Salarisvoorstel nieuwe functie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Salarisvoorstel nieuwe functie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 20:53

Ik realiseer me dat dit een luxe probleem is, maar bokt zit altijd vol goede ideeën dus ik ben eens benieuwd naar jullie mening.

Ik werk in de logistiek, op de operatie afdelingen. Computer werk dus, veel regelen en plannen. Geen opleiding in deze richting (wel andere WO master dus niveau is aanwezig), maar de laatste jaren wel veel geleerd en inmiddels doorgegroeid naar een senior positie in mijn functie. Omdat ik zonder opleiding en ervaring binnen gekomen ben, is mijn salaris nooit op het niveau van mijn collega’s gekomen. Het is flink gestegen (2000 > 3100 in 3 jaar), maar niet perse in verhouding tot de hoeveelheid werk en verantwoordelijkheden.
Daarnaast ontvang ik een bonus. 2022 was een pilot jaar hiervoor en was de bonus echt de moeite waard (€500 per maand gemiddeld). Dit is ze tegen gevallen dus dit jaar naar beneden bijgeschaafd, enkele tientjes per maand, niet echt de moeite waard.

Ondanks dat ik in januari 9% salaris verhoging heb gekregen is mijn salaris door het afschaffen van de voordelige bonus regeling dus wel flink gekelderd.
Het bedrijf doet het op dit moment niet zo goed - ik verwacht komend jaar januari hooguit een verhoging van 5%.

Oké, lange introductie… to the point.
Ons afdelingshoofd (degene onder onze manager) gaat weg en ik krijg zijn functie.
Ik zal ongeveer 75% van de tijd gewoon nog mijn eigen werk blijven doen, 25% van de tijd ga ik ‘managen’. Ik zal 5-7 mensen onder me hebben staan in het begin.
Duidelijk is dat ik nog eea moet leren, daaraan ga ik komende maanden werken. Vanaf januari moet ik volledig functioneren in de positie.

Nu moet ik met een salaris voorstel komen. Ik wil ze geen hartaanval bezorgen, maar ik wil er wel goed op vooruit gaan. Al is de ervaring ook heel wat waard natuurlijk - maar dat hoef ik hun niet te vertellen.
Er is mij al verteld dat ik er in het voorstel rekening mee moet houden dat 75% van mijn werk gewoon hetzelfde blijft.
Daar ben ik het niet perse mee eens, want de hele dag door heb je natuurlijk meer verantwoordelijkheden als je op een heel team moet letten, vraagbaak bent en eindverantwoordelijk bent voor alle processen.

Ik kan niet echt een gemiddeld salaris vinden via vacature banken. Veel vacatures hebben geen salaris genoemd staan, en wat er wel staat varieert tussen €3500 en €7000. Ik weet niet wat degene verdiend die nu op de positie zit.

Hoe zouden jullie dit aanpakken en kun je dat ook onderbouwen? Ben benieuwd!

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Salarisvoorstel nieuwe functie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:55

Misschien heel kort door de bocht, maar je kunt toch vragen wat diegene op die positie verdiend?

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:04

KimD schreef:
Misschien heel kort door de bocht, maar je kunt toch vragen wat diegene op die positie verdiend?


Dat wordt niet prijs gegeven helaas.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Salarisvoorstel nieuwe functie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:09

Hoe veel jaar werkervaring heb je inmiddels?

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:10

Waar zou je zelf blij mee zijn?
Mij boeit het zelf echt niet wat een collega verdient, zolang ík maar blij ben met wat er maandelijks op mijn rekening gestort wordt. En dat natuurlijk in lijn staat met het werk dat ik doe. Er is áltijd verschil: leeftijd, ervaringsjaren, instromingmoment, economie, personeelsaanbod/tekort etc.

Je kunt je collega wel vragen wat hij verdient, maar wat heb je eraan? Hij of zij heeft waarschijnlijk jaren meer ervaring op dat gebied terwijl jij die functie net gaat leren. Ik zou een bedrag bespreken waar ik zelf content mee zou zijn en op voorwaarde dat er na een bepaalde tijd een evaluatie mét bespreking van salaris kan zijn. Voor mezelf; om te zien of de functie daadwerkelijk is wat ik ervan had verwacht en eventueel nog terug zou kunnen stappen (managen ligt niet iedereen), maar ook voor het bedrijf: als het mij tegenvalt, zal dat in een leidinggevende functie niet het goede voorbeeld zijn voor de mensen onder me. En misschien ben ik wel ruk. Dénk ik dat ik heel goed mijn functie doe, maar durf ik bijvoorbeeld helemaal niemand aan te spreken die het werk niet zo goed doet.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Salarisvoorstel nieuwe functie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:12

Waarom moet jij met een salaris voorstel komen? Zit die functie niet gewoon ingeschaald zodat ze sowieso kunnen zeggen: tussen x en x.

Ik zou niet zelf iets noemen... vind ik vreemd

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Salarisvoorstel nieuwe functie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:21

@Yv: Die optie hebben we besproken maar zien we beiden niet zitten. Als ik niet functioneer zal ik eerder opstappen dan dat ik terugga naar mijn huidige positie.

Ik heb nu 3 jaar ervaring - maar binnen mijn functie. Geen ervaring met leidinggeven.
Maar ik weet ook dat je niet makkelijk meer stijgt in salaris als je in dezelfde functie blijft binnen hetzelfde bedrijf. Ik zal dus tevreden moeten zijn met wat ik nu ga krijgen, want er zijn geen verdere doorgroeimogelijkheden.
Ik zal dus echt de overstap moeten maken naar een ander bedrijf als ik ooit wel meer salaris wil - na deze stap.

Wij hebben geen cao en geen salarisschalen. Het is totaal niet transparant. Daarom is het ook zo vervelend om iets te moeten noemen en dat ook nog te moeten onderbouwen.

Zelf zou ik tevreden zijn met €4000 MINIMAAL. Dat is echter nergens op gebaseerd en puur gevoel.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:22

Vraag: Wil jij die functie zelf ook en vooral het leidinggevende gedeelte? Heb je daar al ervaring mee of moet je er nog ingroeien? Krijg je daarvoor begeleiding of moet je het zelf uitzoeken?
En wat als het allemaal vies tegenvalt en je als leidinggevende niet uit de verf komt, wat dan?
Daar zou ik eerst antwoord op willen voordat ik überhaupt over het salaris ga praten.
Of zie je die nieuwe functie als een mooie springplank om over een tijdje bij een ander bedrijf in te kunnen stromen? Dat kan natuurlijk ook.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:28

Ik krijg begeleiding, het afdelingshoofd wat er nu zit zal mij komende 3 maanden nog zoveel mogelijk leren en meenemen in zaken.
Daarna zal de manager mij nog 3 maanden coachen.

Ik leer op zich snel, en voor januari dit jaar hadden we geen afdelingshoofd, dus toen nam ik ook al veel van die taken op mij, alleen niet officieel op papier.

Ik wil de functie zeker en zie het ook als een springplank naar meer. Ofwel binnen ons (groeiende) bedrijf, ofwel een leidinggevende functie in een ander bedrijf.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:30

_suus19_ schreef:
@Yv: Die optie hebben we besproken maar zien we beiden niet zitten. Als ik niet functioneer zal ik eerder opstappen dan dat ik terugga naar mijn huidige positie.

Ik heb nu 3 jaar ervaring - maar binnen mijn functie. Geen ervaring met leidinggeven.
Maar ik weet ook dat je niet makkelijk meer stijgt in salaris als je in dezelfde functie blijft binnen hetzelfde bedrijf. Ik zal dus tevreden moeten zijn met wat ik nu ga krijgen, want er zijn geen verdere doorgroeimogelijkheden.
Ik zal dus echt de overstap moeten maken naar een ander bedrijf als ik ooit wel meer salaris wil - na deze stap.

Wij hebben geen cao en geen salarisschalen. Het is totaal niet transparant. Daarom is het ook zo vervelend om iets te moeten noemen en dat ook nog te moeten onderbouwen.

Zelf zou ik tevreden zijn met €4000 MINIMAAL. Dat is echter nergens op gebaseerd en puur gevoel.


Heel zwart/wit, dan hoef je dat toch niet aan bokt te vragen. Dan heb je je voorstel al in je hoofd.
Maar, ik zou eerder rond de €5000 gaan zitten. Je kan ook zeggen. Eerste halfjaar wil ik €4000, na een halfjaar groeien richting de €4500 en na een jaar verwacht ik dat ik volledig ben ingewerkt en wil ik rond de €5000.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:31

Minimaal 4K is een stijging van bijna 30%. Dat is echt heel erg veel. Het lijkt me niet realistisch voor een rol die zij zien als meewerkend voorman.
Even voor het perspectief: bij de grote corporates heb je wel cao’s en schalen, maar een promotievergoeding is 3-5%. Als je al hoog in een schaal zit en je stroomt een schaal door, kan het dus zijn dat je maar een paar % krijgt.
Hoe dan ook is 30% echt heel erg veel.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:32

Eerst voor jezelf bepalen wat je minimaal wil verdienen en wat je groeimogelijkheden zijn die je eventueel af kan spreken.

Ik zou altijd de werkgever eerst met een voorstel laten komen en dan een "tegenbod" doen.
Zo heb ik het in ieder geval altijd gedaan in mijn arbeidsvoorwaarden gesprekken.
1x maar goed ook... want hun eerste bod was al hoger dan ik eigenlijk wilde :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:36

Daancha schreef:
Minimaal 4K is een stijging van bijna 30%. Dat is echt heel erg veel. Het lijkt me niet realistisch voor een rol die zij zien als meewerkend voorman.
Even voor het perspectief: bij de grote corporates heb je wel cao’s en schalen, maar een promotievergoeding is 3-5%. Als je al hoog in een schaal zit en je stroomt een schaal door, kan het dus zijn dat je maar een paar % krijgt.
Hoe dan ook is 30% echt heel erg veel.

Het is ook een veel verantwoordelijkere baan. Ze kan niet ‘s middags zeggen: “mijn 25% leidinggevende functie is voor vandaag op”. En ik vind dat dat bedrijf ook niet kan zeggen dat het maar 25% is want er zat eerst ook een fulltimer op. Vind het meer een excuus om minder te hoeven betalen. Dus ik zou gewoon de volle mep vragen met het bovenstaande als argument.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:38

janderegelaa schreef:
Daancha schreef:
Minimaal 4K is een stijging van bijna 30%. Dat is echt heel erg veel. Het lijkt me niet realistisch voor een rol die zij zien als meewerkend voorman.
Even voor het perspectief: bij de grote corporates heb je wel cao’s en schalen, maar een promotievergoeding is 3-5%. Als je al hoog in een schaal zit en je stroomt een schaal door, kan het dus zijn dat je maar een paar % krijgt.
Hoe dan ook is 30% echt heel erg veel.

Het is ook een veel verantwoordelijkere baan. Ze kan niet ‘s middags zeggen: “mijn 25% leidinggevende functie is voor vandaag op”. En ik vind dat dat bedrijf ook niet kan zeggen dat het maar 25% is want er zat eerst ook een fulltimer op. Vind het meer een excuus om minder te hoeven betalen. Dus ik zou gewoon de volle mep vragen met het bovenstaande als argument.


Eens, plus het feit dat TS op het moment blijkbaar ook (enigszins) onderbetaald wordt.

Het lijkt me geen gek salaris iig, event met de eerder genoemde tussenstapjes en eindigend op €4500 bijv.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:38

Daancha schreef:
Minimaal 4K is een stijging van bijna 30%. Dat is echt heel erg veel. Het lijkt me niet realistisch voor een rol die zij zien als meewerkend voorman.
Even voor het perspectief: bij de grote corporates heb je wel cao’s en schalen, maar een promotievergoeding is 3-5%. Als je al hoog in een schaal zit en je stroomt een schaal door, kan het dus zijn dat je maar een paar % krijgt.
Hoe dan ook is 30% echt heel erg veel.


3-5%? :') Dan kom je toch nooit ergens?

Toen ik naar een senior positie ging heb ik er bijna €500 bij gekregen per maand, los van de 10% jaarlijkse verhoging op basis van goed functioneren. Samen met de bonus regeling ging ik er dat jaar ruim €1000 per maand op vooruit.

Misschien moet ik hun idd met een voorstel laten komen.

Er zat geen fulltimer op. Hij is ook aangenomen voor een 75/25 verhouding, maar heeft dat opgehoogd naar 50/50 wat steeds meer 25/75 werd. Maar hij gaat natuurlijk niet voor niets weg.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:40

En toch maken mensen dat soort stappen wel Daancha, maar dan vooral als ze naar een ander bedrijf overgaan of echt een blanco onderhandeling kunnen voeren. TS geeft al aan vanaf het begin wat lager ingeschaald te zijn, anders blijft dat je toch voor altijd achtervolgen als je zelden meer dan 2-3-5% zou mogen vragen?
Zeker als de doorgroeimogelijkheden ook beperkt zijn in dit geval ben ik het met TS eens dat ze er nu goed in moet stappen.

De opmerking van ruitje ben ik het ook wel mee eens...ik vermoed dat ze hopen dat je tevreden bent met 10% meer en dan komen zij er goed vanaf ;)
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 08-06-23 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:41

janderegelaa schreef:
Daancha schreef:
Minimaal 4K is een stijging van bijna 30%. Dat is echt heel erg veel. Het lijkt me niet realistisch voor een rol die zij zien als meewerkend voorman.
Even voor het perspectief: bij de grote corporates heb je wel cao’s en schalen, maar een promotievergoeding is 3-5%. Als je al hoog in een schaal zit en je stroomt een schaal door, kan het dus zijn dat je maar een paar % krijgt.
Hoe dan ook is 30% echt heel erg veel.

Het is ook een veel verantwoordelijkere baan. Ze kan niet ‘s middags zeggen: “mijn 25% leidinggevende functie is voor vandaag op”. En ik vind dat dat bedrijf ook niet kan zeggen dat het maar 25% is want er zat eerst ook een fulltimer op. Vind het meer een excuus om minder te hoeven betalen. Dus ik zou gewoon de volle mep vragen met het bovenstaande als argument.


Oh zeker weten moet TS het maximale eruit halen! Ik geef alleen even een ander geluid, wat perspectief in het kader van verwachtingen door het in procenten uit te drukken en een referentiekader te geven.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:44

MariekeS_ schreef:
En toch maken mensen dat soort stappen wel Daancha, maar dan vooral als ze naar een ander bedrijf overgaan of echt een blanco onderhandeling kunnen voeren. TS geeft al aan vanaf het begin wat lager ingeschaald te zijn, anders blijft dat je toch voor altijd achtervolgen als je zelden meer dan 2-3-5% zou mogen vragen?
Zeker als de doorgroeimogelijkheden ook beperkt zijn in dit geval ben ik het met TS eens dat ze er nu goed in moet stappen.

De opmerking van ruitje ben ik het ook wel mee eens...ik vermoed dat ze hopen dat je tevreden bent met 10% meer en dan komen zij er goed vanaf ;)


Natuurlijk mag je meer vragen en natuurlijk kan je meer groeien, zeg ik uit ervaring. Er wordt heel wat eigen invulling gegeven aan wat ik zeg.
Hoog inzetten, je bent gek als je dat niet doet natuurlijk.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:45

weet je wat je collega's in je huidige functie verdienen? daar kan je dan in ieder geval boven gaan zitten.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:46

Je geeft aan dat je salaris nooit op het niveau van je collega's is gekomen. Weet je wel wat zij ongeveer verdienen? Dat zou ik allereerst gecorrigeerd willen zien. Vervolgens zou ik daar nog een x bedrag bij op vragen gelet op het feit dat je ook meer verantwoordelijkheden hebt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:48

Sourire schreef:
Je geeft aan dat je salaris nooit op het niveau van je collega's is gekomen. Weet je wel wat zij ongeveer verdienen? Dat zou ik allereerst gecorrigeerd willen zien. Vervolgens zou ik daar nog een x bedrag bij op vragen gelet op het feit dat je ook meer verantwoordelijkheden hebt.

En zeker gezien het feit dat ze TS geschikter vinden terwijl ze niet dezelfde opleiding heeft als haar collega’s.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:51

Daancha schreef:
Minimaal 4K is een stijging van bijna 30%. Dat is echt heel erg veel. Het lijkt me niet realistisch voor een rol die zij zien als meewerkend voorman.
Even voor het perspectief: bij de grote corporates heb je wel cao’s en schalen, maar een promotievergoeding is 3-5%. Als je al hoog in een schaal zit en je stroomt een schaal door, kan het dus zijn dat je maar een paar % krijgt.
Hoe dan ook is 30% echt heel erg veel.


Dat lijkt me ook extreem. Een vriendin van mij heeft hetzelfde gehad, die ging van een goed betaalde functie naar een top positie en heeft na onderhandelingen een verhoging gekregen van 7%. Ze zeiden al dat dit echt een uitzonderlijk geval was, en zij heeft daarom wel ook moeten tekenen voor minimaal drie jaar.

Petpa

Berichten: 1681
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Salarisvoorstel nieuwe functie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:54

"Omdat ik zonder opleiding en ervaring binnen gekomen ben, is mijn salaris nooit op het niveau van mijn collega’s gekomen."

Zijn dit de collega's zijn aan wie je leiding gaat geven?
In dat geval zou ik iig meer willen verdienen dan deze collega's, waarom zou je anders de verantwoordelijkheden van een leidinggevende functie op je nemen?

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:55

Dan heeft die vriendin zich laten naaien waar ze bijzat.

Ik ben het Ruitje eens dat je werkgever als eerste zelf eens met een bod moet komen, dan kun je daarop een tegenbod doen wellicht met gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden er nog bij daar nog over nagedacht?

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:58

Als het goed is heeft je bedrijf een salarishuis met eventueel rolclusters. Dat betekent dat je weet naar welk salaris je kan doorgroeien binnen je functie of afdeling. Bijvoorbeeld. Je afdeling heeft 3 junior en 3 senior medewerkers en een manager. Degene die het meest verdient is de manager en heeft ook de meerte verantwoordelijkheden. Een senior heeft een max salaris en kan dus tot een bepaalde hoogte doorgroeien. dan is de keuze of je een stapje omhoog doet naar manager en kan je binnen die salaris marge doorgroeien.

Mocht het nu zo zijn dat je bedrijf dit niet heeft, dan denk ik dat het goed is om een senior collega of een mede manager van een andere afdeling naar zijn/haar salaris te vragen. Als ze het niet willen zeggen.. prima.

Ik heb zelf altijd wel genoegen genomen met een redelijk salaris, stel niet veel eisen aan geld, zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Maar ik vind werksfeer wel belangrijk en een gezond bedrijf ook.

Wat ik zou doen is voor jezelf op papier zetten waar je naar toe wilt groeien en binnen welke tijd. En wat je daarvoor nodig hebt. Secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen veel bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan cursussen en opleidingen en dat je daarvoor vrije dagen kan opnemen. Zo kan jij je verder ontwikkelen en het bedrijf sterker maken. Of seminars, geheel verzorgd waar je in contact komt met anderen in je veld, mar ook pensioenopbouw of levenloopregeling heet dat nu geloof ik. Of misshcien zelfs een extra maand onbetaald verlof per jaar. Ik roep maar wat voorbeelden, geen idee of dat zomaar mag.

Je kan zelfs voorstellen dat je baanzekerheid hebt dus dat je percentage managerschap met het jaar groeit en je in 3 jaar 100% manager bent. Wat jij wilt. Ga eens lekker jobcraften. Hoe ziet je ideale baan eruit bij dit bedrijf?