Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkergirl89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 19:28

Waauw jullie zijn geweldig! Wat een reacties!

Ik denk inderdaad dat een personal shopper wel wat is om in te investeren, dan kom ik minder snel met onzinnig spul thuis denk ik

Maar idd, de basics zijn natuurlijk ook makkelijk zelf aan te schaffen

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:40


Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:54

Ik heb laatst een stylebox bij UNC besteld en aangegeven dat ik kantoorkleding wilde, dit heeft voor mij echt ontzettend goed uitgepakt! Heb wel vaker styleboxen besteld (bij zalon o.a.) en vond dat altijd een flop, maar ik raad UNC heel erg aan! :)

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:48

Bij alle kantoorfuncties die ik heb gehad waren een spijkerbroek en gympen prima hoor. Dat draag ik nog steeds, zelfs bij de overheid :P Vind het nog wel een verschil maken of je klantcontact hebt of niet. Zonder klantcontact hoef je echt niet elke dag in kokerrok oid.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:13

Je kan ook even bellen naar kantoor en vragen wat daar de dresscode is.
Dan voor een week iets in die stijl aanschaffen, en tijdens je eerste week even goed om je heen kijken wat de rest draagt.
Dat scheelt je van te voren uitgaven aan kleding die misschien niet of zelden meer draagt.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 08:31

Sommige bedrijven en instanties hebben ook ergens gedragsregels. Bij ons staat 'kleding' er ook bij, maar dat is niet zo spannend. Wel handig om te weten!

Mits het jou goed staat is voor de eerste week een zwarte spijkerbroek of een nette chino iets. Blousje erboven (1 kleur of subtiele print). Dan kun je op kantoor al wat dingen af kijken. Draagt men blauwe spijkerbroeken, gympen, nette truien, simpele shirts met opdruk, broeken met gaten..?

Mijn go to kleding bij mijn baan zijn nette spijkerbroeken in blauw, zwart en grijs, gympen, nette truien, blousjes met subtiele print en shirtjes met print en een fijn jasje over dat shirt. Ik doe ook nog wel eens een broek met printje aan, maar dan heb ik er boven een hele saaie 1kleurige nette trui. Om het geheel toch wat te downsizen.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:11

Narya schreef:
Bij alle kantoorfuncties die ik heb gehad waren een spijkerbroek en gympen prima hoor. Dat draag ik nog steeds, zelfs bij de overheid :P Vind het nog wel een verschil maken of je klantcontact hebt of niet. Zonder klantcontact hoef je echt niet elke dag in kokerrok oid.

:j

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:29

Sem_ schreef:
Narya schreef:
Bij alle kantoorfuncties die ik heb gehad waren een spijkerbroek en gympen prima hoor. Dat draag ik nog steeds, zelfs bij de overheid :P Vind het nog wel een verschil maken of je klantcontact hebt of niet. Zonder klantcontact hoef je echt niet elke dag in kokerrok oid.

:j

Inderdaad, als ik eens een keer in een jurkje kwam of hakken aanhad vroegen m'n collega's direct of ik afspraak met klant/leverancier had, of savonds een feestje :+


Koop in ieder geval niet iets waar je je niet lekker in voelt, want dat trek je dan toch niet aan dus dat is zonde van je geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:51

tinkergirl89 schreef:
Waauw jullie zijn geweldig! Wat een reacties!

Ik denk inderdaad dat een personal shopper wel wat is om in te investeren, dan kom ik minder snel met onzinnig spul thuis denk ik

Maar idd, de basics zijn natuurlijk ook makkelijk zelf aan te schaffen


Basics lijken makkelijk, maar iets dat écht mooi past bij je eigen figuur vind ik helemaal niet zo simpel. Een taille net een tikje hoger of lager kan bijvoorbeeld al veel uitmaken, afhankelijk van je figuur. Als je toch hulp wilt inschakelen dan zou ik dat voor alles doen :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:01

Ik heb echt 0 mode-gevoel en wil vooral kleding dragen dat lekker zit. En heb ook een kantoorbaan. :))
Bij ons wordt overigens een spijkerbroek best wordt gewaardeerd (onderwijs), maar dan als casual netjes.
Ik heb dus een aantal jasjes en verschillende spijkerbroeken zonder gaten en slijtplekken. Gewoon een donkere spijkerbroek bijvoorbeeld met een grijs jasje en een coltrui er onder met nette schoenen.
Truitjes of shirts onder de jasjes houd ik rustig. Tenzij een zwart jasje met spijkerbroek, dan heb ik nog wel eens een print. En als het echt netjes moet heb ik er een blouse en zwarte broek onder.

Ik zou je eerste dagen op safe gaan met een zwarte/nette broek en een blouse (en jasje) er op met nette schoenen er onder. Dan kun je kijken wat de 'dresscode' is en dan wat gerichter gaan shoppen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:44

Ik heb hetzelfde probleem als jou..


Hier inmiddels gewoon wat basisdingen aangekocht (gelukkig vóór de corona)

- nette jeansbroek (zwart + blauw + afgewassen)
- basis tops
- basis truitjes met lange mouw
- basis blousen die je niét hoeft te strijken
- vestjes en sweaters (en dan ook echt de simpelste, gewoon grijs of zwart, geen poespas)

Ik loop er ich niet bij als een showpopje maar het is netjes :D

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:48

De makkelijkste kantoor outfit vind ik persoonlijk een (aangesloten) midi jurk met lange mouwen met hakken. Uiteraard kan dit ook met een andere schoen zoals een sneaker, laarsje of ballerina. Ik heb ook veel andere outfits, ze hangen dan al in set klaar met o.a. blazers, (koker)rokken en blouses.

Qua kleuren heb ik vooral veel zwart, maar ook tinten van beige, grijs, blauw (navy), groen (legergroen en teal), rood en oudroze.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:33

Ik ben zelf niet van het extreem representatieve en ben eigenlijk ook niet zo van de mode.
Wel 1 tip: Draag iets waar jij je goed bij voelt, niet omdat anderen zich 'beter' kleden (als er toch geen dresscode in je contract staat). Zo heb ik op het begin enorm veel blousjes gekocht welke ik elke dag droeg. Wat zit dat irritant zeg, altijd te krap bij de schouders, te kort/krap bij de armen of veel te wijd bij mijn middel gebied.. nu valt het ook niet mee dat ik een maat S aankan met 1,80, de verhoudingen kloppen gewoon niet echt met 'normale' maten :+ dit draag ik nu alleen als ik me ook extra fancy wil voelen :+
Qua bovenkleding kan je het zo gek maken als je wilt, maar juist 'simpel' is ook helemaal prima (effen lange mouwen truitjes ofzo). Verder denk ik dat een halflange laarsjes (welke kleur dan ook) of effen zwarte of witte sneakers wel geschikt zijn. Zolang ze er maar netjes uit zien en niet helemaal afgetrapt of vies zijn. Tenzij je pumps wilt, go for it. Plateau's zijn denk ik niet zo'n goed idee. Zwarte broeken zijn altijd goed en broeken die er kapot uit zien (kleine of grote gaten, kapotte 'onderkant' van je broek) word niet echt gewaardeerd. Maar ook hierbij geldt, de kleur maakt niet zo gek veel uit, als het maar heel is :+
Het maakt denk ik ook wel uit of je veel met klanten om gaat, indien je veel klanten gaat zien, zou ik wel zeggen draag tenminste een blousje, zwarte spijkerbroek en nette schoenen. Maar misschien is dat pas over een poos en kan je in die tussentijd spieken van je collega's wat geschikt is :)*

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:13

__Toverbal schreef:
Ik ben zelf niet van het extreem representatieve en ben eigenlijk ook niet zo van de mode.
Wel 1 tip: Draag iets waar jij je goed bij voelt, niet omdat anderen zich 'beter' kleden (als er toch geen dresscode in je contract staat). Zo heb ik op het begin enorm veel blousjes gekocht welke ik elke dag droeg. Wat zit dat irritant zeg, altijd te krap bij de schouders, te kort/krap bij de armen of veel te wijd bij mijn middel gebied.. nu valt het ook niet mee dat ik een maat S aankan met 1,80, de verhoudingen kloppen gewoon niet echt met 'normale' maten :+ dit draag ik nu alleen als ik me ook extra fancy wil voelen :+
Qua bovenkleding kan je het zo gek maken als je wilt, maar juist 'simpel' is ook helemaal prima (effen lange mouwen truitjes ofzo). Verder denk ik dat een halflange laarsjes (welke kleur dan ook) of effen zwarte of witte sneakers wel geschikt zijn. Zolang ze er maar netjes uit zien en niet helemaal afgetrapt of vies zijn. Tenzij je pumps wilt, go for it. Plateau's zijn denk ik niet zo'n goed idee. Zwarte broeken zijn altijd goed en broeken die er kapot uit zien (kleine of grote gaten, kapotte 'onderkant' van je broek) word niet echt gewaardeerd. Maar ook hierbij geldt, de kleur maakt niet zo gek veel uit, als het maar heel is :+
Het maakt denk ik ook wel uit of je veel met klanten om gaat, indien je veel klanten gaat zien, zou ik wel zeggen draag tenminste een blousje, zwarte spijkerbroek en nette schoenen. Maar misschien is dat pas over een poos en kan je in die tussentijd spieken van je collega's wat geschikt is :)*


Betreft "simpele" bovenkledij: dat kan gewoon helemaal prima werken, neem een zwart t-shirtje met lange mouwen, gooi daar een leuk gekleurd sjaaltje over, of een ketting oid, met een leuke pump/enkellaars eronder, en je bent gewoon helemaal fancy en goed gekleed.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:53

Ik zou niet het risico nemen om op de eerste dag een spijkerbroek aan te trekken, ook niet als het een nette is.
Je hoeft niet per se meteen een persoonlijke shopper in te huren om een basis te vinden. Op de site van bv H&M staat ook een categorie "kantoorkleding". Kijk hier eens tussen, wat trekt je aan en wat absoluut niet? Voordeel van dit soort fast fashion ketens is dat ze naast traditionele kantoorkleding zoals pakken ook wat creatievere items hebben waardoor je je meer jezelf voelt en minder in een keurslijf maar wel nog professioneel zeg maar.

Bij WE fashion kan je ook een gratis vrijblijvende afspraak maken voor een style advice. Een stylist (die hiervoor opgeleid is) kijkt dan eerst naar je lichaamsbouw en kleur type en gaat vervolgens met je opzoek naar geschikte kledingstukken en outfits, in dit geval voor kantoor. Er zijn denk ik wel meer winkels die dit doen maar ik weet even niet welke. Je kan ook altijd een verkoper om advies vragen, ze zijn wel minder objectief dan een persoonlijke stylist maar ze hebben wel degelijk verstand van zaken en weten hoe hun collectie valt qua pasvorm en fit, scheelt weer passen :j

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:05

Shoeby en WE Fashion bieden personal shopping aan, maar ook veel grotere zaken met meerdere merken bieden dit vaak aan. Een voorbeeld is Piet Zoomers in Den Bosch. Een hiervoor opgeleide stylist kijkt dan wat past bij jouw persoonlijkheid en figuur. Jij hoeft niet de hele winkel door, maar dat doet zij voor je. Ideaal om voor jezelf een basisgaderobe te kopen waar je vele kanten mee uit kunt.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:08

Zou het trouwens oke zijn om hier tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek over te beginnen? Of een spijkerbroek en sneakers zijn toegestaan? Of is dat raar en kun je beter een paar dagen in het net komen en kijken wat collega's dragen? Aan de andere kant lijkt het me dan ook raar want dan zijn ze misschien toch die nette kleding al van je gewend.

Anoniem

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:31

TS heeft toch al een rondleiding gehad?

Citaat:
Ik heb tijdens de gesprekken goed gekeken, en tijdens de rondleiding ook goed opgelet.
Als ik het goed gezien heb is zakelijk maar casual met een tikkie stoer een prima stijl!


Als ze tijdens de rondleiding collega's in spijkerbroek zag dan kan ze die vast zelf ook aan, en andersom, als iedereen strak in pak was is het ook helder. Als ik lees dat TS het over 'zakelijk maar casual' heeft dan is een nette donkere spijkerbroek volgens mij prima passend.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:41


diesuus
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: over de grote sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:56

ik werk ook op kantoor, in de zorg, daar moet je echt niet met hakken aankomen hoor, dan val je echt uit de toon. gewoon leuke kleding waar je je fijn in voelt. als maar heel en schoon is.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:02

Maar hakken kunnen toch ook 'gewoon leuke kleding' zijn?

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:19

Het beste advies blijft: aantrekken waar jij je lekker in voelt. En dat is voor iedereen persoonlijk :)

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Kledingkeuze/ kledingstijl op nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:28

Dat is waar!
Ik ben fan van jurkjes. Altijd goed en je hebt meteen een boven en onder kledingstuk :D

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:13

diesuus schreef:
ik werk ook op kantoor, in de zorg, daar moet je echt niet met hakken aankomen hoor, dan val je echt uit de toon. gewoon leuke kleding waar je je fijn in voelt. als maar heel en schoon is.

het hangt er natuurlijk vanaf wat je taken zijn, ik kan me voorstellen dat je in de zorg soms ook eens moet bijspringen met praktische dingen.
In het begin op mijn huidige job was ik deels bureau, deels magazijn, De uren in het magazijn had ik uiteraard veiligheidsschoenen aan, maar soms moest ik tussen bureauwerk eens snel iets met de heftruck laden of lossen. Dus dan waren hakken niet zo handig.

Tijdje later was het vooral bureel, maar ging mijn hond mee en zat ik aan de andere kant van de firma (en moest vaak heen en weer), dus dan had ik ook een nette sneaker aan.

Momenteel zitten we in een mooie nieuwbouw, geen hond meer mee, kom ik nooit meer in het magazijn, dus nu loop ik vrolijk rond op mijn stiletto's van 11 cm :+ , gewoon omdat het kan.

We zitten trouwens maar met 4 vrouwen, met elk een heel andere kledingstijl, maar allemaal gewoon net en deftig.

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:06

pumpina schreef:
Dit is een perfecte broek hiervoor: https://www.veromoda.com/nl/nl/vm/shop-per-categorie/jeans/vmlux-normal-waist-slim-fit-jeans-5713026955081.html?gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMInr2Xut__7AIVBKp3Ch1dtQmHEAQYASABEgKQEfD_BwE

Keurig net effen zwart. Paar nette laarsjes eronder.

Het ligt inderdaad wel echt aan de functie op kantoor, maar met bovenstaande broek zit je sowieso goed.

Edit: alleen in een mantelpakjes cultuur niet, maar zo omschrijf je het bedrijf niet.


Ik zou, als je het niet zeker weet, geen skinny jeans aantrekken. Een zwarte/navy/donkergrijze pantalon die goed zit is een heel mooi beginpunt. Die kan je af- en aankleden zoals je wilt.