Een tweede master?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Een tweede master?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 11:51

Hey bokkers,

Ik klop weer eens aan bij mijn lievelings hey-hoe-denken-jullie-hierover-plek :+ Ik weet dat ik hierom bekend sta, en vind het ook niet erg als je dus op dit punt mijn topic al weg klikt :') ;)

Voor iedereen die wel mee wil lezen en denken: Gezellig! Ik ben benieuwd wat jullie denken.

Nadat dit allemaal:

[ED] Stal/wei/paardenhuisvesting Arnhem en omgeving
[LZP] 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.
[PP] Op jezelf gaan, paard meteen mee of wachten?
[LZP] Het kip-ei verhaal van huren... Hoe?!

Uitliep op een nogal... onprettige breakup (leuk, met iemand samen zijn die jou alle moeite laat doen voor zijn droom... Gelukkig mepte mijn omgeving op tijd mijn roze bril af) en ik nu nog steeds thuis woon heb ik de optie een tweede Master achter mijn huidige Master aan te plakken, omdat ik mijn vaste lasten (paard en studie) makkelijk kan betalen van mijn bijbaantje, en het studentenleventje nog wel prima vind en niet per se wil stoppen.

In dit topic: [STW] Promoveren tot doktertitel in een alfa vak, ervaringen? brainstormde ik over de optie om te gaan promoveren in plaats van werken of een tweede Master te doen, maar dit werd mij door zowel andere bokkers als mijn docenten afgeraden. In mijn vak (literatuur en taalwetenschap) moet je je 5 jaar durende promotie helemaal zelf bekostigen, en je moet dan ook wel heel gedreven zijn om de wetenschap in te gaan. In principe heb ik mijn plekje wel gevonden in de wetenschap, maar kan en wil ik niet lesgeven, en helaas is die combinatie in Duitsland (waar ik studeer) niet mogelijk. Ook ben je met een Dr titel al snel overgekwalificeerd voor veel banen -O-


Nou, 'lange Rede kurzer Sinn' (veel gepraat om een 'klein' punt te maken): Ik ben nu 24 en heb de mogelijkheid nog een Master achter mijn studie aan te doen.

Waarom zou ik het wel doen?
-Het studentenleven bevalt me prima
-Kennis is nooit weggegooid
-Ik kan het nog makkelijk betalen
-Misschien heb ik betere baankansen met een tweede master in een nét wat ander gebied.

Waarom zou ik het niet doen?
-Ik wil eigenlijk langzamerhand ook wel op mezelf gaan wonen, en dat is met een "echte" vaste baan natuurlijk veel makkelijker te bekostigen.
-Ik weet niet hoeveel meerwaarde een tweede master nog heeft voor werkgevers.
-Iets knaagt in mijn hoofd dat ik dan 26 à 27 ben, en dan "pas" zonder ervaring de arbeidsmarkt op kom. Is dat dan niet al wat oud en zou ik die twee jaar niet liever toch al werken...

Wat wil ik precies gaan doen?
Ik heb nu mijn bachelor Literatur und Sprachwissenschaften behaald en sta op het punt ook de gelijknamige Master te behalen. De twee Masters die ik eventueel hierna zou willen doen zijn deze:
https://www.rwth-aachen.de/go/id/oactz?lidx=1

of deze:
https://www.rwth-aachen.de/go/id/fbof?lidx=1

De eerste zou ik willen doen vanwege het digitale aspect en het feit dat het (grotendeels/ook) in het Engels gegeven wordt. Maar mijn mentor raadt het me niet 100% aan, aangezien het veel "cognitief geneuzel" is, en ik beter zou passen bij de praktische kant (maarja, de docent die daar het beste in is is net naar Mainz vertrokken en daarheen verhuizen zie ik niet echt zitten).

De tweede zou ik willen doen vanwege de vele toepassingen vandaag de dag (digital media en taal... denk Alexa, Siri, etc.). Ook vind ik AI sowieso heel interessant. Helaas is dit echter puur in het Duits en voel ik me 2000x beter op mijn plek bij de Anglistische en Amerikanistische afdeling van de universiteit.

Helaas zijn dit de enige Masters die ik met mijn huidige Bachelor mag doen, en een compleet nieuwe Bachelorstudie beginnen zie ik niet zitten. De andere Masters eisen allemaal een meer technische achtergrond op een niveau dat ik niet heb, helaas. Maarja, dat was aan de technische hogeschool wel te verwachte.

Nou, ookal reageert hier helemaal niemand, ik heb het in ieder geval eens opgeschreven :+ Helpt het me nu? Niet echt, maar ik kan altijd terugkijken op hoe ik er op dit moment over dacht.

Help? :')

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Een tweede master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 11:56

Hier een vrij lange studeerweg gedaan: MBO - HBO - Master. Ook vaak gedacht dat ik te 'oud' zou worden, maar heel blij dat ik het gedaan heb. Na mijn master ben ik nog een half jaar gaan reizen, omdat het één van de weinige momenten is waarop je geen verplichtingen hebt (hypotheek, vaste baan, kinderen).

Ik beschrijf het een beetje als mijn vroeg pensioen. De pensioengerechtigde leeftijd gaat steeds meer omhoog, dus heb ik het alvast voor mijn werkende leven gebruikt. Het voordeel is ook nog dat je jong en onbevangen bent en minder eisen hebt.

Mijn tip zou zijn, stel het werken toch maximaal uit en geniet nog van de relatieve vrijheid en het feit dat je kunt studeren. Naast een baan studeren, een sociaal leven er op na houden, is gewoon heel erg moeilijk. Tenzij je echt wilt settelen en klaar bent met studeren, maar dat lees ik helemaal niet uit je post. Nu ben je nog flexibel en heb je veel keuzes.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 12718
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Een tweede master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 13:09

Ik verplaats dit topic naar [STW] School, Studie en Werk

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Een tweede master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 13:19

Ik zou zelf doen wat je hart je ingeeft. Niks is zeker in het leven, je weet nu nog niet hoe je over 10 jaar terugkijkt op deze keuze. Dus maak een keuze en doe dat gewoon. Van twijfelen wordt het niet makkelijker en het kost zoveel tijd.

Aan de andere kant zou ik ook onderzoeken of je niet allebei kan doen; gaan werken en die master (evt in deeltijd) Ik doe dit momenteel en serieus, ik dacht dat het heel zwaar zou zijn met een gezin, een baan en een masterstudie, maar het is echt goed te doen. En jij hebt sowieso al bewezen het masterniveau te hebben, dus een tweede erbij lijkt me prima te doen.

[o]

Kiwiaa
Berichten: 961
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Een tweede master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 13:34

Ik ben voor een tweede master gegaan, geen spijt van gehad. Omwille van hetzelfde eigenlijk. Ik kon het betalen, had geen zin in 'het echte leven', en ik vind studeren fijn. Er is me ook nooit op mijn leeftijd gewezen op sollicitatiegesprekken dus denk niet dat dat een issue was. Tot nu toe telkens heel makkelijk een job gevonden. Dus, lijkt het je leuk? Ga er gewoon voor. Het zou nog anders zijn als je telkens een studie aanvangt en niét afstudeert, nu heb je een papiertje om aan te tonen wat je met je tijd gedaan hebt. En dan nog, moest dat niet lukken, is dat nog altijd geen écht probleem denk ik.

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry

Renee1991
Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 13:35

Even my 2 cents.. Kun je het niet combineren?
Ik heb in 2015 mijn HBO afgerond, maar wel altijd met het gevoel dat ik er nog niet was en meer wilde.
Nu zes jaar verder heb ik een super werkgever die mijn ambitie ziet en hier ook de vruchten van plukt, dus ben ik in september begonnen aan een master. Ik volg deze in deeltijd. Dus ik werk er 32 uur naast in mijn huidige baan, verdien genoeg, maar studeer ook nog.
M'n sociale leven staat op een iets lager pitje, maar ik vind het goed te doen allemaal :j

Chinas
Berichten: 813
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Een tweede master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:14

Ik ben momenteel ook bezig met mijn tweede master, precies om alle redenen die jij zelf al opsomt waarom je het wel zou doen.

Je zegt dat je 26 vrij oud vind om zonder werkervaring op de arbeidsmarkt te komen. Ik ben zelf straks ook 26 als ik hopelijk helemaal klaar ben. Maar toch voel ik me helemaal niet oud vergeleken met de rest. Veel van mijn mede-studenten hebben bijvoorbeeld 1 of 2 jaar langer over hun bachelor en/of master gedaan. Dus uiteindelijk stap je toch wel ongeveer op dezelfde leeftijd de arbeidsmarkt in. Mocht je je hier toch wat zorgen om maken, zou ik voor de master kiezen (ik heb ze niet bekeken) die bijvoorbeeld een verplichte stage hebben. Imo telt dit ook als werkervaring.

xSwanHeart
Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:22

Over een tweede master (of überhaupt een master) kan ik niet meepraten, maar wat je leeftijd betreft:
Daar zou ik me in ieder geval geen zorgen over maken. Ik ben ook als 26-jarige afgestudeerd en was uiteindelijk nog net geen 27 toen ik bij mijn eerste baan begon. Heb me geen seconde 'te oud' gevoeld, of onervaren voor mijn leeftijd. Wat mij wel hielp was dat ik een bijbaan in mijn werkveld heb gehad, misschien is dat voor jou ook een optie?

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Een tweede master?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 14:34

Bedankt voor de tips en meningen allemaal! Het beide doen zou eventueel ook wel kunnen, maar ik ben bang dan weinig tijd over te houden voor mijn paard.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Joy_Mennings
Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:44

Ik verwacht niet dat je leeftijd een probleem gaat zijn eigenlijk. Er zijn meer mensen die rond die leeftijd pas klaar zijn met studeren.

Ik snap niet heel goed wat je precies leert met de eerste master die je gedeeld hebt. De tweede master is wel een andere richting dan je huidige master (en bachelor). Heb je echt de interesse om meer de media en communicatiekant op te gaan? Zo ja, dan zou die master een interessante aanvulling zijn. Als je niet per se die kant op wil zou ik het niet doen denk ik.

Edit: ik studeer zelf communicatiewetenschappen waar de focus ligt op communicatie en media (nu nog bachelor) dus een beetje dezelfde richting als de master die je noemt.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Goof
Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:53

Citaat:
Waarom zou ik het wel doen?
-Het studentenleven bevalt me prima
-Kennis is nooit weggegooid
-Ik kan het nog makkelijk betalen
-Misschien heb ik betere baankansen met een tweede master in een nét wat ander gebied.


Ja, leuk.
Maar ik mis volledig je eigen gevoel, je 'ik wil graag leren', je passie voor leren of een vakgebied.

Ik geloof overigens niet in betere banenkansen met een master meer, tenzij het een volledig ander werkgebied is.

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 14:55

Joy_Mennings schreef:
Ik verwacht niet dat je leeftijd een probleem gaat zijn eigenlijk. Er zijn meer mensen die rond die leeftijd pas klaar zijn met studeren.

Ik snap niet heel goed wat je precies leert met de eerste master die je gedeeld hebt. De tweede master is wel een andere richting dan je huidige master (en bachelor). Heb je echt de interesse om meer de media en communicatiekant op te gaan? Zo ja, dan zou die master een interessante aanvulling zijn. Als je niet per se die kant op wil zou ik het niet doen denk ik.

Edit: ik studeer zelf communicatiewetenschappen waar de focus ligt op communicatie en media (nu nog bachelor) dus een beetje dezelfde richting als de master die je noemt.


Ik vind het zeker interessant, ja!


Goof schreef:
Citaat:
Waarom zou ik het wel doen?
-Het studentenleven bevalt me prima
-Kennis is nooit weggegooid
-Ik kan het nog makkelijk betalen
-Misschien heb ik betere baankansen met een tweede master in een nét wat ander gebied.


Ja, leuk.
Maar ik mis volledig je eigen gevoel, je 'ik wil graag leren', je passie voor leren of een vakgebied.

Ik geloof overigens niet in betere banenkansen met een master meer, tenzij het een volledig ander werkgebied is.


Die passie is er dus ook niet echt :+ Vandaar de twijfel.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Biks2
Berichten: 1257
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Een tweede master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:46

Waarom zou je nog meer tijd energie en geld besteden in iets waar je passie niet ligt?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:55

Biks2 schreef:
Waarom zou je nog meer tijd energie en geld besteden in iets waar je passie niet ligt?


Om iets studeren hoef je toch niet perse een passie te hebben?

Dat had ik nou ook niet helemaal, ik heb er gevoel voor en het gaat me makkelijk af, maar passie is het niet echt. Voordeel is wel dat ik er een fijne baan door gekregen heb en een goed salaris. Dat was heel anders geweest dan als ik mijn passie was gaan volgen. Mijn passie doe ik nu lekker naast mijn baan.

Als het studeren je tegen staat of je hebt niet de middelen/zin in om verder te studeren, dan zou ik het echt afraden.

Love2sk8
Berichten: 412
Geregistreerd: 20-06-15

Re: Een tweede master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:34

Waar heb jij over 2, 5, 10, 30 jaar het meeste aan? En daarbij, wat geeft jou voor de komende 2 jaar het beste gevoel? Studeren zonder duidelijk doel, of werken en daarnaast nog een deeltijd studie of cursus volgen? Je kunt die master altijd later nog doen, ook met kinderen etc.

Ik ben echt verbaasd dat je met een bijbaantje genoeg verdient om je paard en studie te bekostigen, hoe doe je dat? :+

Whupp
Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:35

Als het vakgebied van een van de twee masters niet je passie is, zou ik gaan werken. Qua baankansen zal het op dit moment ook niet uitmaken verwacht ik. Qua inkomen kun je beter 2 jaar werkervaring hebben dan een dubbele master over 2 jaar. Ik ben nu 24 en begon vorig jaar met werken. Het eerste jaar ben ik echt nog zoekende geweest en begin dan ook binnenkort aan een nieuwe baan omdat ik geen idee had wat ik wilde in een baan. Ik heb eigenlijk in dat eerste jaar meer geleerd over mezelf dan tijdens mijn master, het is toch echt een nieuwe levensfase en daar was ik wel heel erg aan toe.

Je kan er evt. ook voor kiezen om met 32 uur te beginnen en eerst even te blijven wonen bij je ouders (neem ik aan?). Een beetje sparen, kijken wat je echt leuk vind in een baan (tenzij je dat al weet). En dan vervolgens rustig opzoek naar een eigen plek. Of misschien is een traineeship iets voor je?

Het leven is niet over als je gaat werken en ik heb zelf echt een prima uitgebreid sociaal leven naast werk en bijrijdpaard. Ik vind het werken zelf ook relaxer omdat ik niet s'avonds nog een deadline af moet ronden of projectgenoten achter de broek aan moet zitten. En interessanter, omdat ik iets doe wat nut heeft en waar anderen echt wat aan hebben in plaats van met mijn neus in de boeken. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk!

vaxie
Berichten: 285
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:07

Hi Nala,

Als ik het goed lees geef je aan dit dit de enige masters zijn met jou bachelor, en dat je verwacht over 2/3 jaar klaar te zijn. Is het geen optie om een pre-master te doen (1 jr) en dan een master? Dan blijf je nog steeds binnen die periode, maar heb je wel (veel) meer keuze.

Als je bijvoorbeeld voor een ander opleidingsgebied kiest wordt de aanvulling op je huidige master ook groter, waardoor je meer banenkansen krijgt (indien dat nu niet zo zou zijn) en/of jou kennis interessanter kan worden voor een werkgever.

Misschien zit er dan iets tussen waar je wel warm voor draait?

Ik heb zelf geen idee van de banenkansen in jou huidige opleidingsgebied, dus kan ook lastig inschatten of je banenkans hoger wordt van een extra master.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 13:15

Sakura789 schreef:
Biks2 schreef:
Waarom zou je nog meer tijd energie en geld besteden in iets waar je passie niet ligt?


Om iets studeren hoef je toch niet perse een passie te hebben?

Dat had ik nou ook niet helemaal, ik heb er gevoel voor en het gaat me makkelijk af, maar passie is het niet echt. Voordeel is wel dat ik er een fijne baan door gekregen heb en een goed salaris. Dat was heel anders geweest dan als ik mijn passie was gaan volgen. Mijn passie doe ik nu lekker naast mijn baan.

Als het studeren je tegen staat of je hebt niet de middelen/zin in om verder te studeren, dan zou ik het echt afraden.
Eens als het gaat om een hoofdstudie, maar voor een tweede MA zou ik toch wel iets doen dat "nut" heeft, of het moet wel echt je passie zijn en je vindt het leuk om het erbij te doen, maar wilt er verder niets mee.

TS: ik werk in digital marketing met een heel andere achtergrond (ook Geesteswetenschappen) en heb ook wat social media management ervaring etc. en ik ben een beetje bang dat je met die Digital Comms MA vooral achter de feiten aan loopt. :o Digital Comms is een heel erg hands on vakgebied dat ook constant verandert en in beweging is - het nadeel van veel studies binnen de GW is dat er toch altijd een soort vertraging in zit. Op het moment dat de stof de collegezaal bereikt, is het eigenlijk al oud nieuws. Het beste leer je dat soort dingen toch 'on the job' en als taalkundige ben je daar al prima voor onderlegd. :)

Leeftijd zou ik me dan weer niet druk over maken, maar ik zou wel voor jezelf bedenken wat je nog uit die extra twee jaar wilt halen, buiten een extra papiertje en nog wat langer van je studentenleven genieten. Ik heb ook lang over m'n studie gedaan door gezondheidsredenen en heb daarna 2 jaar fulltime in de paarden gewerkt, maar ik heb altijd nog veel dingen naast m'n studie gedaan aan commissies, bijbaantjes, stage etc. Dat soort praktische ervaring is vaak meer waard dan een tweede MA.

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 15:31

Bedankt voor de reacties iedereen! Er worden zeker goede punten gemaakt wat betreft passie, en die mist bij mij dus ook echt. Ook een heel goed punt dat je met zo’n studie vaak achter de feiten aan loopt, dat klinkt heel logisch maar daar had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht!


Love2sk8 schreef:
Waar heb jij over 2, 5, 10, 30 jaar het meeste aan? En daarbij, wat geeft jou voor de komende 2 jaar het beste gevoel? Studeren zonder duidelijk doel, of werken en daarnaast nog een deeltijd studie of cursus volgen? Je kunt die master altijd later nog doen, ook met kinderen etc.

Ik ben echt verbaasd dat je met een bijbaantje genoeg verdient om je paard en studie te bekostigen, hoe doe je dat? :+


De vragen uit het eerste blok, ja, die probeer ik voor mezelf nu juist te beantwoorden :+

De vraag van het tweede blok kan ik wel beantwoorden: in Duitsland studeren (600 euro per jaar inclusief ov en zonder dure lesboeken O:) )

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 16:55

vaxie schreef:
Hi Nala,

Als ik het goed lees geef je aan dit dit de enige masters zijn met jou bachelor, en dat je verwacht over 2/3 jaar klaar te zijn. Is het geen optie om een pre-master te doen (1 jr) en dan een master? Dan blijf je nog steeds binnen die periode, maar heb je wel (veel) meer keuze.

Als je bijvoorbeeld voor een ander opleidingsgebied kiest wordt de aanvulling op je huidige master ook groter, waardoor je meer banenkansen krijgt (indien dat nu niet zo zou zijn) en/of jou kennis interessanter kan worden voor een werkgever.

Misschien zit er dan iets tussen waar je wel warm voor draait?

Ik heb zelf geen idee van de banenkansen in jou huidige opleidingsgebied, dus kan ook lastig inschatten of je banenkans hoger wordt van een extra master.


Ik lees nu deze pas eens goed, en dit zijn de enige twee masters die ik verder kan doen. Want ik ben al bijna klaar met de master die op mijn bachelor studie aansluit.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Whupp
Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Re: Een tweede master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 17:24

Maar je kan toch wel een premaster doen? Zodat je een master kan doen die minder goed op je bachelor aansluit? Of kan dat dan niet meer?

Ik weet overigens niet hoe het in Duitsland is, maar stel je wilt een tweede master doen, dan moet je je eerste master niet 'officieel' halen zeg maar, zodat je nog 'bezig' bent en je 2k euro collegegeld betaald in plaats van 10k.

Nala
Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 17:28

Whupp schreef:
Maar je kan toch wel een premaster doen? Zodat je een master kan doen die minder goed op je bachelor aansluit? Of kan dat dan niet meer?

Ik weet overigens niet hoe het in Duitsland is, maar stel je wilt een tweede master doen, dan moet je je eerste master niet 'officieel' halen zeg maar, zodat je nog 'bezig' bent en je 2k euro collegegeld betaald in plaats van 10k.


Geen idee of dat in Duitsland ook bestaat, ik heb er nog nooit van gehoord. En gelukkig is Duitsland een stuk goedkoper, het zijn 4 semesters per master à 300 euro per stuk. Of het nou je eerste of vijfde master is maakt niet uit.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 17:42

Sakura789 schreef:
Biks2 schreef:
Waarom zou je nog meer tijd energie en geld besteden in iets waar je passie niet ligt?


Om iets studeren hoef je toch niet perse een passie te hebben?


In een gewone studieloopbaan niet, dan is iets leuk vinden voldoende. Maar als je voor een tweede master gaat (wat in hetzelfde vakgebied dan vaak om een specialisatie gaat) dan moet je er ergens toch wel een passie voor hebben. Je gaat bv. geen master in de archivistiek doen als je daar niet echt een passie in hebt of daar niet in aan de slag wil gaan, dan is het tijd- en geldverspilling.

Ik zou de keuze anders maken: niet gewoon kiezen tussen studeren of werken, maar kiezen wat je wilt met je leven. Heb je al een vooruitzicht in welke sectoren of jobdomeinen je wilt werken? Als je nu door vacaturesites scrollt, waar zie je jezelf wel op solliciteren? Dat zou ik eerst duidelijk maken en dan beslissen welk schoolloopbaanpad daar het beste bij past.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 8 bezoekers