Eigenschappen van een goede instructeur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Eigenschappen van een goede instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 14:52

Ik ben wel even nieuwsgierig naar de dingen die een goede instructeur moet beheersen.

Natuurlijk moet een instructeur de lesstof kennen (en kunnen?).
Maar daarnaast zijn er nog zoveel meer dingen. Want hoe breng je het over op je leerling. En wat heeft de ruiter nog meer nodig dat misschien niet direct met rijtechniek te maken heeft.

Dus voor de mensen die les hebben: wat zijn de kwaliteiten van je (voormalig) instructeur die je verder helpen? Zijn er dingen die je nog wel eens mist bij je (vorige) instructeur?

En voor de instructeurs, wat vind je zelf dat jij moet kunnen om een les goed te geven? Wat heb je ooit geleerd en is nu een waardevol 'instrument' in je lessen? En zijn er nog dingen die je wil leren/beheersen om nog beter te worden in je vak?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Veraaaaah
Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Eigenschappen van een goede instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:56

Ik vind bet belangrijk dat een instructeur respect voor mij heeft en me niet te erg pusht. Ik kan nogal een angsthaas zijn en super onzeker daar moeten ze echt rekening mee houden.

Vind het zelf ook altijd fijn dat ik kan aangeven waar ik moeite mee heb zodat we dat goed kunnen oefenen.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 02:04

Ik ben instructrice. Ik denk dat mensenkennis bijna net zo belangrijk is als paardenkennis. Je moet kunnen intunen op iedere klant. Begrip en geduld hebben. Zeker in een groepsles moet je enorm kunnen schakelen tussen de verschillende karakters en daarmee gepaard gaande uitdagingen (angst/passiviteit/slordigheid/opwinding/frustratie, slecht luisteren etc etc). Ook mensen leren voelen: zit ik recht, verschil in teugeldruk links en rechts, verbinding met de paardenmond soepel en elastisch krijgen. Rij een volte eerst linksom, daarna rechtsom; wat is er anders? Mensen leren om een angstig paard te begeleiden en te kalmeren. Om hun eigen emoties onder controle te krijgen ten behoeve van het paard. Erachter komen wat mensen niet zeggen maar wat wel belangrijk is. Ik heb bv laatst aan een vrouw gevraagd: wat is jouw doel als je een volte rijdt? Wat probeer je te bereiken? Want ik zag weinig terug van mijn aanwijzingen. Bleek dat ze eigenlijk totaal geen basiskennis had en gewoon maar rondjes reed omdat de rest dat ook deed. Dat soort dingen. Als je daar niet achter komt kan iemand jaren opgaan in een groep zonder te verbeteren. Ook eens sorry durven zeggen als dat nodig is. Of een (yoga) oefening meegeven voor thuis om de zit te verbeteren. Enzovoort Wat ik zelf nog zou willen verbeteren is: Meer over houding en zit, dus meer verschillende oefeningen per probleem om dingen te verbeteren, meer over angst, verder ontwikkelen richting verder gevorderde ruiters en paarden. Verder ontwikkelen met springen van parcoursen. En mijn eigen rijvaardigheid verder ontwikkelen. Leuke vraag hoor Kelly!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 06:03

Wat ik fijn vindt is als een instructeur precies aanvoelt waar je grens als combinatie ligt en jou kan uitdagen deze grens steeds iets op te rekken. Ook is het fijn als degene waar je les van krijgt meteen ziet waarom iets niet lukt, om je desnoods stapje voor stapje verder te helpen zodat ik zelf leer aanvoelen hoe het moet en waar het fout gaat.

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:50

Wat ik heel belangrijk vindt is dat de instructeur naast kennis en kunde van de rijkunst, ook net zo goed kennis en kunde van het grondwerk en paardengedrag heeft. Met grondwerk bedoel ik niet longeren/ vrijdheidsdressuur/ clickeren maar echt (pressure release) grondwerk waar het paard beter van wordt. Paardenpsychologie eigenlijk.
Ik vind het dan ook belangrijk dat de rijkunst hierop is gebaseerd. (Paard vindt brug eng -> druk blijven geven totdat hij vooruit denkt en dan direct release etc. Ipv er overheen slaan of ze lokken met snoepjes).
Verder vind ik mensenkennis voor mijzelf niet mega belangrijk, een klein beetje maar. Het moet niet zo zijn dat de instructeur me af blaft natuurlijk, maar ik kan er wel tegen als het soms bijvoorbeeld wat bot overkomt oid. Echter is dit wel heel belangrijk als je verschillende mensen wil les geven. Angstige mensen, onzekere mensen, beginners etc moet je toch goed kunnen lezen en jezelf daar op aan passen.
Maar vooral dus kennis en kunde van het grondwerk :j En dat is ontzettend lastig te vinden!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Eigenschappen van een goede instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:53

Ligt er enorm aan waar je je instructeur voor 'nodig' hebt. Ik hecht enorm veel waarde aan kennis van paardengedrag, kennis van biomechanica en kennis van leerprincipes. Zowel bij mezelf als instructeur als bij de trainers waar ik zelf bij train. Daarnaast vind ik het fijn als een instructeur meerdere 'wegen naar Rome' in zijn of haar repertoire heeft om ergens te komen.
Mensenkennis / met mensen kunnen omgaan vind ik ook erg belangrijk.

MizzMontana
Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Eigenschappen van een goede instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:03

Hierboven staan al veel nuttige posts.

Voor mij is het daarnaast belangrijk dat een instructeur meer verteld dan alleen wat er niet goed gaat. Een positieve insteek met oplossingen en inzichten brengt mij meer dan steeds zeggen wat er niet goed gaat.
Ook werkt het om tijd te geven om iets te voelen en niet constant elke pas te begeleiden.

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:07

Eileen_ schreef:
Wat ik heel belangrijk vindt is dat de instructeur naast kennis en kunde van de rijkunst, ook net zo goed kennis en kunde van het grondwerk en paardengedrag heeft. Met grondwerk bedoel ik niet longeren/ vrijdheidsdressuur/ clickeren maar echt (pressure release) grondwerk waar het paard beter van wordt. Paardenpsychologie eigenlijk.
Ik vind het dan ook belangrijk dat de rijkunst hierop is gebaseerd. (Paard vindt brug eng -> druk blijven geven totdat hij vooruit denkt en dan direct release etc. Ipv er overheen slaan of ze lokken met snoepjes).
Verder vind ik mensenkennis voor mijzelf niet mega belangrijk, een klein beetje maar. Het moet niet zo zijn dat de instructeur me af blaft natuurlijk, maar ik kan er wel tegen als het soms bijvoorbeeld wat bot overkomt oid. Echter is dit wel heel belangrijk als je verschillende mensen wil les geven. Angstige mensen, onzekere mensen, beginners etc moet je toch goed kunnen lezen en jezelf daar op aan passen.
Maar vooral dus kennis en kunde van het grondwerk :j En dat is ontzettend lastig te vinden!


Absoluut mee eens, daarom ben ik grondwerk-juf geworden :+
Wat ik daarbij zelf belangrijk vind, in kunnen schatten welke uitdaging een paard aan toe is.
Ik wil graag éérst dat een paard én eigenaar de kunde/basis hebben om bijvoorbeeld zelf over de brug te kunnen gaan.

Andere kennis die ik absoluut een must vind: goed kunnen zien hoe een paard door het lijf beweegt, en wat hierbij de 'beperkende' factor is, je hoeft als instructeur niet én zadelpasser, én hoefsmid, én fysio/dierenarts te zijn.
Maar je moet in mijn ogen wel in de richting kunnen komen en vervolgens een advies mee kunnen geven.
Bovenstaande houd ook automatisch in dat je dus een heel goed oog voor detail moet hebben.

Wat ik bij sommigen ook zie is dat het totaalplaatje niet compleet is. Dit is dan met name zo wat betreft houding en zit, of bepaald gedrag van het paard.

Communiceren met leerling is ook een belangrijke:
Waar wil je aan werken, wat gaat er goed, wat gaat er minder goed?
Wat is je uiteindelijke doel?

Per leerling is het nogal verschillend wat er nodig is, ik ben wat dat betreft een 'moeilijke' leerling.
Ik heb het liefst 5/10 minuten informatie(door middel van wederzijds vragen stellen en de 'speerpunten' vast te stellen) dan wil ik verder zelf aankloten en puzzelen, zonder onderbroken te worden :+
Nadat ik het gedaan heb(dit is in sommige gevallen iets waar wéken overheen gaat), ga ik weer in overleg met instructeur, eventueel samen kijken of de oefening "klopt". En zo door naar de volgende vraag.

Owja, goed gevoel voor humor en inbeeldingsvermogen, soms kan het lekker luchtig zijn, en kan je door "grappige" voorbeelden makkelijker de boodschap onthouden.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Iris82
Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Eigenschappen van een goede instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:10


Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Amber_anne
Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:11

Alles hierboven is van belang en net als veraaah hierboven ben ik soms nogal een angsthaas. Ik wil dus een instructeur die dat begrijpt maar mij tegelijkertijd weet te pushen zodat ik het wel doe en zie dat het niet zo erg is als ik dacht. Ik wil graag ook een instructeur die op mijn paars stapt en kan laten zien hoe ik het doe en hoe het beter kan. Ik leer sneller door het te zien

xIrlijn
Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:46

Ik ga met veel van de bovenstaande dingen mee! Wat ik daarnaast aan mijn huidige instructrice heel fijn vind is dat ze mij kan uitleggen waarom ik iets moet doen of iets voel. Wat er bijvoorbeeld gebeurt met het paardenlichaam wanneer ik iets vraag of uitvoer. Zo onthoud ik het veel beter en kan ik het ook sneller zelf toepassen.

En mijn instructrice geeft heel duidelijk aan wat goed en wat fout is. Vind ik heerlijk, weet je precies waar je aan toe bent :D

xRaisin
Berichten: 1753
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Eigenschappen van een goede instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:01

Ik had voordat ik verhuisde een hele fijne instructrice. Zij gaf eigenlijk ook gewoon theorie tijdens de lessen. Hoe loopt een paard natuurlijk? Hoe willen we dat hij loopt en waarom? Waarom reageert een paard zo als we deze hulp geven? Super leerzaam, waardoor ik het veel beter snap en niet gewoon dingen doe omdat 'zij het zegt.

Roodvos
Berichten: 6650
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:19

Voor mij is het noodzakelijk dat een instructeur (m/v) niet alleen verteld wat ik moet doen en op welk moment, maar ook vooral waarom ik dat moet doen.
Ik kom bij een instructeur om te leren en om beter te worden, en sta dan ook open voor een andere aanpak dan wat mijn gevoel of eerder opgedane kennis mij ingeeft. Maar dan moet er wel een goed verhaal bij zijn. Waarom moet ik juist dat doen om mijn paard/mijzelf beter te maken.

Ik ben bij wijze van spreken bereid om achterstevoren en ondersteboven op mijn paard te gaan zitten, als de instructeur daar een goed verhaal bij heeft.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

ArankaM
Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:27

Roodvos schreef:
Voor mij is het noodzakelijk dat een instructeur (m/v) niet alleen verteld wat ik moet doen en op welk moment, maar ook vooral waarom ik dat moet doen.
Ik kom bij een instructeur om te leren en om beter te worden, en sta dan ook open voor een andere aanpak dan wat mijn gevoel of eerder opgedane kennis mij ingeeft. Maar dan moet er wel een goed verhaal bij zijn. Waarom moet ik juist dat doen om mijn paard/mijzelf beter te maken.

Ik ben bij wijze van spreken bereid om achterstevoren en ondersteboven op mijn paard te gaan zitten, als de instructeur daar een goed verhaal bij heeft.

Precies dit! Zo heb ik wel eens een halve les in de verlichte zit gereden en het was geen springles.
Daarnaast ga ik ook mee met het bovenstaande.

[o]

nps
Berichten: 1979
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:46

Ik ben dit jaar van instructrice geswitcht en dat is wel een verschil! Ik heb heel erg behoefte aan een rode draad in mijn training. Ik wil concreet weten hoe ik met dingen om kan gaan die we lastig vinden en daar beter in worden. Ik wil weten wat ik moet doen en waarom we het doen. Ik wil merken dat als ik het geleerde toepas het ook echt helpt om m'n paard beter en losser te krijgen en mijzelf een betere ruiter te maken. M'n huidige instructrice rijdt zelf veel en leidt jonge paarden op, en dat merk je. Ze weet enorm goed rijtechnisch om te gaan met lastige dingen. Mijn paard is kijkerig, snel afgeleid, bouwt snel spanning op en kan vrij heet worden. Ik ben absoluut geen topruiter, haar hulp geeft me de rijtechnische handvaten om hier beter mee om te gaan. M'n paard wordt aan het werk gezet en word ineens een mega fijn powerkanon en ik kom met een enorm goed gevoel de les uit en heb weer zin om verder te trainen.

YellowLeaf
Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Eigenschappen van een goede instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:57

Een instructeur moet vertrouwen geven door te kunnen en willen onderbouwen met kennis. Een instructeur die niet het waarom wil uitleggen is imo geen kundige trainer.

We saw brilliance when the world was asleep

Sintara
Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Eigenschappen van een goede instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:26

Een instructeur moet ook nooit de basis uit het oog verliezen. Zo heb ik wel eens iemand gezien die haar paard wilde leren verzamelen in de draf, en daar was ze al een paar weken mee bezig. Op een gegeven moment komt ze helemaal trots de binnenbak in en gaat de draf verzamelen.. Maar dat was helemaal niet wat ze deed, het paard slofte gewoon overal heen, zonder stuur, verzameling of wat dan ook.
Toen hield mijn instructrice het niet meer en is even gaan praten :+

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:31

Ik liet een keer een instructeur komen voor een les toen mijn eigen instructeur er twee maanden tussenuit was en wat ik toen heel vervelend vond is dat ze mijn paard helemaal verkeerd interpreteerde.

Mijn paard kijkt als hij ergens mee bezig is altijd een beetje als een ezel en lijkt daardoor snel onzeker/moeilijk te kijken. Dus toen ze de eerste keer zei: hij vindt het erg moeilijk, zei ik meteen: dat is zijn geconcentreerde blik. Het is er zo een die je ook niet normaal op een foto krijgt. Maar ik heb het nog tien keer moeten horen, toen was ik er wel klaar mee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers