Gebroken lijn groter dan 5 meter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bontjee
Berichten: 299
Geregistreerd: 30-07-11

Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-12 18:57

Ik heb een vraag aan de juryleden.
Mag je een de gebrokenlijn van 5 meter ook tot x rijden ik kom dan vaak mooier uit en het paard heeft meer stelling en buiging. Krijg ik dan een punt aftrek als ik dat doe of wordt het hetzelfde beoordeeld?

Alvast bedankt


caro29
Berichten: 8039
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:02

Bij mij krijg je aftrek als je tot X rijdt. Er wordt 5m gevraagd.

Avelienvd
Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:03

Mag niet, anders werd er wel een gewone gebroken lijn gevraagd immers..

BaileyMix
Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:04

Nee, je mag niet op de X rijden, ze vragen immers 5 meter. Kijk ze gaan het heus niet uitmeten maar je hoort niet ál te dicht in de buurt van de X te zitten.

Suzanne F.
Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:04

Tot X is 10 meter, dat is dus gewoon niet wat er gevraagd wordt. Je krijgt zeker aftrek van punten, minimaal 1 punt aftrek maar kan ook 2 punten zijn. En dat op 2 x is dus al 4 punten die zomaar misloopt. Zonde dus.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Bontjee
Berichten: 299
Geregistreerd: 30-07-11

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-12 19:05

Oke bedankt

carmab
Berichten: 111
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:59

tot X is wel moeilijker. Teveel aftrek is dan ook niet terecht!

vibabu
Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:00

Een perfecte wissel rijden is ook moeilijker dan contragalop maar wordt toch ook niet gevraagd ;)

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+4 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

Anoeska
Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:02

Ik ga (bijna) zeker naar een onvoldoende voor het rijden van een gebroken lijn 10 m. als er 5 m wordt gevraagd. Kan het best moeilijker zijn, maar het wordt gewoon niet gevraagd. Snap ook niet waarom je dat zou doen in je proef. Gewoon de onderdelen uitvoeren zoals ze gevraagd worden, en anders thuisblijven tot je het wel kan.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

xJess
Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:33

Ik had mijn gebroken lijn 5 meter wat te groot gemaakt (per ongeluk) maar had als nog een 7 ervoor. Maar als je hem 10 meter doet dat is natuurlijk niet de oefening die gevraagd wordt. ;)

Life is like a dressage test. If you're too busy thinking about your last move, the next one won't be any good either.

carmab
Berichten: 111
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:19

Het wordt niet gevraagd en is dus een lager punt, maar daartegenover wordt bv. een goed gereden niet progressieve overgang in de lagere klassen ook niet bestraft omdat het eigenlijk progressief gereden moet worden. Het voorbeeld van de wissel is dus geen goede vergelijking. Maar ik neem aan dat de bedoeling van mijn bericht wel duidelijk was. Ik heb het niet zo op collega juryleden die vanwege de 10 ipv 5 meter direct laag gaan punten, zonder verder naar de verrichting te kijken. Daar bedoel ik niet iemand in dit topic mee overigens.

Anoeska
Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:37

Dan zal ik mijn antwoord nog wat nuanceren. Een ruiter die een gebroken lijn keurig rijdt, maar bij ongeluk iets te groot, zal niet meteen laag in de punten zitten. Een ruiter die duidelijk gewoon een gebroken lijn 10 m inzet ipv 5, punt ik wel lager. Je rijdt dan gewoon niet wat er gevraagd wordt, en daar zijn je punten dan ook naar.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

kleinvosje
Blogger
Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:42

carmab schreef:
tot X is wel moeilijker. Teveel aftrek is dan ook niet terecht!


Sorry, maar dat slaat nergens op. Dat iets veel moeilijker is, wil niet zeggen dat het in de proef gevraagd wordt. 5 meter is 5 meter, rij je tien dan kost je dat gewoon punten.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:28

carmab schreef:
Het wordt niet gevraagd en is dus een lager punt, maar daartegenover wordt bv. een goed gereden niet progressieve overgang in de lagere klassen ook niet bestraft omdat het eigenlijk progressief gereden moet worden. Het voorbeeld van de wissel is dus geen goede vergelijking. Maar ik neem aan dat de bedoeling van mijn bericht wel duidelijk was. Ik heb het niet zo op collega juryleden die vanwege de 10 ipv 5 meter direct laag gaan punten, zonder verder naar de verrichting te kijken. Daar bedoel ik niet iemand in dit topic mee overigens.


Ik heb het niet zo op collega's die hun eigen reglement hanteren eigenlijk. 5m is 5m! En correct gereden 5m is meer waard dan correct gereden 7m bijv.

MelanieB
Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:31

carmab schreef:
tot X is wel moeilijker. Teveel aftrek is dan ook niet terecht!

Tsja, zelfde dat als ze zeggen arbeids draf en jij gaat een passage doen. Veel moeilijker, maar het word niet gevraagd! :D

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Anne_GTI
Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:36

Tja, ik heb al eens een serie eners laten zien terwijl contra gevraagd werd op een grote volte.... Kreeg ik toch echt terecht een 2 voor in het M. Als ik ze had laten zien in de Grand Prix was het extra moeilijkheidsgraad. :D

MelanieB
Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:37

Anne_GTI schreef:
Tja, ik heb al eens een serie eners laten zien terwijl contra gevraagd werd op een grote volte.... Kreeg ik toch echt terecht een 2 voor in het M. Als ik ze had laten zien in de Grand Prix was het extra moeilijkheidsgraad. :D

Flauw van die jury zeg _O- zo hard getraint op die eners :')

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

kaatjemuts
Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:40

CharleyT schreef:
carmab schreef:
Het wordt niet gevraagd en is dus een lager punt, maar daartegenover wordt bv. een goed gereden niet progressieve overgang in de lagere klassen ook niet bestraft omdat het eigenlijk progressief gereden moet worden. Het voorbeeld van de wissel is dus geen goede vergelijking. Maar ik neem aan dat de bedoeling van mijn bericht wel duidelijk was. Ik heb het niet zo op collega juryleden die vanwege de 10 ipv 5 meter direct laag gaan punten, zonder verder naar de verrichting te kijken. Daar bedoel ik niet iemand in dit topic mee overigens.


Ik heb het niet zo op collega's die hun eigen reglement hanteren eigenlijk. 5m is 5m! En correct gereden 5m is meer waard dan correct gereden 7m bijv.


Wij hebben net in de IZ cursus geleerd (iets wat ik niet wist) dat als je een letter raakt die niet tot de oefening behoord (dus de X) dat je dan min 2 moet geven vanwege een vergissing in het programma. Let wel; ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar dit zijn de off. regels...
Artikel 128 - Strafpunten
1. Iedere vergissing in het programma, iedere weglating, iedere inbreuk op de volgorde van hetgeen moet worden getoond, het niet beginnen van de proef binnen 45 seconden nadat het startsein is gegeven of het beginnen van de proef zonder dat er een startsein is gegeven wordt, in de Kür op muziek niet de ring binnen komen na 20 seconden muzikaal intro, ongeacht of dit al dan niet door een (bel)signaal van de (voorzitter van de) jury is aangegeven als volgt bestraft:
- eerste keer : 2 strafpunten
- tweede keer : 4 strafpunten
- derde keer : uitsluiting

#snotterzegt

pearlie
Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:44

Als er had gestaan: gebroken lijn minimaal 5 meter, dan had het gemogen!
Net als bij het wijken in de L1, dat is minimaal 5 meter dus mag je best doorwijken tot de hoefslag.

Maar helaas er staat gebroken lijn 5 meter dus moet je mikken, precies de helft van X en E/B.

Anne_GTI
Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:47

pearlie schreef:
Als er had gestaan: gebroken lijn minimaal 5 meter, dan had het gemogen!
Net als bij het wijken in de L1, dat is minimaal 5 meter dus mag je best doorwijken tot de hoefslag.

Maar helaas er staat gebroken lijn 5 meter dus moet je mikken, precies de helft van X en E/B.


Mikken? Je rijdt recht naar de hoekpaal schuin tegenover en op de B-E lijn weer terug naar de letter. Dan heb je precies 5 meter.

kaatjemuts
Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:04

Anne_GTI schreef:
pearlie schreef:
Als er had gestaan: gebroken lijn minimaal 5 meter, dan had het gemogen!
Net als bij het wijken in de L1, dat is minimaal 5 meter dus mag je best doorwijken tot de hoefslag.

Maar helaas er staat gebroken lijn 5 meter dus moet je mikken, precies de helft van X en E/B.


Mikken? Je rijdt recht naar de hoekpaal schuin tegenover en op de B-E lijn weer terug naar de letter. Dan heb je precies 5 meter.


@ anne: Das handig, zo had ik het nog nooit bekeken.

@ pearlie: niet als je dus X raakt. X wordt niet genoemd in de oefening..

#snotterzegt

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:07

Bij een gebroken lijn 5m houdt ik altijd de letter A of C aan...dan kom je altijd goed uit!

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Gebroken lijn groter dan 5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:07

houdt is natuurlijk zonder t :D

Anoeska
Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:09

Anne_GTI schreef:
Mikken? Je rijdt recht naar de hoekpaal schuin tegenover en op de B-E lijn weer terug naar de letter. Dan heb je precies 5 meter.


Mikken op de hoek :? . Denk dat je richten op A of C bedoelt.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Anne_GTI
Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:33

Anoeska schreef:
Anne_GTI schreef:
Mikken? Je rijdt recht naar de hoekpaal schuin tegenover en op de B-E lijn weer terug naar de letter. Dan heb je precies 5 meter.


Mikken op de hoek :? . Denk dat je richten op A of C bedoelt.


Volgens de wiskunde heb je absoluut gelijk maar als je dat rijdt krijg je doorgaans de opmerking "geen 5 meter" op je coupon dus ik rijd nu richting hoekpaaltje. Dan kom je wel iets dieper uit dan 5 meter maar daar heb ik nog nooit commentaar op gehad en haal ik hogere cijfers voor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers