Vraag achtergrond reglement: geen andere ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperRocky
Berichten: 164
Geregistreerd: 16-09-19

Vraag achtergrond reglement: geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 15:03

Afgelopen weekend deed mijn dochtertje met onze B pony mee aan het regiokampioenschap, wat toevallig op onze stal georganiseerd werd. Uiteraard werd er goed op alle regels gelet (paspoort controle op entingen/metingen, chip controle, harnachement controle), logisch omdat het een kampioenschap is natuurlijk, en als je daar al niet oplet/handhaaft, wanneer dan wel.

Nadat mijn dochter haar proef had gereden, wilde mijn andere dochter (vijf jaar) ook nog even op de pony rijden in de buitenbak (het losrijden en de verdere wedstrijd was binnen). Toen werden we aangesproken door een official, dat dat dus niet mocht, want op de wedstrijddag mag er geen andere ruiter dan de deelnemer op het wedstrijdterrein werken met het paard. Ik kende deze regel niet, maar uiteraard mijn dochtertje van de pony gehaald, want we wilden natuurlijk geen gedoe over de reglementen.

Ik heb het later nog even teruggezocht in de reglementen, en (natuurlijk) klopte het wat de official ons verteld had. Ik vroeg me alleen af, is er iemand die weet waarom deze regel er is? Ik begrijp natuurlijk helemaal dat je niet voor je proef iemand anders op je paard/pony mag laten rijden (het is natuurlijk niet de bedoeling als je instructeur je paard zou laten losrijden), maar waarom mag het achteraf ook niet? Dat maakt toch feitelijk voor de wedstrijd niet meer uit?

En in ons geval, omdat wij daar gestald staan, is het toch wat vreemd dat mijn jongste dochter de rest van de dag niet meer op onze eigen pony mag zitten op onze stal, anders dan met een lange teugel. Terwijl het wel toegestaan zou zijn om een tweede ruiter ook in te schrijven voor de wedstrijd, dan zou de pony wel onder iemand anders mogen lopen. En als we ergens anders gestald zouden zijn, dan zou er wel gereden mogen worden (want niet op het wedstrijdterrein).

Ik heb verder geen discussie gevoerd met de official, anders dan mijn vraag of dat niet alleen voor voor de proef gold, maar ik ben gewoon benieuwd naar de achterliggende gedachte van deze regel (en dan dus met name voor na de proef/proeven). Iemand enig idee?


Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Vraag achtergrond reglement: geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:07

Ik dacht altijd dat dat ging om en rond het wedstrijdterrein. Dus alles wat buiten het wedstrijdgedeelte dus ook niet onder de reglementen valt. Ik zou in dit geval denken dat de buitenbak niet onder het wedstrijdgedeelte valt.. Maar wellicht is dat bij hen wel zo?

SuperRocky
Berichten: 164
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Vraag achtergrond reglement: geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 15:10

Het ging ook om het wedstrijdterrein, en volgens de official was de buitenbak ook wedstrijdterrein (ondanks het feit dat deze op de plattegrond van het wedstrijdterrein niet zo benoemd was, en dat er dus niemand aan het losrijden was). Zij zei dat de pony nergens op stal mocht werken met een andere persoon dan de deelnemende ruiter.

nine1987
Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:10

Ik denk omdat een official niet weet wanneer het voor of na een proef van diegene is..

En om alles uit te sluiten dan maar geen enkele andere ruiter op het paard..

Maar dat denk ik.. :)

<3 Sneakers <3

WowAmigo
Berichten: 4818
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:12

Ik denk vooral om discussie te voorkomen over “jamaar ik stap alleen maar even” en “ja maar het paard is al klaar” “jamaar ik rij niet op officieel terrein” en dat je dan als official moet zien te gaan achterhalen welk paard t is en wanneer die dan al of niet al gestart heeft. Je zult ze de kost moeten geven die het toch op zo’n manier proberen.

Gewoon niet, is t makkelijkst. Denk dat als je in jouw geval bij n wedstrijd op stal de pony uit de vlechten hebt en niet meer in wedstrijd outfit bent zodat duidelijk is dat je geen deelnemer meer bent het misschien wel mag?

Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Vraag achtergrond reglement: geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:16

Ik denk dat het inderdaad vooral te doen is om hetgeen voor de proef kan gebeuren (los laten rijden door instructeur / betere ruiter etc.), maar omdat dat bijna niet te controleren en te handhaven valt dat ze het daarom wat groter gemaakt hebben.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Niobe
Berichten: 7961
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:17

Oscar schreef:
Ik denk dat het inderdaad vooral te doen is om hetgeen voor de proef kan gebeuren (los laten rijden door instructeur / betere ruiter etc.), maar omdat dat bijna niet te controleren en te handhaven valt dat ze het daarom wat groter gemaakt hebben.



Precies ja, gewoon 1 duidelijke lijn: het mag niet. Niet voor en ook niet na.

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:18

Het voor de proeven betreft inderdaad het laten losrijden door iemand anders. Dat het na de proeven nog niet mag heeft meer te maken met dat er niet gereden mag worden op het wedstrijd terrein door niet deelnemende combinaties. Sowieso is het storend als er meer paarden dan nodig in de losrijbaan lopen, iedereen die nog moet starten moet gewoon de kans krijgen zich zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar als ik goed geïnformeerd ben is het ook een verzekerings dingetje, deelnemers zijn verzekerd, overige ruiters vallen daar niet onder maar omdat het een evenement betreft vallen zij wel onder de verantwoordelijkheid van de organisatie.

Wat betreft de eigen stal, buitenbaan en dat het hier niet over het losrijterrein gaat vermoed ik dat de official een klein beetje over enthousiast is geweest. De regel is er namelijk niet ter bescherming van de paarden (die zouden inderdaad als ze ingeschreven waren gewoon nog een proef mogen lopen) maar ter bescherming van de rust en orde op het terrein.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Lithya
Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:26

Maar je zult ze de kost geven met paard even buiten zicht van de official te verdwijnen, paard/pony even extra aanpakken en dat starten.

Heb begrepen dat het zowel een verzekeringskwestie, als voorkomen van losrijden/afstraffen paard/pony is.

SuperRocky
Berichten: 164
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 15:28

Bedankt voor jullie reacties allemaal! In dit geval werd er gereden met startnummers, waardoor het in principe niet al te moeilijk zou moeten zijn om te zien wie wie is.

@WowAmigo: dat vroeg ik de official ook, maar ze gaf aan dat dat ook niet mocht. Want nog steeds wedstrijddag, en wedstrijdterrein...

@0000: dit gaat blijkbaar niet op, want er waren in de buitenbak ook andere combinaties aan het rijden (gewoon pensionklanten die niet meededen aan de wedstrijd), en dat mocht wel gewoon.

Losrijden snap ik helemaal, maar achteraf?

Joltsje
Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:31

Veel al aangegeven, wat ik me ook nog kan bedenken is verzekeringstechnisch.

Stel er gaat iemand losrijden en er gebeurd wat, valt die ruiter dan onder de verzekering? Diegene is noet ingeschreven voor de wedstrijd.

Be your best self

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:37

een derde mag wel op de pony/het paard (uit-) stappen aan de lange teugel maar zo gauw de teugels opgenomen zijn en men gaat b.v. draven dan valt het onder werk en dat mag niet (ook al is het op eigen terrein)
Algemeen Reglement Hoofdstuk 10: Voorschriften nr. 10

Wedstrijd reglement Dressuur: Artikel 121 – Losrijterrein

dit is ooit in het leven geroepen omdat instructie, broertjes/zusjes/vaders/moeders de paarden gingen losrijden voor diegene die de wedstrijd moet rijden dat valt onder bevoordelen/oneerlijke concurrentie

het wedstrijdterrein is alles, want losrijden voor de wedstrijd kun/mag je ook buiten b.v.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:55

Ik ben wel even uit het wedstrijdmilieu maar dit wist ik niet. Vraag me af of dat ook in België geldt/gold. Want zo heb ik ze destijds ook gekend. Meisje had paard totaal niet onder controle, valt er zelfs vanaf..vader (internationaal startgerechtigd geweest) sprong er eventjes op om hem “aan te pakken”, meiske stapte er 2 minuten voor haar proef begon terug op. Geen haan die ernaar kraaide en wederom een eerste plek. Ook gemakkelijk dacht ik dan altijd :+ .

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:58

Maar op grotere concoursen waar een ruiter met meerdere paarden start, daar mag het wel?
Zie regelmatig dat grooms de paarden inrijden. En de ruiter het paard later over pakt.

SuperRocky
Berichten: 164
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 16:06

Nu ja, volgens de KNHS reglementen mag dat losrijden door grooms dus ook niet, weet ik nu, volgens het artikel wat MCE aanhaalt. Geen idee hoe het onder buitenlandse, of FEI regels zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:12

Amy223,

geld in principe hetzelfde
Westrijd Reglement Springen: Artikel 244 nr. 4


Rijden op het wedstrijdterrein. Op het losrijterrein of waar dan ook op het wedstrijdterrein mag door een ander dan de ingeschreven deelnemer uitsluitend worden gestapt. De ingeschreven deelnemer blijft verantwoordelijk voor het gedrag van degene, die op het paard zit

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:13

Kwanyin schreef:
Ik ben wel even uit het wedstrijdmilieu maar dit wist ik niet. Vraag me af of dat ook in België geldt/gold. Want zo heb ik ze destijds ook gekend. Meisje had paard totaal niet onder controle, valt er zelfs vanaf..vader (internationaal startgerechtigd geweest) sprong er eventjes op om hem “aan te pakken”, meiske stapte er 2 minuten voor haar proef begon terug op. Geen haan die ernaar kraaide en wederom een eerste plek. Ook gemakkelijk dacht ik dan altijd :+ .

Ik ken de regel wel en mij staat bij dat hij in Belgie ook geld,of ik haal de regels door elkaar wij hebben beide gestart.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:16

MCE schreef:
Amy223,

geld in principe hetzelfde
Westrijd Reglement Springen: Artikel 244 nr. 4


Rijden op het wedstrijdterrein. Op het losrijterrein of waar dan ook op het wedstrijdterrein mag door een ander dan de ingeschreven deelnemer uitsluitend worden gestapt. De ingeschreven deelnemer blijft verantwoordelijk voor het gedrag van degene, die op het paard zit


Geldt dit dan alleen voor ingeschreven paarden of mag je dan in principe ook niet op het wedstrijdterrein met een paard dat niet eens meedoet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:23

Sjong schreef:
MCE schreef:
Amy223,

geld in principe hetzelfde
Westrijd Reglement Springen: Artikel 244 nr. 4


Rijden op het wedstrijdterrein. Op het losrijterrein of waar dan ook op het wedstrijdterrein mag door een ander dan de ingeschreven deelnemer uitsluitend worden gestapt. De ingeschreven deelnemer blijft verantwoordelijk voor het gedrag van degene, die op het paard zit


Geldt dit dan alleen voor ingeschreven paarden of mag je dan in principe ook niet op het wedstrijdterrein met een paard dat niet eens meedoet?


volgens het KNHS reglement is dat zo
en omdat de meeste wedstrijden onder knhs vlag zijn/worden georganiseerd gelden deze regels

bij wedstrijden onder FEI vlag gelden de FEI Reglementen

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Vraag achtergrond reglement: geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:27

In België geld dit ook, allesinds enkele jaren geleden want de laatste tijd weet ik het niet zeker. 5 jaar geleden werd mijn papa toch verboden om buiten de ring en losrijdring (in het gras waar dus niets was) erop te zitten, dit was zelfs letterlijk zitten want hij stond stil en wou er gewoon op om te wachten tot de prijsuitreiking.

Il Buono 25j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 17jaar - Young Riders gereden, nu lichte tour
Delilah -18j - was niet van mij, YR mee gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:35

Amy223 schreef:
Maar op grotere concoursen waar een ruiter met meerdere paarden start, daar mag het wel?
Zie regelmatig dat grooms de paarden inrijden. En de ruiter het paard later over pakt.




tja <<) er zijn ook mensen die zich niet aan de verkeersregels houden en toch aan het verkeer deelnemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:37

SuperRocky schreef:
Nu ja, volgens de KNHS reglementen mag dat losrijden door grooms dus ook niet, weet ik nu, volgens het artikel wat MCE aanhaalt. Geen idee hoe het onder buitenlandse, of FEI regels zit.



steeds even in het vraagprogramma kijken onder welke vlag de wedstrijd georganiseerd wordt dan weet je welke reglementen er van kracht zijn

Scum
Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Vraag achtergrond reglement: geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:02

Volgens mij zit hier ook een verzekerings reden achter.
Ruiters die aangesloten zijn bij de KNHS zijn verzekerd (via de KNHS) als ze op een evenement rijden (welk bij de KNHS is aangemeld). Is je dochter van 5 al lid van de KNHS?

Hoe het precies zit weet ik niet meer. Maar jaren geleden toen wij voor het eerst als vereniging een wedstrijd wilden gaan organiseren en daarvoor een verzekering moesten afsluiten is dit wel ter sprake gekomen.

SuperRocky
Berichten: 164
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Vraag achtergrond reglement: geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 12:29

Ja, ze is via de manege lid. Het ging de official ook niet om het feit dat het mijn jonge dochter was, maar in het algemeen (zoals ook bleek beschreven in het reglement) dat er dus geen enkele ruiter (wel of geen KNHS lid maakt niet uit) anders dan de deelnemer mag rijden op het wedstrijdterrein op de wedstrijddag.


mylittlejoy
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Vraag achtergrond reglement: geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:07

Ik heb het betreffende artikel idd teruggevonden in het Algemeen Wedstrijdreglement:

"Op het wedstrijdterrein mag met een paard uitsluitend worden gewerkt door de deelnemer. Het werken met een paard door een ander dan de met dit paard voor de desbetreffende rubriek(en) ingeschreven deelnemer is –op straffe van uitsluiting–verboden. Onverminderd het hiervoor bepaalde mogen derden met een paard op het oefen-en/of losrijterrein alleen stappen, mits dit aan een lange teugel gebeurt en er met het paard niet wordt gewerkt. Aan de verplichting in de lid 9 omschreven hoofdbescherming te dragen dient door derden te worden voldaan. Bij Samengestelde Menwedstrijden geldt, dat met het paard/de paarden door derden uitsluitend op de officieel aangewezen losrijterreinen mag worden gewerkt."

Ik snap de gedachte erachter, maar vind het toch wel een bijzondere regel. Want dit betekent dat je als niet-deelnemer dus wel met het paard het bos in mag gaan, maar simpelweg niet op het terrein mag rijden, ook al is de bak waarin je rijdt niet onderdeel van het losrijterrein.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers