Pensioen opbouw ZZPer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liselot
Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Pensioen opbouw ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-21 14:31

Ik heb her en der de afgelopen 10 jaar in loondienst wel wat pensioen opgebouwd, maar ik werk nu voorbamelijk als ZZPer en zal er toch zelf aan moeten komen.

Hebben jullie tips/trics of aanbevelingen?
Ik zou het wel fijn vinden als het niet tot mijn 67ste vast staat, het kan best zijn dat ik al eerder met pensioen zou willen namelijk

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Matheno
Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Pensioen opbouw ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:36

In lijfrentes stoppen? Daar kun je zelf de looptijd van vaststellen.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

8nnemiek
Berichten: 43378
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Pensioen opbouw ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:45

Wij zetten elke maand wat op een beleggingsrekening voor het pensioen (willen sowieso eerder met pensioen, dus geld dat vast staat was hier ook geen optie).
De beleggingsrekeningen met het minste risico hebben ook het laagste rendement, maar nog steeds genoeg om me de inflatie mee te stijgen en zelfs iets meer dan dat.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Pensioen opbouw ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:55

Er zijn verschillende contructies voor.

Wij lossen elk jaar extra af op ons huis, volgens onze berekening is ons huis dan (bijna) helemaal betaald als ik 65 word en is dat dan mijn pensioen(hoeven we nagenoeg geen aflossing meer te betalen)

Heb je ook gedacht aan een soort van arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Je hebt tegenwoordig broodfondsen, maar ik heb een woonlastenverzekering bij de Aegon, mocht ik ziek worden (na een wachttijd van 6 weken) krijg ik dan 1500 euro per maand uitbetaald, dat zijn namelijk al onze vaste lasten. Mocht ik helemaal afgekeurd worden voor mijn beroep(wordt door een onafhankelijk arts bekeken) dan krijg ik dit bedrag tot aan mijn 65ste.

Bij een broodfonds krijg je maximaal 24 maanden uit gekeerd en verder niet, in dan ook wel de helft goedkoper(ligt er aan voor welk bedrag je afspreekt) ik betaal net geen 200 bij de aegon.

biancaaaa
Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:03

Dan kom je bij private banking terecht waar je ook pensioen op kan bouwen op basis van beleggingen, bijvoorbeeld:

https://www.evivanlanschot.nl/pensioen/ ... enbeleggen

https://new.brandnewday.nl/particulier/pensioenopbouw/

Je kan (meestal) niet bij de standaard grote pensioenfondsen instappen.

Heb je al gekeken wat je so far aan pensioen hebt opgebouwd (bij eventuele andere werkgevers) en wat je graag en pensioen wilt ontvangen? Of wanneer je wilt kunnen stoppen? Je kan hier controleren wat je huidige pensioen (+OAW) is: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Pensioen opbouw ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:28

Je zou bijvoorbeeld een pensioenbeleggingsrekening kunnen openen bij DeGiro en hierop je jaarruimte storten, dit is aftrekbaar. DeGiro heeft een aantal fondsen welke je maandelijks kunt kopen zonder transactiekosten. De uiteindelijke uitbetaling is wel belast. Hier kan je echter niet aankomen (maar hoeft misschien ook niet, je moet toch een deel reserveren tot na je 67e, of dan op een houtje bijten..), dus ik zou daarnaast nog een andere rekening openen. Bijvoorbeeld bij de ING kan je een aantal fondsen ook zonder transactiekosten aankopen. Bijvoorbeeld het NN Dynamic Mix Fund V belegt wereldwijd in beleggingsfondsen, heel breed gespreid dus. Volgens mij keren ze ook nog dividend uit.

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:46

Of sparen op een spaarrekening, geen risico's zoals bij beleggen, je kan er altijd bij, alleen ga je na een bepaald bedrag wel belasting erover betalen.

Met beleggen heb ik geen ervaring

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Suuszels
Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Pensioen opbouw ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 20:54

Ik volg even :)
Ik beleg nu, maar niet via een pensioenbeleggingsrekening omdat je dan ook pas vanaf je 67e toegang hebt. en ik nu denk mwah rond mijn 60e zou ik het ook wel best vinden om met pensioen te gaan.
Sowieso hoop / verwacht ik dan het grootste deel van de hypotheek wel afbetaald te hebben dus zijn onze kosten minder.

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

Liselot
Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Pensioen opbouw ZZPer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-21 21:01

Ja 60 is ook zo’n beetje mijn idee.

Ik heb geloof ik best een pensioengat; heb veel op uitzendbasis gewerkt waarbij je het eerste halfjaar sowieso niets opbouwt en mijn cv is één grote jobhob. Dus ook veel kleine pensioenen die vaak eenmalig uitgekeerd zijn

Heb bij van lanschot informatie opgevraagd, dat ga ik eens even goed doornemen.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: moOby en 61 bezoekers