Wat als je het niet meer naar je zin hebt..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Wat als je het niet meer naar je zin hebt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 19:17

Goed, ik ben een gesloten boek, dus dit met jullie delen is een hele stap voor mij. Ik doe dit deels omdat ik hoop op nuttige tips, maar ook omdat ik gewoon even mijn hart moet luchten.

Ik werk al 4,5 jaar voor hetzelfde bedrijf. Mijn loopbaan binnen dit bedrijf is altijd heel soepel verlopen, ik kroop snel de ladder omhoog waardoor ik nu in een positie zit met veel verantwoordelijkheid.

Mijn directe collega's zijn fantastisch, ik kan met ze lachen, met ze huilen en we kunnen altijd bij elkaar terecht voor hulp of advies.

De laatste maanden zit ik lichamelijk en geestelijk niet goed in mijn vel. Ik ben hier vanaf het begin open en eerlijk over geweest richting het bedrijf waar ik werk. Ik heb op eigen houtje hulp gezocht en probeer al mijn uren en werkzaamheden gewoon te maken. Voornamelijk omdat veel van mijn collega's thuis zitten of hebben gezeten met een burn out wilde ik voorkomen dat ik ook uit zou vallen.

Maar het gaat niet goed. Hele dagen ben ik aan het huilen, heb nergens zin in, wil het liefst dat iedereen zo ver mogelijk uit mijn buurt blijft. Laat mij maar lekker in mijn bubbel.

Helaas ben ik nu op een punt gekomen dat ik een fout heb gemaakt op mijn werk. Deze fout heeft geen grote gevolgen voor het bedrijf of mijn collega's (en had ik ook makkelijk zelf kunnen oplossen) echter is mijn manager wel helemaal uit haar stekker gegaan tegen mij. Ik zal de dingen die ze heeft gezegd hier niet herhalen, maar het was vreselijk.

Dit is niet de eerste keer dat ze tegen mij of een collega uitvalt. Ik ben eerder al bedreigt door haar(in de zin van, als je dit doet dan zorg ik dat je verdere loopbaan bij dit bedrijf naar de klote gaat). Dus voor mij was deze uitbarsting eigenlijk de druppel.

Maar nu? Ik zit helemaal niet goed in mijn vel. Is switchen van baan dan wel een goed idee? Kan ik nu wel laten zien wat ik in huis heb en wie ik echt ben?

Wil ik wel weg? Ergens schreeuwt een stem heel hard ja, de andere stem zegt heel hard nee. Ik verdien goed, wil en kan niet inleveren op dit salaris. Mijn collega's zijn fantastisch en het werk wat ik doe past zo goed bij mij.

Sorry voor het lange verhaal. -O-

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:32

Mijn eerste gedachte als ik dit lees: Als gesloten boek is het vaak wachten totdat je lichamelijke/mentale klachten krijgt, op een gegeven moment is het emmertje vol en kun je het allemaal niet langer voor jezelf houden. Heel goed dat je dit deelt dus!

En dit was niet je vraag dus daar ook een reactie op. Het zoeken van nieuw werk lijkt mij niet het moment. Zou je niet eens een tandje minder gaan werken? Ik kan mij zo voorstellen dat het een goed idee is om je ziek te melden en bij de bedrijfsarts over jouw situatie + het voorval met je manager te vertellen. Geef jezelf even wat ruimte en lucht! :knuffel:

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:34

Als eerste is mijn vraag komt het vooral door je manager dat je je zo rot voelt op het werk en depressie klachten hebt?

Is die enorme uitval geweest waar collega’s bij aanwezig waren?

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:36

Wie zegt dat je moet inleveren op je salaris?
Update je cv en LinkedIn profiel. Ga rustig om je heen kijken en als je een interessante vacature ziet, reageer dan.

Daarnaast, er gaat bij mij een alarmbel af als ik hoor van collega's met burn out en een baas die geen fouten accepteert. Dat is niet normaal :n
Is er iemand in het bedrijf of iemand van buiten die je kunt vertellen wat er precies speelt? Gewoon om dingen op een rijtje te zetten.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:39

Zit je misschien al in een burn out? Als je elke dag huilt en nergens meer zin in hebt klinkt het mij of je al te ver bent gegaan. Heb je ook lichamelijke klachten die van de stress kunnen komen? Heb je zelf het gevoel dat je ergens anders gewoon weer hetzelfde aan aantal uur en in dezelfde soort functie kunt werken? Misschien verstandig om een gesprek aan te vragen bij de huisarts, die kan daar beter over oordelen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 23-10-20 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:39

Jeetje wat een k$# situatie.... Ik zou in ieder geval nu niet wisselen van baan. Misschien kun je je beter ziek melden voor komende week en een gesprek aanvragen bij de bedrijfsarts. En was die toestand met je manager waar mensen bij waren? En als zij dit bij meerdere mensen doet/ gedaan heeft, is het niet mogelijk bij HAAR manager een klacht in te dienen?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat als je het niet meer naar je zin hebt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:50

Nu switchen als je je al slecht voelde gaat je niet beter voelen. Ga met je huisarts praten en leg die het voor. Wellicht andere hulp of een tijdje ziek melden om orde op zaken te stellen.

Vergeet niet dat Corona ook psychisch veel leed veroorzaakt doordat je leven op veel stukken is veranderd. Mogelijk voor jouw ook in werksfeer. Niet iedereen in daar tegen.

Gewoon overwerkt zijn kan ook.

Doet er voor nu ook niet toe met die klachten

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Wat als je het niet meer naar je zin hebt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:54

Wat een lastige situatie! Zoek een goede coach die je kan helpen je gedachten op een rijtje te zetten en waarschijnlijk kom je dan vanzelf op het antwoord wat je ergens al weet. Ik wil best eens met je sparren via Pb of videobellen.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 19:56

Bedankt voor jullie reacties, dit lucht echt zo erg op.

Deze uitval van mijn manager was gelukkig niet met mijn andere collega's erbij.

De reden dat mijn andere collega's met een burn out zitten/hebben gezeten komt door de enorme werkdruk.

Hoe mijn vervelende gevoelens zijn ontstaan? Ik weet het zelf niet zo goed. De werkdruk is bij ons echt behoorlijk pittig. Mijn emmer heeft dus altijd al behoorlijk vol gezeten. Als je collega's dan uitvallen, met als gevolg nog meer werk dan wordt het moeilijk. Maar als je dan ook nog een manager hebt die compleet over de zeik gaat om de kleinste dingen dan barst gewoon een keer de bom.

Daar komt ook zeker nog bij dat ik recent ben verhuisd en dat er behoorlijk wat problemen waren tijdens de verbouwing van het huis.

Overigens heb ik vorig jaar contact gehad met een vertrouwenspersoon omdat er toen ook een situatie voorgevallen was die echt niet door de beugel kon. Helaas heeft zij alleen een luisterend oor geboden en zijn er verder geen stappen ondernomen.

Klacht indienen bij de manager van mijn manager heb ik oprecht overwogen. Ook omdat ik via hem heb opgevangen dat er meerdere klachten uit diverse hoeken komen omtrent de werkdruk bij ons op de afdeling. Echter is hij best dikke mik met mijn manager, dus ik weet niet in hoeverre dat zin heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:57

pumpina schreef:
Mijn eerste gedachte als ik dit lees: Als gesloten boek is het vaak wachten totdat je lichamelijke/mentale klachten krijgt, op een gegeven moment is het emmertje vol en kun je het allemaal niet langer voor jezelf houden. Heel goed dat je dit deelt dus!

En dit was niet je vraag dus daar ook een reactie op. Het zoeken van nieuw werk lijkt mij niet het moment. Zou je niet eens een tandje minder gaan werken? Ik kan mij zo voorstellen dat het een goed idee is om je ziek te melden en bij de bedrijfsarts over jouw situatie + het voorval met je manager te vertellen. Geef jezelf even wat ruimte en lucht! :knuffel:


Dit! TS pas goed op jezelf en trek op tijd aan de bel. Ik zat in een zelfde situatie alleen was het niet de manager maar het team wat zo deed. Ik heb er na m'n ontslag ruim een jaar over gedaan om weer de oude te worden.

In mijn geval ben ik wel gaan solliciteren terwijl ik niet goed in m'n vel zat. Ik ben bij een super leuk bedrijf terecht gekomen en juist doordat het daar zo goed ging, herpakte ik mezelf ook steeds meer.
Ik heb in die periode wel geleerd hoe belangrijk een fijne werksfeer is.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 19:59

Caira schreef:
Wat een lastige situatie! Zoek een goede coach die je kan helpen je gedachten op een rijtje te zetten en waarschijnlijk kom je dan vanzelf op het antwoord wat je ergens al weet. Ik wil best eens met je sparren via Pb of videobellen.


Wat een lief aanbod! Hier zou ik zeker eens gebruik van willen maken.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat als je het niet meer naar je zin hebt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:08

Ik heb het idee dat die manager zelf ook tegen een burnout zit, dit is echt geen normaal gedrag voor een manager.
Hoge werkdruk maakt nog niet dat je je personeel zo mag behandelen. Die manager moet wat aan die hoge werkdruk doen ipv personeel afblaffen.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:39

Is dit je eerste baan?

Ik ben uiteindelijk ook geswitcht terwijl ik niet goed in mijn vel zat. Ik had heel lang het gevoel dat ik eerst m'n eigen problemen op moest lossen, voor ik iets anders kon gaan doen. Maar mijn werk was echt wel een deel van het probleem.. Dus na een paar jaar (!) de stap toch gewaagd en ik ben daar zó blij mee! De werksfeer bij mijn huidige baan is veel beter en het heeft me ook meer zelfvertrouwen opgeleverd; dat ik ook in een ander soort baan en een ander team mijn plek kan vinden en meerwaarde toevoeg.

Gini
Berichten: 17896
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:47

cissy schreef:
Ik heb het idee dat die manager zelf ook tegen een burnout zit, dit is echt geen normaal gedrag voor een manager.
Hoge werkdruk maakt nog niet dat je je personeel zo mag behandelen. Die manager moet wat aan die hoge werkdruk doen ipv personeel afblaffen.


Dit was ook het eerste waar ik aan dacht. Dat de manager het zelf ook allemaal niet zo goed meer kan handelen.

Ik zou op een rustig moment gaan praten met jouw manager of met de HR-dienst over hoe jij je voelt. Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de werkgever om het welzijn van de werknemers te garanderen. Maar dan moeten ze wel eerst op de hoogte zijn van de problemen en vooral van de ernst van de problemen. Veel werknemers gaan alsnog hun gevoelens afzwakken omdat ze bang zijn voor de reactie van de werkgever. Iedereen wilt namelijk de sterke, betrouwbare medewerker zijn die er altijd voor gaat, niemand geeft graag toe dat het eigenlijk echt niet meer gaat. Maar een probleem kan alleen opgelost worden wanneer het onverbloemd op tafel wordt gegooid.

Wees niet bang voor de toekomst, vertrouw erop dat je hoe dan ook op je pootjes terecht komt, maar zet jezelf en je welzijn wél op de eerste plaats.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:51

Bon_ita schreef:
Bedankt voor jullie reacties, dit lucht echt zo erg op.

Deze uitval van mijn manager was gelukkig niet met mijn andere collega's erbij.

De reden dat mijn andere collega's met een burn out zitten/hebben gezeten komt door de enorme werkdruk.

Hoe mijn vervelende gevoelens zijn ontstaan? Ik weet het zelf niet zo goed. De werkdruk is bij ons echt behoorlijk pittig. Mijn emmer heeft dus altijd al behoorlijk vol gezeten. Als je collega's dan uitvallen, met als gevolg nog meer werk dan wordt het moeilijk. Maar als je dan ook nog een manager hebt die compleet over de zeik gaat om de kleinste dingen dan barst gewoon een keer de bom.

Daar komt ook zeker nog bij dat ik recent ben verhuisd en dat er behoorlijk wat problemen waren tijdens de verbouwing van het huis.

Overigens heb ik vorig jaar contact gehad met een vertrouwenspersoon omdat er toen ook een situatie voorgevallen was die echt niet door de beugel kon. Helaas heeft zij alleen een luisterend oor geboden en zijn er verder geen stappen ondernomen.

Klacht indienen bij de manager van mijn manager heb ik oprecht overwogen. Ook omdat ik via hem heb opgevangen dat er meerdere klachten uit diverse hoeken komen omtrent de werkdruk bij ons op de afdeling. Echter is hij best dikke mik met mijn manager, dus ik weet niet in hoeverre dat zin heeft..


Mijn eerste gedachte is ook dat jij al flinke burn-out klachten hebt.
Maar de manier waarop jouw manager naar jou is uitgevallen kan erop wijzen dat het bij haar niet veel anders is. Mogelijk is ook bij haar het emmertje vol. Voordat je het hogerop zoekt, zou een open gesprek met je manager misschien kunnen helpen om een goed beeld te krijgen. Je hebt zo te horen tot nu toe een voorbeeldige staat van dienst gehad. Zo'n werknemer zou ik als werkgever zijnde niet graag kwijt zijn.
Dus op haar afstappen met de boodschap dat jij je ook zorgen maakt om haar en om de afdeling zelf. En duidelijk maken hoe jij je zelf hierbij voelt. En de gezamenlijkheid zoeken om te kijken of de werkdruk kan worden verlicht.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:01

Lieve TS, wat een rot situatie. Het komt dan ook samen.

Je geeft aan, ik ben een gesloten boek. En daar zit het eerste probleem. De emmer loopt over en toch ga je door omdat je niet wilt falen. Dan kom je jezelf ooit tegen.

Wat betreft je werk. Gezien de werkdruk loopt iedereen op zijn tenen. Incl. Je manager. Maar dan nog mag ie niet over je grenzen gaan.

Je kan ook naar HR gaan en het bespreken. Daarnaast als de manager van je manager een goede manager is (wat een zin) dan neemt hij het serieus en doet hij er wat mee.

Paa vooral goed op jezelf, goed dat je hulp zoekt. En onthoud, alleen jij kan jezelf gelukkig maken. Alleen jij man wat veranderen in deze situatie. Niemamd gaat het voor jou oplossen helaas. Denk goed na waar het vandaan komt, ga niet in de slachtofferrol en pak het aan. Is heel makkelijk gezegd, maar echt heel lastig. Ziekmelden kan, maar ga niet duiken, je zult er doorheen moeten

Ik zou nu ook niet switchen, pas als je je weer goed genoeg voelt.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:29

Joltsje schreef:
Ik zou nu ook niet switchen, pas als je je weer goed genoeg voelt.

Ik snap wat je bedoelt, als je er al doorheen zit dan kom je niet goed over bij een sollicitatie en een nieuwe baan is meestal best zwaar de eerste periode.
In een giftige omgeving blijven zitten, helpt echter ook niet om beter te worden. Dus de vraag is: kan TS in deze omgeving herstellen of niet?
En aan de andere kant, ergens zitten waar je gewaardeerd wordt, waar je lekker helemaal fris kan beginnen en waar een goede sfeer is, dat geeft ook veel energie, en daar knap je ook enorm van op.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:44

Dammie schreef:
Joltsje schreef:
Ik zou nu ook niet switchen, pas als je je weer goed genoeg voelt.

Ik snap wat je bedoelt, als je er al doorheen zit dan kom je niet goed over bij een sollicitatie en een nieuwe baan is meestal best zwaar de eerste periode.
In een giftige omgeving blijven zitten, helpt echter ook niet om beter te worden. Dus de vraag is: kan TS in deze omgeving herstellen of niet?
En aan de andere kant, ergens zitten waar je gewaardeerd wordt, waar je lekker helemaal fris kan beginnen en waar een goede sfeer is, dat geeft ook veel energie, en daar knap je ook enorm van op.


Klopt, het is echt het kip en het verhaal. Als je ergens gaat werken waar je waardering krijgt, bloei je weer op.

Maar als je niet lekker in je vel zit kom je niet enthousiast over.

Uit ervaring: accepteer de situatie en vooral jezelf. Verwerk het en ga dan op zoek. Halverwege de verwerking kan ook. Je voelt zelf wel wanneer je er klaar voor bent om dit achter te laten.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 11:28

Hey allemaal,

Paar dagen afwezig geweest, maar had even de tijd nodig om wat dingen op een rij te zetten.

Ik heb op mijn werk kunnen regelen dat ik een andere functie ga bekleden, waardoor ik behoorlijk wat taken kan laten vallen en mij volledig kan focussen op de dingen die ik echt leuk vind om te doen.

Ik merk nu al dat er een soort last van mijn schouder is gevallen, dus ik hoop dat dit een positieve bijdrage gaat zijn aan mijn herstel.

Verder ben ik ook tot de conclusie gekomen dat een paard loos leven een ondragelijk leven is. :') nadat ik mijn merrie met pensioen heb gestuurd heb ik heel lang geroepen dat ik nooit meer een paard ga kopen. Maar dat paard komt er, vroeg of laat echt wel weer. Ik ga keihard sparen en hopelijk volgend jaar op zoek naar een nieuw maatje.

Bedankt voor alle lieve woorden en adviezen. Jullie hebben mijn ogen geopend. Ik ben er nog lang niet, maar ik heb de juiste mensen om mij heen om mij hier doorheen te slepen.