Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 21:32

Vandaag ben ik gevraagd om na te denken over een andere functie op een andere locatie. Ergens zie ik het helemaal zitten, het is net iets voor mij, maar het is ongeveer 120km van huis. Ik heb geen problemen met auto rijden en de treinverbinding is ook prima. Ik kan me alleen geen goede voorstelling maken bij hoe het is om 4 a 5 dagen per week zo veel te moeten reizen voor het werk.

Wie reist er ver voor het werk of heeft dat gedaan en hoe bevalt/beviel dat?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:35

Ik heb 90 km enkele reis gereden. Voor een halfjaar. Ik ben dol op autorijden, vind het heerlijk. Maar dat was echt al heel, heel ver.
Vooral na een lange dag het eerste stuk in de spits terug vroeg daarna toch wel heel veel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:35

Mijn man heeft dat gedaan, vanuit Noord Limburg naar Nieuwegein. Die is naar midden Nederland verhuisd omdat het niet meer ging. En die had toen nog geen gezin, wel een eigen huis en een paard. Hij heeft het nog geen halfjaar vol gehouden.

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:38

Ik heb 3 jaar lang dagelijks een uur in de trein gezeten (van deur tot deur 1,5 uur) en vond het echt heel zwaar. Heb daarna twee jaar voor werk ook een uur gereisd van deur tot deur en ben momenteel ontzettend blij dat het niet meer hoeft.

Ik weet wel dat er mensen zijn die het zonder probleem doen elke dag maar mijn persoonlijke keuze zou het niet zijn

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:38

Mijn man rijdt al ruim 12,5 jaar naar Amsterdam voor z'n werk.
Hij begint het nu wel zat te worden.
We wonen net onder Den Helder.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:39

Ik heb zo'n 5 jaar een baan gehad op 40 km afstand, als het verkeer mee zat een dik half uur reistijd.
Maar vooral 's winters of met slecht weer deed ik er veel langer over.
De eerste jaren had ik geen problemen met de reistijd, maar op den duur kreeg ik er steeds meer een hekel aan.
Daarom ben ik na 5 jaar met die baan gestopt ondanks dat ik het er naar de zin had.

Nu werk ik op 8 minuten reistijd van mijn werk, en zou niet graag meer terug willen naar een lange reistijd.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-09-21 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Arethe
Berichten: 2560
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:39

Mijn man heeft ruim 4 jaar vanuit Purmerend naar Rotterdam gereden voor werk. Dit brak hem echt ontzettend op uiteindelijk, vooral in de donkere maanden. Het vroege opstaan wegens files en later doorwerken omdat hij anders ook weer vast stond.

Iedereen is anders maar dit is voor hem een van de redenen dat hij sinds Corona 4 dagen thuis is blijven werken en straks iets anders gaat doen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:39

Ik heb 1,5 jaar 67 km gereden, dat is in combinatie met file echt wel pittig.

Ik heb nu weer een baan op afstand ( maandag begin ik *\%/* ) maar met het verschil dat ik max 2 dagen de week er heen hoef te rijden. De rest werk ik thuis. Dat scheelt echt in tijd en energie dat het kost.

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:40

Mijn vriend rijd 5 dagen per week 70 kilometer enkele reis met de auto naar z'n werk.
Hij is aan het eind van de week wel helemaal gesloopt en in het weekend weinig waard.

Ik zou het dus niet aanraden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:41

Ik zou het niet volhouden. Ik kan prima autorijden en ook langere stukken, maar kan het ook vreselijk zat worden.

Mijn man zou het wel volhouden. Maar ik zou het wel aan hem gaan merken.

120km vind ik echt heel ver, maar er zijn mensen die het normaal vinden en ook met gemak doen. In andere/grotere landen moet je soms wel.

Als je het echt heel leuk vindt scheelt het vast wel. Maar dan zou ik ook kijken naar de reistijd. 120km naar het 1, is niet 120km naar het ander.
Heb je leuke hobby's of kan je vooruit werken, thuiswerken? Dan zou ik bijv kijken naar met de trein en daar iets doen. Maar in Nederland gaat er ook weleens iets mis met de treinen.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:42

Jarenlang een uur enkele reis reistijd gehad, weinig files en dat vond ik goed te doen. Met file is het slopend. Toen ik dichterbij huis ging werken ging er een wereld voor me open, ik wil nooit meer zo veel tijd aan reizen kwijt zijn. Er bleef -achteraf gezien- te weinig tijd over om nog leuke dingen te doen na het werk vond ik.

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:44

Dat is 2x 120km per dag rijden? Reken eens uit hoeveel reistijd je per week kwijt bent, ik zou dat zonde vinden van mn tijd…

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:44

Ik rij dagelijks 65 km naar mijn werk (totaal dus 130 km per dag) en dat vind ik al best pittig. Ik zou het niet doen als het 2x zo ver was, zoals in jouw geval. Ik ben op een dag totaal 2 uur kwijt aan reizen. Gelukkig is mijn werk heel leuk, dat maakt ook dat ik het er voor over heb.
Je moet alleen ook rekening houden met files, dan wordt je reistijd meteen een stuk langer.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 27-09-21 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:44

Mijn man rijdt zo'n 100 km enkele reis voor zijn werk. Hij vindt dat prima te doen, maar kiest er wel zo veel mogelijk buiten de spits te rijden, dat scheelt een hoop reistijd. Toen hij dat nog niet deed was het wel een flinke aanslag op ons gezinsleven, hij was zelden op tijd thuis voor eten of kinderen naar bed brengen.
Ook werkte hij voor corona standaard een dag thuis, zodat hij niet 5 dagen per week hoefde. Nu het thuiswerken zo gewoon is geworden blijft hij waarschijnlijk wel 2 dagen thuis werken, dat geeft wel wat rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:45

Ik studeer op zo'n 100 km afstand en dat is echt niet te doen. Als ik nu naar school moet reis ik de avond ervoor al ernaartoe.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:45

noviceh schreef:
Dat is 2x 120km per dag rijden? Reken eens uit hoeveel reistijd je per week kwijt bent, ik zou dat zonde vinden van mn tijd…

Misschien kun je een deal maken met je werkgever, wat thuiswerken of deels reizen onder werktijd?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:46

Dat is 20 uur per week.
2 uur heen, 2 uur terug maal 5 dagen per week.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:46

Ir111 schreef:
Jarenlang een uur enkele reis reistijd gehad, weinig files en dat vond ik goed te doen. Met file is het slopend. Toen ik dichterbij huis ging werken ging er een wereld voor me open, ik wil nooit meer zo veel tijd aan reizen kwijt zijn. Er bleef -achteraf gezien- te weinig tijd over om nog leuke dingen te doen na het werk vond ik.


Dit is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. Na je werk heb je meestal geen tijd meer voor leuke dingen. Ik hoor van mijn collega's bijv. dat ze 's avonds nog wat met hun paard gaan doen. Tegen de tijd dat zij klaar zijn met hun paard, ben ik net thuis en moet ik nog voor eten zorgen. Op de dagen dat ik werk kan ik dan ook niets doen met mijn paard. Het scheelt voor mij erg dat ik nu 1 dag per week thuiswerk.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:46

Mijn vriend rijd vanuit Limburg naar Amsterdam 5 dagen per week. Vertrekt om half 5 sochtends en is om 6 uur savonds thuis. Dit heeft hij 2 weken volgehouden. Sinds een tijd heeft het bedrijf een hotel voor hem geregeld. Het is gewoon heel vermoeiend na een hele dag werken om nog auto te rijden. Gelukkig is het bij ons een tijdelijk iets en moet hij nog een maand zo ver weg. Daarna dichter bij huis.

Ik heb 2 jaar lang vanuit Limburg naar den bosch gereisd met de trein ik had een treinreis van dik 1,5 uur enkel en ondanks dat je maar in de trein zit vond ik het onwijs vermoeiend en ben ik bij dat ik het nu anders mag doen. Ik werk dichter bij huis (20 min fietsen) en dat vind ik heerlijk. Ik kan evengoed afschakelen van mijn werk en ben op tijd thuis om te koken en alles te verzorgen, het huis houden te doen en tijd te hebben voor mijzelf.

Succes met je keuze

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:49

Tja, hangt er vanaf hoeveel tijd je in wil leveren van je gezinsleven voor deze baan. Overal is het 100 km per uur dus dat is nogal heel lang in de auto per dag en dan ga ik nog van snelwegen uit en geen files. Moet je bvb langs de knooppunten dan heb je het risico dat je 8 uur werkt en dik 4 uur per dag of langer in de auto zit. En dan nog je privéleven. Wanneer het de uitdaging van je leven is en je ziet het helemaal zitten kun je ook nadenken over deze baan nemen met het idee om dichterbij te gaan wonen tzt.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 27-09-21 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:50

rien10 schreef:
Dat is 20 uur per week.
2 uur heen, 2 uur terug maal 5 dagen per week.


Dat hangt heel erg af waar je heen moet. 120 km over de snelweg zonder file kost je een kleine 1,5 uur.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 21:52

De reistijd zou ongeveer anderhalf uur zijn zowel met de auto als de trein, werktijden zijn flexibel, dus niet verplicht in de spits reizen. Thuiswerken zou voor een klein deel van de uren kunnen, maar voor de aansturing zou ik denk ik toch wel 4 dagen per week op de locatie aanwezig moeten zijn, dit kan eventueel ook in het weekend zijn.

Wij zijn niet direct gebonden aan onze woonplaats en ik zou voor werk best willen verhuizen, maar dat zou dan meer iets voor de lange termijn zijn. Niet in deze overspannen woningmarkt.

Wel een dochter en man, maar mijn man zou dan minder gaan werken. Geen paard of andere tijdrovende hobby's.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:52

Laura82 schreef:
rien10 schreef:
Dat is 20 uur per week.
2 uur heen, 2 uur terug maal 5 dagen per week.


Dat hangt heel erg af waar je heen moet. 120 km over de snelweg zonder file kost je een kleine 1,5 uur.



Maar als je niet dichtbij de snelweg woont gaat dat al niet op.

OK, dan niet 20 uur maar 15 uur per week. Is ook niet te doen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 27-09-21 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:52

Ik weet trouwens ook wel dat mensen doordeweeks dan in de buurt van het werk wonen. Ook geregeld door het werk.

File's zijn sws waardeloos, maar went wel. Ik moest elke dag van Almere naar Amsterdam en dat stond altijd heen en terug vast. Kon vanwege openingstijden en verzorging voor mensen thuis niet op andere tijden. Maar je doet het, want je weet niet beter.

Mijn man had dichtbij en verder weg gewerkt. Daarna kwam hij te werken op een route met veel file en hij vond dat wel vervelend. Waar hij zo 10x zoveel km's zou rijden.

En km's zeggen ook niet alles. Ik maakte voor het lesgeven behoorlijk veel km's en dan merkte ik het niet eens.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:52

Het is zo jammer van je doordeweekse vrije tijd. Het moet wel een beetje leuk blijven. En gezond.