leeftijd kinderen die willen paardrijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vivana
Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:02

Het moet kunnen, mijn dochtertje zat al met d'r 2,5jr op de pony
Op de 4jr zo op buitenrit[ img ]
in de bak[ img ]
en met de 5jr reed ze zo rond[ img ]
[ img ]
inmiddels ziet het er zo uit[ img ]
Net voor de 8jr (26eaug is ze 8jr geworden).


Kempkes
Berichten: 132
Geregistreerd: 28-08-10

Re: leeftijd kinderen die willen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:06

Ja maar gezond kan het niet zijn, als er minimaal 6 a 7 jaar voor staat. Ze kunnen op den duur last krijgen van een heupen omdat ze nog zoveel groeien. De dochter van de eigenaar van mijn stal is 8 jaar en heeft een eigen pony maar die mag maximaal zelfs maar 2 keer rijden per week. ook al wil ze veel vaker. Af en toe moet je kinderen en ouders beschermen voor zichzelf.

vivana
Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:13

Kempkes schreef:
Ja maar gezond kan het niet zijn, als er minimaal 6 a 7 jaar voor staat. Ze kunnen op den duur last krijgen van een heupen omdat ze nog zoveel groeien.


Dat is onzin! Daarbij rijdt mijn dochtertje ook zo'n 2 a 3x per week (eigen pony).
Ze houden er echt niks an over kijk naar schoentje :D (mag hopen dat mijn dochters ook zo worden!!

kynshiri
Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: leeftijd kinderen die willen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:47

sja nu ga je dat nog niet merken inderdaad als het wel te zwaar is voor hun skelet... dat komt tegen dat ze een jaar of 30 zijn... dan heb je zoals mijn neef van 32... nu al toe aan een heupprothese...

vivana
Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: leeftijd kinderen die willen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:57

Wie zet zijn kind dan 7dg in de week op de pony??? Echter een ronje wandelen kan heus geen kwaad, wat een nonses (de kinderarts heeft dat toch zelf angegeven)...

fojoe
Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: leeftijd kinderen die willen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:26

een rondje wandelen kan natuurlijk geen kwaad, maar 'echt' rijen met draven en galopperen is te zwaar voor de ruggengraat.

Cry it out, talk it out and then get back on your horse and ride.

Kempkes
Berichten: 132
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:57

fojoe schreef:
een rondje wandelen kan natuurlijk geen kwaad, maar 'echt' rijen met draven en galopperen is te zwaar voor de ruggengraat.


mee eens, mijn kind zal zo wie zo niet voor zijn 6de echt gaan rijden, hoe graag die misschien ook wil. Het wordt niet voor niets geadviseerd, maar ieders mijn staat daar voor open.

gaapje
Berichten: 4453
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: leeftijd kinderen die willen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:02

mijn dochter is nu 7 , en heeft al echt bijna 9 maanden niet gereden .

Der pony staat met veulen , en ze vond het niet meer leuk .
Nu heeft ze de beschikking over een pony van een kennis van mij .

Denk zelf dat ze het nu wat sneller op gaat pakken , toen ze zo jong was was het hoogstens 1 keer per week een rondje hobbelen .

Nu heeft ze gisteren gereden voor het eerst weer , en wel een half uurtje haha.
Vanavond wil ze weer !!!!!!!

Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten bij mij !!!!!
[ITP] zuidlaren de markt, en 2 mutsen met een zwak voor oudjes

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:03

Ik vind 4 jaar ook te jong, maar dat komt meer omdat ze dan nog zo weinig begrijpen van wat je zegt. Maar zoals hierboven ergens beschreven; het kennis maken met de pony, het knuffelen, borstelen, wandelen enz kan best.

Mijn dochter zit sinds kort op rijles (ze is 7) en hier kan het vanaf 6 jaar. Ze krijgen hier de eerste 5 lessen een half uurtje les, opstaples noemen ze dat. Ze gaan stappen en GELIJK al draven! Eerst dacht ik; jeetje wat snel, maar tussen les 1 en les 4 (vorige week) zit een MEGAverschil! Ze kan al lichtrijden een beetje en ze zit nu rechtop met draven ipv helemaal op de hals van de pony met haar kin. Echt, je verbaast je erover hoe snel die kinderen de basis aanleren, veel sneller dan wij!

SofieHavan
Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:10

Ik had een pony van mijn 3 en kreeg daar 1x in de week een lesje mee aan de longe.
Zalig vond ik dat... :D Moet nu wel eerlijk toegeven dat ik nu op 22jarige leeftijd vaak last heb in mijn heup.
Voordien nooit aan gedacht, maar nu ik het zo lees kan het wel van het rijden zijn. Sinds mijn 5 rij ik 3 tot 5x in de week...

SchoentjeJarig
Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:21

kynshiri schreef:
sja nu ga je dat nog niet merken inderdaad als het wel te zwaar is voor hun skelet... dat komt tegen dat ze een jaar of 30 zijn... dan heb je zoals mijn neef van 32... nu al toe aan een heupprothese...


Oh dan heb ik nog 2 jaar :+

Ik ben begonnen toen ik 3 was en reed m'n eerste springwedstrijdjes toen ik 5 was. Ik reed natuurlijk niet elke dag en echt rijden kun je het niet noemen.
Kijk, het is een ander verhaal als je ze elke dag op paard zet en fanatiek laat rijden. Van een beetje op paard zitten komen er geen grote belastingen op het skelet.Van fietsen krijgen kinderen ook niks. Ik ken echt heel veel mensen die rond die leeftijd begonnen zijn, ik ken er maar weinig met heupproblemen.

[ img ]
ikke, 3 jaar

[ img ]
ikke, 5 jaar

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Daaphh
Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:31

Ik ben begonnen op mijn 5de het was een les van een half uur waar we maar 10 min op het paard zitten de rest leerde we borstelen en met de paarden aan de hand lopen ( shetlanders )

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:39

mijn zoontje is 4 en heeft al 1x per week een half uurtje les! Zie mijn onderschrift!! En het gaat goed, hij heeft er heel veel plezier in en doet het super! Kan de pony al zelfstandig sturen , laten staan en weer voorwaarts gaan. De lessen zijn gebasseerd op balans en evenwicht vinden en het genieten op een paardenrug!! Ik denk dat het per kind verschilt. Mijn zoontje zit al vanaf zijn geboorte op de rug van een paard , en weet ook niet beter. Ik vind het super dat hij het zo leuk vind en zo fanatiek is maar als hij tzt wat anders wil gaan doen is dat ook prima.

Once you Fjord , you can't stop

[SGW-ITP] Dexter @ Fjordencrossles Ede

Geeske_
Berichten: 1060
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:41

ik denk dat als je heel rustig les geeft, veel stappen en af en toe een drafje.
dat ongeveer 20 minuten tot half uur, dat het dan wel kan.

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:42

vivana schreef:
Het moet kunnen, mijn dochtertje zat al met d'r 2,5jr op de pony
Op de 4jr zo op buitenrit[ img ]
in de bak[ img ]
en met de 5jr reed ze zo rond[ img ]
[ img ]
inmiddels ziet het er zo uit[ img ]
Net voor de 8jr (26eaug is ze 8jr geworden).




supergaaf!!!! Top!!!

Once you Fjord , you can't stop

[SGW-ITP] Dexter @ Fjordencrossles Ede

Sterre
Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:48

Suzzy_3 schreef:
Ik geef zo rijlessen aan kindjes vanaf 4 jaar. Aleja, rijlessen is een groot woord.
We beginnen altijd met de pony te leren vangen (opletten met de poep! niet lopen, niet roepen, rustig zijn).
Dan pony meenemen aan het touw (links lopen).
De volgorde en namen van de borstels, en hiermee leren werken (leren ze heel snel).
Aan welke kant opstappen?
Neus aanraken, handen op het hoofd, op de buik, op de kniën. Handen aan de oren van de pony, rond de nek van de pony, op de poep van de pony. (durven bewegen op de pony)
Links en rechts oefeningen (linkerhand, rechterknie aanraken)
Dan leren vertrekken (duwen met de benen en zeggen: "stappen sybe").
Leren 'sturen' (pony volgt mij gewoon altijd, dus ik leer ze sturen, maar er gebeurt meestal niets, pony volgt mij)
Handen laag houden, hoe leren stoppen, slalommen tussen staanders, parcourtje tussen balken door, over balkjes, fietsvlagjes verplaatsen, ...
En dan leren afzadelen.
In totaal 3 kwartier bezig waarvan nog geen kwartier op de pony. En gaat altijd heeel goed! Kindjes vinden het geweldig en leren ook genoeg bij voor deze leeftijd.


Bijna precies zo, geef ik "Sitzschule" bij ons op stal :) ! (Ik doe ook nog andere spelletjes te "pony" met ze.)
Het grote voordeel voor de kinderen is dat ze op een ontspannen, speelse maar bovenal veilige manier om te leren gaan met paarden/ponys!
Doordat we zoveel spelletjes doen, leren de kinderen op een juiste manier te zitten (balance) en ook de wat angstigere kinderen winnen op deze manier enorm aan zelfvertrouwen :) .
Het ligt een beetje aan het kind; sommige 4-jarige kan je er prima bij hebben, maar bij andere zeggen we wel eens dat ze over een half jaartje weer terug moeten komen, die zijn dan echt nog niet rijp genoeg.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

vivana
Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:23

schoentje schreef:
kynshiri schreef:
sja nu ga je dat nog niet merken inderdaad als het wel te zwaar is voor hun skelet... dat komt tegen dat ze een jaar of 30 zijn... dan heb je zoals mijn neef van 32... nu al toe aan een heupprothese...


Oh dan heb ik nog 2 jaar :+

Ik ben begonnen toen ik 3 was en reed m'n eerste springwedstrijdjes toen ik 5 was. Ik reed natuurlijk niet elke dag en echt rijden kun je het niet noemen.
Kijk, het is een ander verhaal als je ze elke dag op paard zet en fanatiek laat rijden. Van een beetje op paard zitten komen er geen grote belastingen op het skelet.Van fietsen krijgen kinderen ook niks. Ik ken echt heel veel mensen die rond die leeftijd begonnen zijn, ik ken er maar weinig met heupproblemen.

[ img ]
ikke, 3 jaar

[ img ]
ikke, 5 jaar


2jr super lieve foto, en 5jr aaaaah Freddie ;) daar heb ik nog van jullie mam op mogen starten bij heijligers :+

SchoentjeJarig
Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: leeftijd kinderen die willen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:32

dat je hem nog herkent!

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

vivana
Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:43

schoentje schreef:
dat je hem nog herkent!

Memories....... :j

vivana
Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:44

Net even een nieuw topic geopent kijk even als je wilt?? :D

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: leeftijd kinderen die willen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:07

Mijn dochter van 7 heeft gesmuld van de foto's op dit topic!!! dank jullie wel voor het delen, erg schattig!!

LisaLucky
Berichten: 784
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:22

ik zou zeggen dat je bij 4/5 jaar kunt beginnen met af en toe wat stappen. bij 5 jaar aan de longe of aan de hand. en bij 6/7/8 jaar kunnen ze het dan zelfstandig. en dan met allerlei spelletjes en zo
maar ik heb d'r weinig verstand van
het is leuk om foto's te zien van kinderen die zo jong zijn begonnen :D

Tat_jana
Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: leeftijd kinderen die willen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:26

je hebt lessen en je hebt lessen :)
kinderen van 4 vindt ik net leuk om onder persoonlijke begelijding te beginnen met de poets instructies, "schoonmaak" wedstrijdjes etc.
en dan als afsluiter een ritje op de pony.

rijden zou ik pas doen van 6 jaar ( heb ik het over echt een half uurtje lessen )

~~~~ Milan Maxim ~~~~
Bevallen :D Milan & Jorrit <3

lottex
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: leeftijd kinderen die willen paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:59

ik zou gewoon beginnen met ze leren poetsen, verzorgen en dan misschien eens een rondje stappen zonder zadel en allemaal spelletjes om spelenderwijs iets te leren?

Leslie90
Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:05

Ik ben zelf ook begonnen toen ik 6 jaar was :)
4 jaar vind ik echt veel te jong, wat hieronder gezegd word is wel leuk om te doen met ze!
Lekker poetsen en verzorgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers