Van HBO social work naar master psychologie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Van HBO social work naar master psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 08:50

Hallo,
Ik ben benieuwd naar mensen die vanuit een HBO bachelor (social work) de overstap hebben gemaakt naar een master psychologie. Mijn vraag is hoe je dit gedaan hebt (en dan niet middels de bachelor psychologie, dat begrijp ik dat dat een optie is :)). Omdat ik al aan het werk ben zie ik het niet zitten eerst 3 jaar een bachelor te volgen en vervolgens nog 1/2 jaar een master. Ik heb ondertussen alle universiteit websites al afgezocht, er lijken niet echt opties. Wellicht zie ik iets over het hoofd.


Groetjes

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:51

Heb je de OU al bekeken? :) ik weet dat zij in ieder geval een schakelprogramma bieden.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Van HBO social work naar master psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:52


Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 09:06

LoveBodin schreef:
Premaster?
https://www.universiteitleiden.nl/onder ... ropleiding

Het lijkt erop dat dat gewoon kan met HBO social work.


Klopt deze had ik wel gezien. Al moet je dan wel wiskunde en Engels eerst laten toetsen. Geen ramp, maar gezien ik erg slecht in wiskunde ben zal ik daar lessen voor moeten volgen. Voelt toch als een drempel om "gewoon" te beginnen. Al lijkt dit wel zeker de beste optie tot nu toe.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Van HBO social work naar master psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:13

Ik denk dat je, als je wil beginnen aan de master, die wiskunde toch sowieso nodig hebt. Pre-masters zijn over het algemeen volledig voorbereidend op de master, dus geen "zijstof" meer die je toch niet gebruikt. Tenminste, dat is bij ons op de universiteit zo.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:17

Premaster/schakelprogramma. OU zou een mooie optie voor je kunnen zijn.

Overigens schrijf je 1/2 jaar een master, maar da's geen half jaar, maar een heel jaar.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:19

Als je met een hbo-bachelor een wo-master wil volgen, dan zal je een pre-master moeten volgen voordat je aan de daadwerkelijke master kan beginnen. In veel gevallen is daar inderdaad ook een wiskunde-eis aan verbonden. Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit gehoord dat je direct kunt starten, dus je zal eerst echt die pre-master door moeten. Een pre-master kost je vaak een heel schooljaar. Daarna start je dan pas met de master.

Ik ben momenteel ook opties aan het afwegen omdat ik in het laatste jaar zit van mijn hbo-bachelor. Als je direct een master wil starten zal je uitkomen bij de hbo-masters omdat er daar geen sprake is van een pre-master.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Van HBO social work naar master psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:35

Ik heb geen social work gedaan, maar hbo toegepaste psychologie. En na een paar jaar werken ook de premaster en master psychologie gaan doen. Aan de RUG, maar daar is tp ook de enige hbo studie waarmee je de premaster kan beginnen. Plus nog een statistiek toets die je moest halen. In Groningen kan je dus sowieso niet instromen.
En die Engels en wiskunde (echt wiskunde? Geen statistiek?) zal je echt wel moeten kunnen halen. Die zijn er niet voor niks. Dat is echt het instap niveau om de vakken van de premaster en master te kunnen halen.
Ik heb ook een cursus gevolgd voordat ik de toets moet maken. Die had ik anders echt niet gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:38

Tink89 schreef:
Premaster/schakelprogramma. OU zou een mooie optie voor je kunnen zijn.

Overigens schrijf je 1/2 jaar een master, maar da's geen half jaar, maar een heel jaar.
Ik denk dat ze bedoelt '1 tot 2 jaar.' ;)

Anoniem

Re: Van HBO social work naar master psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:52

Wat is de reden dat je graag de overstap wil maken?
Om vanuit een HBO studie een psychologie master te volgen (WO) heb je echt een pre-master of een universitaire bachelor nodig. Wiskunde is overigens behoorlijk belangrijk in die richting, het is immers wetenschappelijk en bij onderzoek komt veel statistiek kijken.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Van HBO social work naar master psychologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:21

Welke richting wil je op met psychologie?

Aan de OU kun je met jouw vooropleiding waarschijnlijk een pre-master doen. Maar niet voor de master klinische psychologie, daar is geen pre-master voor, dan moet je de bachelor halen (wel met vrijstellingen).

Mocht je wel de klinische richting in willen dan moet je ook even goed kijken naar de eisen voor de LOGO-verklaring. Die heb je nodig als je later de GZ-opleiding in wilt.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 00:10

Mjelleke schreef:
Welke richting wil je op met psychologie?

Aan de OU kun je met jouw vooropleiding waarschijnlijk een pre-master doen. Maar niet voor de master klinische psychologie, daar is geen pre-master voor, dan moet je de bachelor halen (wel met vrijstellingen).

Mocht je wel de klinische richting in willen dan moet je ook even goed kijken naar de eisen voor de LOGO-verklaring. Die heb je nodig als je later de GZ-opleiding in wilt.


Verkorte bachelor :j

Heb je een aan Psychologie verwante hbo- of wo-vooropleiding afgerond en wil je verder studeren? De verkorte bacheloropleiding Psychologie levert na afronding een wo-bachelorgetuigschrift op en biedt rechtstreeks toelating tot de mastervariant Klinische psychologie bij de Open Universiteit. Met een verkorte bacheloropleiding en aansluitend de mastervariant klinische psychologie kun je na je afstuderen in aanmerking komen voor de Basisaantekening psychodiagnostiek en de Verklaring vooropleiding die nodig is voor de toelatingsprocedure tot de postmasteropleiding tot gezondheidszorgpsycholoog.