Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:27

Waarom praat je niet eens met je mentor en de decaan en eventueel de economie docent? Zeker de mentor kent je en is samen met de decaan de personen die op jouw school gericht antwoord op jouw vragen kunnen geven.
Of met leerlingen die al in de bovenbouw zitten?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:35

Het is "maar" school, je hebt al economie, kies gewoon wat je leuk vindt, zou mijn advies zijn. Heb je ook Management & Organisatie? Want het kan zijn dat dat nu bedrijfseconomie heet. Met economie en wiskunde is je pakket echt wel compleet genoeg om toegelaten te worden tot bedrijfskundige opleidingen, mocht je dat uiteindelijk toch willen gaan doen, dus daar zou ik je keuze niet vanaf laten hangen. Sterker nog, wiskunde A of B zijn voldoende om toegelaten te worden tot die opleidingen, zelfs als je geen economie hebt.

Bovendien is middelbareschoolstof zo vreselijk basis, dat je dat echt wel in een paar maanden bijgespijkerd hebt als je het ooit nodig hebt in je dagelijks leven, zeker nu met internet. Mensen doen vaak vrij gewichtig over je profielkeuze, maar zolang je zorgt voor wiskunde A of B in je pakket, kun je nog heel veel kanten op.

Prairy
Berichten: 8983
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:36

Ik heb 'vroegah' handel gehad, zeg maar bedrijfseconomie. 20+ jaar later helpt het me nog steeds met het begrijpen van mijn eigen financiën en heeft het het ook makkelijker gemaakt om te studeren.

Tekenen kan ik nog steeds niet.

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:40

Ik had vroeger Management &Organisatie als keuzevak, dat zal dan idd nu bedrijfseconomie zijn.

Ik vond gewoon economie meer theoretisch en bij M&O moest je ook meer rekenen en met formules werken. Wel een nuttig vak voor in de toekomst.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 10:14

Ja ik was ook echt van plan om deze keuze te maken gebaseerd op wat ik leuk vind. Ik denk niet dat ik een economische studie wil gaan doen en als ik dat wel ga doen zal economie wel genoeg zijn. Ik wil dus eigenlijk gewoon het vak dat voor mij het leukst/makkelijkst zal zijn :D

Vroeger was het inderdaad m&o, ik hoor wel van iedereen dat het nu een stuk moeilijker is geworden. Bij veel mensen met een e&m profiel is dit hun moeilijkste vak.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 13:39

Het is dus eigenlijk vooral mijn vraag hoe de vakken er inhoudelijk uitzien en hoe anderen ze hebben ervaren, en wat minder welke handiger zijn voor een studie ofzo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:09

Beeldende vorming zijn scholen heel vrij in hoe ze dat invullen. Op mijn school lieten ze het wel zoveel mogelijk aansluiten bij het curriculum van kunstgeschiedenis en probeerden ze je zoveel mogelijk verschillende dingen te laten doen in 2D en 3D. Ik heb het 'off the record' als extraatje gedaan, dus ik kon kiezen waar ik wel en niet aan meedeed, maar we hebben bijvoorbeeld een grote krijttekening moeten maken van een theaterstuk, waarin kleur en licht heel belangrijk waren, en in 3D een theaterdecor op schaal moeten bouwen dat geïnspireerd was op de periode van Louis XIV van Frankrijk. Ondanks dat er dus wel overkoepelende thema's en eisen waren, waren we verder heel erg vrij in hoe we daar invulling aan gaven. :j

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 19:17

Ik denk wel dat het BECO wordt. Ik denk dat ik beide vakken niet erg leuk zal vinden hahah maar dan liever een leervak dan een vak waarbij je zelf ideeën en inspiratie moet hebben (+leren).

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 19:24

Maar ervaringen over beide vakken zijn nog steeds erg welkom! Vooral de inhoud van de stof

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:52

Ik heb vroegah het pretpakket gekozen. Cultuur en maatschappij met ckv (cultureel kunstzinnige vorming) en beeldende vorming.

Daarnaast geschiedenis, aardrijkskunde, Nederlands, Engels en Duits.

Wist niet wat ik wilde, maar als ik nu zo moeten kiezen, zou ik ipv kunst gaan voor economie.

Maar als ik het écht over zou moeten doen, zou ik ipv instromen op vwo en later terug naar havo, gegaan zijn voor vmbo met dierverzorging en daarna mbo paraveterinair gekozen hebben.

Maargoed, achteraf makkelijk praten. Toen ik 13 was had ik nog geen idee wat ik later wilde :+
En ik mocht niet naar vmbo want ik kreeg vwo advies :roll:

:wave:

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 20:57

Dilan93 schreef:
Ik heb vroegah het pretpakket gekozen. Cultuur en maatschappij met ckv (cultureel kunstzinnige vorming) en beeldende vorming.

Daarnaast geschiedenis, aardrijkskunde, Nederlands, Engels en Duits.

Wist niet wat ik wilde, maar als ik nu zo moeten kiezen, zou ik ipv kunst gaan voor economie.

Maar als ik het écht over zou moeten doen, zou ik ipv instromen op vwo en later terug naar havo, gegaan zijn voor vmbo met dierverzorging en daarna mbo paraveterinair gekozen hebben.

Maargoed, achteraf makkelijk praten. Toen ik 13 was had ik nog geen idee wat ik later wilde :+
En ik mocht niet naar vmbo want ik kreeg vwo advies :roll:


Ckv is bij ons verplicht voor alle profielen.
De vakken die verder in mijn profiel komen zijn engels, nederlands, wiskunde A, duits, geschiedenis, aardrijkskunde, economie en dan kunst/beco (+gym, maatschappijleer etc)

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:44

Ohja gym en maatschappijleer had ik idd ook :j

:wave:

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-21 10:34

Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn mentor gehad die ook kunst docent is en dit heeft wel bevestigd dat ik het denk ik niet echt een leuk vak zal vinden.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-21 10:43

Maar nog steeds zijn ervaringen over bedrijfseconomie welkom, ik wil namelijk nog graag meer weten over de inhoud van het vak.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-21 15:51

Ik heb bedrijfseconomie gekozen. Niet omdat dit nuttiger is, maar omdat ik het denk ik wel leuker vind dan kunst. En mocht het echt niet bevallen kan ik het voor de herfstvakantie nog inruilen voor iets anders.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-21 18:20

Ik was wel redelijk overtuigd, maar nu begin ik toch weer te twijfelen. We hebben nu met economie twee thema's bedrijfseconomie en die vind ik toch wel echt een heel stuk minder leuk en ook moeilijker. Maarja, beeldende kunst ben ik wel van overtuigd dat ik het niet ga kiezen en dan is mijn enige optie nog frans. Maar ik heb al duits gekozen en ik wil echt niet twee vreemde talen houden, en al helemaal niet frans. in de onderbouw heb ik ook niet echt opgelet daarbij of mijn best gedaan dus ik ben er ook niet goed in.

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:24

Verder geen vakken die je kunt kiezen? Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Bedrijfseconomie heb je iig altijd nog wat aan later. Ik vind dat een van de weinige vakken die je in werkzame leven ook nog tegenkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:43

miccamaaike schreef:
Verder geen vakken die je kunt kiezen? Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Bedrijfseconomie heb je iig altijd nog wat aan later. Ik vind dat een van de weinige vakken die je in werkzame leven ook nog tegenkomt.

Ik ben dan weer van mening dat je vrijwel alle stof die je op het VO krijgt, ook wel beheerst als je een keer een introductieboek (al dan niet uit het hoger onderwijs) openslaat. :o

Ik denk eerder dat de belangrijkste les voor de TS nu is, dat alles niet altijd alleen maar leuk en makkelijk kan zijn. :+

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 05:39

Ik zou me idd niet al te druk maken over wat je in de toekomst nodig zou kunnen hebben.

Als je iets aan kennis mist, is omscholen of bijscholen altijd nog een optie. :)

Je weet toch pas echt welke richting je op wilt, zodra je aan het werk gaat. Tenminste, werkt voor veel mensen zo.

:wave:

Texas02
Berichten: 4471
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 06:56

Bedrijfseconomie kan soms best lastig zijn, maar ik denk wel dat je er veel aan kunt hebben. Vooral als je later misschien een eigen bedrijfje wilt starten. Je zult er waarschijnlijk leren hoe je een balans leest en maakt, crediteuren en debiteurenadministratie, misschien een stukje boekhouden (wat zet je debet, wat zet je credit, hoe zorg je er met juist boekhouden voor dat de balans klopt). Dit valt onder bedrijfsadministratie, maar ik kan me zo voorstellen dat je dat ook zult krijgen. Verder hoe een bedrijf werkt, winst berekenen, btw berekenen, verkoopsprijs berekenen, renteberekeningen en waarschijnlijk ook veel stof om te leren, zonder berekeningen.. Ik vond het wel heel interessant en ook best makkelijk, maar door ziekte niet af kunnen maken (dit was MBO), maar het moet je liggen. Een deel van de klas was voor het einde van het jaar al afgehaakt omdat ze het saai vonden en veel te moeilijk. Een deel mocht niet verder vanwege slechte cijfers en bij een deel ging het goed.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-21 08:06

miccamaaike schreef:
Verder geen vakken die je kunt kiezen? Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Bedrijfseconomie heb je iig altijd nog wat aan later. Ik vind dat een van de weinige vakken die je in werkzame leven ook nog tegenkomt.

Niet echt, ik zit op een kleine school dus roostertechnisch is het niet mogelijk om bij elk profiel elk vak te kiezen. Anders had ik denk ik bio gekozen.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-21 08:11

Mkango schreef:
miccamaaike schreef:
Verder geen vakken die je kunt kiezen? Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Bedrijfseconomie heb je iig altijd nog wat aan later. Ik vind dat een van de weinige vakken die je in werkzame leven ook nog tegenkomt.

Ik ben dan weer van mening dat je vrijwel alle stof die je op het VO krijgt, ook wel beheerst als je een keer een introductieboek (al dan niet uit het hoger onderwijs) openslaat. :o

Ik denk eerder dat de belangrijkste les voor de TS nu is, dat alles niet altijd alleen maar leuk en makkelijk kan zijn. :+

Waarom zou ik niet het vak kiezen die ik waarschijnlijk het leukst zal vinden als het toch niet echt uitmaakt omdat als je het later nodig hebt je het makkelijk kan bijscholen volgens jou?

Vanillia
Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:26

Mkango schreef:
Ik denk eerder dat de belangrijkste les voor de TS nu is, dat alles niet altijd alleen maar leuk en makkelijk kan zijn. :+


Dit. Niks is altijd alleen maar leuk en makkelijk; school niet, een vervolgopleiding niet en werk ook niet.
Ik zou de keuze voor een profiel en vak meer af laten hangen van welke vervolgopleiding je wil gaan doen dan van wat nu leuk en makkelijk lijkt.

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:31

Vanillia schreef:
Mkango schreef:
Ik denk eerder dat de belangrijkste les voor de TS nu is, dat alles niet altijd alleen maar leuk en makkelijk kan zijn. :+


Dit. Niks is altijd alleen maar leuk en makkelijk; school niet, een vervolgopleiding niet en werk ook niet.
Ik zou de keuze voor een profiel en vak meer af laten hangen van welke vervolgopleiding je wil gaan doen dan van wat nu leuk en makkelijk lijkt.

Maar dan moet je wel weten wat voor vervolgopleiding je wilt gaan doen.

En dat is voor veel mensen nog een ver van hun bed show op het moment van profiel kiezen.

:wave:

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-21 08:38

Vanillia schreef:
Mkango schreef:
Ik denk eerder dat de belangrijkste les voor de TS nu is, dat alles niet altijd alleen maar leuk en makkelijk kan zijn. :+


Dit. Niks is altijd alleen maar leuk en makkelijk; school niet, een vervolgopleiding niet en werk ook niet.
Ik zou de keuze voor een profiel en vak meer af laten hangen van welke vervolgopleiding je wil gaan doen dan van wat nu leuk en makkelijk lijkt.

Ik weet nog niet welke opleiding ik wil gaan doen. Ik denk iets in de richting van media. Ik heb al economie en zelfs voor een economische studie hoef je niet eens economie in je pakket te hebben. Scheikunde, natuurkunde en biologie liggen mij niet echt dus daar zal ik ook geen studie mee willen doen. Behalve dus studies in die richting zal ik nu al zo ongeveer elke richting op kunnen. Dus ja, ik kies lekker wat mij het leukst/makkelijkst lijkt. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers