Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:06

Antonius doet alles met succes: wedstrijden rijden, mooie paarden fokken en er in no-time verkopen 8-) het is wel een heel aansprekend veulen. Is hij verkocht voor de sport? Jammer van de blessures, voordeel aan een merrie is dat je er altijd nog mee kan fokken. Zeker als ze zelf ook goed gelopen hebben.
De Frans, blijft grappig klinken _O- je verwacht geen elegante bruine met zo'n naam.
Hoe gaat het met je dochter en pony? Die waren ook goed op dreef afgelopen winter :)

Hanne, Luxor deed het super en je hebt de hele les zitten grijnzen :D Nogmaals sorry van het zand van de racebaan! En bedankt voor de hele mooie foto's.

Icaro vond het inspringen over 3 doodsimpel op elkaar liggende springbalken te moeilijk :+ en ging er ofwel naast, ofwel als konijn over. Maar vanaf het eerste hindernisje van cross was hij vertrokken en heeft het echt super opgepakt. Enige nadeel, niks nul reactie op binnenbeen in wendingen en dus was het niet altijd simpel om lijnen goed te rijden. Was al eens een werkpunt, duikt nu weer op dus ik weet waar thuis mee aan de slag te gaan.
Had mijn GoPro mee, maar me ergens misduwt en uiteindelijk telkens alle uitleg gefilmd en niks van het parcourtje of de B-sprongen die we gedaan hebben :)) Zal het er maar op houden dat ik blond ben met een reden zeker.


Hanne_SP
Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-21 13:24

Varekaj schreef:
Hanne, Luxor deed het super en je hebt de hele les zitten grijnzen :D Nogmaals sorry van het zand van de racebaan! En bedankt voor de hele mooie foto's.


:D :D :D

Maarja 't is echt, heel vaak dacht ik van amaai hij doet het gewoon. Superfier op hem. :D
En als ik dan ook op foto's zie welk plezier hij heeft en goed springt. :D <3

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:15

Ik heb alle kalenders een bekeken en het is echt triestig... Dus ik heb me maar ingeschreven voor de start to cross op 12/6 in Waregem, maar dan de groep 80 cm. We staan al met 6 en in de 60 staan ze al met 7 dacht ik. Weer Lieve en Lisa die de lessen doen, hopelijk heb ik Lieve weer en kunnen we verder op die van gisteren bouwen.
Heb er al zin in!

Antonius
Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:13

Ela ela de Frans… tis Monsieur François :D

Veulentje is inderdaad naar een sportstal verkocht, ze fokken er zelf ook enkele per jaar en kopen dan nog wat bij. Ze zullen ginder wel uithalen wat erin zit, maar ook wel stukje handelsstal dus ja, we zullen zien hoelang hij daar blijft.

De dochter is nog beetje aan het hobbelen zonder zadel met haar pony, het zadel schuift teveel door haar dikke buik ;) nog 7 weekjes tot uitgetelde datum, we kijken echt uit naar dat veulentje en zo zwaar hopen op een bontje <3

Hebben jullie filmpjes van de training?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:36

Awel... Nee. Ik heb mij misduwt met mijn GoPro en alle uitleg gefilmd, maar de sprongen/parcourtje dus niet :+

Ik mag me 1-2 gaten korter zetten voor competitie en verder iets meer terug met mijn bovenlichaam/gaan zitten vlak voor de hindernis. Algemeen werkpunt wat ik bij gewoon springen ook heb, dus wordt aan gewerkt.
Verder wil ik zelf meer controle behouden en respect voor hand en been. Het ziet er allemaal goed uit, maar het voelt zo niet. Zijn we thuis ook al mee bezig.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:41

Er beginnen weer wedstrijden op de agenda te komen *\o/* dus ik heb mijn licentie maar een keertje aangevraagd 8-)
Ik sta nu onder hgvvb en ik heb het geluk dat er regelmatig bij bomaco, Mivaro, Vanderhasselt en nog ene in Dilbeek wordt georganiseerd. Allemaal op ongeveer 30-40 minuten rijden vanaf stal en fijne locaties. Wat een verademing!

Qua LRV vallen alle tornooien voor ons in augustus en we mogen daar wel weer serieus afstanden doen want ze sturen ons (alweer) naar alle uithoeken. Dik balen, want er zijn evengoed tornooien dichterbij en dat was ook weleens fijn geweest.

Heb een 03 aangevraagd met het oog op wat communautaire crossen te starten. Helaas zijn die onder PSV vaak gewoon jumpingcross, de occ's met dressuur etc zijn orp-le-grand, Marchin en Ciney.
Qua jumping ga ik bij LRV de B starten en bij PSV eerst 80 en 90 en tegen einde zomer dan 90-1m.

Heb er zooooo zin in!

Hanne_SP
Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-21 10:35

Mijn agenda ziet er voorlopig anders uit. :D Onlangs mijn eerste clubactiviteit gehad met de enduranceclub en was echt leuk! Ik ga proberen meerdere endurances mee te pikken. Houyet, Zutendaal, Beernem en Villers Poterie. Enkel Beernem is 'dicht' :+ Houyet is de eerste in juli, dan ga ik 20km rijden, want zwaarder parcours met veel hoogtemeters. Daarna zie ik wel wat ik ga doen. Zutendaal een Beernem zijn plat. Dan wss 30 km en wie weet 40. Maar we doen t op t gemak. :D

De occ's zonder dressuur vind ik ook wel jammer. 12 juni nog crossles en ga nog zien wat ik met dat crossen ga doen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:00

Een jumpingcross is zonder klassement, zonder (natura)prijzen, zonder dressuur en dan vind ik het eerlijk gezegd wel kostelijk want meer dan een wedstrijdgetint trainingsrondje is dat niet. Dan liever wat meer inschrijving betalen voor een complete occ of via LRV rijden. Dat is ook maar maximaal een naturaprijs als je geluk hebt, maar je hebt tenminste wel het volledige pakket en met een klassement. Daar heb ik veel meer aan op dit ogenblik.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:41

Ik ben de livestream van Renswoude aan het kijken intussen :D

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:35

Kben ook niet zo een voorstander van die jumpcrossen. Nuja het hele aanbod was al schamel, ook vr corona.

Ik was daar in renswoude om te groomen :)!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:32

Een cross organiseren is ook niet zo evident (meer) met al die terreinen en mensen die je nodig hebt etc.

Heb genoten met de livestream! Zo fijn om nog eens een echte cross te kunnen volgen, die sfeer en spanning als je een combinatie ziet langskomen. Nadien via kennis foto's van wat hindernissen gezien van de 3*, toch geen kattenpis :j

lene
Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:01

ze lezen hier mee denk ik, net aangekondigd dat die jumpcross van Minderhout ook met dressuur & klassement georganiseerd zal worden eind juni :D :D

Hoe gaat het met jullie en jullie paarden ondertussen? Hier nog altijd alles op een laag pitje. Al komt daar misschien wel toch eens verandering in binnen een paar maand :Y) Varekaj, Hanne en ik hebben wel een onofficiële boktmeeting zaterdag, tijdens de start to cross. Daar heb ik wel al zin in. Hopelijk schudt ponylief ook nog wat souplesse uit zijn pootjes }>

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:32

We zitten wel in verschillende groepen, maar ik had uw naam ook al gespot inderdaad :D
En nu heb ik een dilemma! Ofwel op zaterdag B starten via LRV (goedkoper) of toch eerst occ 80 proberen op zondag...
Maarkedal organiseert ook voor LRV in juli. Op een maandag en een dinsdag -O- 19/7 pony's en 20/7 paarden. Echt. Moet ik al zien dat ik verlof kan krijgen. En ik niet alleen waarschijnlijk. Alsof iedereen omwille van de feestdag die woensdag die week sowieso thuis is.

Voor de rest gaat het goed! Tandarts is vandaag geweest voor Icaro. Perfect gebit op paar scherpe randjes na en beetje tandsteen. Geen haken, geen wondjes, dus op beetje basic onderhoud na goedgekeurd.
Ik ga juist kijken voor een ander dressuurzadel. Rij met de symbion van Tibor met een frontraiser onder ivm veel te brede boom anders en hij loopt daar een pak beter mee dan met mijn Erreplus. Die is kortom te smal geworden ;( en de symbion is niet optimaal en ik zit er niet echt goed op. Bij Tibor was dat zadel een zetel, bij Icaro absoluut niet.
Wil nu eerst minstens 1 van beide Dressuurzadels wel verkocht hebben eer ik een ander aanschaf.

Hanne_SP
Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-21 23:33

Niet te snel weg gaan, kan ik jullie mss nog net zien als jullie afgezadeld zijn en ik toekom. :P Ik zal komen alsof mijn les stipt 17u begint, maar zal wel vertraging op zitten vanaf de eerste les zeker. :+ Niet dat t erg is. :P

Kijk er ook al naar uit! Temperaturen zakken net zaterdag een beetje, ideaal. :D

Welke verandering trouwens binnen paar maanden lene?! :D

Hanne_SP
Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-21 08:33

Zaterdag was toffff *\o/* Luxor had t spelletje meer door en vond het leuk! :D Juist boom uit t water was eerst een njet maar heeft t uiteindelijk ook wel heel goed gesprongen!
In galop afsprongetje dacht ik dat Luxor beetje ging afremmen maar nee sprong gezwind het water in :+

Tis met dat ik de 27e al op jumping ga of ik had voor de lol occ 60 gedaan in Merksplas :+

Jumpcross of occ 60 in Waregem ga ik zeker meedoen als dat eens georganiseerd wordt. Luxor heeft t daar nu toch al goed gezien. :P

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 08:52

Ik had specifiek gevraagd om te kijken wat beste was om te starten in Minderhout, een occ 80 of toch direct al B. Vond Lisa wel leuke uitdaging blijkbaar want kreeg vanalles voorgeschoteld :)) en dat ging echt super. Belangrijkste tip was dit keer vooral om Icaro te blijven uitdagen, daar haalt hij zelf meeste lol uit. Je zag zo bij het inrijden al dat de lagere sprongen na 2x "bwoah" werden en hoe pittiger hoe beter hij ging. B is haalbaar dus hebben we ons de 26e via LRV maar ingeschreven. Nu al stress voor :') en dan misschien 3/7 een occ 80 in Orp-le-grand en/of op 20/7 weer B in Maarkedal. Dan kan ik hem weekje vrij geven met 24/7 weide en dan richting tornooien werken denk ik.

@Hanne ja hij had er wel zin in zo te zien op de filmpjes. Goddank beter weer! Maar de waterbak stonk wel als je er paar keer doorheen geploeterd was moet ik zeggen.

Hanne_SP
Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-21 09:39

Dat heb ik niet geroken. :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:49

Bij ons wel, was echt erg. En iemand hun hond ging ze vrolijk doorheen spetteren, baasje was niet zo blij _O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:43

Bon, vandaag dus allereerste keer B gestart en... Het was niet bepaald een succes :=
Dressuur wel fijne proef, 30 strafpunten maar slechts 13e plek. (Ik had 182/260 en de eerste had 209). Inspringen ging super, had veel veer in de benen maar parcours zelf leek hij beetje overdonderd. Paar keer mindere sprong en wat moeten pushen, maar wel foutloos binnen tijd.
De cross dan. Ik vond hem voor een B best pittig gebouwd, zeker na zolang niets gestart te hebben. Op de 2 (boom met struik) hem er doorheen moeten drammen, op de 3 direct 2x weigering maar wel uiteindelijk overheen geraakt. 4 ook twijfelend (een bankje) en de tafel op 5 een langsloper. Daarna wel goed kunnen rijden, zeker het grachtje en de piano naar beneden het water in met de opsprong erna ging super vlot. Maar na de 12 (een punt) merkte ik dat zijn pijp eigenlijk uit was. Op safe gespeeld en bij de waterbak het alternatief genomen en zo op gemak naar de finish doorgereden.

Hij was pompaf, de duts :(:) Wel heel snel gerecupereerd qua ademhaling en zweten, maar het kopje zit nu eventjes overvol van alle ervaring en indrukken. Ik ben afgestapt met een heel blij gevoel, want hij heeft het puur voor mij uitgelopen en zijn uiterste best gedaan. En tegelijk heb ik het idee dat het toch een tikkeltje te stevig was om hier als eerste B in de starten. De technische lijnen gingen prima, het is puur conditie en dan formaat van de hindernissen waar hij wat door overdonderd was.

Twijfel nu om een Jumpcross 80 of 90 te doen in Maarkedal ipv nogmaals B te starten. Al zegt iedereen nu wel dat ik gewoon B moet blijven doordoen, "want hij heeft nu de ervaring".

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 22:31

Hij zal er veel van geleerd hebben! Minderhout is altijd wel goed aan de maat mr veel zelfde type hindernissen. Toch goed dat je hebt kunnen uitrijden!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:51

Ik ben heel blij dat hij het goed heeft opgepakt en erop heeft vertrouwd dat ik hem geen horror ging aandoen.
Met een nachtje erover te slapen besef ik dat die hindernis 2 met de haag eigenlijk te snel is gekomen voor hem in het parcours, en dan nog op een plek onder bomen/waar het donker was ivm schaduw. Heeft zijn vertrouwen wat een deukje gegeven... Al hoop ik wel dat hij er tegelijk eindelijk van geleerd heeft dat een haagje dus geen paarden opvreet, en dat hij erdoor kan springen :Y)

Voornaamste is nu toch conditie trainen in warmer weer. Zoals het gisteren en vandaag is (bewolkt, drukkend en warm) zijn voor hem niet ideaal. Het duurt even eer het zweet uitbreekt maar als het komt is het ook wel stevig. Bijgevolg is zijn energie dan toch wel sneller op.

Iemand ervaring met Maarkedal? Ik twijfel een beetje qua inschrijven, mede omwille dus zijn conditie omdat het heuvelachtig terrein is. Ik neig naar 80 communautair, om het qua hoogte/moeilijkheid simpel te houden omdat het conditioneel wss ook al genoeg gaat zijn en ik wil wel dat hij er Fun in blijft houden, met oog op de crossen komend najaar die ik ook B wil starten. Of toch gewoon 90/B en kijken waar we stranden? Met eventueel zelf stoppen tijdens de xross als het toch teveel zou zijn?

lene
Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:45

Gho Varekaj, ik snap je dilemma wel. Wat is het geworden? Ik zou in uw situatie persoonlijk voor 80 gegaan zijn, omdat ik altijd heel voorzichtig ben met knollief. Alles bij elkaar hebben jullie ook nog niet zo veel crossen gereden, toch? Zeker als je zegt dat hij het conditioneel al wat lastig had in Minderhout, dat was op zich een dankbaar vlak parcours, en niet overdreven lang. Zelfs die van mij, die 1x per week gereden wordt tegenwoordig :+, was moe aan de finish maar zeker niet plat en ik moest nog serieus inhouden om niet te snel binnen te zijn. Hij werd lastiger van de dressuur in combi met de warmte dan van de cross zelf :Y) De keer dat ik M.dal reed trapte hij daarentegen wel echt op zijn adem met die hellingen, dus dat vind ik toch niet te onderschatten. Ook het bergaf en bergop springen is toch een beetje een skill apart die ik zelf, merkte ik toen, niet voldoende beheerste. Als ze niet mooi opwaarts galopperen (zoals die van mij per definitie :o ) en je rijdt dan bergaf een sprong aan, dat vond ik toch een uitdaging. Maar je kan natuurlijk altijd de tijd laten voor wat het is en je eigen ding doen, dan zal hij er ongetwijfeld veel van leren.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:27

Ik heb nog een paar dagen om te beslissen gelukkig maar ben wel blij met je tips!
Conditioneel doet hij het op zich niet slecht en hij was na de cross ook best snel terug gerecupereerd. Ik ben door de finish gekomen, rondje gestapt in de zandbak erachter, naar de afspuitplek gestapt, afgezadeld, afgespoten, nog minuutje met iemand gepraat en naar de trailer gegaan. Hij is puffend uit de cross gekomen, bij begin afspuiten was het al verbeterd en als ik aan de trailer kwam was hij alweer perfect op adem.

En ik sluit de invloed van het warme, klamme weer zeker niet uit + hij was mentaal ook wel overdonderd. Maar zelfs naar het einde, been eraan en hij kon zeker nog versnellen en had nog kracht qua springen.

Ik ga nu een paar keer wat blokken galopwerk doen, eens bekijken hoe hij eruit komt als ik 5min galop aanhou. Ik heb 2x/week les, springen en dressuur welke toch stevig zijn. Op buitenrit van 20km zitten er ook best stevige stukken galop tussen van 1-1,5km en dan is hij ook nooit moe...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:09

Aangezien de cross van Lrv is afgelast wegens te weinig inschrijvingen (ergens wel logisch als je midden in de week organiseert...) was de keuze makkelijk en heb ik me voor de Jumpcross 80 aangemeld.

Eerder deze week eens testje gedaan met 5min galop. Weliswaar in de binnenpiste dus niet ideaal, maar kon wel goed schakelen etc. Na die 5min was hij nog topfit, kurkdroog, zelfs amper versnelde ademhaling. Alleen heeft de gps de afstand niet goed gemeten :+ dus ik kan nu nog niet zeggen of ook de afstand in de buurt zit van wat het moet zijn.
Het was toen koeler, genoeg zuurstof in de lucht, aangenaam weer eigenlijk maar zonder felle zon.

Gisteren springles gehad in weersomstandigheden zoals het op de cross was (warm, eerst drukkend en nadien felle zon). En dat heeft toch wel weerslag... Zijn recuperatie tussendoor was prima, dat wel, maar hij kwam toch snel in het zweet (en echt goed nat zijn), sneller versnelde ademhaling en sneller "lakser" worden in zijn springen.

Ik ga me nu hoofdzakelijk richten om de conditie bij warmer/klammer weer te verbeteren, de rest zit wel goed denk ik :)

mila_furrie
Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:35

Maarkedal is vooral voor veel paarden de conditie die wel eens kan tegenvallen omdat het vaak op en af is kort en stijl.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers