Les geven en belastingdienst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Les geven en belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 16:09

Wie kan mij wat vertellen over les geven kwa belastingdienst enz.

Ik moet dan een kvk nr hebben. En een bedrijfsnaam. Hoeveel belasting betaal je over les geven?

Ik ga in sept beginnen met een opleiding. En na mijn opleiding wil ik les gaan geven.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:25

Je kan dat waarschijnlijk gewoon opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Zoek even op 'ondernemer voor de belastingdienst'. Je kan je dan alsnog inschrijven bij de KvK maar je belastingaangifte doe je als particulier en daarin geef je je inkomsten uit je bedrijf ook op. Daarnaast houd je dan wel administratie bij en doe je kwartaalaangifte voor de btw.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Les geven en belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:46

Wat hierboven genoemd wordt. :j

Denk ook goed na over je aansprakelijkheid.

Lesgeven is 21% btw, mocht je je dat afvragen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Les geven en belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 00:25

Als je een opleiding gaat doen, daar ook een goede factuur van vragen, want dat is ook investering en vaak een flinke ook in verhouding tot je inkomsten.

Wie doet nu je aangifte? Als je in het begin nog niet zoveel verdient of het blijft een bijbaan, mag je inderdaad zoveel bijverdienen. Maar ik zou alle voors en tegen bespreken als je een fijne bel adviseur hebt.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 00:38

superpony schreef:
Als je een opleiding gaat doen, daar ook een goede factuur van vragen, want dat is ook investering en vaak een flinke ook in verhouding tot je inkomsten.

Wie doet nu je aangifte? Als je in het begin nog niet zoveel verdient of het blijft een bijbaan, mag je inderdaad zoveel bijverdienen. Maar ik zou alle voors en tegen bespreken als je een fijne bel adviseur hebt.

Let wel op:
De opleidingskosten aftrekbaar onder de kosten als ZZP, zijn alleen gericht op je huidig beroep. Niet ter verbreding als kennis. Gezien TS blijkbaar pas les gaat geven ná haar opleiding, valt dit onder Scholingskosten voor toekomstigberoep. Gezien het lesgeven is valt het onder studie zonder studiefinanciering. Let hierbij wel op ‘toekomstig beroep’ en ‘hobby’. Je moet dus dan wel echt daadwerkelijk ‘instructrice’ als beroep hebben om het te willen aftrekken. Ik weet niet wat voor opleiding of cursus het is, maar wellicht dat de belastingdienst het sowieso als hobby ziet als het een cursus is van x weken. Dan mag je het dus niet aftrekken.

Let ook even op, als je straks bent begonnen en je kvk hebt, op je zelfstandigenaftrek. Deze mag oas worden gebruikt op het moment dat je meer dan 1225 u per jaar aan de onderneming gewerkt hebt. Dit is niet alleen lesgeven, maar ook bijhouden van administratieve dingen. Wellicht interessant om te weten :j

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 10:22

Ik was niet van plan om de opleiding af te trekken. Dit omdat het niks met m’n huidige werk te maken heeft.

Wat ik me gewoon afvroeg is wat mag je naast je huidige baan verdienen zonder dat je belasting hoeft te betalen. Ik dacht dat dit mocht. Je moet het wel opgeven wat je verdiend heb.

Maar ik begreep al dat je ook overige inkomsten in kan vullen en dat moet je dan invullen en onder lessen vermelden.

Kwa verzekeringen komt ook goed.

Kwa werk als zzper wil ik alleen gaan doen als ik daadwerkelijk ook genoeg in zou kunnen verdienen om rond te komen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Les geven en belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:07

Op het moment dat je doel winstmaken is, en dit ook daadwerkelijk zo is (omzet hoger dan de kosten), wordt het als bron van inkomsten beschouwd en moet je alles opgeven in de overige inkomsten. Daarover moet je belasting betalen. er is geen drempel waarbij je een maximaal bedrag hebt om het niet te hoeven op te geven. Het gaat om incidentele verkoop (marktplaats verkoop van een stoel) en structurele verkoop met als doel winst (stoelen inkopen en voor hogere prijs doorverkopen)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Les geven en belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:22

Gewoon even bellen.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Les geven en belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:01

Let even op dat je inkomsten wel onder overige kan opgeven. Maar dat je wel een btw nummer moet aanvragen. Je bent namelijk gewoon btw plichtig

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Les geven en belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:58

Ik heb me destijds ingeschreven als eenmanszaak en ben wel netjes gaan opgeven. Juist investeringen doe je doet, kun je dan opgeven en dat heeft imo wel voordelen. Ik had wat cursussen gedaan voor ik me inschreef, maar kon die gewoon nog opgeven, want dat zijn investeringen die ik heb gedaan om mn bedrijf te starten.
In principe gaat de belasting er de eerste paar jaar niet vanuit dat je veel winst maakt en is investeren heel normaal.

Mijn belastingadviseur toen zei; blijf je onder de 5000 euro pj, doe het dan als hobby/bijverdienste.