Dierenverzorger opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Photograph
Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-20 01:24

Beste bokkers,

Ik wil graag na me havo een dierenopleiding doen, waarbij ik later in een dierentuin kan gaan werken. Deze opleiding moet een hbo opleiding zijn.

Ik kan er maar 1 vinden en die zit in Leeuwarden, veelste ver van mij.

Kan iemand me helpen?

Met vriendelijke groet,

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)


Autumnn
Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 01:38

Wat is je vraag en wat wil je doen in een dierentuin met je hbo-opleiding ?

BaileyMix
Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 01:39

In ieder geval niet een studie niet kiezen omdat het te ver weg is, dat is geen reden. Je kan natuurlijk gewoon verhuizen.

Verder, geen dierverzorging gaan doen. Is geen werk in, zeker niet op hbo-niveau.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 01:43

Een tip voor je havo-examen Nederlands: me havo is mijn havo.

Verder is praktisch geen werk op hbo-niveau in de dierentuin, in ieder geval niet in de dierenverzorging. Met dierenmanagement kun je vooral je eigen huisdieren managen, want werk is er slechts voor 1%,

Photograph
Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-20 01:46

Autumnn schreef:
Wat is je vraag en wat wil je doen in een dierentuin met je hbo-opleiding ?


Dieren verzorgen, voeren etc

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

Photograph
Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-20 01:47

Mazida schreef:
Een tip voor je havo-examen Nederlands: me havo is mijn havo.

Verder is praktisch geen werk op hbo-niveau in de dierentuin, in ieder geval niet in de dierenverzorging. Met dierenmanagement kun je vooral je eigen huisdieren managen, want werk is er slechts voor 1%,


Ik sta een 8 voor Nederlands dus weet dat best, maar denk liever niet na over correct Nederlands in de vakantie.

Ik zie wel een dierenverzorging opleiding voor de dierentuini in leeuwarden. Maar hoe bedoel je? Zoeken ze geen dierenverzorgers?

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

LiannePuthzy
Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 01:47

Photograph schreef:
Autumnn schreef:
Wat is je vraag en wat wil je doen in een dierentuin met je hbo-opleiding ?


Dieren verzorgen, voeren etc


Is dat niet meer mbo niveau?

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Photograph
Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-20 01:47

BaileyMix schreef:
In ieder geval niet een studie niet kiezen omdat het te ver weg is, dat is geen reden. Je kan natuurlijk gewoon verhuizen.

Verder, geen dierverzorging gaan doen. Is geen werk in, zeker niet op hbo-niveau.


Sommige mensen hebben geen geld om te verhuizen helaas.

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

BaileyMix
Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 01:52

Vreemd, want hele volksstammen verhuizen voor hun studie, arm en rijk. Je hoeft niet meteen een volledig huurhuis hè.


Dierverzorging is veelal mbo. En er is geen werk in. In dierentuinen is echt helemaal geen werk te vinden, op iedere vacature reageren ontzettend veel mensen. Echt, je kunt beter nog eens goed nadenken en kijken of je iets anders naar je zin kunt vinden.

Leandra
Berichten: 1591
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 01:57

Vacatures in dierentuinen worden veelal intern (stagiaires of andere medewerkers) ingevuld of door iemand die echt perfect past. Omdat ze zoveel reacties krijgen op vacatures hebben ze die perfecte match voor het uitzoeken.
Ik ben zelf paraveterinair en heb al een aantal keer gesolliciteerd bij de dierentuin hier in de buurt. Maar telkens afgewezen.
Ook verdient het absoluut niet veel.
Het lijkt ook heel leuk werk maar het is ontzettend hard werken voor een minimaal salaris. De vraag is of je dat wilt.

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 02:19

Tip: denk nog eens na over je toekomst.
Dierverzorger in de dierentuin wil iedere paraveterinair/dierenverzorger. En de dierentuin zijn het voortbestaan niet eens zeker na corona. Dus ik zou iets kiezen met grotere baangarantie.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 02:24

Hoezo kun je niet verhuizen @photograph? Als je weinig geld hebt en je ouders ook weinig, kun je vanuit de overheid een aanvullende beurs krijgen en daarnaast kun je natuurlijk ook tegen een hele lage rente lenen bij DUO. En met een bijbaantje kun je ook al veel bekostigen, legio studenten leven zo.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 02:25

En wat wil je graag in de dierentuin, heb je daar al over nagedacht? Echt verzorgen is meestal toch vooral alleen maar veel poep ruimen, eten voorbereiden en voeren.

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 02:53

Dromen mag altijd, maar een fulltime baan als dierverzorger in een dierentuin vinden en er een goed inkomen aan overhouden waarmee je je HBO studie kan afbetalen wens ik je veel succes mee. Ik ben jaren geleden gestopt als (paarden-)paraveterinair, heb drie banen tegelijkertijd gehad om de rekeningen te kunnen betalen want fulltime functies kreeg je haast nergens.

Werken in de dieren is en blijft leuk, maar kan loodzwaar zijn en de lonen zijn echt geen vetpot. Als je al het geluk hebt om ergens tussen te komen is vaak een relevante studie niet eens van belang. Mijn tip is dus; kies een HBO studie waar je echt wat aan hebt en doe bijvoorbeeld een thuisstudie dierverzorging/paraveterinair op MBO niveau er na.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Borisje
Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 07:31

Ik werk als paraveterinair/dierverzorger in een asiel, en hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik het over mocht doen was ik wat anders gaan doen.
Kwa salaris doe je bijna vrijwilligerswerk, hard en zwaar werk voor bijna niks, en de baangarantie is heel klein. Je moet of veel geluk hebben of er via via inrollen.
Ik zou het niemand aanraden. ;)

Volg je hart en je droom, dat is zeker belangrijk, maar denk nog wel 3 x na of je dit echt zo leuk vind.
Als je het persé wil zou ik eerder kiezen voor bijv. diermanagement, daar kun je meer kanten mee op.
Succes!

KittyDylan
Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 07:40

Dierverzorging is toch echt veelal mbo. En als iemand die een mbo-4 dierverzorging heeft gedaan zeg ik graag, kies toch iets anders... meer dan de helft red je met gezond verstand ook wel en de rest zou je met een cursus kunnen leren, en de baangarantie is flut (vrijwillig of een laag loon)
Ik ben dan ook in een andere sector gaan werken na mijn opleiding..

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

othelloster
Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 07:46

Ik heb wel die opleiding gedaan. En tot hedendaags werkzaam tussen de dieren.
Wel niet de categorie dieren waar ik voor geleerd heb maar goed.
Ik ben werkzaam tussen de paarden en koeien voor fulltime in de week.
Mijn ervaring is dat als je echt alleen enorme passie hebt voor het gene dat je er tussen komt. Je moet er al tussen ziin gekomen in de periode van je studie. Dan moet je al een goede naam hebben. Doe je het er buiten. Kom je er vrijwel niet meer tussen.

Lucia88
Berichten: 524
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 08:38

Super leuk!
Ik heb zelf Barneveld dierverzorging gedaan, daar zat ook een HBO opleiding toendertijd.
Zelf heb ik bewust voor MBO gekozen omdat het mij meer paste (ik ben gestopt met Havo/vwo en kon snel na een paar examens mijn vmbo diploma halen)
Ik weet niet hoe het nu zit met de niveaus hoor!
Geen moment spijt van gehad dat ik voor MBO ging, ook leuke baantjes gehad!
In omgeving Barneveld zijn genoeg kamers of kostgezinnen, misschien is dat een mogelijkheid?

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:01

Bedenk goed dat hbo veel analytischer is: je taken zijn meer richting management, aansturen van personeel, meer computerwerk etc. Terwijl mbo vaak veel praktischer is: het is echt gericht op “doen”.
Beroepen zoals verpleegkunde en social work zijn natuurlijk vrij praktische beroepen, ook op hbo niveau, maar ook hierin is het bovenstaande verschil tussen hbo en mbo te merken.

Anyways, het lijkt me dus sterk dat je dieren gaat verzorgen met een hbo studie. Een hbo’er in een dierentuin (voor zover daar vraag naar is) zal waarschijnlijk weinig tot niet met de dieren zelf in aanraking komen.
Ik adviseer om je echt nog wat meer te verdiepen in verschillende studies en bekijk dan ook vooral waar werk in te vinden is.

Ga je liever een praktische richting op? Verdiep je dan vooral in een mbo opleiding. Je kan daarna altijd nog hbo gaan doen. Voor hbo moet je echt klaar zijn wil je het halen is mijn ervaring.

laura1987
Berichten: 7128
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:05

Zelf heb ik dierverzorging mbo 4 gevolgd en ik kan je zeggen dat er haast niemand van onze opleiding daadwerkelijk is gaan werken in die branch. Niet omdat we niet willen, maar puur omdat er geen werk in te vinden is.

Mocht ik de tijd 15 jaar terug kunnen draaien zou ik een andere opleiding kiezen waar meer werk in te vinden is en dieren als hobby houden :)

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

Kairos
Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:45

Ik zou een andere opleiding kiezen met meer baangarantie. Naast dat is er op HBO niks waar je echt in de richting dierverzorging komt(diermanagement is meer gericht op managementsfuncties) , plus de voorkeur gaat voor dat soort functies vaak uit voor MBO'ers, ook omdat die vaak goedkoper zijn. (Hoeft niet altijd op te gaan, maar het komt toch wat vaker voor dat MBO'ers minder betaald krijgen dan HBO/WO). Plus neem daarbij dat dierentuinen het nu financieel zwaar hebben, die zullen nu zeker geen overgkwalificeerd personeel aannemen, met oog op dat het aanbod naar dierentuinpersoneel al veel hoger is dan de vraag.

Het advies wat Dioxide geeft ga ik in mee.:)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

gabyfedde
Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:52

Waarom wil je een HBO opleiding doen? Omdat je HAVO doet? Houd er rekening mee dat HBO veel theoretischer is, meer gericht op management etc. Wil je opgeleid worden om voor dieren te zorgen dan is MBO een veel logischere keuze. Maar hoe dan ook leidt een opleiding ‘in de dieren’ lang niet altijd tot een baan in die sector. Er is simpelweg veel te weinig werk, je moet echt mazzel hebben.
Ik ben zelf gediplomeerd dierverzorger en paraveterinair (2 opleidingen). Werkzaam als humaan mondhygiënist.

Amber_anne
Berichten: 6899
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:03

Als je echt in een dierentuin wilt werken dan kun je proberen er voor te gaan. De eerste stap zou zijn om op het aeres (Barneveld of Almere bijvoorbeeld) te starten. Alle stages bij dierentuinen te doen en de hele opleiding proberen te betrekken op dierentuinen. Dat is de enige manier hoe je een kans maakt om ertussen te komen.

Zelf ook een mbo 4 dierverzorging gedaan en werk momenteel in een andere sector. Niet omdat ik geen passie heb of ontzettend hard wil werken maar omdat er buiten de Randstad gewoon haast geen banen zijn. De banen die er wel zijn zijn voornamelijk in pensions. Zelf zou ik het liefst aan de slag gaan bij een kinderboerderij maar daar is helemaal geen vraag naar

purny
Berichten: 27457
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:16

Is er veel baangarantie in te vinden? Daar zou ik ook naar kijken. Een opleiding dierenverzorging is leuk maar als er vrijwel geen werk in is te vinden dan vind ik het zonde van je geld.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

ellepel
Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:21

ik heb vroeger die opleiding gedaan,was toen in Leeuwarden
en ik begrijp dat je zegt van ik ga niet verhuizen voor de opleiding....ik wilde vroeger eerst naar Barneveld,maar durfde dat toen niet aan.
maar als je werk wil dan is dat ook niet meteen in jouw buurt,dus zul je daarna alsnog moeten verhuizen.
is ook iets om rekening mee te houden.
en er een goede betaalde baan in vinden is echt heel moeilijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers