampen weet ik niet gangbare prijs. 3 kampen is wel leuk! Heb dat ook gedaan maar andere soort kampen (paardrijkamp, chirokamp en kazou-kamp). Maar als het voor allemaal 300 euro zou zijn, zou t geen waar geweest zijn.

Desnoods maar tijdelijk een oplossing zoeken. Als ze dan ouder wordt, zijn er dan meer mogelijkheden?

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:59

ik kan niet veel zeggen buiten, amaai zo kostelijk :oo!!! Mijn vriend heeft nog les gevolgd een paar maand in kleine prive stal en was 35 euro prive, 20 euro met twee en 18 euro met 4. En die lessen waren heel hoog van kwaliteit. Helaas niet bij u in de buurt... Das toch een serieuze hap uit het budget maandelijks 4 x 35 euro. en die kampen 100euro opslaan is al helemaal vd pot gerukt.

Voor bloso kampjes is ze ook nog te jong zeker?

En anders , andere hobby zoeken ;) :D (Mopje)

Ik zou beetje zien wat de andere moeder zegt mrja mss zijn die stinkende rijk en is dat voor hen niets.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:16

Amai zo een prijzen... Waar is de tijd dat ik nog met 5 of 6 rondreed aan €10/u en 1 les gratis bij een abonnement. Was dat kwalitatief hoog? Nee, denk het niet, maar ik heb me daar wel rot geamuseerd en het was er veilig en proper. Ik betaal nu €40/u voor privéles.

Dat kamp, is dat met slapen bij of elke avond ophalen? Wat zit er allemaal in van activiteiten? Ik weet er eentje die even duur is maar dat is internaat, 4u/dag rijden, theorie ook regelmatig, helpen met klusjes en dan activiteiten als gaan zwemmen, bioscoopavond, bowling, disco-avond etc.

Ik vind het dus ook te duur ja. Moest je nu nog een pony hebben kon je misschien met dat meisje regelen dat ze 1x/week bij jullie komt lessen met je dochter en dat jij die les geeft voor kleine bijdrage, en de week erna rijden ze dan op de manege. Dan hebben ze elkaar wel, maar het kost wat minder (en ze gaan er evengoed van leren).

Antonius
Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:44

Ben al blij dat ik niet de enige ben die dit geen normale prijzen vind.
@Hanne: ik vrees dat moeder van vriendinnetje haar wel zal laten op de huidige stal, mits het nodige gemor :o Want ja, die kinderen voelen zich er nu eenmaal thuis na een tijd en dan haal je ze liever niet weg uit vertrouwde omgeving. Voor mij voelt het ook zo, maar nog los van de kost zelf, wil ik dat principieel niet betalen, is gewoon uitzuigerij.
En inderdaad: met haar leeftijd enerzijds maar anderzijds haar 'ervaring' is het niet makkelijk. Ze is nog maar 7,5 maar doordat ze thuis ook veel rijdt en dan de lessen en kampen, kan ze wel meer dan de gemiddelde 7,5 jarige, dus dan komt ze op de meeste maneges in groepen terecht met oudere kinderen waar ze dan ook weinig aansluiting zal vinden. Haar vriendin nu op de stal is ook 9, maar dat klikt buitengewoon goed. Ze springt nu thuis met haar pony parcours in galop van 5 hindernissen op 40cm, zijn weinig manege-kinderen op die leeftijd die dat kunnen hé. Dochter heeft geluk dat ze thuis zoveel kan oefenen én dat we een goeie pony hebben.

PP: geen idee voor bloso kampjes, nog niet gekeken. Dochter rijdt heel graag paard (pony ;) ) maar op een kamp waar ze ook andere/sociale activiteiten hebben en waar ze niemand kent, voelt ze zich echt niet goed. Ze heeft vorig jaar nog speelpleinwerking gedaan, ze zei letterlijk niets van een ganse dag, terwijl die in gekende omgeving een tettergat is niet normaal. Voor een gewone les maakt dat dan niet zoveel uit, dan zijn ze aan het rijden, maar voor en na de les, maar zeker op kamp wil ik dan wel dat ze zich echt amuseert. En Bloso zijn meestal steeds andere kinderen en op een week tijd vindt ze helaas nog geen aansluiting bij anderen |(

Varekaj: kamp is elke dag van half 9 tot half 5 (zelfs 1x maar van 9 tot 4!). Ze doen onder de dag wel leuke spelletjes en er is een zwemvijver dus naar amusement zeker leuk voor de kinderen, maar nu niet dat ze extra (betalende) activiteiten doen. Ook geen warm middageten, alé, dat maakt nu voor mij niets uit maar om maar te zeggen...
Ik heb ook al gedacht om ze op de stal te laten (en evt dat vriendinnetje eens thuis te laten komen) en dan inderdaad gewoon minder frequent zodat het mij financieel op hetzelfde uitkomt. Voor mijn dochter zou ik dat meteen doen, maar tis voor mij nu beetje principekwestie. Ik vind een groepsles en kamp niet zoveel waard. Dus ja, dilemma, zet ik mijn principes opzij voor de dochter of niet...
Maar misschien denk ik ook gewoon veel te 'hard' na en moet ik ze maar gewoon verhuizen... Zoveel kinderen die ook van school veranderen enzo en die komen ook wel terecht.
Ik weet het niet, denk dat dochter echt wel verdrietig zal zijn en dat wil ik natuurlijk ook niet.
K*t :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:38

Daar zit nog geeneens warm eten in voorzien? In €300/week externaat? Zijn dat FEI-pony's in gouden stalletjes dan met elk kind een persoonlijke begeleider? Nee ik versta prima waarom je dit te duur vindt. Heb zo eens 10 kinderen/week op kamp. Dat is 3000x4 weken. Dan per groepsles 4x35 en pakweg 10u/week lesjes. Op maandbasis zit je dan ook al rap op bijna 6000. Ok, goeie pony's zijn vaak duur in aankoop en ja onderhoud kost geld, maar dit is wel flink gerekend vind ik. Helemaal als ze nog stalling bij aanbieden.

Antonius
Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:40

Het zijn voor manegepony’s te zijn wel goeie, maar ik weet van de stal zelf dat ze niet veel geld uitgeven in aankoop. Dit jaar zaten alle kampen al maanden op voorhand vol (aan €200 dus wel) met telkens 18 kinderen per week. Dus ik begrijp dat je dan keuzes moet maken, maar je zou vb ook kunnen kiezen om een extra lesgever aan te trekken voor bepaalde lesjes, maar goed, iedereen moet zijn eigen bedrijfsplan maken. Als de stal volzet kan blijven aan die prijzen, dan is dat goed bekeken zeker? Maar heb het nog eens met mijn man besproken, we zijn het wel over eens dat wij aan dit soort praktijken niet willen meedoen.
3 okt gaan we elders kijken, de stal die ons ook goed lijkt, helaas wat verder weg maar goed, zullen ergens concessies moeten doen.
Daar zijn de groepslessen met Max 6 en kost €20, dat vind ik schappelijk. Doen ook geregeld clubwedstrijdjes en dat vind ik ook wel leuk om zo als club samen te doen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:10

Dat klinkt al schappelijker inderdaad. Ziet je dochter dat competitieve onderling zitten? Je kan altijd informeren naar ponyclub-werking, bijvoorbeeld altijd in dezelfde lesgroep. Soms maakt niveau niet uit, wel de klik in de groep. Als ik in onze club hoor over de ponytijd, wat die allemaal uitgestoken hebben samen hoe verschillend ze ook waren qua niveau... Dat lijkt me onbetaalbaar voor een kind. Die lol staat bovenaan de resultaten die ze behaalden.

Ik zou dat nu ook in gedachten houden. Zonder jezelf opzij te zetten. Je mag veel voor je dochter over hebben, maar je eigen principes hoeven daarom niet opzij gezet te worden.

lene
Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:05

Hey Antonius, ik schrik ook wel van de prijzen. Dat de kampen nu plots zo veel omhoog gaan zou ik ook van schrikken, maar als de losse lesjes al 30 euro per uur waren dan verbaast het mij dat ze kamp (5x2u rijden?) aan 200 euro deden. Daar klopte sowieso iets niet. "Vroeger" vroegen wij 10 euro per uur les, in groepjes van natuurlijk wel 6 - 8 kindjes. De kampen waren dan in verhouding (5x2u rijden = 100 + toezicht tussendoor) = 150 euro. Ik schrik dus het meeste van die 30-35 per uur. Is bij V.incent Martens niets? Heel wat van ons klantjes zijn naar daar verhuisd. Dat ze dan ook maar 5 euro minder zou moeten betalen met haar eigen pony slaat helemaal nergens op. Misschien kan je daarover nog eens overleggen? En dan de pony meenemen naar de les?

Is een leuke LRV ponyclub niets? Dan kan ze ook "vaste" vriendjes vinden en daar zitten ook wel kinderen tussen die een serieus stukje kunnen rijden op jonge leeftijd.

Antonius
Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:31

Varekaj: ik zie zelf die clubwedstrijden meer als een moment van samenzijn waarbij resultaat op 2e plaats komt en zo zou dochter het zelf ook wel zien denk ik.

Lene: op kamp zijn ze met 6 per groep en gewone lessen met 4. Had het er nu toevallig over met mijn DA omdat hij ginder ook DA is. Hij had ook al eens geïnformeerd voor lessen voor zijn zoon, maar vindt zelfs die €30 veel te duur. Dus als een DA dat ook al zegt... }>
VM is de stal waar we begin okt gaan kijken en waar ik dus ook van denk dat die zeker wel past binnen onze zienswijze. Ook op langere termijn wel het soort stal waar ze kan blijven doorgroeien. Alleen dus iets verder weg, toch dik 20min... Maar als de les op zaterdag valt, lukt dat wel en die kampen zullen dan ook wel goedkomen qua vervoer. Dus ja, ben benieuwd!

Los van bovenstaande kopzorgen :P ook nog leuk nieuws, ons pony'tje van de dochter is ook drachtig *\o/* *\o/* *\o/* Ben ik super super blij mee! Toen we ze kochten zat er een dek bij, de vorige eigenaars hadden al enkele malen geprobeerd maar pony raakte niet vol, maar ze gaven zelf toe dat er weinig opvolging was. Wij hadden nu niet de bedoeling om te fokken met een pony, maar ja, moest zo zijn zeker :+ Onze pony zelf heeft een mooi NF papier en de hengst is Pablo, een bonte AES ponyhengst die succesvol 1.30 loopt en nu te koop staat want amazone is 16 geworden, dus was beetje enige kans om het nu nog te proberen want we hebben de pony pas eind juli gekocht.
Dus volgend jaar 2 veulentjes, eentje van Fi begin april en eentje van Donna begin juli. Pony-veulen blijft sowieso, wellicht veulen van Fi ook. Zal voor de dochter wel leuk zijn, ponyveulen zal dan 3 zijn als zij 11 is, en hopelijk een D'tje, dan kan ze meteen daarmee verder gaan. Nu nog hopen op vlekjes <3

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:20

Hahaha goed stalletjes vol met jong geweld daar bij u Antonius :D En uw dochter haar eigen veulen, toch prachtig als die zo samen kunnen opgroeien.
Lene heeft wel een goed punt met een lrv ponyclub, dat is toch normaal ook een flink stuk goedkoper. De sfeer is afhankelijk per club denk ik. Wij hebben bijvoorbeeld een grote maar hechte groep en iedereen heeft er zijn plekje: zowel de meer recreatieve ruitertjes als de wedstrijdruitertjes. Ik hoor echter ook weleens verhalen van clubs waar er zowel door de ouders als de ruiters zelf al onderscheid wordt gemaakt in recreatief en wedstrijd, en waar de sfeer en verhouding wat scheef zit omwille van het competitieve. Daar ga je dan zelf goed op moeten selecteren, maar die zijn wel in de minderheid. Je zit dan wel met de vrijwilligerstaken als die er zijn, maar dt is ook overal verschillend.
Het voordeel is dat ze verschillende dingen kunnen proberen, van stoelrijden tot spelletjes, dressuur, springen en soms ook eventing. Het nadeel is dat ze dan beperkt is met alleen haar eigen pony. Je gaat ook moeten bekijken of ze met een drachtige pony of eentje met veulen aan de voet wedstrijd mag rijden. Normaal kan je ook eerst inschrijven recreatief en dan later in het jaar eventueel nog omzetten naar competitief, dan krijg je nadien gewoon het verschil gefactureerd.

Maar als ze bij VM op een een goeie stal zit :+ is dat ook al veel waard. Dus kzou het vooral van haarzelf laten afhangen en de rest in je achterhoofd houden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers