parcoursen leren springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

parcoursen leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 22:10

Voor de instructeurs: als je een volgorde zou moeten aangeven waarin je een ruiter dingen aanleert die nodig zijn om een parcours te kunnen rijden, wat zou die volgorde dan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:22

Ik ben zelf geen instructeur, maar heb wel al járen springles van een hele goede instructeur.

Hoe het bij ons ongeveer, heel kort verteld is opgebouwd:

-balkjes draven
-klein kruisje beginnen te springen met grondbalk en daarna RECHTDOOR rijden; niet naar links of rechts laten vallen of pas een bocht maken wanneer jij dat aangeeft.
-kruisje erachter met 5 kleine galopsprongen ertussen of 4 grote; tempocontrole en goed uitkomen is héél belangrijk.
-een "parcoursje" van 3 of 4 hindernissen - en je lijnen goed gaan leren uitrijden. Goed de hoek in rijden als je daar doorheen moet en je paard niet om laten vallen.
-weigeren "mag" (maar moet je voorkomen uiteraard en aan voelen komen), maar je mag je paard er NOOIT LANGS LATEN LOPEN. Het is of eroverheen of niet, maar niet er omheen. Nooit.

Maar dat proces heeft alleen al een jaar geduurd; góed leren springen is lastig, en een goede instructeur is ZO belangrijk. Ik was weleens op manege Lansbergen te kijken waar ik echt stond te huilen van hoe daar les werd gegeven. Paarden die over sprongen heen worden gejaagd vanuit draf omdat ze eigenlijk niet willen en ze daarna meteen een links- of rechtsomkeert nemen na de sprong...



Neem alsjeblieft goed les. Van iemand die je wijst op alle kleine foutjes die je maakt, je houding corrigeert totdat je het volledig zat bent, iemand die boos op je wordt als je toch je paard langs de sprong laat lopen en iemand die, wanneer je eraf valt, je afklopt en weer op je paard zet om het nog eens te proberen (mits je niet gewond bent, natuurlijk). Iemand die zorgt dat jij bepaalt welke lijn jouw paard loopt en in welk tempo, en dat het dier ontspannen is wanneer het dat doet.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 22:41

Bedankt voor je reactie, daar kan ik wat mee

Anoniem

Re: parcoursen leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 23:38

Fijn! :) Maar zoek dus écht een goede instructeur, want zonder instructeur heb je aan de tips die ik gaf echt helemaal niets. Je ziet je eigen fouten niet omdat je zelf op het paard zit.