In het buitenland werken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

In het buitenland werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 11:49

Hi lieve bokkers!

Momenteel zit ik in mijn laatste studiejaar en ik ben hard aan het werk mijn diploma te halen.
Nu weet ik al dat ik na mijn studie in italie wil gaan wonen, maar ik vind het lastig de eerste stap daar naartoe te zetten.

Afgelopen zomer kreeg ik een job-offer in Lucca maar er zijn wat dingen voorgevallen waardoor ik deze baan niet meer wil doen (Als je wilt weten waarom graag pb).

Nu google ik elke dag een beetje rond maar ik vind het lastig uit te zoeken hoe ik nou echt daar kan gaan werken en wonen voor +- een jaar (als een soort tussenjaar).

Nu weet ik niet of iemand hier er verstand van heeft maar ik hoor graag tips- of, nog liever, eigen ervaringen met naar het buitenland gaan en hoe jullie dit geregeld hebben.

Ik wil vooral vroeg beginnen met het plannen en ik heb nu nog een jaar dus ik zou zsm aan de slag gaan :)

Heel veel liefs!

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: In het buitenland werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:56

Wat doe je voor studie? En zoek je een baan die daar bij aansluit?

Waarom Italie, welke regio en waarom maar een jaar?

Wat maakt dat een bedrijf jou wil aannemen voor een jaar boven iemand die daar al woont en voor langer beschikbaar is?

Allemaal vragen die best relevant zijn voor het geven van tips en trics.

Ik neem aan dat je de taal spreekt?

Zelf werk ik bij een internationaal bedrijf in NL maar kan als ik dat zou willen ook voor dit bedrijf kunnen werken op elke plek ter wereld (mits er natuurlijk een vacature vrij is).
De andere optie is dus om op zoek te gaan naar werk in NL waarbij je in Italie gestationeerd kan worden.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 12:03

MarliesV schreef:
Wat doe je voor studie? En zoek je een baan die daar bij aansluit?

Waarom Italie, welke regio en waarom maar een jaar?

Wat maakt dat een bedrijf jou wil aannemen voor een jaar boven iemand die daar al woont en voor langer beschikbaar is?

Allemaal vragen die best relevant zijn voor het geven van tips en trics.

Ik neem aan dat je de taal spreekt?

Zelf werk ik bij een internationaal bedrijf in NL maar kan als ik dat zou willen ook voor dit bedrijf kunnen werken op elke plek ter wereld (mits er natuurlijk een vacature vrij is).
De andere optie is dus om op zoek te gaan naar werk in NL waarbij je in Italie gestationeerd kan worden.



Ik studeer zang en ik hoef geen baan die erbij aansluit. Je kan het meer zien als een tussenjaar na de middelbare school (waar mensen in cafeetjes werken etc.) dan echt een tussenjaar na een opleiding want ik hoef niet iets met muziek daar te gaan doen.

Dat is een goede vraag. Ik heb gekeken bij EF en daar kost 8 maanden in italie 14000 euro. Vind dat zo bizar: Je bent rijk DUS jij mag een jaar naar een ander land onder begeleiding.
Ik wil laten zien dat hard werken je daar ook kan brengen.

Ik spreek de taal niet maar ik ben het nu aan het leren, mijn vriendje is italiaans dus hij helpt mij daar ook bij.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik die graag! :)

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: In het buitenland werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:15

EF is natuurlijk ook iets heel anders dan werken :). Tenminste, ik ben met iets vergelijkbaars naar het buitenland geweest, en vanuit dat visum mag werken ook niet.

Ik zit zelf in een paar expat groepen van andere landen. Daar worden regelmatig banen aangeboden/gezocht. Vaak is goede tot zeer goede beheersing van de lokale taal wel een eis. En omdat je maar voor een jaar beschikbaar bent is dat natuurlijk ook lastig. Vaak kom je dan in de productiebanen terecht.
En inderdaad: waarom zouden ze jou aannemen en niet een Italiaanse jongere (zeker gezien de behoorlijk hoge werkloosheid onder jongeren daar.).
Op workaway en dergelijke heb je vast al gekeken neem ik aan?

En over eigen ervaringen: ik heb ruim 2 jaar in het buitenland gewoond nu, 2 landen, in verschillende periodes. Zoals al gezegd kon en mocht ik via het programma geen baan hebben. Op dit moment doe ik een internship en heb ik helemaal geen tijd om hier nog een baan naast te hebben. Internship is via via gegaan, net zoals huisvesting.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: In het buitenland werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:19

EF is een 'taalreis' toch? Dat is geen werk maar moet je voor betalen dacht ik?

En als au-pair?

Want als je nu met de taal aan het leren bent, zal een baantje best lastig zijn. Of je moet de horeca in willen op een toeristische locatie, alleen is dat seizoenswerk vaak en best een risico als je een jaar weg wilt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:28

Voor vakantiewerk en horeca ga je online niet veel vinden, dat is toch vaak lokaal, zeker met de hoge jeugdwerkeloosheid. Uitzondering is het massa toerisme op de skipiste of resorts, die vind je wellicht nog online uitgeschreven.
Voor een „echte“ baan met bepaalde opleidingseissen. kun je natuurlijk op de gewone job sites kijken maar dan moet je er ook rekening mee houden dat je dan redelijk ad-hoc zonder vergoeding op moet komen dagen voor een gesprek.

In jouw geval zou ik gewoon gaan, gewoon zonder zekerheid. Zorgen dat je genoeg hebt om een paar weken te overleven zonder inkomen en dan in een toeristenseizoen overal letterlijk naar binnen lopen en vragen of ze iemand nodig hebben.
Hou er ook rekening mee dat je slecht een paar euro krijgt dat mogenlijk zwart betaald wordt en onder minimumloon is.