Wanhopig: contract niet verlengd.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Ir111
Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:42


Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.


Hutcherson
Berichten: 7291
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:46

Waarschijnlijk heb je je contract gekregen in de oude regeling. Toen mocht een werkgever een medewerker slechts 3 contracten aanbieden, verdeeld over 2 jaar. Daarna was vaste aanstelling verplicht (of dus niet verlengen).
Veel gebruikte verdeling was 7 maanden, 8 maanden, 8 maanden contracten en daarna vaste aanstelling.
Inmiddels is dat veranderd en mag je iemand 3 contracten aanbieden verdeeld over 3 jaar. Dus kun je gewoon met jaarcontracten werken.

Maar op ieder tijdelijk contract staat een datum van beëindiging, echter is je werkgever verplicht 1 maand van tevoren aan te zeggen dat het contract niet verlengt wordt of wel. Het moet gewoon een maand van tevoren worden aangegeven. Zodat jij de kans hebt op zoek te gaan naar een andere baan.

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:27

Veraaaaah schreef:
Dat aanzeg termijn kan ik denk ik vergeten. Aangezien in mijn overeenkomst staat dat hij gewoon de 28e afloopt.

Nu focus ik me dus op: had ik niet al een vast contract moeten hebben? Collega’s die er minder lang werken hebben dit wel en ik na 4(!) jaar dus niet...



Je doet aannames die niet juist zijn.

Bij wet en regelgeving is het een gegeven dat er een maand van te voren gezegd moet worden of je contract verlengd wordt of niet. Ook al staat het al in jouw contract. Het is namelijk een ongeldig artikel binnen een contract.

Daarnaast had je allang een vast contract moeten hebben.

Je kunt je rechtsbijstand verzekering bellen maar ik ga er vanuit dat je die niet hebt.

Dan zou je morgen het juridisch loket kunnen bellen voor advies. Zij kunnen jou de vervolg stappen vermelden.

Sowieso NIET beter melden als je verwacht voor langere tijd ziek te zijn.

En morgen jouw werkgever kenbaar maken middels een brief dat je bezwaren hebt en er werk van wilt maken. Vaak kom je een tot een schikking en geen rechtzaak.

Dus brief sturen daarin vermelden dat je bent teleurgesteld en je het niet eens bent met de gang van zaken en dat het juridisch niet in orde is. Vermelding maken met de artikelen in het CAO, aangeven dat je verwacht dat je doorbetaald wordt totdat er een overeenkomst tussen beide partijen is en een ultimatum stellen voor een reactie op jouw brief.

Sterkte en beterschap

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:46

Tallie1979 schreef:
Ga naar een advocaat. Of juridisch loket.


Even in de herhaling. Zoek juridische bijstand. Allereerst weten zij hoe het werkt en zij gaan de strijd voor jou aan. Dan loop je zelf ook niet meer vast.

Zoek de juiste hulp, blijf niet op bokt hangen, wij weten het niet.

StalDiefdijk
Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:35

Dat is wat ik al aangaf en lijkt ook zo in je cao te staan.
Daarom ook: al staat er dat het een contract voor bepaalde tijd is, áls je inderdaad al 4 jaar en langer werkt, is het gewoon onbepaald.

Maar omdat arbeidsrecht ook allerlei afwijkingen kent en niemand hier je hele arbeidsovereenkomst / cao / ... heeft gelezen en arbeidsverleden bij deze werkgever kent: ga naar een jurist! :o
Wat let je na zoveel keer dit advies te hebben gehad??

foxy80
Berichten: 7852
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:40

Het zal misschien anders geregeld zijn in NL maar kan je niet bij de vakbond terecht? Of is dat het juridisch loket?

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...

Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 18:55

Ja ik heb er inderdaad hulp bij. Het verhaal wordt nog ingewikkelder. Bedankt voor alle adviezen!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:58

Veraaaaah schreef:
Ja ik heb er inderdaad hulp bij. Het verhaal wordt nog ingewikkelder. Bedankt voor alle adviezen!

Ben uiteraard wel benieuwd naar het verloop.

Succes TS.

PS ik weet in wat voor schuitje je zit. Zelf 2 jaar terug ook veel problemen gehad met een contract wat een dag te lang liep waardoor ik vond dat ik recht had op een vast contract.
Samen met een paar andere collega’s bezwaar aangetekend.
Toen kreeg ik een vaste aanstelling (had tegelijk met het bezwaar een sollicitatie lopen) de andere 2 niet.
Die zijn nu 2 jaar later nog aan het procederen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41334
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:59

Veraaaaah schreef:
Ja ik heb er inderdaad hulp bij. Het verhaal wordt nog ingewikkelder. Bedankt voor alle adviezen!

Succes, ik hoop dat je krijgt wat je toekomt :).

Houd je ons op de hoogte van de uitkomst? Ik ben nu wel nieuwsgierig :D.

Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 19:46

Het payroll bedrijf zegt dat het nieuwe contract niet telt. Deze is van januari 2020. Payroll zegt dat ik een eerder contract moet aanhouden (uit 2019) waardoor ik onder de oude CAO val.

Zelf met mijn vriend eens in de contracten gedoken en heb er in 4 jaar tijd 7 gehad. Volgens beide (zowel nieuwe als oude CAO) had ik dus een vast contract moeten hebben.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41334
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:48

7 contracten in 4 jaar :wow: !

Daar zou ik een arbeidsrechtadvocaat op zetten :7.

Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 19:54

Ik heb gevraagd om een passende oplossing, krijg ik dit niet dan zal ik inderdaad verdere stappen moeten nemen. Payroll bedrijf probeert overal onderuit te komen (wat ik op zich goed kan begrijpen).

Maar dat ze me zelf een contract geven en vervolgens zeggen: ‘ ja maar die was abuis’ komt er bij mij niet in.

Staat zwart op wit dat ik vanaf 1 januari 2020 een nieuwe overeenkomst heb.

Verhaal krijgt dus toch nog een staartje :x

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Pallatin
Berichten: 2485
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:59

Wat vervelend allemaal, dat kost je vast een hoop energie.... Ben je ook ernaast op zoek naar een andere baan?

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:06

Pallatin schreef:
Wat vervelend allemaal, dat kost je vast een hoop energie.... Ben je ook ernaast op zoek naar een andere baan?

Kan ik TS wel aanraden.
Als je ziet hoe lang het bij mijn huidige werkgever aan de gang is.
18 mei 2018 was de laatste werkdag van mijn oude collega’s. En nu is het nog steeds niet rond.
Moet er wel bij vertellen dat dit om een ambtelijk contract gaat. Met net iets andere voorwaarden.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:07

Groot gelijk dat je dit gewoon gaat uitzoeken. Wat een stank voor dank. Vind altijd dat mensen daar zo nuchter op reageren, is toch gewoon verschrikkelijk banketstaaf, zeker als je het niet hebt zien aankomen. Dan hadden ze echt wel eerder iets kunnen aangeven als er iets anders moest.

Ben erg benieuwd wat er uit komt..

Pallatin
Berichten: 2485
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:12

daantjuhhh schreef:
Pallatin schreef:
Wat vervelend allemaal, dat kost je vast een hoop energie.... Ben je ook ernaast op zoek naar een andere baan?

Kan ik TS wel aanraden.
Als je ziet hoe lang het bij mijn huidige werkgever aan de gang is.
18 mei 2018 was de laatste werkdag van mijn oude collega’s. En nu is het nog steeds niet rond.
Moet er wel bij vertellen dat dit om een ambtelijk contract gaat. Met net iets andere voorwaarden.


Vandaar ook mijn vraag; hoe rot ook...de arbeidsrelatie is verstoord en ik zou zelf zsm op zoek gaan naar een nieuwe job....naast de huidige werkgever achter de broek aan te zitten om te krijgen waar je recht op hebt...

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-20 20:44

Ja klopt ga zeker op zoek naar iets anders! Maar moet over een week naar het ziekenhuis (ben al aantal weken niet fit/steeds benauwd). En wil eerst 100% fit zijn voor ik ergens aan begin. Wil mezelf niet in de eerste periode al moeten afmelden voor ziekenhuisbezoeken.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:45

Pallatin schreef:
Vandaar ook mijn vraag; hoe rot ook...de arbeidsrelatie is verstoord en ik zou zelf zsm op zoek gaan naar een nieuwe job....naast de huidige werkgever achter de broek aan te zitten om te krijgen waar je recht op hebt...

Is verstoord is natuurlijk niet per definitie zo.

Bij mij op het werk neemt niemand mij ook maar iets kwalijk. Mijn manager zei zelfs dat hij het gek vond als ik niet voor mij zelf op kwam. En dat hij exact het zelfde zou gedaan hebben. Tevens drukte hij het mij op mijn hart dat hij het niet zou meenemen in de sollicitatie die ik had lopen.

Maar het kan er wel verstoord door raken.

Maar het is zeker niet onverstandig om op meer paarden te wedden. Dus ben het verder zeker met je eens.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:45

Veraaaaah schreef:
Ja klopt ga zeker op zoek naar iets anders! Maar moet over een week naar het ziekenhuis (ben al aantal weken niet fit/steeds benauwd). En wil eerst 100% fit zijn voor ik ergens aan begin. Wil mezelf niet in de eerste periode al moeten afmelden voor ziekenhuisbezoeken.

Ja dat klinkt wel logisch.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

janouk
Blogger
Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:56

Voorwaarden aanzegtermijn
Als de overeenkomst wordt voortgezet moet de werkgever aangeven onder welke voorwaarden. De werkgever moet dit uiterlijk 1 maand voor het einde van het contract melden aan de werknemer. Geeft de werkgever meteen bij de aanvraag van de arbeidsovereenkomst schriftelijk aan dat er geen opvolgend contract is? Ook dan voldoet hij aan de aanzegverplichting. Dat is zo bij jouw cntract

Werknemers met een tijdelijk contract hebben recht op transitievergoeding
Ook werknemers met een tijdelijke arbeidsovereenkomst hebben recht op een transitievergoeding. Om recht te hebben op een transitievergoeding maakt het dus niet uit of het contract van rechtswege wordt beëindigd of dat de werkgever de arbeidsovereenkomst opzegt via het UWV of ontbindt bij de kantonrechter
Geldt dus ook voor jou.

Of je recht heb op vast contract moet je goed laten uitzoeken, daar moet je inhoud van contracten voor kennen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Pallatin
Berichten: 2485
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:00

daantjuhhh schreef:
Pallatin schreef:
Vandaar ook mijn vraag; hoe rot ook...de arbeidsrelatie is verstoord en ik zou zelf zsm op zoek gaan naar een nieuwe job....naast de huidige werkgever achter de broek aan te zitten om te krijgen waar je recht op hebt...

Is verstoord is natuurlijk niet per definitie zo.

Maar het is zeker niet onverstandig om op meer paarden te wedden. Dus ben het verder zeker met je eens.


Ik doelde niet op jou maar op het geval van de TS, daar is imo wel sprake van verstoring van de arbeidsrelatie.
@ TS snap dat je nu eerst weer gezond wil worden, dat is het allerbelangrijkst. Veel beterschap en sterkte met dit alles!

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:44

Ik was benieuwd hoe het ervoor staat TS?

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 20:55

Het is een behoorlijk uitzoekwerk geweest. Oude CAO gaf aan 6 contracten of 4 jaar en dan vast. Nieuwe CAO zegt 3 contracten of 3 jaar.

Nu zit het zo: mijn 6e contract was voor 1 jaar en liep van september tot september. Nadien heb ik om meer uren gevraagd. Dus heb ik een nieuw (en dus 7e contract gehad) met meer uren. Nu zegt het payrollbedrijf dat het laatste contract niet telt: “ De arbeidsovereenkomst waar zij aan refereert is geen nieuwe arbeidsovereenkomst die meetelt in deze telling. Deze arbeidsovereenkomst is alleen een vastlegging van andere contracturen. Dat is geen nieuw contract, dat is gewoon een wijziging op een lopend contract” dus kom ik op 6 contracten ipv 7.

Het andere waar ik tegenaan liep: de maand opzeg termijn. In mijn contract staat dat er verder geen maand opzeg termijn is, terwijl dit wettelijk volgens mij wel is.

Kortom: ben er niks mee opgeschoten, heb geen poot om op te staan {:)-:(

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:00

Heb je juridisch advies gevraagd?
Altijd lastige materie, die regelgeving.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Wanhopig: contract niet verlengd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:14

Ts, het payroll bedrijf is partij in deze zaak en heeft er belang bij om jouw arbeidsovereenkomst te beëindigen. Heb je wat zij zeggen ook nagevraagd bij een jurist/juridisch loket?

Ik durf geen uitspraken te doen over de rechtmatigheid hiervan, maar wil je wel adviseren om je informatie op een andere plek te halen dan bij het payroll bedrijf.

Mocht je dat al wel gedaan hebben: dan is het gewoon echt heel erg rot en hoop ik dat je snel iets anders leuks vindt.

Show a little faith, there's magic in the night


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Murloc, YandexBot en 7 bezoekers