Wat wil jij weten over een beroep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:39

Goof schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vraag me ook al een tijdje af, niet specifiek op één beroep gericht maar;
Ben je tevreden met je salaris/is het wat je had verwacht?


Ja, ik ben dik tevreden.


Ja ik ook en zit nog niet aan de top. Hoewel ik al zicht heb op die top. Dus heel veel groeien zal ik niet meer doen. Maar heb ook geen huur/hypoth dus ja ik ben tevreden.

Eelmo

Berichten: 2927
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:42

Een beetje in hetzelfde straatje: hoe weet je wat je waard bent qua salaris? Voor in onderhandelingen enzo :)

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:24

deksel schreef:
Schemerdier schreef:
Ik weet niet of het hier helemaal gepast is, maar het heeft toch ook wel met je beroep te maken.

Zijn er hier soms ook mensen die tijdens hun studies het gevoel hadden dat het hen nooit zou lukken om ook daadwerkelijk het beroep later uit te oefenen, maar bij wie het werk dan toch meeviel/beter/makkelijker was dan gedacht tijdens de studie?

Ik studeer rechten, laatste jaar dus ben wel bezig met 'wat na juni/augustus' maar pff ik heb nog helemaal niet het gevoel dat ik een jurist kan zijn. Dat ik door de mand ga vallen eens ik ga solliciteren, dat ik helemaal niet bekwaam ben, ook al haal ik dat masterdiploma.
(Net mondeling examen gehad, wel geslaagd maar wat domme antwoorden gegeven, het zal daar ook wat mee samenhangen...)

Ooh, dat heb ik ook heel erg. Dat ik totaal niet het idee heb dat ik straks een goede sociaal werker ben na afronding van deze opleiding.
Ik ga me eens verdiepen in het imposter syndrome.

Ik vraag me af of er hier iemand eigenaar van een zorgboerderij is of iemand die er werkt?


Hier een mede-eigenaar van een woonzorgboerderij :) ( samen met ouders en zus)

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:24

Als je WMO-adviseur bent bij een gemeente, hoe ziet je dag er dan uit? Krijg je de tijd om uitgebreid met iemand in gesprek te gaan en op basis daarvan een advies uit te brengen? Of is het meer veel bureaucratie en gauw moeten oordelen?

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:49

Is het werk van een account leuk? Is het stressvol?

Manieki

Berichten: 261
Geregistreerd: 26-06-08

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:28

Wat bedoel je precies Brokjes? Een accountant, een accountmanager etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 08:23

Manieki schreef:
Wat bedoel je precies Brokjes? Een accountant, een accountmanager etc?

Een AA of RA accountant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:26

brokjes schreef:
Manieki schreef:
Wat bedoel je precies Brokjes? Een accountant, een accountmanager etc?

Een AA of RA accountant!

“Leuk” is zo subjectief. Net als met elke baan moet het je passen. Ik heb nog nooit zoiets saais gedaan, maar er zijn mensen die het wel leuk en interessant vinden. :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:18

brokjes schreef:
Is het werk van een account leuk? Is het stressvol?


Dat ligt eraan aan wie je het vraagt :+ een accountant vindt het natuurlijk erg leuk, persoonlijk lijkt het mij het saaiste beroep wat er is.

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:52

Ja ik ben vooral geïnteresseerd in de mening van iemand die dat werk echt doet _O- misschien moest de vraag zijn: hoe is het werk?

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:14

brokjes schreef:
Ja ik ben vooral geïnteresseerd in de mening van iemand die dat werk echt doet _O- misschien moest de vraag zijn: hoe is het werk?

:+
In mijn geval was het vooral een hoop getalletjes rondschuiven tussen Excel, SAPA en QuickBooks, en uitgeprinte bankafschriften overtypen (o, en fouten corrigeren die al een jaar of 3 werden overgeheveld naar de statements van het daaropvolgende financial year :x ). Af en toe mocht ik op een knopje drukken om de financial statements te genereren en te laten tekenen door een manager, en dat was het wel zo'n beetje. De managers deden hetzelfde, maar dan met iets meer zelfstandigheid en meer gezeik van de partners. Het was bij het bedrijf waar ik werkte in ieder geval heel rudimentair en ook nogal 20ste-eeuws. Digitalisering was nog niet echt doorgedrongen tot het platteland van Somerset. :') Kortom: het allersaaiste wat ik ooit gedaan heb. :+

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:35

@Mkango, klinkt naar :') wel bedankt voor je reactie!

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:42

Hoe commercieel vaardig moet je zijn voor de functie van accountmanager? Ik ben wel klantgericht, maar ook heel eerlijk, niet type 'ik kan ook tweedehands auto's verkopen met gladde praatjes'.

(Ben aan het uitzoeken wat wel, wat niet na mijn burnout)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:48

brokjes schreef:
@Mkango, klinkt naar :') wel bedankt voor je reactie!
Het was de hel op aarde. _O- Maar uiteraard is dit maar één ervaring, hoe het er bij andere bedrijven aan toegaat (met leukere collega's O:) ) kan ik natuurlijk niet beantwoorden. Hier was het ook het hele plaatje dat gewoon ruk was: ik ben iemand die zelf snel dingen oppakt en initiatief neemt (zeker als ik me verveel), maar dat werd daar actief ontmoedigd. Daarnaast moest ik constant achter iedereen aan rennen of ze me alsje- alsje- alsjeblieft iets te doen wilden geven, en 9 van de 10 keer was het antwoord daarop: "o, ik heb niets te doen voor je, vraag maar aan manager X." "Die heeft ook niets te doen voor me/is er niet," dus zat ik ook regelmatig hele dagen voor Jan Doedel op kantoor de uren af te tellen. Het was... bijzonder. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:59

@mkango,

Jeetje _O- klinkt ook (vooral) als een vaag bedrijf. Zelf dingen oppakken wordt bijna overal gewaardeerd denk ik!

Mij spreekt het analytische/intellectuele aspect me wel aan in het beroep. En er zijn veel baankansen zag ik. Het is lastig om iets te vinden wat bij je past en genoeg werk in is.
Ik zat dus te denken in de finance sector of ICT, beide wel veel banen. Maar bij ICT moet je veel abstract denken en creatief zijn, waar ik niet zo goed in ben.

_Judith

Berichten: 3943
Geregistreerd: 09-05-06

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:29

Voor de financieel administratief medewerkers; welke opleiding heb je gevolgd en welke werkzaamheden voer je nu uit?

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:53

_Judith schreef:
Voor de financieel administratief medewerkers; welke opleiding heb je gevolgd en welke werkzaamheden voer je nu uit?

Ik heb in België een associate degree als boekhoudster gehaald en kan geen werk vinden.
Voor financieel-administratief ben ik te hoog geschoold. Voor boekhouder of accountant vragen ze de volledige bachelor. ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:05

_Judith schreef:
Voor de financieel administratief medewerkers; welke opleiding heb je gevolgd en welke werkzaamheden voer je nu uit?

Havo + HBO propedeuse.
Dus geen specifiek diploma.

Werkzaamheden zijn klantcontact via mail, debit/credit facturen maken. Correcties administratief verwerken.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:06

Urielle schreef:
Hoe commercieel vaardig moet je zijn voor de functie van accountmanager? Ik ben wel klantgericht, maar ook heel eerlijk, niet type 'ik kan ook tweedehands auto's verkopen met gladde praatjes'.

(Ben aan het uitzoeken wat wel, wat niet na mijn burnout)



Hangt er vanaf bij welke bedrijf, ik zit aan de andere kant en de accountmanagers waar ik meestal mee te maken heb zorgen ervoor dat contracten soepel lopen en ze lossen problemen op waar ik tegen aan loop.

Zeker als je als accountmanager te maken hebt met de overheid is alles al dichtgetimmerd in de contracten zelf dus veel praatjes hoef je niet te hebben. Het hangt dus van het bedrijf af.
Als je commerciële klanten hebt zal je echt wel targets hebben die gehaald moeten worden qua omzet.

Maar wellicht is contractmanager iets voor je, zit je aan de andere kant en moet je zorgen dat reeds afgesloten contract nagekomen worden door leveranciers. Je hebt daarbij zowel binnen het bedrijf als buiten het bedrijf contacten.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:58

ingvdh schreef:
Maar wellicht is contractmanager iets voor je, zit je aan de andere kant en moet je zorgen dat reeds afgesloten contract nagekomen worden door leveranciers. Je hebt daarbij zowel binnen het bedrijf als buiten het bedrijf contacten.

Hartstikke bedankt voor de tip! Ik ga zeker eens kijken wat de functie inhoudt bij diverse bedrijven.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:54

Eelmo schreef:
Een beetje in hetzelfde straatje: hoe weet je wat je waard bent qua salaris? Voor in onderhandelingen enzo :)


Dat hangt wel af van je branche denk ik. Verder zijn er wel algemene tips zoals: vacatures in de gaten houden en zien wat daar salaris indicaties zijn, af en toe ergens weer solliciteren om te kijken wat zij voor je bieden (dat kan helpen ook bij je huidige werk om opslag te krijgen). En ik denk toch ook wel in gesprek zijn met mensen erover. Wat je verdient is natuurlijk een gevoelig onderwerp, maar je zult toch op een manier moeten weten wat anderen verdienen in gelijke functies.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:55

_Judith schreef:
Voor de financieel administratief medewerkers; welke opleiding heb je gevolgd en welke werkzaamheden voer je nu uit?


MEAO secretarieel :D :+
Ooit begonnen als secretaresse van een Financial Manager, bij een zeer groot Amerikaans bedrijf.
Dat veranderde al snel in 30% secretarieel/70% financiële administratie.
Na 10 jaar noodgedwongen naar een ander bedrijf, die werd verkocht. Toen naar een klein bedrijf waar ik gelijk de hele administratie deed, inclusief salarisadm. en personeelszaken.
Daarna nog wat tijdelijke dingen en uiteindelijk ZZP-er geworden. Nu sinds 4 maanden (voor het eerst) bij een gemeente aan de slag. Dankzij mijn tig jaar werkervaring nu al erg afwisselend werk (debiteuren/crediteuren/banken) en daar gaan nog meer werkzaamheden bij komen :)
Ik ben zeker tevreden over mijn salaris

oh ja, de mythe dat ambtenaren niks doen is wat mij betreft volledig ontkracht inmiddels :o

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:00

Diegene die in de ruimtelijke ordening werken, wat voor vooropleiding heb je gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:08

denisesilver schreef:
Diegene die in de ruimtelijke ordening werken, wat voor vooropleiding heb je gehad?

Mijn vriend werkt als groen adviseur in het werkveld ruimtelijke ordening (openbaar groen dus) met de opleiding tuin-en landschapsinrichting aan hogeschool Larenstein

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:30

Anastasia24 schreef:
Mag ik dit topic even omhoog schoppen?
Ik ben mij namelijk (weer) aan het oriënteren op een mbo keuze.
Heeft iemand hier ervaring met het worden van een ''game developer''? Ik wil al sinds ik klein ben deze richting op, maar nu ik eenmaal wat groter ben komen natuurlijk de realistische vragen erbij kijken.

Is het financieel stabiel en is hier werk in te vinden? Raad iemand deze studie, het werk, aan of niet en waarom? Ikzelf heb mij nooit erg diep in het game-ontwikkelen verdiept, dat ben ik nu een beetje aan het doen, maar kennis staat dus een beetje op het puntje 0. Ik vind creatief bezig zijn heerlijk, met computers bezig zijn ook. Mocht iemand mij (evt in pb) zijn\haar ervaringen delen dan hoor ik het heel graag. :D


Een beetje laat maar misschien kan ik hier een klein beetje over vertellen. Ik doe nu de WO opleiding Japanstudies met een minor Game Studies (iets meer academisch gefocust, maar wel ook vakken met praktisch games maken) en ga hierna een HBO game design opleiding doen als ik aangenomen word. Van wat ik weet is game developer worden wel echt een pittige weg, maar wel eentje waar je zeker kan komen als je passie hebt. Van tevoren zou ik kijken wat voor kant je op wil: wil je gaan programmeren, wil je gaan werken met art (3D modellen, animatie, concept art, lighting, dat soort dingen), of wil je meer de design kant op (level design, combat design, sound design, etc). Daarnaast heb je natuurlijk ook nog dingen als marketing en localization, maar dat staat wat verder van echt het game developen vandaan. Ook niet onbelangrijk: wat is je doel? Wil je in AAA games bij de grote studios, of wil je graag bij een indie/midlevel studio? Als je voor jezelf kan bepalen wat je wil kan je zeker kijken welke studie bij je past. Wel opletten, want er zijn de laatste jaren ontzettend veel ‘Game Development’-opleidingen uit de grond geschoten omdat het zo’n populair en groot werkveld is geworden, maar de kwaliteit van zo’n studie is vaak echt ontzettend matig (zeker in NL).