Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Naskapower
Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 22:11

graag alleen reageren met info, discussie over wat deze persoon beter had kunnen doen is niet op zijn plaats.

Op Facebook heb ik een groep opgericht om de festival standhouders de corona tijd door te helpen.

Nu is er een verkoper die een project heeft dat in enkele dagen enorm groot geworden is. Verkoop die ze daarvoor deed was kleinschalig en dus gebruike ze een particuliere rekening.

De betalingen zijn de bank opgevallen en deze heeft de rekening geblokkeerd op verdenking van fraude. Persoon kan aantonen dat dit niet het geval is maar bank wil hier niet naar kijken. Speelt nu al een paar dagen maar de bank gaat dit via een procedure laten lopen die 4 tot 6 weken kan duren.

Wie weet welke stappen deze persoon kan ondernemen om zo snel mogelijk weer bij haar geld te kunnen komen? Het gaat om de enige privé rekening van deze persoon.

Via pb kan ik eventueel meer info geven


MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33749
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:14

Vragen naar de directeur / leidinggevende van die persoon. Ik ken mensen die dit werk gedaan hebben / doen. Maar het is inderdaad heel bureaucratisch met veel regeltjes. Helaas vanuit de overheid vooral.

Jinthe1
Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:15

Maar dan zal het niet gaan om 10 ontvangen betalingen met kleine bedragen vermoed ik. Heeft de bank haar verklaring opgenomen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:22

Als ik haar was zou ik naar het juridisch loket gaan.
Heeft ze Rechtsbijstand?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Naskapower
Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 22:23

Cayenne schreef:
Als ik haar was zou ik naar het juridisch loket gaan.
Heeft ze Rechtsbijstand?


Ik ken haar niet privé dus dat durf ik niet te zeggen, wel zal ik alle tips die jullie geven doorgeven.

Naskapower
Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 22:25

Jinthe1 schreef:
Maar dan zal het niet gaan om 10 ontvangen betalingen met kleine bedragen vermoed ik. Heeft de bank haar verklaring opgenomen?

Gaat inderdaad om een flink aantal betalingen, wel relatief kleine bedragen, beginnende bij €20 (+ verzending).

Zover ik heb begrepen heeft de bank haar verklaring niet opgenomen maar dat vraag ik nog na.

Hutcherson
Berichten: 7293
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:30

Je mag gewoon een particuliere rekening gebruiken als zakelijke rekening. Het is uiteindelijk alleen wel wenselijk ivm belastingdienst heb ik mij laten vertellen door mn accountant.
Ik zou even een paar trappen hoger uitleg vragen

Reggledoos
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:48

Oh Wat een narigheid is dat!
Ik ben zelf ook beschuldigd geweest van fraude door een bank. Vier maanden mee zoet geweest. Was ook mijn enige rekening. Ging om een eenmalige storting op mijn rekening van 37,50
Een vriendin die bekend is met het bankwezen heeft mij geholpen met het schrijven van brieven.
Het is zo moeilijk, als ze je beschuldigen sluiten ze je overal van af. Je kunt niet meer telefonisch contact leggen. Ze willen je niet te woord staan.
Heel veel sterkte
Laatst bijgewerkt door Reggledoos op 17-11-20 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:50

Hutcherson schreef:
Je mag gewoon een particuliere rekening gebruiken als zakelijke rekening. Het is uiteindelijk alleen wel wenselijk ivm belastingdienst heb ik mij laten vertellen door mn accountant.
Ik zou even een paar trappen hoger uitleg vragen

Dit klopt dus niet. Staat in alle algemene voorwaarden dat een particuliere rekening niet voor zakelijke transacties mag worden gebruikt.

Daarnaast is hierop de wet identificatie en registratie van toepassing waar de bank zich aan moet houden. Een privé rekening staat op naam van een privé persoon. Een rekening voor zakelijke transacties staat op naam van een kvk ingeschreven bedrijf of stichting. Dat is gewoon de wet. En ja er gaat in de praktijk veel via privé rekeningen (ook stichtingen en clubs met alle gevolgen van dien bij scheiding of overlijden) maar als een bank in de gaten krijgt dat het niet om normaal particulier betaalgedrag gaat dan blokkeren ze de boel. Streker nog....dat zijn ze verplicht!

Belastingdienst staat daar los van.

Laat je kennis een afspraak maken bij de bank. Dus niet bellen maar langs gaan en zorgen dat je met de juiste mensen om tafel zit.

Reggledoos
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:51

Langs gaan bracht mij echt geen steek verder. Ik werd echt als een crimineel behandeld

Gnome
Berichten: 8431
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:57

Reggledoos schreef:
Langs gaan bracht mij echt geen steek verder. Ik werd echt als een crimineel behandeld


Heb ik jouw verhaal niet gezien bij Radar?

Hutcherson
Berichten: 7293
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:23

Gloa schreef:
Hutcherson schreef:
Je mag gewoon een particuliere rekening gebruiken als zakelijke rekening. Het is uiteindelijk alleen wel wenselijk ivm belastingdienst heb ik mij laten vertellen door mn accountant.
Ik zou even een paar trappen hoger uitleg vragen

Dit klopt dus niet. Staat in alle algemene voorwaarden dat een particuliere rekening niet voor zakelijke transacties mag worden gebruikt.

Daarnaast is hierop de wet identificatie en registratie van toepassing waar de bank zich aan moet houden. Een privé rekening staat op naam van een privé persoon. Een rekening voor zakelijke transacties staat op naam van een kvk ingeschreven bedrijf of stichting. Dat is gewoon de wet. En ja er gaat in de praktijk veel via privé rekeningen (ook stichtingen en clubs met alle gevolgen van dien bij scheiding of overlijden) maar als een bank in de gaten krijgt dat het niet om normaal particulier betaalgedrag gaat dan blokkeren ze de boel. Streker nog....dat zijn ze verplicht!

Belastingdienst staat daar los van.

Laat je kennis een afspraak maken bij de bank. Dus niet bellen maar langs gaan en zorgen dat je met de juiste mensen om tafel zit.



Ahum...
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... UAEALw_wcB

Er staat dus alleen in de voorwaarden van de bank dat het niet mag. Maar verder mag dit dus gewoon, van de wet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:33

Ja dus? In de voorwaarden van de bank (bij openen van de rekening) staat dat het niet mag. Doe je het toch dan mag de bank daarop reageren.

Volgens de wet identificatie mag er alleen een rekening worden geopend op naam van een natuurlijk persoon of een bedrijf/stichting geregistreerd bij de kvk. Van de wet mag een bank dus geen zakelijke rekening openen op naam van Jan Klaasen. Dat moet dan een particuliere rekening worden en die mag je weer niet zakelijk gebruiken.

Maar dan spelen er dus 2 zaken;
1: oneigenlijk gebruik van de rekening
2: transacties die als verdacht gezien worden

1 is onderling wel uit te komen (mijn ervaring waar ik werkte)

2 is een heel ander verhaal en komt wetgeving bij kijken waar een bank zich simpelweg aan te houden heeft.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:51

Gloa schreef:
Ja dus? In de voorwaarden van de bank (bij openen van de rekening) staat dat het niet mag. Doe je het toch dan mag de bank daarop reageren.

Volgens de wet identificatie mag er alleen een rekening worden geopend op naam van een natuurlijk persoon of een bedrijf/stichting geregistreerd bij de kvk. Van de wet mag een bank dus geen zakelijke rekening openen op naam van Jan Klaasen. Dat moet dan een particuliere rekening worden en die mag je weer niet zakelijk gebruiken.

Maar dan spelen er dus 2 zaken;
1: oneigenlijk gebruik van de rekening
2: transacties die als verdacht gezien worden

1 is onderling wel uit te komen (mijn ervaring waar ik werkte)

2 is een heel ander verhaal en komt wetgeving bij kijken waar een bank zich simpelweg aan te houden heeft.



Bijzonder dit, ik werk al bijna 18 jaar als zzp-er en werd destijds door de bankmedewerker er op gewezen dat ik geen zakelijke rekening moest openen, dat dat absoluut niet nodig is voor een kleine ondernemer omdat dat oa veel te veel kosten met zich mee brengt, ik moest gewoon een privérekening openen, en dat heb ik dus na al die jaren nog steeds, en dat bevalt prima, nooit gezeur over gehad, ook niet van de belastingdienst, die man heb mij er wel ooit naar gevraagd van waarom, toen bovenstaande gezegd en toen zei hij ook van nou dat is ook zo, fijn want dat scheelt je enorm veel bankkosten.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 01:21

Ik kan mij ook goed voorstellen dat dit fout gaan. Als jij voordoet als ondernemer maar vervolgens wel allerlei giften rechtsreeks naar je privé rekening laat storten boven een bepaalde bedrag dan komt dit verdacht over.

Heb je ook over na gedacht om contact op te nemen met de bank om opzoek te gaan naar een oplossing in de plaats van met een schuldige vinger naar elkaar toe te wijzen? Dat ze dit doen hoeft echt geen onwil te zijn van de bank.

Naskapower
Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 07:20

Blussem schreef:
Ik kan mij ook goed voorstellen dat dit fout gaan. Als jij voordoet als ondernemer maar vervolgens wel allerlei giften rechtsreeks naar je privé rekening laat storten boven een bepaalde bedrag dan komt dit verdacht over.

Heb je ook over na gedacht om contact op te nemen met de bank om opzoek te gaan naar een oplossing in de plaats van met een schuldige vinger naar elkaar toe te wijzen? Dat ze dit doen hoeft echt geen onwil te zijn van de bank.


Ze kan en wil graag aantonen dat er geen sprake is van fraude, bank wil hier alleen niet naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 07:56

Gooiske schreef:
Gloa schreef:
Ja dus? In de voorwaarden van de bank (bij openen van de rekening) staat dat het niet mag. Doe je het toch dan mag de bank daarop reageren.

Volgens de wet identificatie mag er alleen een rekening worden geopend op naam van een natuurlijk persoon of een bedrijf/stichting geregistreerd bij de kvk. Van de wet mag een bank dus geen zakelijke rekening openen op naam van Jan Klaasen. Dat moet dan een particuliere rekening worden en die mag je weer niet zakelijk gebruiken.

Maar dan spelen er dus 2 zaken;
1: oneigenlijk gebruik van de rekening
2: transacties die als verdacht gezien worden

1 is onderling wel uit te komen (mijn ervaring waar ik werkte)

2 is een heel ander verhaal en komt wetgeving bij kijken waar een bank zich simpelweg aan te houden heeft.



Bijzonder dit, ik werk al bijna 18 jaar als zzp-er en werd destijds door de bankmedewerker er op gewezen dat ik geen zakelijke rekening moest openen, dat dat absoluut niet nodig is voor een kleine ondernemer omdat dat oa veel te veel kosten met zich mee brengt, ik moest gewoon een privérekening openen, en dat heb ik dus na al die jaren nog steeds, en dat bevalt prima, nooit gezeur over gehad, ook niet van de belastingdienst, die man heb mij er wel ooit naar gevraagd van waarom, toen bovenstaande gezegd en toen zei hij ook van nou dat is ook zo, fijn want dat scheelt je enorm veel bankkosten.

Dan heb je veel mazzel met je banklocatie of het betaalverkeer is zeer beperkt (zoals in zzp voor maar een handvol opdrachtgevers). Geloof dat bij ons een paar uitzonderingen waren voor zzpers die eigenlijk in een verkapte loondienst waren maar voor de rest was kvk ook automatisch zakelijke rekening.

Linnie050
Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 08:16

Erge is dit kan heel lang duren en ondertussen kan niks betaald worden.
Dus je rekeningen lopen ook nog eens op.

Misschien heeft Reggiedoos nog voorbeeld brieven?

Naskapower
Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-20 09:08

Citaat:
De bank heeft geen verklaring van me opgenomen, mij is zelfs verteld dat men me pas wil horen als ik al schuldig bevonden ben, dan mag ik me verdedigen.
Rechtsbijstand heb ik niet, en bij de bank zelf wilde men me ook niet te woord staan, iig geen leidinggevende. Ook van de afdeling zelf mag ik niemand spreken, ze behandelen me nu al als crimineel... In ieder geval dank je, ik kijk of ik wat kan met de verdere tips.

Jinthe1
Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:19

Ze heeft bij het openen van haar rekening voorwaarden ondertekend. Hier staat vast iets opgenomen over het gebruik van de rekening. Als d'r afwijkt van hetgeen daar is opgenomen dan kan dit het gevolg zijn.

Morganlefay
Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:28

Ts, snap je zorgen. Maar laat een slotje zetten op dit topic. Banken en FIOD gaan ver in het onderzoek.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

ingvdh
Berichten: 6360
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:30

Mensen zijn altijd zo hard, het zou je maar overkomen dat je niet meer bij jouw geld kan komen. Hebben mensen uberhaupt wel in de gaten hoeveel gevolgen dit heeft?

Je kan je huur, hypotheek, vaste lasten, boodschappen etc niet meer betalen. Als het geintje langer duurt komen daar boetes op, maar die kan je ook niet betalen want je komt niet bij je geld zo val je van de regen in de drup, komen mensen in de schulden en heb je een veel groter probleem.

Ik hoop voor de betreffende persoon dat het snel opgelost kan worden, ik zou er onmiddellijk juridische bijstand inschakelen, dus advocaat of rechtshulp.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:37

Toch bezwaar indienen bij de bank.

Voorlopig salaris op een andere rekening laten storten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:39

Voor nu in ieder geval direct bij een andere bank een nieuwe rekening laten openen en daar salaris op laten storten.

Laat haar nagaan of de rekening ook geblokkeerd is voor incasso of alleen voor de pinpassen/internetbankieren.

Dit gaat zo te lezen een lang traject worden en op die manier kan je in ieder geval nog iets.

Hier zou ik toch echt rechtsadvies bij vragen.

Het is een hele erge klote situatie als je dit (onterecht) overkomt maar aan de andere kant gebeurd dit soort betaalverkeer ook met katvangers en oa marktplaats oplichting. En dan schreeuwt iedereen moord en brand waarom de bank niet ingegrepen heeft......

Nog een edit;
Lees de algemene voorwaarden van de bank en de productvoorwaarden van de rekening. Hierin staat als het goed is ook in waar je moet zijn in geval van een geschil.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-20 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin
Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:43

Ik zou inderdaad ook nieuwe rekening bij een andere bank openen.
En meteen contact opnemen met "potentiele schuldeisers", dus zorgverzekering, hypotheek, gaslicht etc, dat eventuele betalingen misschien wat langer kunnen duren en dat incasso's waarschijnlijk niet door zullen komen. Als je dat op tijd aangeeft, heb je meer kans dat ze nog een beetje redelijk zijn.
Ik hoop dat ze hierdoor geen flinke schulden oploopt!

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Femke_Tweety, Googlebot, xU_Blinghx en 18 bezoekers