Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 17:38

Hoihoi,

Ik moet heel binnenkort een profielkeuze maken. Ik ga voor cm/em. Ik moet alleen nog een extra vak kiezen en ik twijfel heel erg. Ik zit trouwens op een best kleine school dus ik kan bijvoorbeeld geen bio of scheikunde als extra vak kiezen omdat dat niet kan qua roosters en docenten.

Ik moet kiezen tussen beeldende kunst of bedrijfseconomie. Ik vind opzich tekenen best wel leuk en kan het ook aardig, maar wel als ik teken wat ik zelf leuk vind. Ik vind realistische mensen en dieren tekenen leuk, maar andere dingen en ook meer de knutsel achtige (3dwerkjes, kleien etc) van beeldende kunst vind ik stukken minder leuk. Ook ervaar ik nu al dat ik het te lang uitstel en geen zin heb om er aan te beginnen en dan in de week voor de deadline erg veel moet doen. Oja en ook een groot minpunt is de theorie, er komt dan namelijk kunstgeschiedenis bij en dat vind ik heel erg saai.

Bedrijfseconomie hebben we niet in de onderbouw dus ik weet ook niet of ik het leuk zal vinden. Economie wel, die kies ik ook en dat vind ik wel te doen opzich. Maar economie wordt volgensmij wel een stuk moeilijker in de bovenbouw, nou is dat opzich niet zo'n punt maar misschien wordt het wel veel als ik twee economische vakken heb die ik allebei moeilijk vind. Ook hoor ik heel verschillende verhalen over bedrijfseconomie, de een zegt makkelijker dan eco de ander zegt vele malen moeilijker. En sommige zeggen 80% rekenen en anderen zeggen weer dat het alleen wat basis rekenen is en verder theorie.

Oja en ik weet dat je een vak natuurlijk niet moet kiezen of laten vallen voor een docent, maar ik weet al wel zeker welke docent ik voor kunst zou krijgen en van hem vind ik het vak niet bepaald leuk en raak ik niet gemotiveerd. Bij bedrijfseconomie weet ik het niet.

Ik weet ook niet precies wat ik na de middelbare wil doen dus daar kan ik mijn keuze niet op baseren. Ik denk niet dat ik een economische studie ga doen, eerder iets met media ofzo. Daarvoor is kunst misschien nuttiger maarja ik teken voor mijn hobby ook al en fotografeer ook.

Dus mijn vraag is, wat zouden jullie in mijn situatie kiezen, waar zou je je keuze op baseren + wat houd bedrijfseconomie nou eigenlijk in? (behalve dat het economie voor bedrijven is ;) )

De meeste mensen in mijn omgeving denken dat ik het best kunst zou kunnen kiezen. Maar ik weet het niet. Omdat je dan vaak bezig bent met wat langere projecten en veel reflecteren enzo ( :') ) en stel ik vind bedrijfseconomie makkelijk dan is het gewoon alleen leren voor een toets en klaar.


MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:40

Je zou eens kunnen vragen of je de bovenbouw boeken van bedrijfseconomie kan inzien? Dan heb je een beter beeld.

Ik heb kunst gehad maar had achteraf meer gehad aan bedrijfseconomie want daar heb je in het dagelijkse leven veel profijt van.

Marije112
Berichten: 3385
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:41

Wat wil je later gaan studeren of worden? Lijkt me een belangrijk punt.

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!

Muisbal
Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:42

Kan je niet beide vakken kiezen? Dan kan je eventueel altijd nog 1 van de 2 laten vallen. Of natuurlijk gewoon allebei halen als het kan :D

Ik zelf zou kiezen voor bedrijfseconomie, daar heb je hoogstwaarschijnlijk meer aan dan beeldende kunst.

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 17:44

Marije112 schreef:
Wat wil je later gaan studeren of worden? Lijkt me een belangrijk punt.


Zoals in de tekst al staat, weet ik het nog niet echt. Maar wel iets richting de media kant denk ik. Of psychologie, maar dat is veel bio en bio is ook niet helemaal mijn ding.

Deze keuze ga ik denk ik vooral maken op wat ik leuk vind omdat ik nou eenmaal nog een vak moet kiezen en de rest van de vakken die ik belangrijk vind heb ik al gekozen.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 17:45

Muisbal schreef:
Kan je niet beide vakken kiezen? Dan kan je eventueel altijd nog 1 van de 2 laten vallen. Of natuurlijk gewoon allebei halen als het kan :D

Ik zelf zou kiezen voor bedrijfseconomie, daar heb je hoogstwaarschijnlijk meer aan dan beeldende kunst.


Klopt, daar heb ik ook wel aan gedacht. Ik denk niet dat ik ze allebei zou willen houden haha ik doe het liefst niet meer dan nodig is :Y) Maar ik zou wel kunnen kijken of dat eventueel te regelen valt.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 17:47

MarlindeRooz schreef:
Je zou eens kunnen vragen of je de bovenbouw boeken van bedrijfseconomie kan inzien? Dan heb je een beter beeld.

Ik heb kunst gehad maar had achteraf meer gehad aan bedrijfseconomie want daar heb je in het dagelijkse leven veel profijt van.


Dat zou ik idd eens na kunnen vragen.

Ik denk dat voor nu mijn voorkeur wel bij kunst ligt, maar bedrijfseconomie heb je waarschijnlijk wel meer aan ja. Maar ik denk niet dat ik een economische studie ga doen en voor het dagelijks leven is dan economie handiger dan bedrijfseconomie toch?

Sydney_Zorro
Berichten: 185
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:50

Ik heb beide vakken en kunst is wel echt vooral 3D projecten, tekenen wat je zelf leuk vind zit er bij ons zeker niet in. En dan heb je nog de kunstgeschiedenis wat wel echt leren is, veel is maar het is niet perse heel moeilijk vind ik dan.

Bedrijfseconomie vind ik wel een slim vak omdat je ook dingen leert over hypotheken etc wat dus in het algemeen slim is voor later. Daar hoef je dus niet perse iets mee te doen maar het gaat vooral over bedrijven, beginbalans, uitgaven en inkomen en hypotheken. Ik vind het persoonlijk best interessant.

Beide vakken hebben dus wel iets maar slimmer is bedrijfseconomie dan denk ik.

Jessica_K
Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:52

Ik heb destijds een profiel gekozen met economie erin, omdat dat meer mogelijkheden bood qua studie. Ik heb daarnaast ook een beeldende kunst-vak gevolgd omdat dat er in mijn geval goed naast paste, maar vond hier weinig aan ondanks dat ik zelf ook wel creatief ben aangelegd.

Ik zou voor bedrijfseconomie kiezen, daar heb je later meer aan.

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 17:54

Sydney_Zorro schreef:
Ik heb beide vakken en kunst is wel echt vooral 3D projecten, tekenen wat je zelf leuk vind zit er bij ons zeker niet in. En dan heb je nog de kunstgeschiedenis wat wel echt leren is, veel is maar het is niet perse heel moeilijk vind ik dan.

Bedrijfseconomie vind ik wel een slim vak omdat je ook dingen leert over hypotheken etc wat dus in het algemeen slim is voor later. Daar hoef je dus niet perse iets mee te doen maar het gaat vooral over bedrijven, beginbalans, uitgaven en inkomen en hypotheken. Ik vind het persoonlijk best interessant.

Beide vakken hebben dus wel iets maar slimmer is bedrijfseconomie dan denk ik.


Bedankt voor je reactie!
Heb je misschien wat voorbeelden van wat voor projecten je met kunst hebt? En zitten er dan ook zo veel eisen aan of mag je wat meer zelf bedenken?

En bij bedrijfseconomie, hoe is dat verdeeld qua inhoud? Veel theorie of juist rekenen? Een beetje begrippen leren ofzo vind ik namelijk echt geen probleem, dat leer ik super makkelijk. Maar als het heel ingewikkeld in elkaar zittende theorie is of veel moeilijk rekenen dan weet ik het niet.

Sydney_Zorro
Berichten: 185
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:46

Met kunst hebben wij nu een project wat geïnspireerd is door de Grieken en Romeinen, dit moet gemaakt worden met een soort karton, maar je mag wel je eigen idee bedenken natuurlijk. Zolang het maar met de Grieken en Romeinen te maken heeft en lijkt op hun bouwkunst. En dan heb je ook eisen zoals dat er lucht en licht doorheen kan.

Bedrijfseconomie is echt een combi van beide, voor de beginbalans met inkomen en uitgaven is het natuurlijk veel rekenen maar begrippen en theorie zijn ook zeker belangrijk. Het is opzich als je het eenmaal snapt allemaal wel goed te begrijpen!

Daantjuh88
Berichten: 1730
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:15

Het is voor mij al een tijd geleden, maar ik moest beide vakken doen. Kunst was echt zo'n vak waarvan ik niks heb onthouden wat ook maar nuttig is. Bedrijfseconomie wel, komt in veel opleidingen ook gewoon terug.

Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:24

Ik zou persoonlijk voor bedrijfseconomie gaan. Kunstvakken worden zelden als criteria gesteld voor een opleiding, behalve voor de kunstacademie wellicht, bedrijfseconomie kan nodig zijn om een bepaalde vervolgstudie te gaan doen :) En uhm, hier iemand die eerst richting food, commerce and technology (scheikunde/eco combi) op ging, toen toch maar niet, toen erg theoretisch (HRM) en nu ingeschreven voor social work. Wat je nu denkt, hoeft niets te betekenen als je je diploma hebt :)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-21 20:30

Trouwens, even een vraagje. Volgens mij wordt vaak de methode "bedrijfseconomie in balans" gebruikt. Op die website staan ook samenvattingen. Daar staat Domein A t/m Domein G en bij elk domein staat een heel verschillend aantal hoofdstukken. Weet iemand wat die domeinen betekenen? Als in, is 1 domein 1 jaar? Of 1 thema? Want in totaal staan er 45 hoofdstukken maar dat zou betekenen dat je 15 hoofdstukken per jaar doet? (op vwo)

Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:39

Shetloveerrr schreef:
Trouwens, even een vraagje. Volgens mij wordt vaak de methode "bedrijfseconomie in balans" gebruikt. Op die website staan ook samenvattingen. Daar staat Domein A t/m Domein G en bij elk domein staat een heel verschillend aantal hoofdstukken. Weet iemand wat die domeinen betekenen? Als in, is 1 domein 1 jaar? Of 1 thema? Want in totaal staan er 45 hoofdstukken maar dat zou betekenen dat je 15 hoofdstukken per jaar doet? (op vwo)


Ik heb het vak niet gehad, maar bij alle vakken heb je vaak meerdere hoofdstukken. Ik had biologie, had 1 SE in de 4e klas en 3 in de 5e (deed havo en naast die in totaal 4 SE"s natuurlijk uiteindelijk centraal examen), bij elk tentamen moest je 6 hoofdstukken leren, maar ze kwamen hier aan toe om dit allemaal te behandelen in de les. Ik ga er vanuit dat er bij BE ook een paar korte, bondige hoofdstukjes bijzitten, vaak zit er wel iets tussen wat bijvoorbeeld een paar pagina's lezen is en op basis van de tekst de vragen beantwoorden, terwijl andere hoofdstukken meer uitgebreid gaan en ook echt over het berekenen van dingen. Je leert soms ook dingen die meer nuttig zijn voor eventuele praktische opdrachten, dan valt het wel onder de stof, maar valt het niet echt op een schriftelijk tentamen te toetsen. Maar als je erover denkt, dan zou ik gewoon een docent mailen of die het je even zou willen toelichten, zeker als het je veel lijkt :)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Tango1979
Berichten: 2525
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:15

Bedrijfseconomie is wat rekenen (statistiek/ kerngetallen berekenen oa), wat theorie en boekhouden, dus balans kunnen lezen, boekingen kunnen maken.

Ik vond het iig leuk, ben HBO bedrijfseconomie gaan studeren. Ik denk dat je daar meer aan hebt in je latere leven dan aan beeldende kunst :o

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:19

Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen ik beeldende kunst had was het niet alleen praktisch maar ook theoretisch, namelijk kunstgeschiedenis. Geen aanrader wat mij betreft :')

KirstenHorse
Berichten: 1290
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:27

[***] schreef:
Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen ik beeldende kunst had was het niet alleen praktisch maar ook theoretisch, namelijk kunstgeschiedenis. Geen aanrader wat mij betreft :')


Hier dezelfde ervaring, ik vond kunstgeschiedenis echt afschuwelijk :+ Ben 'gelukkig' blijven zitten en heb direct kunst vervangen door een ander vak. Als jij nu al weet dat je kunstgeschiedenis heel erg saai vindt, dan zou ik het je absoluut afraden om te kiezen. Wat ik ook lastig vond aan het praktische gedeelte was dat het altijd aan zoveel regels moest voldoen, terwijl ik gewoon iets leuks wilde maken :o

Bedrijfseconomie zal af en toe vast lastig zijn, maar vind ik persoonlijk beter te leren dan die saaie kunstgeschiedenis! :j

Nelis M2+1

Freyr
Berichten: 689
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:42

Op basis van de OP 100% bedrijfseconomie. Als je eigenlijk al zoveel hobbels op de weg ziet voor kunst, moet je dat gewoon niet doen en je er 2 of 3 jaar mee kwellen. Economie vind je leuk, dan vind je zeer waarschijnlijk bedrijfseconomie ook leuk (of nog leuker in mijn geval :D ). Daarnaast bedrijfseconomie is veel meer sommen maken en daardoor veel makkelijker een goed cijfer voor te halen als het je echt niet ligt. Als voorbeeld, ik heb toen ik nog ol het VWO zat een klasgenoot van een 2 naar een 7 op haar herkansing geholpen, puur door oefenen.

Daarnaast heb je voor altijd wel iets aan bedrijfseconomie, de beginselen van boekhouden ect kunnen nooit kwaad.

Edit: Misschien ben ik wel een klein beetje bevooroordeeld, management & organisatie zoals het een paar jaar geleden nog heette was echt mijn favoriete vak en ik heb uiteindelijk mijn werk er ook van gemaakt. Nu werk ik als assistent accountant!

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

linoleum
Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:46

Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn qua rooster, maar ik heb zelf toen bedrijfseconomie gekozen als inhoudelijk vak (wilde iets met cijfers en financieel doen na m’n havo) en daarnaast nog drama omdat ik dat gewoon leuk vond. Volgens mij was ik enige die twee keuzevakken deed in plaats van één, maar geen seconde spijt van gehad.

I'm not weird, I'm limited edition :D

LaPluche
Berichten: 1974
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:48

Ik vond kunstgeschiedenis heerlijk :Y)
Ben dan ook wel echt een museum muts en had in het museum dan ook echt wat aan mijn kennis...
Voor mij een van de vakken die ik daadwerkelijk in mijn ‘volwassen’ leven kan toepassen.

Je moet kiezen waar je je goed bij voelt. Desnoods idd met allebei beginnen en er 1 laten afvallen tzt

tamary
Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:53

Bedrijfseconomie, ook handig als je met je hobby een inkomen wil genereren. Geeft je betere startkansen als je inderdaad als zelfstandig ondernemer verder wil en een andere redelijk betaalde baan al dan niet deeltijd naast hobby is er wel in te vinden (mogelijk online zelfs, zodat je kan gaan wonen waar je wil, mits goede internetverbinding).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 10:02

KirstenHorse schreef:
[***] schreef:
Ik weet niet hoe het nu zit, maar toen ik beeldende kunst had was het niet alleen praktisch maar ook theoretisch, namelijk kunstgeschiedenis. Geen aanrader wat mij betreft :')


Hier dezelfde ervaring, ik vond kunstgeschiedenis echt afschuwelijk :+ Ben 'gelukkig' blijven zitten en heb direct kunst vervangen door een ander vak. Als jij nu al weet dat je kunstgeschiedenis heel erg saai vindt, dan zou ik het je absoluut afraden om te kiezen. Wat ik ook lastig vond aan het praktische gedeelte was dat het altijd aan zoveel regels moest voldoen, terwijl ik gewoon iets leuks wilde maken :o

Bedrijfseconomie zal af en toe vast lastig zijn, maar vind ik persoonlijk beter te leren dan die saaie kunstgeschiedenis! :j


Ja wij moeten nu bij elk hoofdstuk meestal wel een verslag maken over een bepaalde kunststroming en dat vind ik best wel saai. En we krijgen dan idd kunstgeschiedenis erbij in de bovenbouw.
En precies zoals jij ook zegt, ik vind al die eisen die er aan zitten altijd maar vervelend. Als het gewoon het vak tekenen was zou ik het sowieso wel kiezen, maarja.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-21 10:22

Freyr schreef:
Op basis van de OP 100% bedrijfseconomie. Als je eigenlijk al zoveel hobbels op de weg ziet voor kunst, moet je dat gewoon niet doen en je er 2 of 3 jaar mee kwellen. Economie vind je leuk, dan vind je zeer waarschijnlijk bedrijfseconomie ook leuk (of nog leuker in mijn geval :D ). Daarnaast bedrijfseconomie is veel meer sommen maken en daardoor veel makkelijker een goed cijfer voor te halen als het je echt niet ligt. Als voorbeeld, ik heb toen ik nog ol het VWO zat een klasgenoot van een 2 naar een 7 op haar herkansing geholpen, puur door oefenen.

Daarnaast heb je voor altijd wel iets aan bedrijfseconomie, de beginselen van boekhouden ect kunnen nooit kwaad.

Edit: Misschien ben ik wel een klein beetje bevooroordeeld, management & organisatie zoals het een paar jaar geleden nog heette was echt mijn favoriete vak en ik heb uiteindelijk mijn werk er ook van gemaakt. Nu werk ik als assistent accountant!



Ik denk idd voor hoe het over komt in mijn uitleg dat bedrijfseconomie veel meer voor de hand ligt. Maar mijn voorkeur lag eigenlijk meer bij kunst en ik zat op het punt om die te kiezen, de dingen die ik er neer heb gezet zijn de dingen die mij nog net lieten twijfelen. En ik vind economie niet perse meeega leuk maar als ik eventjes goed mijn best doe is het opzich wel te doen.
Maar door al jullie reacties begin ik idd wel te denken dat bedrijfseconomie misschien handiger is. Liever 1 vak waar ik niet zo goed in ben maar gewoon kan leren voor een toets en klaar dan een vak waar ik telkens aan lange projecten met veel eisen vast zit en tegen op zie.

Fortitude
Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:23

Ik zou bedrijfseconomie kiezen. Daar heb je sowieso wat aan later en hiermee blijven meer opties open voor een vervolgstudie.

Als je wilt verbeteren in kunst zou ik dat niet op school doen maar eventueel met iets van een cursus of workshop, kan vast ook digitaal tegenwoordig. Hou er ook rekening mee dat het merendeel van de klas daar waarschijnlijk zit 'omdat ze iets moesten kiezen en dit makkelijk leek'. Zo was dat in ieder geval in mijn tijd, toen de dinosauriërs nog rondliepen :') ik heb zelf management & organisatie gedaan, de mensen die kunst hadden gekozen hadden daar best spijt van. Was idd ook meer geschiedenis destijds en dat 'makkelijk' viel ook best tegen _O-

Anyways, het punt was dat ik niet denk dat je hoeft te verwachten dat je daar echt iets nuttigs opsteekt.

Ik weet niet hoe de vakken tegenwoordig zijn, maar bij management en organisatie heb ik onder andere vanalles over hypotheken en het financiële stuk van bedrijven geleerd. Kwam ook terug in mijn HBO (en dat was animal husbandry dus geen economie). En inmiddels ben ik administrateur dus gebruik het zowat dagelijks :j

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: R00s en 71 bezoekers