Wat wil jij weten over een beroep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Solleke_Noah
Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:17

Schemerdier schreef:
Ik weet niet of het hier helemaal gepast is, maar het heeft toch ook wel met je beroep te maken.

Zijn er hier soms ook mensen die tijdens hun studies het gevoel hadden dat het hen nooit zou lukken om ook daadwerkelijk het beroep later uit te oefenen, maar bij wie het werk dan toch meeviel/beter/makkelijker was dan gedacht tijdens de studie?

Ik studeer rechten, laatste jaar dus ben wel bezig met 'wat na juni/augustus' maar pff ik heb nog helemaal niet het gevoel dat ik een jurist kan zijn. Dat ik door de mand ga vallen eens ik ga solliciteren, dat ik helemaal niet bekwaam ben, ook al haal ik dat masterdiploma.
(Net mondeling examen gehad, wel geslaagd maar wat domme antwoorden gegeven, het zal daar ook wat mee samenhangen...)


Deze hangt naast mijn pc scherm op kantoor :D

[ img ]


Heel herkenbaar dus, maar echt, dat komt goed! Hou maar in je achterhoofd: niemand verwacht dat je vers uit de universiteit alles al kan. Dat zou ook gewoon vreemd zijn. Fouten maken mag, als je ze daarna maar rechtzet en eruit leert. Wat ik ook als tip kreeg, en heeft me al vaak geholpen: als iemand je vraagt om iets te doen/ of je iets kan: gewoon ja zeggen en achteraf uitzoeken hoe het moet. Je hebt hersenen, dus de meeste dingen kan je heus wel, je moet er gewoon wat tijd aan besteden om uit te vinden hoé. En dan merk je na een paar jaar dat je helemaal gesetteld bent in je job en dat alle dingen die onoverkomelijk moeilijk leken in het begin, ineens vanzelf gaan en dat je ze helemaal in de vingers hebt.

En specifiek voor rechten/jurist: mijn schoonbroer heeft zijn eigen advocatenkantoor en pas afgestudeerde mensen worden echt wel begeleid hoor. Komt helemaal goed!

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:38

Voordat iedereen zichzelf hier “diagnosticeert” met impostor syndrome: wat hier beschrijven wordt, is gewoon onzekerheid. Impostor syndrome gaat verder dan dat. Bij impostor syndrome maakt niet uit hoe vaak je iets goed doet, elke keer is er een stemmetje dat zegt “nu ga ik door de mand vallen en ziet iedereen dat ik eigenlijk helemaal niet bekwaam ben, dat ik de boel voor de gek houd,” ook al doe je 60 keer exact hetzelfde.

Onzekerheid kent iedereen, impostor syndrome niet en het houdt ook niet per se een direct verband met elkaar. Zo op het eerste gezicht denk ik dat Schemerdier vooral last heeft van het eerste, wat inderdaad normaal is en mettertijd wel weggaat/minder wordt. :) Als ze over tien jaar een geroutineerde juriste is en dan nog steeds bij elke zaak denkt dat dit écht het moment is waarop iedereen ziet dat ze iedereen jarenlang heeft voorgelogen, dan kun je inderdaad spreken van impostor syndrome. Niet omdat ze een studente is die zich afvraagt of ze het wel goed gaat doen in haar werk en af en toe versteld staat van haar eigen kunnen.

Sherivey
Berichten: 8595
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:47

Mkango schreef:
Voordat iedereen zichzelf hier “diagnosticeert” met impostor syndrome: wat hier beschrijven wordt, is gewoon onzekerheid. Impostor syndrome gaat verder dan dat. Bij impostor syndrome maakt niet uit hoe vaak je iets goed doet, elke keer is er een stemmetje dat zegt “nu ga ik door de mand vallen en ziet iedereen dat ik eigenlijk helemaal niet bekwaam ben, dat ik de boel voor de gek houd,” ook al doe je 60 keer exact hetzelfde.

Onzekerheid kent iedereen, impostor syndrome niet en het houdt ook niet per se een direct verband met elkaar. Zo op het eerste gezicht denk ik dat Schemerdier vooral last heeft van het eerste, wat inderdaad normaal is en mettertijd wel weggaat/minder wordt. :) Als ze over tien jaar een geroutineerde juriste is en dan nog steeds bij elke zaak denkt dat dit écht het moment is waarop iedereen ziet dat ze iedereen jarenlang heeft voorgelogen, dan kun je inderdaad spreken van impostor syndrome. Niet omdat ze een studente is die zich afvraagt of ze het wel goed gaat doen in haar werk en af en toe versteld staat van haar eigen kunnen.

Nu moet ik dus echt denken aan de serie Suits, waarin de hoofdpersonage zonder diploma aan het werk gaat als advocaat en bij ieder gesprek met een hogere collega of bij iedere zaak in de stress zit of hij door de mand valt omdat hij geen gediplomeerd advocaat is.

Onzekerheid heeft iedereen wel eens tijdens zn werk, zeker in het begin. Lijkt me ook heel normaal als je iets gaat doen waar je nog maar weinig ervaring in hebt.

Nou had ik dat nog niet zo toen ik in de supermarkt werkte, maar naarmate ik meer verantwoordelijke baantjes kreeg, was ik toch ook vaak onzeker. Wordt vanzelf minder.

:wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:02

Dilan93 schreef:
Mkango schreef:
Voordat iedereen zichzelf hier “diagnosticeert” met impostor syndrome: wat hier beschrijven wordt, is gewoon onzekerheid. Impostor syndrome gaat verder dan dat. Bij impostor syndrome maakt niet uit hoe vaak je iets goed doet, elke keer is er een stemmetje dat zegt “nu ga ik door de mand vallen en ziet iedereen dat ik eigenlijk helemaal niet bekwaam ben, dat ik de boel voor de gek houd,” ook al doe je 60 keer exact hetzelfde.

Onzekerheid kent iedereen, impostor syndrome niet en het houdt ook niet per se een direct verband met elkaar. Zo op het eerste gezicht denk ik dat Schemerdier vooral last heeft van het eerste, wat inderdaad normaal is en mettertijd wel weggaat/minder wordt. :) Als ze over tien jaar een geroutineerde juriste is en dan nog steeds bij elke zaak denkt dat dit écht het moment is waarop iedereen ziet dat ze iedereen jarenlang heeft voorgelogen, dan kun je inderdaad spreken van impostor syndrome. Niet omdat ze een studente is die zich afvraagt of ze het wel goed gaat doen in haar werk en af en toe versteld staat van haar eigen kunnen.

Nu moet ik dus echt denken aan de serie Suits, waarin de hoofdpersonage zonder diploma aan het werk gaat als advocaat en bij ieder gesprek met een hogere collega of bij iedere zaak in de stress zit of hij door de mand valt omdat hij geen gediplomeerd advocaat is.

Onzekerheid heeft iedereen wel eens tijdens zn werk, zeker in het begin. Lijkt me ook heel normaal als je iets gaat doen waar je nog maar weinig ervaring in hebt.

Nou had ik dat nog niet zo toen ik in de supermarkt werkte, maar naarmate ik meer verantwoordelijke baantjes kreeg, was ik toch ook vaak onzeker. Wordt vanzelf minder.

Maar dan heeft hij, in zekere zin, ook een reden om daar bang voor te zijn. Mensen met impostor syndrome kunnen perfect gediplomeerd en bekwaam zijn, en toch denken ze elke keer weer dat ze “ontmaskerd” gaan worden als oplichter. :P

Sherivey
Berichten: 8595
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:13

Mjah oke dat ik wel een verschil idd.

Lijkt me overigens echt verschrikkelijk om steeds bang te zijn dat je je werk niet goed doet. :=

:wave:

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:52

Maar werk kan toch ook simpelweg niet bij je passen?

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:02

x_spekkie_x schreef:
Blacky94 schreef:
maar ik hou me maar voor dat, binnen de regeltjes, "iedereen maar wat doet".

Precies dit!
Als je jong bent denk je dat volwassenen alles weten. Als je ouder wordt, merk je dat iedereen gewoon maar wat doet :D En de een is daar beter in dan de ander. Heb vertrouwen in je eigen kunnen en sta open voor reflectie en kritiek. En daarin dichtbij jezelf blijven :)


Ik herken dit wel hoor, ik had zo'n vast vertrouwen in volwassenen toen ik een kind was, dat zij wel wisten hoe alles zat en moest! En dan word je zelf volwassen en zie je dat dat niet helemaal zo werkt.
Natuurlijk weet je wel een beetje wat je doet en heb je je kennis, ervaring, studie, mensenkennis enzo, maar het is ook veel maar proberen.

x_spekkie_x
Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:07

ikke schreef:
Dat vind ik toch een beetje denigrerend naar vakmanschap.

Dat snap ik, zo bedoelde ik hem inderdaad niet. Ik verwacht ook dat een chirurg weet wat hij doet en mij niet laat doodbloeden op tafel :')

Het is precies wat Century hierboven mij zegt, meer over een algemeenheid in het leven.


mirna6308
Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:16

Hoe vaak kun je een gaatje laten vullen?

ladyrosa
Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:24

deksel schreef:
Schemerdier schreef:
Ik weet niet of het hier helemaal gepast is, maar het heeft toch ook wel met je beroep te maken.

Zijn er hier soms ook mensen die tijdens hun studies het gevoel hadden dat het hen nooit zou lukken om ook daadwerkelijk het beroep later uit te oefenen, maar bij wie het werk dan toch meeviel/beter/makkelijker was dan gedacht tijdens de studie?

Ik studeer rechten, laatste jaar dus ben wel bezig met 'wat na juni/augustus' maar pff ik heb nog helemaal niet het gevoel dat ik een jurist kan zijn. Dat ik door de mand ga vallen eens ik ga solliciteren, dat ik helemaal niet bekwaam ben, ook al haal ik dat masterdiploma.
(Net mondeling examen gehad, wel geslaagd maar wat domme antwoorden gegeven, het zal daar ook wat mee samenhangen...)

Ooh, dat heb ik ook heel erg. Dat ik totaal niet het idee heb dat ik straks een goede sociaal werker ben na afronding van deze opleiding.
Ik ga me eens verdiepen in het imposter syndrome.

Ik vraag me af of er hier iemand eigenaar van een zorgboerderij is of iemand die er werkt?


Ik werk 1 dag per week op een zorgboerderij. Wat wil je weten?

Suzy B+14 L1+9
Pleun bijna zadelmak
Jip
Batricia 26-03-2006 - 20-11-2018

Live the life you love and love the life you live

Anastasia24
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:56

Mag ik dit topic even omhoog schoppen?
Ik ben mij namelijk (weer) aan het oriënteren op een mbo keuze.
Heeft iemand hier ervaring met het worden van een ''game developer''? Ik wil al sinds ik klein ben deze richting op, maar nu ik eenmaal wat groter ben komen natuurlijk de realistische vragen erbij kijken.

Is het financieel stabiel en is hier werk in te vinden? Raad iemand deze studie, het werk, aan of niet en waarom? Ikzelf heb mij nooit erg diep in het game-ontwikkelen verdiept, dat ben ik nu een beetje aan het doen, maar kennis staat dus een beetje op het puntje 0. Ik vind creatief bezig zijn heerlijk, met computers bezig zijn ook. Mocht iemand mij (evt in pb) zijn\haar ervaringen delen dan hoor ik het heel graag. :D

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:58

Ik vraag me ook al een tijdje af, niet specifiek op één beroep gericht maar;
Ben je tevreden met je salaris/is het wat je had verwacht?

JM :#

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:09

Geef les op het VO en aan de ene kant ben ik tevreden (ik bedoel: geen geldnood) maar aan de andere kant niet tevreden, maar dat heeft niet zozeer met het VO te maken maar meer de huizenmarkt: in je eentje verdien je in deze regio gewoon te weinig om een huis te kunnen krijgen. Alleen sociale huur, maar daar is een ellenlange wachtlijst.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

ikke
Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:21

Shaggy09 schreef:
Ik vraag me ook al een tijdje af, niet specifiek op één beroep gericht maar;
Ben je tevreden met je salaris/is het wat je had verwacht?

Als je alleen naar het salaris kijkt, ben je een redelijk kortzichtige domoor :D en daar zijn er al te veel van.

Salaris is natuurlijk niet onbelangrijk maar vlak de secondaire voorwaarden ook niet uit.

Mijn huidige opdrachtgever is qua salaris zeker niet de beste werkgever. Maar tel ik alle secondaire voorwaarden erbij, tesamen met de ruime vrijheid waarbinnen ik die voorwaarden kan benutten voor datgene wat IK belangrijk vind, dan betaalt mijn opdrachtgever best goed.

Wat 'm uniek maakt, kan ik hier beter niet schrijven maar is wel cruciaal voor het werk.

Kijk dus naar het totale plaatje en wat dat betekend in jouw situatie.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:21

ikke schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vraag me ook al een tijdje af, niet specifiek op één beroep gericht maar;
Ben je tevreden met je salaris/is het wat je had verwacht?

Als je alleen naar het salaris kijkt, ben je een redelijk kortzichtige domoor :D en daar zijn er al te veel van.

Salaris is natuurlijk niet onbelangrijk maar vlak de secondaire voorwaarden ook niet uit.

Mijn huidige opdrachtgever is qua salaris zeker niet de beste werkgever. Maar tel ik alle secondaire voorwaarden erbij, tesamen met de ruime vrijheid waarbinnen ik die voorwaarden kan benutten voor datgene wat IK belangrijk vind, dan betaalt mijn opdrachtgever best goed.

Wat 'm uniek maakt, kan ik hier beter niet schrijven maar is wel cruciaal voor het werk.

Kijk dus naar het totale plaatje en wat dat betekend in jouw situatie.


Dat weten we natuurlijk maar ik stel deze vraag wel specifiek gericht op salaris. :)

JM :#

ikke
Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:29

Shaggy09 schreef:
ikke schreef:
Als je alleen naar het salaris kijkt, ben je een redelijk kortzichtige domoor :D en daar zijn er al te veel van.

Salaris is natuurlijk niet onbelangrijk maar vlak de secondaire voorwaarden ook niet uit.

Mijn huidige opdrachtgever is qua salaris zeker niet de beste werkgever. Maar tel ik alle secondaire voorwaarden erbij, tesamen met de ruime vrijheid waarbinnen ik die voorwaarden kan benutten voor datgene wat IK belangrijk vind, dan betaalt mijn opdrachtgever best goed.

Wat 'm uniek maakt, kan ik hier beter niet schrijven maar is wel cruciaal voor het werk.

Kijk dus naar het totale plaatje en wat dat betekend in jouw situatie.


Dat weten we natuurlijk maar ik stel deze vraag wel specifiek gericht op salaris. :)

Ik heb meer verdient dan wat mijn huidige opdrachtgever betaald. Het kan een keuze zijn om akkoord te gaan met een lager salaris. Zoals gezegd, daar staan bij deze opdrachtgever een aantal dingen tegenover waar maar heel weinig opdrachtgevers in NL aan kunnen tippen.

In absolute zin ben ik dus minder tevreden over mijn salaris maar relatief ben ik er wel op vooruit gegaan. Alleen, dat zien mijn bankrekening niet.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:35

Ik vind vooral de enorme salarisverschillen soms wel eens confronterend. Dat je nog zo hard kunt werken, inclusief stress, lange dagen, fysiek zwaar werk en verantwoordelijkheden, maar dat sommigen uit mijn kring zo'n 4 à 5x (!!!) zoveel verdienen als ik met mijn fulltime baan.

Maar goed, ik wist van tevoren dat mijn vakgebied geen vetpot is. Ik heb een hele leuke baan en dat is voor mij belangrijker dan geld, maar ik herken wel wat Sheran zegt.

JudithO
Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:23

Ik heb een hele goedbetaalde baan gehad met uitzicht op een nog beter salaris na voltooien van de proefperiode (een jaar), maar ik heb me nog nooit ergens zo ellendig gevoeld. Ik ben er na exact een half jaar weer weggegaan.
Ik neem liever genoegen met een lager salaris en leuke werkomgeving/sfeer dan een hoog salaris. Een les die ik destijds echt wel geleerd heb.

Goof
Berichten: 28754
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 16:32

Shaggy09 schreef:
Ik vraag me ook al een tijdje af, niet specifiek op één beroep gericht maar;
Ben je tevreden met je salaris/is het wat je had verwacht?


Ja, ik ben dik tevreden.

Mand
Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:06

Ja, maar op het moment niet :')

Korter.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:10

Shaggy09 schreef:
Ik vraag me ook al een tijdje af, niet specifiek op één beroep gericht maar;
Ben je tevreden met je salaris/is het wat je had verwacht?

(Luchthaven beveiliging) ja mijn salaris is zeker niet verkeerd. Heb in mijn eentje in 2019 een appartement kunnen kopen in de randstad, dus mag zeker niet klagen. Het is alleen niet mijn droombaan en lichamelijk weet ik niet hoe lang ik dit nog ga trekken, maar voor nu, prima :) wil zodra ik weer uit de ziektewet ben en volledig hersteld, toch graag kijken naar een baan die beter bij mij past, maar als je alleen bent en een hypotheek te betalen hebt is dat wel een hele grote stap, dus misschien dat dit nog jaren kan duren helaas...

Eloya
Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 01:31

Zorg hier.. En nee niet helemaal tevreden. Ook niet ontevreden
Maar mijn kale loon zonder ort is weinig

In praktijk met ort en overuren die ik werk komt het wel leuker uit en is het prima te doen
Maar met het uitzicht dat ik uit mijn studenten huis wil dit jaar en dan een eigen woning moet vinden als single jonge vrouw vind ik wel moeilijk.. met mijn loon word dat met kopen namelijk niets en sociale huur is ellenlang wachten.

Maar alsnog geniet ik van mijn werk omdat het mijn passie is :D

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

pumpina
Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 03:24

Ja hoor, tevreden! Moet wel zeggen dat ik in principe ook jaarlijks wel omhoog ga, en er wel een beetje tegenop kijk dat dat minder vanzelfsprekend is als je ouder bent. Ik besefte me dat laatst opeens en dat was nog wel een domper :D

Urielle
Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:04

Nee, ontevreden. Maar als ik zag wat m'n collega verdiende voor hetzelfde werk mag ik blij zijn. Dat was echt zwaar onderbetaald.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Century
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:12

Ik ben best tevreden en wordt ook wel goed betaald geloof ik :) Vind het werk leuk en zij zijn blij met me, dus helemaal goed :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers