Oefeningen tijdens de manegelessen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Escada
Berichten: 3832
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 17:46

Ik heb Bokt doorgespit maar kon eigenlijk geen topic vinden voor de manege instructeurs onder ons en hun lessen :o
Sinds een half jaar geef ik les op een manege. Nu werd mij altijd gezegd gewoon lekker kilometers maken en zoveel mogelijk ervaring opdoen en dan word je er steeds beter in. Ik vind het echt super leuk om te doen, alleen ben ik nogal snel inspiratieloos met mijn ideeën voor de lessen. -O-

Waar halen jullie (instructeurs) de leuke en originele oefeningen vandaan of eventueel spelletjes om de manegelessen leuk te houden voor de kinderen? Heeft een bepaalde clinic je juist erg geholpen als instructeur zijnde? Wij geven op onze manege themalessen, dus de ene week dressuur, springen, vaardigheid etc. Hebben jullie tips voor leuke vaardigheidsoefeningen?

Volg ons! @purarazavalerio


Sonraffie
Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Re: Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:50

Ik geef ook Manege lessen, gebruik veel vanuit mijn eigen lessen (die ik krijg dus) verder wissel ik veel, dressuur, springen, zonder beugels, zonder zadel, balkjes etc.

✨Sonante 25/05/1999-22/08/2019 (Lancet X Saluut) ✨
Ravello 04/06/2015 (Almglimt X Haugguten)

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:53

Ik ben dan wel geen instructeur, maar heb vroeger zelf wel veel les gehad op de manege... Wij deden wel eens een estafette, maar ook bijvoorbeeld balkjes draven/cavaletti. Is het ook mogelijk om voor de kinderen die willen zonder zadel te rijden? Dit vond ik vroeger namelijk erg leuk :o . Verder deden wij ook wel eens een pasje wijken, of een soort stoelendans (maar dan met bakletters) om de les af te sluiten.

Nu ben ik natuurlijk geen instructeur, maar heb wel lang gelest en weet nog dat ik afwisseling altijd heel leuk vond!! Maar ik vind het supergoed dat een instructeur hier om vraagt om de lessen op te leuken! Duimpie voor jou :j +:)+

huricane
Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:55

Ik heb ook manege lessen geven, wat ik wel eens deed was carrousel rijden. Dat kun je zo makkelijk en moeilijk maken als je wilt. En men leert individueel sturen!

Escada
Berichten: 3832
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 17:58

Sophievhouw schreef:
Ik ben dan wel geen instructeur, maar heb vroeger zelf wel veel les gehad op de manege... Wij deden wel eens een estafette, maar ook bijvoorbeeld balkjes draven/cavaletti. Is het ook mogelijk om voor de kinderen die willen zonder zadel te rijden? Dit vond ik vroeger namelijk erg leuk :o . Verder deden wij ook wel eens een pasje wijken, of een soort stoelendans (maar dan met bakletters) om de les af te sluiten.

Nu ben ik natuurlijk geen instructeur, maar heb wel lang gelest en weet nog dat ik afwisseling altijd heel leuk vond!! Maar ik vind het supergoed dat een instructeur hier om vraagt om de lessen op te leuken! Duimpie voor jou :j +:)+


Aah dat is lief van je. Ik volg nu de opleiding nog bij de KNHS, maar wat een bagger opleiding is dat -O- Krijg totaal niet de begeleiding hoe je het leuk maakt voor kinderen, je moet het zelf maar verzinnen. Vandaar dit topic, alle leuke tips zijn welkom *\o/*

Volg ons! @purarazavalerio

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:02

Wij deden vroeger ook stoelendans maar dan wel met stoelen.. tikkertje, gymnastiek oefenigen, rijden in dameszit, rondje draaien in het zadel zodat je uiteindelijk achterstevoren zat, rijden zonder beugels en teugels (teugels in een knoop op de hals) wedstrijdje wie het hardst 2 rondjes konden galoperen (met 2 ruiters te gelijk) springen zonder beugels, slalommen..

AnnoNiemand
Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:06

Ik vond als kind die spelletjes juist vreselijk... :o Ik wilde serieus rijden en beter worden. Geen stoelendans doen. >;) Dus liever goede tips krijgen en dressuurmatige oefeningen doen. Maar misschien was ik geen doorsnee kind. :+

0Lunerancea0
Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:19

Zelf geen instructeur, wel veel instructeurs gehad op verschillende maneges. Ik weet niet wat voor leeftijden/ niveaus lesgeeft, maar zelf vond ik gericht naar een doel toe rijden (soort van) afgewisseld met andere dingen leuk. Een van de instructeurs was bijvoorbeeld gericht bezig met ons leren schouder binnenwaarts, maar eens in de zoveel weken deden we dan ook een lesje balkjes/carroussel/zonder zadel/ etc. Als er misschien om de zoveel tijd onderlinge wedstrijden worden georganiseerd, zou je misschien ook per tijdsblok kunnen kijken wat de ruiters zouden kunnen verbeteren/moeten leren voor de volgende wedstrijd en dat als doel gebruiken.

Dit zijn enkele dingetjes die mijn instructeurs toepasten, hopelijk helpt het een beetje.

mala26
Berichten: 4970
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:21

Vroegah :+ gaf Wim Bonhof met de instructeurs bijeenkomst altijd springles. Hij had altijd de leukste ideeën die ook voor manege lessen makkelijk te doen waren (Echt super fijn vond ik dat altijd, iets waar je in de praktijk ook wat aan had) dus jatte altijd mijn spring lijnen van hem.

En lesgeven is iets waarin je moet groeien. Hoe langer je les geeft hoe meer je gaat zien en hoe dieper je op dingen in kunt gaan.
Nu vraag ik mij alleen af, is er niemand die met jou lesgeven mee kijkt dan op de manege?
Goeie begeleiding is echt zo belangrijk.
Wat ik altijd probeer mee te pakken is een stuk theorie. Waarom rij je een volte?, Hoe rij je die volte?(hulpen) onderdelen zadel en hoofdstel. En ook dit soort dingen bij gevorderde lessen vragen. Sta er vaak van te kijken dat ze niet de hulpen weten ( ik val in op een manege dus geen eigen vaste lessen, waardoor je ze mooi op andere dingen kunt wijzen).


Qua vaardigheid, balans oefeningen, sta sta zit en zit zit sta (ipv lichrijden) pionnen werk, met balken een doolhof maken en ze daar door heen laten sturen.
Succes

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Escada
Berichten: 3832
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 18:22

Ik geef les aan nivo 1(de allerkleinste vanaf 7 jaar, die vinden alles leuk wat ik doe dus die vallen nog wel te entertainen :') )
En nu sinds deze week ook nivo 2(redelijk zelfstandig rijden) en nivo 3 en 4 (handige ruitertjes tot 13 jaar).

Volg ons! @purarazavalerio

Escada
Berichten: 3832
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 18:25

mala26 schreef:
Vroegah :+ gaf Wim Bonhof met de instructeurs bijeenkomst altijd springles. Hij had altijd de leukste ideeën die ook voor manege lessen makkelijk te doen waren (Echt super fijn vond ik dat altijd, iets waar je in de praktijk ook wat aan had) dus jatte altijd mijn spring lijnen van hem.

En lesgeven is iets waarin je moet groeien. Hoe langer je les geeft hoe meer je gaat zien en hoe dieper je op dingen in kunt gaan.
Nu vraag ik mij alleen af, is er niemand die met jou lesgeven mee kijkt dan op de manege?
Goeie begeleiding is echt zo belangrijk.
Wat ik altijd probeer mee te pakken is een stuk theorie. Waarom rij je een volte?, Hoe rij je die volte?(hulpen) onderdelen zadel en hoofdstel. En ook dit soort dingen bij gevorderde lessen vragen. Sta er vaak van te kijken dat ze niet de hulpen weten ( ik val in op een manege dus geen eigen vaste lessen, waardoor je ze mooi op andere dingen kunt wijzen).


Qua vaardigheid, balans oefeningen, sta sta zit en zit zit sta (ipv lichrijden) pionnen werk, met balken een doolhof maken en ze daar door heen laten sturen.
Succes


Ik heb altijd privélessen gegeven en ik geef er ondertussen ook best veel in de week met een vaste klantenkring. Hiervan uit geef ik nu dus ook manegelessen erbij maar dat is toch weer anders. Ik volg de ORUN van de knhs maar met deze opleiding hoorde ik juist te leren hoe je manege lessen doet en kinderen begeleidt maar helaas is dit niet het geval -O-

Volg ons! @purarazavalerio

Molly1230
Berichten: 402
Geregistreerd: 04-12-18

Re: Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:54

Ik ben zelf geen instructrice maar toen ik jonger was vond ik afwisseling altijd erg leuk! Spelletjes doen zoals annemaria koekkoek of schipper mag ik overvaren. Ook leuk is om een les te doen waar de kinderen zonder beugels of zonder zadel gaan. Verder vond ik het leuk om bijvoorbeeld balkjes te draven met een knoop in de teugels en dan je handen bijvoorbeeld in je zij. <3
Vraag de kinderen wat ze leuke spelletjes vinden of wat ze leuk lijkt te leren tijdens de les die jij geeft. +:)+

whatever's meant to be, will be♥

Riel
Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:01

Ik denk dat het voor kindjes vooral belangrijk is om veel afwisseling te hebben in een les! Volgens mij is het eerste deel van de les serieus rijden en het tweede deel van de les in spelvorm de beste combi!

zonnebloem18
Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:35

[JI] Juryleden en instructeurs
Hier een een speciaal hoekje voor o.a. instructeurs. Eén van de mods zal dit topic daar vast wel naar toe willen verplaatsen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

khirshanta
Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:30

Instructeur mag ik mezelf niet noemen; ik geef eens per week les aan 1-4 jonge amazones.

Ik probeer spelletjes te doen, annemaria koekoek is goed voor het halthouden, 'reus hoe laat is het' is heel handig voor het leren tellen hoeveel stappen een pony zet. Hoofd, schouders knie en teen doet het ook altijd goed, en te paard je favoriete sprookjesfiguur uitbeelden (zeemeerminnen zijn LACHEN!)

Soms doen we schiet training (met waterpistooltjes de letters raken), of spelen we ridder; met waterpistooltjes langs a-c en op het moment dat je naast elkaar rijdt mag je beginnen te schieten). Tikkertje is ook altijd leuk. Laatst hebben we een 'parcours' gereden, gewoon met balkjes op de grond,in draf, en in verlichtte zit over de balkjes. Zo leren ze weer wat meer rekening houden met hun paard en dat je soms na moet denken over hoe je waarnaartoe stuurt.

Of woorden verzinnen die beginnen met de letter waar je langs rijdt, dan leren ze dat ook best snel.

Overigens staat dit topic beter in 'Juryleden en instructeurs', daarom verplaats ik het :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:09

AnnoNiemand schreef:
Ik vond als kind die spelletjes juist vreselijk... :o Ik wilde serieus rijden en beter worden. Geen stoelendans doen. >;) Dus liever goede tips krijgen en dressuurmatige oefeningen doen. Maar misschien was ik geen doorsnee kind. :+

Die spelletjes zijn net om beter te leren rijden :)
Zonder dat je het zelf merkt...

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:20

Zonder beugels lichtrijden en verlichte zit leren.
in-uitjes springen (een vierkant bouwen van 4 stijltjes die je langs 4 kanten kunt aanrijden)
ringsteken

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:22

Een hele rij in-uitjes langs de zijkant van de bak met zijafzetting en dan met de handen op de rug (leren je paard niet in de mond te hinderen tijdens de sprongetjes)

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:26

elnienjo schreef:
Een hele rij in-uitjes langs de zijkant van de bak met zijafzetting en dan met de handen op de rug (leren je paard niet in de mond te hinderen tijdens de sprongetjes)


Dat wil ik dus ook heel erg graag doen, maar waar ik mee zit is dat ik zowel kleine pony's als Fjorden als grote kwpn-ers in de les heb en dus nooit de afstanden kloppend krijg. Hoe doen jullie dat? Je kunt zeggen ik zet m op paardenmaat en de pony's redden zichzelf wel maar dat vind ik niet fair ten opzichte van de pony's

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:34

kamille schreef:
elnienjo schreef:
Een hele rij in-uitjes langs de zijkant van de bak met zijafzetting en dan met de handen op de rug (leren je paard niet in de mond te hinderen tijdens de sprongetjes)


Dat wil ik dus ook heel erg graag doen, maar waar ik mee zit is dat ik zowel kleine pony's als Fjorden als grote kwpn-ers in de les heb en dus nooit de afstanden kloppend krijg. Hoe doen jullie dat? Je kunt zeggen ik zet m op paardenmaat en de pony's redden zichzelf wel maar dat vind ik niet fair ten opzichte van de pony's

Wij werkten enkel met paarden op die manege. De paar pony's die er stonden waren voor beginnersklasjes voor jonge kinderen. Op een andere manege waar ik stage heb gelopen waren er aparte lessen voor pony's en paarden. De manege waar ik leerde rijden kwam ik als 12-jarige gelijk op 'n paard terecht. En eerlijk gezegd vond ik dat dikke prima, heb naderhand wel wat D-pony's bijgereden maar die zaten toch nooit zo comfortabel als een paard (ook al ben ik zelf best klein met m'n 1.65)

myk_en_shant
Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:36

Maak op 1 lange zijde in uitjes voor de grotere paarden en pony's en op de A / C lijn voor de kleintjes.
Plaats jezelf daarbij tussen de lijntjes.
Laat ze in groot klein groot klein formatie rijden, dan houd je overzicht tijdens het op de sprong aanrijden.

Janneke2
Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:38

Sclimpre schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik vond als kind die spelletjes juist vreselijk... :o Ik wilde serieus rijden en beter worden. Geen stoelendans doen. >;) Dus liever goede tips krijgen en dressuurmatige oefeningen doen. Maar misschien was ik geen doorsnee kind. :+

Die spelletjes zijn net om beter te leren rijden :)
Zonder dat je het zelf merkt...


:)
Ik heb te vaak Anna Maria Koekoek RUKKEN gezien....

Persoonlijk denk ik (ik was ook vast geen doorsnee kind)
dat 'werken met je rijdier' veel leuker is dan tikkertje te paard.

In termen van Anna Maria Koekoek: leer je kinderen de zithulpen voor halthouden, schrap het deel van 'alleen lopen als x niet kijkt' en het spelletje wordt halthouden met losse teugel en zonder stemhulp. (Waarbij je dus de formule Anna Maria Koekoek telkens anders moet uitspreken, afwisselen met ;) colafles, etc. etc.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ballard_L
Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Oefeningen tijdens de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:01

Ik heb ook veel gehad aan de cursus ‘kinderen leren paardrijden’ van Barbara Wielders! Daar ga je ook echt in gesprek met andere instructeurs hoe die het doen, maar krijg je ook inzichten hoe kinderen denken en hoe je daarop kunt inspelen. Aanrader!

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers