Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde
Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-20 17:23

Ik ben verpleegkundige en werk binnen een kleinschalige organisatie. Doe over het algemeen geen onregelmatige diensten meer, heb een meer coördinerende/inhoudelijk ondersteunende/beleids-functie. Echter geen leidinggevende/manager. Ik ben binnen de organisatie de enige die 'doet wat ik doe'. Als collega's ergens tegenaan lopen komen ze al gauw bij mij terecht. Dat varieert van zorginhoudelijke dingen (acuut en minder acuut), tot 'ik heb een snotneus moet ik me laten testen op corona', 'er heeft iemand gebeld of we nog stageplekken hebben', 'ik heb een dagdienst en Pietje een late maar mogen wij wel ruilen' (ik maak voor 1 van onze locatie de roosters, dit deed ik al toen ik zelf in het betreffende team meewerkte). Maar deze vragen komen dus op elk mogelijk tijdstip van de dag en ook in het weekend. Ik werk 34 uur en wordt er vrij gelaten hoe ik dat indeel, dus dat is erg prettig, maar in praktijk komen de vragen altijd- vrij of niet vrij. Ik heb tijdens werkoverleggen al eens aangegeven dat als er écht wat is, ze mij best in de weekenden mogen bellen, maar als het iets is dat kan wachten, dan liever niet (gepoogd het beeld te schetsen dat niet alleen dát team mij belt met vragen, maar dat de andere locaties dit ook doen.. en ik dan al gauw 6 keer per weekend iemand aan de lijn heb).
Het is daardoor iets beter geworden, maar helemaal stoppen doet het niet. Nu ben ik wel zover dat als ik in het weekend appjes krijg met onbelangrijke dingen, dat ik aangeef dat ik erop terug kom als ik aan het werk ben. Zie ik echter dingen langskomen waar ik 'gedoe' over verwacht (voorbeeld; collega niet helemaal fit, moet eigenlijk werken, vraagt in groepsapp of iemand anders kan/wil, niemand reageert, maar collega meldt zich ook niet ziek. Formeel hoef ik er dan niks mee, maar ik ben er in mijn hoofd wél mee bezig.. 'wat als ze toch zieker wordt en zich last minute afmeldt, dan moet ik zelf die dienst doen want er is geen vervanging, etc.). Daar gaat dan mijn relaxte zondagmiddag... Dat ik doordeweeks geen echt vaste werktijden heb en dus op random tijden gebeld wordt, heb ik niet zoveel moeite mee (al is een middag écht vrij nemen daardoor ook zo ongeveer onmogelijk), al vind mijn vriend het wel bloedirritant als ze me savonds bellen, en heeft dan weer commentaar op mij.

Hoe laat ik dat los? Mijn collega, manager, heeft ook snachts haar telefoon aan en is dan bereikbaar. Ik doe dat al niet, baas en zij vinden me volgens mij maar kinderachtig maar daar begin ik echt niet aan, dan sta ik altijd op scherp.. Manager kan dingen veel sneller loslaten, zij is er in haar hoofd niet nog een uur mee bezig achteraf. Ik wel.

Baas is het met mij eens dat het niet handig is dat ik nog steeds plan (en dus ook calamiteiten oplos) voor 1 locatie, maar hier is helaas nog geen vervanger voor. Ik merk dat, als het een weekend rustig is, ik eigenlijk al angstvallig bezig ben met 'wanneer er wel weer wat gaat zijn, want het is te rustig'.. Niet leuk, ik wil rust in mijn kop.
Herkennen mensen dit, en hoe gaan jullie hiermee om?

heb wel eens gedacht om een aparte werktelefoon te gaan gebruiken, maar A) iedereen (ook zakelijke contacten) heeft mijn privénummer al (dus die zullen ze, per ongeluk of niet, blijven gebruiken) en B) er zijn wel degelijk situaties waarbij ik wel bereikbaar moet/wil zijn (corona uitbraak anyone...)

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:36

Herkenbaar en lastig want ik snap je dilemma's wel.
Als je hier echt iets mee wilt doen dan zul je zelf het initiatief moeten nemen want een ander doet het blijkbaar niet. En dan kom je al snel uit op een bericht waarin je aangeeft dat je in het weekend alleen benaderd wilt worden voor echt belangrijke (spoed) zaken en dat andere zaken per mail (die je dan uiteraard pas opent als je weer op je werk bent) aangevraagd kunnen worden en dat je er dan binnen een x-tijd op terug gaat komen.

Denk er ook eens over na wat je met dat appen wilt. Het kan allemaal best handig zijn, maar soms ook een bron van minder positieve zaken.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:43

Het werk anders indelen lijkt me. En het minder normaal laten worden dat iedereen voor elk wissewasje gaat bellen. Mensen moeten gewoon wat verder vooruit gaan kijken met zulke vragen en het vragen als je aan het werk bent, of het zelf oplossen.
En verzorg een achterwacht voor dringende vragen voor als jij niet aan het werk bent.

In mijn organisatie is het totaal niet normaal om mensen op hun vrije dag te bellen, dat is helemaal ingeburgerd, en niemand doet dat ook. Mijn werktelefoon neem ik niet eens mee naar huis.
Het kan dus wel.

[o]

Shadow0
Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:46

Ik denk dat een werktelefoon een goed begin is. Verder is het vooral dat je bij jezelf en bij de mensen om je heen moet afleren om ook steeds bereikbaar te zijn.

Dus, een beetje structuur: je checkt bv je werkapp, je werkmail en je voicemail op enkele gezette tijden. NIET de hele dag door.
Verder vooral iedereen veel naar de werktelefoon verwijzen en alles wat je op je persoonlijke telefoon krijgt dat minder is dan 'het gebouw staat in brand' gewoon negeren. Maak duidelijk dat je op de tijden dat je beschikbaar bent (misschien ook een agenda delen?) echt heel erg meewerkend bent... via je werktelefoon.

Maar maak ook duidelijk dat je via je prive-telefoon toevallig heel vaak helemaal niet bereikbaar bent. Je kunt een heleboel dingen op stil zetten, dat scheelt al een stuk. Je hebt ook de Do Not Disturb-instelling die je automatisch kunt aanzetten en weer uit laten gaan op bepaalde tijden, en je kunt dan zelfs uitzonderingen instellen. (Bv je familie bv, of als er meerdere keren vanaf 1 nummer gebeld wordt.)

Bellen ze en neem je toch op, meteen vragen naar de spoed en anders gesprek weer afkappen. ("Zullen we dit op [ZIE KALENDER] tijd even verder bespreken? Ik moet nu even door met (koken, klussen, sporten, dringende bezigheiden, netflixen, telefoontje op de andere lijn, whatever) Tot dan!")

En als mensen inderdaad het idee hebben dat ze genegeerd worden, dan reageer je met "niet gezien, heb je het naar mijn werktelefoon gestuurd?" (ook als je het wel gezien hebt en weet dat ze dat niet gedaan hebben) en als ze dan moeten toegeven dat ze dat niet gedaan hebbben: "oh sorry, nee, niet gezien, stuur het aub naar mijn werktelefoon want dan vergeet ik het niet."

De meesten krijgen het wel door, vooral als het ze verder ook niet veel oplevert om toch moeite te doen jou te vinden. En dan is het vooral een kwestie van zelfbeheersing: bereikbaar zijn als je zegt dat te zijn maar vooral niet stiekem toch nog even kijken als dat niet de bedoeling is.

Autumnn
Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:49

Ik snap je issue. Weten je collega’s ook wanneer je wel/niet aan het werk bent? Voor jou zijn flexibele werktijden handig, maar voor je collega’s is het natuurlijk erg onhandig. Zij weten niet wanneer je wel/niet aanwezig bent. Je kan ze niet kwalijk nemen dat als je werktijden elke week wisselen, zij dit niet weten.
Misschien dit duidelijker maken en je grenzen goed bewaken. Een werktelefoon is stap 1. Verder Telefoon niet opnemen of niet reageren op Whatsapp. Spreek je werktijden in je voicemail en zet in je handtekening neer wanneer je werkt die week.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:15

Juist een ander nummer voor je privé nemen en je zakelijke uitzetten als je vrij bent. Je noemt jezelf verpleegkundige, geen manager/leidinggevende. Dus dan ga ik er vanuit dat je ook niet betaald wordt om 24/7 beschikbaar te zijn. Zou 'ns kijken welke loonschaal er bij hoort en dat voorleggen aan je baas als zij je er op aankijken dat je privé en zakelijk gescheiden houdt.

Lieke
Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:31

Ik zou absoluut je privé en werk telefoon apart houden. Dat betekent wel dat je heel consequent moet zijn: elke collega die je belt op privé, vriendelijk maar dringend verzoeken dat nr te verwijderen en vooraf uiteraard goed communiceren.

Verder heel duidelijk met je leidinggevende afspreken voor welke spoedgevallen je evt buiten werktijden bereikbaar bent en hoe je dan bereikbaar bent. De rest: niet opnemen, niet reageren of heel kort melden dat je vrij bent.

Uiteraard moet je dan wel ook vooraf heel duidelijk zijn naar je collega’s en ook zorgen dat zij weten wanneer je wel werkt. De rest lossen ze maar op zonder jou. En het zal je verbazen; het gaat misschien 1 of 2 keer fout, maar daarna blijkt dat ze hun problemen heel goed zelf kunnen oplossen.

In het begin zal het even doorzetten zijn, maar later heb je er vee profijt van. Vergeet niet dat het om je eigen werkplezier en vooral ook je eigen gezondheid gaat.

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:03

En als die scheiding niet kan gewoon de “niet storen” functie aan. Gaat hier automatisch om 1730 aan en 0900 weer uit. Ideaal :-)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Sanniej_
Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:27

Lastig probleem herken het ook wel werk ook in de zorg..
Probeer soms maar gewoon geen apjes te openen en te laten.
Wordt je ook vaak gebeld? Apjes kun je natuurlijk gewoon ook niet beantwoorden ;)

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:35

Ik heb ook een werktelefoon. Die gaat op donderdag uit als ik naar huis ga en op maandagochtend weer aan. Ik werk ook in de zorg, ben o.a. roostermaker (van de artsen en aios) maar ook manusje van alles / vraagbaak op allerlei andere vlakken. Toen ik nog geen werktelefoon had, werd ik gebeld terwijl ik te paard door het bos hobbelde, daar had ik geen zin meer in. Mijn leidinggevende heeft me gelijk een werktelefoon gegeven en het ding moet van hem ook uit als ik vrij ben. Hij heeft m’n privénummer. Als de pleuris echt uitbreekt, kan men mij via hem bereiken. Zo werd ik op de vrijdag aan het begin van de eerste golf gebeld dat we op zaterdag moesten komen werken (mits beschikbaar) om af te schalen. Mijn leidinggevende belde of ik contact wilde opnemen met het polihoofd, dus het systeem werkte wel.
Degenen die me nu privé nog bellen, krijgen het vriendelijke, maar dringende verzoek om mijn nummer te wisselen voor m’n werknummer.

Oy with the poodles, already

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:43

Hier ook altijd aan het werk... Zucht. Heb met kerst twee weken vrij en ben echt voornemens niets te gaan doen. Behalve voicemails van de centrale telefoon doorzetten naar de admin.
Maar ik heb echt de voicemail mn beste vriend gemaakt. Ben gestopt met naar de telefoon rennen en alles en iedereen aan de kant zetten want telefoon of mailtje. Ik ga ook gewoon lunchen en neem dan niks mee. Alles blijft boven op kantoor.
Als ik handson aan het werk ben staat telefoon sowieeso stil. De rest pakt de assistent op hopelijk.

wortel115
Berichten: 2124
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:02

Zijn er andere verpleegkundigen of ig-ers in je team die om de beurt in het weekend bereikbaarheidsdienst kunnen hebben? Dan maak je op het rooster duidelijk wie dat is met een telefoon nummer erbij. Diegene moet dan in het weekend problemen oplossen of bij ziekte een dienst overnemen.
Ik begrijp je helemaal. Toen ik nog in Nederland woonde en in de zorg werkte was ik ook planner voor mijn team. En je bent dan echt nooit helemaal vrij.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

boeflover
Berichten: 6043
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:07

Ik snap dat je bereikbaar moet zijn voor zieken etc, zeker nu. Maar je schrijft dat er ook veel belletjes zijn van dingen die je later op kunt lossen. Om die mensen aan te leren je niet lastig te vallen buiten werktijd kun je hen vragen je te herinneren aan hun vraag/opnieuw te laten bellen zodra je terug aan het werk bent. Zo schieten ze er niets mee op je buiten werktijd te bellen, want zonder die herinnering doe jij niets. Als ze dan steeds “dubbel werk” hebben aan hun vraag zullen ze al snel wachten tot je op het werk bent, want ze schieten er dus niets mee op. Dan blijf je enkel nog gebeld worden voor de dingen die echt niet kunnen wachten.
vraag wel aan je leidinggevende of jij daar nu eigenlijk verantwoordelijk voor bent? (En of je dan geen consignatie toeslag zou moeten krijgen bij je salaris?)

Hommage
Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:26

Wat ik niet helemaal begrijp, je bent in dienst als vp'er en niet als locatiemanager oid? Dan heb je volgens cao toch gewoon het recht om op vrije dagen niet te hoeven reageren op werkgerelateerde telefoontjes? Ik zet onze app vaak op stil en zonder meldingen én in het archief wanneer ik vrij ben. Dan zie ik niks. Wanneer ze bellen weet ik dat ze willen dat ik kom werken, maar je bent op een vrije dag niet eens verplicht om op te nemen volgens cao. Tenzij je echt bereikbaarheid dienst hebt natuurlijk, maar dan ben je officieel ook niet vrij.

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:25

boeflover schreef:
Ik snap dat je bereikbaar moet zijn voor zieken etc, zeker nu. Maar je schrijft dat er ook veel belletjes zijn van dingen die je later op kunt lossen. Om die mensen aan te leren je niet lastig te vallen buiten werktijd kun je hen vragen je te herinneren aan hun vraag/opnieuw te laten bellen zodra je terug aan het werk bent. Zo schieten ze er niets mee op je buiten werktijd te bellen, want zonder die herinnering doe jij niets. Als ze dan steeds “dubbel werk” hebben aan hun vraag zullen ze al snel wachten tot je op het werk bent, want ze schieten er dus niets mee op. Dan blijf je enkel nog gebeld worden voor de dingen die echt niet kunnen wachten.
vraag wel aan je leidinggevende of jij daar nu eigenlijk verantwoordelijk voor bent? (En of je dan geen consignatie toeslag zou moeten krijgen bij je salaris?)

Hele goed tip! Maar dan moet TS wel duidelijk haar werktijden aan haar collega's aangeven, het komt nu op mij over dat ze net zoals het uitkomt haar uren maakt en dat is voor collega's dan heel onduidelijk natuurlijk.

koeien op de weg...

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:55

Een werktelefoon lijkt me een goed begin, direct gevolgd door duidelijke afspraken op de werkvloer, communicatie, en zeker ook een stukje zelfdiscipline.
Zo te lezen voel je, en MAAK je, jezelf veel te verantwoordelijk. En dat is, hoe gedreven en betrokken het allemaal ook is, eigenlijk helemaal niet professioneel, en zeker niet gezond.

Begin eens met inzichtelijk te (laten???) maken wie wanneer dienst heeft en wie waarvoor verantwoordelijk en dus bereikbaar is. Onregelmatige diensten hoeft niet te betekenen dat je dan maar 24/7 bereikbaar moet zijn en vragen moet beantwoorden. Je werkt wanneer je dienst hebt, en bent bereikbaar wanneer je bereikbare dienst hebt. Zo simpel kan het zijn.
En wat er buiten jouw diensten om speelt, is nuiet jouw probleem. Dus máák dat er dan ook niet van. Bespreek dit met de locatiemanager/coordinator/HRM-medewerker of wie daar dan ook wél voor verantwoordelijk is.
Aapjes die niet op jouw schouder zitten, moet je daar ook niet voeren...

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Bereikbaar buiten werktijden (zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:47

Ik herken het wel. Ik stond op mijn vorige werk ook continu 'aan', las mails ook in vakanties enz. Ik had wel een leidinggevende functie in de zorg. Mensen wisten dat zij mij bij hoge nood ook mochten bellen als ik niet op het werk was. Ze belden me gelukkig wel niet voor niets als ik niet op het werk was. Maar als ik wel op het werk was, kreeg ik wel veel vragen om dingen op te pakken, waardoor ik vaak langer op werk was dan gepland.

Ik ben van werk veranderd en pak het ook een beetje anders aan. Ik heb een telefoon die ik enkel voor mijn werk gebruik. Collega's hebben wel mijn privénummer, maar cliënten niet. Mijn werktelefoon gaat vanaf 19u uit, zo ook in het weekend. Mails bekijk ik wel regelmatig, maar ik ga niet meer overal dadelijk op reageren. Appjes van collega's reageer ik ook niet meer onmiddellijk op. Ik heb het ook uitgezet dat mensen kunnen zien of ik ze gelezen heb of niet. Het gebeurt dat er op een uur tijd of zo 20 appjes van collega's in de groepsapp komen in het weekend. Ik lees ze dan achteraf wel, maar ga niet altijd reageren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34583
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:27

Daar hebben ze bij mij op het werk (gehandicaptenzorg) een bereikbaarheidsdienst voor, voor de uren/dagen dat de teamleider vrij is en dus niet bereikbaar is. En diensten die open komen moeten wij sowieso al zelf oplossen. Wat dat betreft mag je imo best meer verantwoordelijkheid vragen binnen het team. Het is in ieders belang dat diensten opgelost worden. Als er niemand reageert moet dienstdoende gewoon mensen gaan bellen.

sunshine
Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:10

Ik werk ook in de zorg ( verzorgende IG in de thuiszorg )
Ik kan mezelf heel moeilijk los halen van het werk, dat betekend dat mijn werktelefoon eigenlijk altijd aan staat, hiermee krijg ik dus alle mails, whatsappjes etc mee ook op mijn vrije dagen.
Het is zelfs ooit zo gek met mij geweest dat ik dat ding bij had op vakantie :o maar dat doe ik dus niet meer !
Ik ben planner van de routes die de collega's werken, het is wel eens gebeurt dat ik in het weekend (terwijl ik vrij was ) gebeld werd / whatsapps kreeg voor een wijziging die absoluut tot maandag had kunnen wachten ( was niet relevant voor het weekend ), zulke dingen koppel ik nadien ook echt terug dat zaken die kunnen wachten, ze deze dingen aan mij door kunnen geven wanneer ik er weer ben ( iedereen kan zien wanneer ik werk )

Maar het blijft lastig -O-

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 56 bezoekers