Sporen ja of nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HaflingerXXX
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-11-21

Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 18:04

Heyy,

Ik heb de vraag wel of geen sporen gewoon in het algemeen :D
Leg ook graag even uit wel of geen en waarom

Zelf ben ik zwaar tegen spoor gebruik maar brand los want ben benieuwd hoe andere hierover denken :P


Cinnepin
Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:07

Ik gebruik ze niet. Paard voelt mijn been prima die heeft dat extra niet nodig. Ik rijd ook zonder bit.

EllyC
Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:12

Als je sporen gebruikt als correctie dan zijn sporen prima en ben ik zelf voorstander van niet te kleine sporen. Als je ze gebruikt moet het effect hebben zodat je er weer heel lang zonder gebruik kan doorrijden.
Dit vraagt dus wel discipline van de ruiter maar dat is eigenlijk met elke hulp/correctie die je geeft.

Als ze niet nodig zijn dan gebruik je ze niet en dan is het dus ook prima. Maar zou je dus ook zonder kunnen.

Wat te doen met mensen die hun onderbenen niet goed stil kunnen houden? Bepaalde controle en leercurve moet dan wel mogelijk zijn maar dan kan onnodig gebruik van de spoor de ruiter juist weer heel goed corrigeren. Dan wel de overweging meenemen hoe vervelend de wiebelende benen zijn tov per ongeluk gebruik van de spoor.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Telpeva
Berichten: 14593
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:14

Zelf gebruik ik ze niet, omdat ik mijzelf niet kundig genoeg inschat dat dat ook voor het paard comfortabel blijft. Maar dat ik er niet diervriendelijk mee kan rijden maakt niet dat een ander dat ook niet zou kunnen, ik ben dus ook helemaal niet tegen het gebruik van sporen.

Als ik tegen sporen zou zijn, dan zou ik imo ook tegen bitten moeten zijn, tegen zwepen, tegen opjagen, tegen het gebruik van teugels en halstertouwen, en tegen rijden en omgang in zijn algemeenheid want in de handen van een onkundig, lomp of gemeen persoon kunnen werkelijk al die dingen gebruikt worden om bij het paard dingen af te dwingen, met of zonder onaangenaam gevoel, dwang of pijn.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:15

Ik heb bij goed gebruik geen probleem met sporen. Ik zie het een beetje als een touchscreen pen. Je kan er soms net wat duidelijker mee communiceren zeker als je paard meer knopjes heeft als standaard stap, draf en galop.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

cir_der
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-21

Re: Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:22

Ik rij zelf met sporen als ik serieus ga rijden (springen en dressuur) je kunt net iets beter duidelijk maken aan je paard wat je juist wilt. Ik vind het beter dat je af en toe je paard vooruit zet met een klein prikje van je spoor, dan dat je overdreven gaat kloppen met je benen. Stampen met sporen vind ik wel echt niet oke. Ook voor in een springparcour kun je de wissels makkelijker doen, omdat je paard een duidelijk signaal krijgt.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:44

Ik vind sporen pas geschikt vanaf z2.
Dan kom je in klasses waarbij de beenhulpen erg dicht bij elkaar komen en sporen een hulp worden.
Daarvoor vind ik dat ze niet nodig zijn. Rijtechnische problemen moet je oplossen bij het probleem: de onkunde van de ruiter. Niet met hulpmiddelen, zeker niet als deze bij verkeerd gebruik nadelige gevolgen kunnen hebben.

Avalanche
Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:50

Ik gebruik ze niet, want niet nodig, maar ik ben er zeker niet tegen. Soms geef ik les, en bij een ruiter die een spoortje draagt omdat het paard niet aan het been is, leer ik ze niets te doen, tot paard terugvalt, en dan even pittig de spoor gebruiken. Als het paard aan het been is, is het niet meer nodig, en kan het spoortje eraf, tot het nodig is om de hulpen te verfijnen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101350
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 18:51

Ik rij met sporen op mijn bijrijdpaard. Eigenaresse ook. Ik rij western. Heb wieltjes, net vandaag nieuwe gekocht met klavertjes, dus vriendelijker.

Paard kent niet anders. Met buiten rijden hoeft het niet.

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 19:05

Ik gebruik ze niet, paard voelt mijn been prima en begrijpt mijn beenhulpen goed. Ben zeker niet tegen sporen, als ze maar goed gebruikt worden.

HaflingerXXX
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-11-21

Re: Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 22:20

En dan is mijn vraag nog wat is volgends jullie goed gebruiken want dat zie ik veel voorbij komen dat het oké is zolang het goed gebruikt word

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 22:39

Wel: als korte correctie wanneer je paard niet reageert
Wel: als verfijning om meer onderscheid te maken tussen je hulpen (op hoog niveau)

Niet: continu gebruik omdat hij niet reageert op je been
Niet: keihard schoppen
Niet: wanneer je je been niet goed stil kan houden, waardoor je onbewust je paard (te) vaak aanprikt

Avalanche
Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 22:58

Verfijning van je hulpen, zoals voor lateraal werk, en voor correctie.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Anne_GTI
Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:12

Ja, eigenlijk altijd om maar meestal gebruik ik ze weinig. De hulp voor zijgangen zet ik in met een spoor. Met buitenrit zet ik ze soms in om zijwaarts wegspringen te begrenzen.

Kiwiaa
Berichten: 961
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:29

Ik rijd graag zonder sporen, maar voor zijgangen doe ik ze soms wel aan. Vind het toch handig om nét dat beetje duidelijker te kunnen zijn en die achterhand net wat meer zijwaarts te krijgen, bijvoorbeeld. Dat vind ik zonder sporen bij bepaalde paarden (zeker niet allemaal) soms wat lastig. Maar gebruik ze zeker niet om een paard voorwaarts te rijden.

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry

Diddykong
Berichten: 1462
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:37

Ik gebruik ze vooral om wat meer buiging om mijn been te vragen bijv of bij zijgangen. Heel af en toe als ze echt lui doet.
Goed gebruik: als je zachtere hulp niet goed doorkomt.
Slecht gebruik: alles wat als straf dient of te hard is en bedoelt is om pijn te doen. Of onbedoeld spoorgebruik.

Ik zie het zo. Als je paard rijdt, moet jij je paard trainen jou op een goede manier te dragen. Dat betekent dat je een paard actief naar je hand rijdt en probeert zijn evenwicht over 4 benen te verdelen. Als je paard in de bocht door je been valt, op zijn binnenschouder het meeste gewicht heeft en een beetje op de voorhand sloft, slijt je paard op een totaal verkeerde manier en krijg je blessures. Aan jou dus om te zoeken wat werkt. Een spoortje is daarbij een superhulpmiddel. Veel beter dan bijv een zweepje wat toch onrust in de handen geeft bij gebruik.
Dat jij tegen spoorgebruik bent, geeft voor mij vooral je onwetendheid aan :o. Want blijkbaar associeer jij spoorgebruik met je paard pijn doen. Ik asocieer het vooral met corrigeren als ze iets moeilijk vindt. Geen dwang of pijn dus, maar een soms duidelijkere vraag. Zonder dat ik zelf zoveel doe dat we beide uit balans raken.


Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 01:32

Nee. Waarvoor?

Een paard is uitermate gevoelig, niks geen verfijning van de hulp, kuitdruk is hier genoeg om mijn haflinger gelijk te laten reageren. Ik vind het onddingen en zal dat altijd blijven denken.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

MimixDaina
Berichten: 206
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Sporen ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 06:05

Ik zelf rijd er niet mee. Heb geen stil zat been ervoor en het is niet nodig bij het paard wat ik rijd.
Ik heb er ook geen probleem mee als andere dit doen zolang ze op n correcte manier worden gebruikt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lina1998, roosjenat en 10 bezoekers