[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tuittuit
Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:31

Ik heb een vraag betreft zadels :o . Ik heb een spring en een dressuur zadel. Echter heb ik het idee dat ie er misschien uitgegroeid is. Ik heb 10 februari een afspraak staan, alleen zijn de prijzen meestal dus danig dat ik niet even 2 zadels kan aanschaffen :( . Omdat ik dus graag spring en cross en dit verder goed door wil pakken dit jaar denkt ik dus dat als ik wat anders moet een spring of eventing zadel moet kiezen ipv dressuur. Alleen nu de vraag : zijn er voor en nadelen aan als je alleen maar met spring of eventing zadel rijdt? Bijv dat je hoort dat je geen dressuur met springzadel moet rijden ?? Heb al veel zitten lezen, heb ook gelezen dat eventing zadel dan beter is dan een springzadel, omdat deze een platter stuk in het kussen heeft waar ze last van hebben met dressuur. Nu rij ik voornamelijk alleen in het bos, maar wil en moet ik van mezelf toch meer dressuur rijden :j

Hoe doen jullie dit ?


paljaslaura
Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:54

Ik rij gewoon altijd met mijn 'eventing' zadel. Of spring of eventing beter is is persoonlijk wat je fijn vindt (en je paard). Dat je niet kan dressuren op een springzadel is natuurlijk onzinnig :P Dus ik zou dan ook eerst een nieuw springzadel aanschaffen en daarna voor de dressuur gaan!

Tuittuit
Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:46

Ja dat was eigenlijk ook mijn plan.

Wat voor eventing zadel heb jij of jullie??

Even ter oriëntatie. Ik heb een afspraak bij schutte staan. Heb een dressuur zadel van hun en zit heel erg fijn, alleen hun beginnen nu meer met spring en eventing zadels, voorheen was het alleen dressuur.

Mijn spring zadel moet ik even checken, weet ik zo niet haha

paljaslaura
Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:48

Ik zelf heb de Bates Advanta
[ img ]

Cioccolato
Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:21

Ik vind enkel een springzadel heerlijk rijden. En dikke prima

Echter vanaf het doorzitten vind ik een dressuur zadel fijner. Dus vanaf de M dressuur.. zou dat ook niet meer anders willen.


nummie
Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:32

Hier jaren alleen een springzadel gehad waarmee ik me prima mee kon redden, ook met de basistrainingen. Maar nu ik wat serieuzer met de dressuur bezig ben gegaan, waaronder voor in de eventing, heeft een dressuurzadel toch wel mijn voorkeur. Je kunt hiermee fijner je paard bij elkaar rijden, meer het gewicht op achter zetten. Je zit/evenwicht en beenligging is heel anders verdeeld.

Ik zou denk ik ook in jouw geval eerst een springzadel nemen en als je richting de M eventing gaat en het paard meer wil gaan oprichten/verzamelen een 2e hands dressuurzadel erbij zoeken waarin je fijn kunt zitten. Zolang je nog niet echt bezig bent met de oprichting/verzameling/volledige proeven doorzitten etc, maar meer met een horizontale houding/basisafrichting kan het prima met een springzadel is mijn mening..

Eventingzadel kan ik niet over mee praten.. heb altijd eventing gereden met springzadels. Enige wat ik ervaren heb is dat je met een springzadel moet opletten in de eventing dat de lepel niet te hoog is/zit te diep. Anders krijg je die in de rug bij afsprongen/insprongen etc.

H'tje: Quidaro (Quidam de Revel x Corrado I) x Quasimodo vd Molendreef x Julio Mariner = M2 dressuur - ZZ springen - CCI 2* eventing
Co'tje: De Niro x Saros XX x Wolfgang = L2 dressuur - B springen - B SGW (augustus 2015 verkocht)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:06

Gewoon diverse zadels proberen. Wij vonden eventing niet fijn zitten, en hebben voor spring gekozen. Met vlakke lepel. Mijn man heeft er ook M eventing mee gestart met ons vorige paard. Dat ging prima. Wij hebben een Prestige Roma.

nummie
Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:20

Hier idd ook een prestige arezzo gaat prima met de cross

H'tje: Quidaro (Quidam de Revel x Corrado I) x Quasimodo vd Molendreef x Julio Mariner = M2 dressuur - ZZ springen - CCI 2* eventing
Co'tje: De Niro x Saros XX x Wolfgang = L2 dressuur - B springen - B SGW (augustus 2015 verkocht)

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:17

Ik had een prestige Versailles, gaat ook prima.
Paste alleen niet meer op m’n paard. Nu sinds kort een tweedehands bates advanta. Nog niet mee gecrosst, maar dat lijkt me echt superfijn. Nu rustig op zoek naar een dressuurzadel.

_lautje_
Berichten: 9255
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:35

Ik heb een Antares eventingzadel. Al jaren. En enige verschil met springen is dat het monoflap is. Er zijn genoeg profs die evenaren met een springzadel en andersom zie je ook steeds eer springruiters met een monoflap/eventingzadel rijden.

Overigens kan je prima dressuren met een springzadel. Had een keer op dressuurwedstrijd verkeerde zadel meegenomen. Gewoon Z proefje mee gereden hoor :')

Ga zo ook eens de kalender bekijken. Merrie weer wat aan oppakken na veulen en ik een baby. Denk in Etten-Leur keertje B en daarna L en 5 jarigen competitie. Mag alleen Bhc rijden. Paard pakt het super fijn op tot nu toe met gewone springen en loopt ook simpel water door en in.
Dus binnenkort maar keer trainen als alles wat meer mag.

Heb naast deze 5 jarige ook nog een ander toekomstpaard. Die is nu net 3 dus mag volgend jaar pas mee.
Maar heel trots op hem. Hopelijk blijft hij zich zo goed gedragen en kunnen zn ballen blijven hangen
[ img ]

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:22

Kreeg je eigenlijk opmerkingen over je zadel in t protocol?

_Natasja_
Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:47

Ik heb ook wel eens een Z proef met m’n spring zadel gereden. Geen commentaar van de jury wel veel leuk commentaar van mede ruiters. :)

M’n zusje en ik deelden tijdelijk mijn dressuur zadel en het kwam qua start tijd even niet helemaal uit zoals gehoopt. O:)

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!

_lautje_
Berichten: 9255
Geregistreerd: 23-03-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:01

Nee hoor geen commentaar daarop

Tuittuit
Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:33

Nou ik heb zojuist een afspraak gemaakt bij countrymill. Duurt nog wel even :o .maar hij heeft toch nog vakantie tot eind jan. ivm drukte en operatie die ik heb gehad ( vanaf 1 dec ). Mijn interesse gaan nu naar de tribal eventing of de wave. Vind de Bates advanta erg mooi zadel en klinkt ook erg goed, maar ik heb mijn twijfels over de vulling (cair), over algemene cair vulling lees ik niet zoveel goeds. Dit haalde ik uit een artikel :

Cair
Naast Flair bestaat er ook Cair. Dit wordt vaak door elkaar gehaald maar het is echt iets anders. De fabrikant van Wintec zadels gebruikt Cair. Dit is een luchtdicht paneel waarin open cell foam zit waar lucht in geperst is. Een kussen bestaat uit twee delen. Omdat de lucht in foam zit, is de werking totaal anders dan bij Flair. Cair beweegt minder mee omdat lucht als het ware in belletjes in het foam zit. De lucht kan dus niet door het hele kussen bewegen zoals het verhaal van Wintec wel doet voorkomen. De werking is dan ook niet te vergelijken met Flair.

Omdat Cair een luchtdicht systeem is, kan het moeilijk aan gepast worden. Door de lucht staan de kussens iets bol wat de zadels minder geschikt maakt voor paarden met een rechte rug. Cair staat er om bekend dat het bij kou harder aan voelt. Daarnaast kunnen er drukplekken ontstaan omdat de kussens uit twee delen bestaan. Er zit vaak een deukje of randje in het midden van de kussens. In de praktijk is gebleken dat de wolgevulde zadels van Wintec een betere gewichtsverdeling hebben dan de zadels met Cair. Let daarom altijd goed op bij zadels met Cair.

https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... .html#cair
Dit is de link.

Als er tegen argumenten zijn of andere positieve links die toevallig iemand weet dan hou ik me aanbevolen :D . Countrymill aan de tel. Even kort gevraagd en zij zegt dat het zadel heel het jaar zacht blijft en ze met sjims bijgevuld kunnen worden en dan denk ik bij sjims hmmm, dit kan dus inderdaad niet makkelijk aangepast worden !?

Andere merken en zadels als kan met foto's vind ik nog steeds intressant :j , want soms zie ik door de bomen het bos niet meer :list:

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:46

Wat een bijzonder artikel. Cair is juist heel goed aan te passen door die panels. Wij hebben ook Wintec, voor de senior waar onze dochter mee rijdt en zijn daar heel tevreden over. Zeker voor het geld wat je er voor betaalt is het echt een goed zadel. Als je goede info over Wintec en Bates wil moet je eens naar de Paardenschuur in Amerongen, zij zijn dealer en kunnen goed uitleggen hoe het zit. Dat die kussens bol staan klopt echt niks van. Ook bestaan ze echt niet uit 2 delen.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:26

Er zitten 2 compartimenten in elke kant van de Bates, dat klopt wel. Front en back panel.
Maar ze staan zeker niet bol en waren vanmorgen (rond het vriespunt) ook niet hard..

Flair en cair lijken eigenlijk best wel op elkaar kom ik achter nu ik flair op zoek. Flair heeft ook 2 compartimenten per kant en ook foam erbij op de tekening. Ze hebben 1 groot verschil. Cair pas je aan door boven de luchtpanels inserts te plaatsen. Met flair pas je de hoeveelheid lucht in de kussens aan.
Dat is echt maatwerk en gemakkelijker ongelijk te doen (al ga je daar bij een goede passer niet van uit)

De prijs van Bates vind ik behoorlijk. Van flair zadels ken ik alleen de WoW en die zijn ook niet goedkoop..

Cioccolato
Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:29

Ik heb ook wintec zadels met cair. Prima zadels.

Overigens is over elk product, elke manier wel iets positiefs en iets negatiefs te vinden. Net zoals over elke zadelmaker en over elk paard.
Je moet iets/iemand vinden die bij jou past, bij jou paard en bij jullie als combi.

Ik vind de nieuwere wintecs wel fijner dan de oudere modellen overigens. Ik heb nu een dressuur, spring en 2 veelzijdigheid. Spring zadels is het nieuwste en zit fijn.
Qua onderhoud vind ik ze nog het fijnst _O-


SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:37

Ja dat is echt ideaal. Doekje erover en klaar. En het ziet eruit als leer.

Cioccolato
Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:44

Idd. Prima prijs kwaliteit verhouding. Ik heb liever kunstof dan leer :j


_lautje_
Berichten: 9255
Geregistreerd: 23-03-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:13

Ligt ook wel aan het soort leer. Een gewoon rundleer zadel kan ik echt niet op zitten.
Maar ik heb nu buffelleer. Daar moet je gewoon nooit aan beginnen want daarna vindt je alles bagger :Y) Zo zacht en van nature stroef op een fijne manier ipv belemmerend.

Overigens heb ik zelf liever geheel foam ipv lucht erbij. Maar als je een paard hebt wat nog veel veranderd of aparte rug heeft is het wel makkelijker

_Snow_White
Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:28

_lautje_ schreef:
Ligt ook wel aan het soort leer. Een gewoon rundleer zadel kan ik echt niet op zitten.
Maar ik heb nu buffelleer. Daar moet je gewoon nooit aan beginnen want daarna vindt je alles bagger :Y) Zo zacht en van nature stroef op een fijne manier ipv belemmerend.

Overigens heb ik zelf liever geheel foam ipv lucht erbij. Maar als je een paard hebt wat nog veel veranderd of aparte rug heeft is het wel makkelijker


Dit dus... Ik train een pensionpaard in een buffelleer zadel en nu vind ik mijn eigen kalfsleren Prestige niet meer zo fijn :')

In mijn ervaring bevalt Cair enorm goed of het paard vindt het echt niet prettig ivm de 2 stukken.
Als het even kan blijf ik toch eigenlijk altijd voor wol te gaan.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:22

Ik heb laatst de tribal eventing op proef gehad maar vond hem echt half niet zo fijn als mijn Kentaur. Ben momenteel ook nog zoekende naar een springzadel, maar weet niet of ik weer naar de countrymill toe ga.

Mizsz_Kitty
Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:37

Ik heb ook een afspraak gemaakt bij country mill, begin maart is er plek. Ga ook voor een springzadel, ben benieuwd.

Elsea, waarom zou je niet meer naar hen toe gaan?


♫ ♬ It's a kind of Magic ♫ ♬
M1+20

Tuittuit
Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:39

Dat vroeg ik me ook af ??

Heb wel vernomen van vriendin dat je de ene niet moet hebben en ze met de andere wel goede ervaringen heeft dus daar heb ik bij geboekt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:46

Jeetje begin maart pas plek. Als wij onze zadelpasser bellen kan hij vaak de week erop al wel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers